پلت فرم ری‌را چگونه متولد شد؟ / ویژگی‌های نسل جدید پلت‌فرم تارا + تصاویر اختصاصی

از دست ندهید

پلت فرم ری‌را با کد IKP2 یک بُن‌سازه جدید جهت توسعه خودروهای کراس‌اوور ایران خودرو است که البته با پلتفرم تارا متفاوت است. کیفیت هندلینگ و سواری در پلت فرم IKP2 چگونه است؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: همان‌طور که احتمالا می‌دانید پلت فرم خودرو تارا با کد IKP1 یک تحول اساسی در ایران خودرو بود. این پلت فرم خود نسل جدید پلت فرم PF1 پژو ۲۰۶ است که با پلت فرم پژو ۳۰۱ تقریبا مشترک است. به‌همین علت هندلینگ و کیفیت سواری تارا به وضوح از سایر سدان‌های ایران خودرو که روی پلت فرم قدیمی پژو ۴۰۵ توسعه یافته‌اند، بهتر است. اما پلت فرم ری‌را برخلاف باور عموم، پلت فرم تارا نیست، هر چند که از یک نسل هستند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

بهروز احمدزاده رئیس اداره تست و اندازه‌گیری ایران خودرو در گفت‌وگوی اختصاصی درباره پلت فرم ری‌را به بیت ران گفت: ” برنامه ما در ابتدا این بود که برای تولید ریرا از حداکثر ظرفیت پلت فرم IKP1 تارا استفاده کنیم. اما خواسته‌هایی که بازاریابی ری‌را از اندازه‌های ابعادی و محوری خودرو به ما نشان داد، منجر به ایجاد تغییرات بنیادی در این پلت فرم شد. همچنین قوای محرکه نیز در ریرا نسبت به تارا تغییر کرد، و قوی‌تر شد. سیستم تعلیق هم براساس همین شرایط بهبود پیدا کرد. در نتیجه پلت فرم ری‌را متولد شد.”

بیشتر بدانید: قیمت ریرا و زمان عرضه آن مشخص شد
سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

البته باید گفت که پلت فرم ری‌را بسیار شبیه پلت فرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ است و حتی برخی آن را برگرفته از همین پلت فرم می‌دانند.

 

بیشترین حجم تغییرات در یک خودرو داخلی در تاریخ ایران

پلت فرم ری‌را
پلت فرم ری‌را چگونه متولد شد؟ / ویژگی‌های نسل جدید پلت‌فرم تارا

رئیس اداره تست ایران خودرو افزود: “به جرات می‌گویم خودرو ری‌را بیشترین حجم تغییرات در یک محصول را در تاریخچه ایران داشته است. تمامی بخش‌های این خودرو مانند پلت فرم، Upper body (بدنه) با بالاترین سطح ایمنی در خودروهای داخلی، سیستم تعلیق و… تغییر کرده‌اند.”

 

وی درباره ساختار بدنه و میزان ایمنی ری‌را مدعی شد: “ایمنی ری‌را بالای سه ستاره است و ما تغییرات ساختاری را در بحث هندسه طراحی بدنه اعمال کردیم. همچنین در این خودرو از انواع فولادهای دو فازی و استحکام بالا هم استفاده شده‌است. این موارد کمک کرد تا به استحکام خوبی برسیم و نتیجه تست‌های تصادف نیز مطلوب بوده‌است.”

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

مشخصات فنی ریرا 

ریرا اولین کراس اوور ایران خودرو، یک کراس کامپکت است که ابعادی مشابه پژو ۲۰۰۸ دارد. این خودرو از پیشرانه جدید EFP توربو به قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون‌متر استفاده می‌کند. گیربکس خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک AT (DAE) است.

امکانات ری‌را 

پلتفرم تارا
پلت فرم ری‌را چگونه متولد شد؟ / ویژگی‌های نسل جدید پلت‌فرم تارا

در کنار پلت فرم ری‌را که یک مزیت بزرگ برای کیفیت سواری و هندلینگ آن است، لیست امکانات خودرو نیز کامل به‌نظر می‌رسد. براساس کاتالوگ رسمی ری‌را، این کراس‌اوور مجهز به جلو آمپر دیجیتالی (نمایشگر دوگانه)، نورپردازی مخفی در داخل با قابلیت تغییر رنگ، چراغ خوش‌آمد گویی و خروجی برق ۱۲ ولت درون صندوق عقب است.

هرچند که بارها خبر از ورود این خودرو به بازار در پایان سال ۱۴۰۲ شنیدیم، اما تا امروز هیچ خبری از ورود خودرو به بازار یا حتی قیمت آن نیست.

اهرم تعویض دنده در این کراس‌اوور الکترونیکی است و نمایشگر لمسی ۱۲ اینچی با ۹ اسپیکر برای بخش اطلاعات و سرگرمی آن در نظر گرفته‌شده‌است.

پلتفرم تارا
پلت فرم ری‌را چگونه متولد شد؟ / ویژگی‌های نسل جدید پلت‌فرم تارا

فرمان چند منظوره برقی با تنظیم دستی، چراغ روشن‌کننده مسیر داخلی پیچ (در زمان گردش فرمان)، سامانه‌های کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری هم از دیگر امکانات این خودرو به‌شمار می‌روند.

ری‌را ایران خودرو، محدود کننده سرعت، سانروف برقی و کروز کنترل نیز دارد. همچنین راننده می‌تواند بدون استفاده از کلید خودرو، به داخل آن وارد شود. دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقاط کور هم در این خودرو وجود دارند.

 

رینگ‌های ری‌را ۱۸ اینچی دو رنگ خواهند بود و چراغ‌ها و برف‌پاکن این خودرو نیز اتوماتیک است. یکی دیگر از امکاناتی که در کاتالوگ ری‌را به آن اشاره شده، امکان باز کردن در صندوق عقب این خودرو با استفاده از حس‌گر حرکتی پا است.

هرچند که بارها در اخبار مختلف خبر از ورود این خودرو به بازار در پایان سال ۱۴۰۲ شنیدیم، اما تا امروز، دهم اسفند ماه، هیچ خبری از ورود خودرو به بازار یا حتی قیمت آن نیست.

تست تارا با ربات؛ آیا تارا چپ می کند؟ در کانال آپارات بیت ران ببینید:

بیشتر بخوانید:

بدنه تارا چگونه تولید می‌شود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی

تیپ‌های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد

کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه جدید تولید برای این خودروها

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




2 دیدگاه

  1. با سلام و احترام؛
    سرد کن را چرا حذف کردید؟
    نمونه قرمز رنگ نمایشگاه شهر افتاب دکمه سردکن داشت ولی نمونه سفید روز معرفی حط تولید بدنه فاقد این دکمه‌ها بود.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط