هاوال H2 یکی از بهترین کراساوورهای بازار در زمان آزادی واردات خودرو بشمار میرفت. H2 کراساووری با ۵ ستاره ایمنی در بازار خودرو چین و استرالیا بود. اما درست در زمانی که پای H2 به ایران باز شد، ابتدا عظیم خودرو آن را بدنام کرد. سپس تحریمها موجب شد گروه بهمن نتواند در فروش آن به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کند. حال منابع آگاه خبر ترخیص ۱۰۰ دستگاه از این کراساوور چینی را به بیتران دادند که فرایند ورود مجدد آنها به بازار در حال اجرا است.
بیتران – محمد فتحاللهی: پیش از هر چیز باید گفت که هاوالهای وارداتی به ایران همگی نسخه قبل از فیس لیفت این کراس اوور بودند.
در بازار خودرو چین، نسخه قبل از فیس لیفت Red Label و تیپ بعد از فیس لیفت این خودرو، Blue Label نام داشت. در حقیقت هاوال در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تصمیم گرفت که خودروهای کسلکننده و معمولی خود را به نام Red Label به بازار عرضه کند.
نمونههای جوان پسندتر هم با پسوند Blue Label به فروش میرسیدند. جالب است بدانیم که تمامی نسخههای موجود در ایران، Red Label هستند که این را از لوگوی قرمز رنگ هاوال در جلوپنجره این کراس اوور چینی میتوان دریافت.
هاوال H2 کراس اووری بود که مانند مدلهای H6 یا H8 و H9 هیچ وقت به جایگاهی که باید بازار خودرو ایران میرسید، نرسید. فراموش نکنیم، روبروی ما کراساووری قرار دارد که روزگاری خودرو محبوب بازار استرالیا بود و با ۵ ستاره ایمنی CNCAP (تست تصادف چین) و ANCAP (تست تصادف استرالیا) میتوانست به موفقیتهای بسیار زیادی در ایران برسد. اما ممنوعیت واردات خودرو باعث شد HAVAL همیشه یک برند گمنام در ایران بماند.
مشخصات فنی هاوال H2 در ایران
هاوال H2 فقط در یک نسل در بازار خودرو چین تولید شد. این کراساوور چینی از سال ۲۰۱۴ روی خط تولید گریتوال حضور داشت و تا سال ۲۰۲۱ تولید نسخه فیس لیفت آن ادامه داشت. اما HAVAL تصمیم گرفت با خارج کردن H2 از خط، خودروهای دیگری مانند Haval Chitu و Haval Jolion را جایگزین آن کند.
این کراساوور چینی فقط با یک موتور ۴ سیلندر توربو که GW4G15B نام داشت تولید شد. این موتور در اصل همان انجین ۴G15 میتسوبیشی است که از سال ۲۰۰۵ در بسیاری از خودروهای چینی دیدهمیشود. جالب اینجاست که اکنون این موتور در DAE (شریک تجاری جدید سایپا در تأمین موتور) تولید و به بسیاری از برندهای چینی بفروش میرسد.
این موتور قدرتی برابر با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۱۰ نیوتنمتر تولید میکند. اما زمانیکه هاوال H2 توسط بهمن به بازار عرضه شد، قدرت آن ۱۴۱ اسب بخار (در ۵۶۰۰ دور در دقیقه) و گشتاور آن هم ۲۰۲ نیوتنمتر (از ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه) اعلام شد.
تمام نیرو و گشتاور موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری (۱۴۹۷ سیسی) این کراساوور چینی هم توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود که یکی از نقاط قوت آن است. چرا که این گیربکس اتوماتیک مشکلات جعبهدندههای دبلکلاچ را ندارد و به کندی گیربکسهای CVT هم نیست.
شتاب صفر تا صد هاوال H2 با وزنی برابر با ۱۵۲۵ کیلوگرم برابر با ۱۱.۶ ثانیه است. اما مصرف سوخت اعلامی حدود ۹ لیتر در ازای هر صد کیلومتر برای چنین خودرویی زیاد به نظر میرسد.
باید به این نکته توجه داشت که با وجود توربو بودن موتور هاوال H2 باید بنزین با کیفیت در مخزن سوخت ۵۵ لیتری آن وجود داشته باشد. چینیها اکتان استاندارد برای HAVAL H2 را عدد ۹۲ اعلام کردند.
مزایا و معایب هاوال H2
H2 در سالهایی که روی خط تولید HAVAL حضور داشت، یکی از پرفروشترین کراساوورهای بازار خودرو چین بود. این خودرو نه تنها در میان چینیها محبوب بود، بلکه در بازارهای استرالیا و آفریقای جنوبی هم مشتریان بسیاری داشت.
کراساوورهای رقیب هاوال H2 در بازارهای استرالیا و آفریقای جنوبی، هیوندای کرتا و سوزوکی ویتارا بودند. جالب است بدانیم که H2 نسبت به رقبای ژاپنی خود برتریهای بسیاری داشت.
برای مثال ۶ ایربگ، سامانه کنترل پایداری، دوربین جانبی (آیینه سمت راست)، دوربین دید عقب، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، فرمان الکتریکی DSR، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سانروف، تهویه دو کاناله، تریم چرم صندلیها، صندلی برقی ۶ جهته راننده ، سنسورهای نور و باران، چراغ روشنایی روز، اتولایت، کروز کنترل، رینگهای ۱۸ اینچی، TPMS، سنسور پارک عقب، سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالاییها و… فقط بخشی از امکانات این کراساوور چینی بشمار میروند.
به غیر از همه این موارد، HAVAL این کراساوور کوچک را با گارانتی ۵ ساله یا ۱۰۰ هزار کیلومتری در بازارهای مختلف به فروش میرساند.
اما به عنوان یک کراساوور چینی، قطعاً معایبی هم دارد. برای مثال، صندوق عقب ۳۰۰ لیتری این خودرو حتی از صندوق عقب ۴۲۳ لیتری سانگیانگ تیوولی هم کمتر است.
علاوهبر این، کابین کاملاً قدیمی، هندلینگ ضعیف، حساسیت نگهداری از موتور توربو، تأخیر واکنش به پدال گاز در زمان شتابگیری و مهمتر از همه، بازار دست دوم بسیار بد که ناشی از عرضه محدود این خودرو است نکات منفی هاوال H2 در بازار ایران بشمار میروند.
عرضه هاوالهای H2 رسوبی در گمرک به بازار
سالهاست که از زمان عرضه این کراساوور چینی به بازار میگذرد. شاید مالکان این خودرو کیفیت H2 را نسبت به بقیه رقبای چینی بهتر بدانند، اما میدانیم که خرید و فروش آن کار آسانی نیست.
حال پس از مدت زمانی طولانی، ۱۰۰ دستگاه هاوال H2 که سالها در گمرک به دلیل ممنوعیت واردات خودرو رسوب کرده بودند، قرار است در بازار به فروش برسند.
ساعتی پس از انتشار این خبر، شاهد انتشار آگهیهای صفر کیلومتر این کراساوور چینی هستیم که قیمتی بالاتر از ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان دارند.
باید به این نکته اشاره کنیم که هاوالهای ترخیصی از گمرک عمدتاً مدل ۲۰۱۶ هستند. این خودروها سالها هم از شرایط ایدهآل نگهداری یک خودرو دور بودند.
حال که خبر ترخیص ۱۰۰ دستگاه HAVAL H2 منتشر شد، نباید منتظر این باشیم که همه برای خرید یکی از آنها سر و دست بشکنند. چرا که H2 حتی در زمان حضور در بازار هم نتوانست به محبوبیت جهانی خود برسد.
اما اگر در میان چینیهای بازار تصمیم به خرید یک کراساوور چینی با کیفیت و ایمن را دارید، هاوال H2 میتواند بهترین گزینه برای شما باشد. به شرط آنکه مبداء تأمین قطعات آن را پیدا کنید و با ظاهر ساده و قدیمی آن هم کنار بیایید.
قیمت نمونه صفر کیلومتر هاوال H2 در چین
توجه داشته باشید که بسیاری از نمایندگیهای چینی HAVAL هنوز هم نمونه صفر کیلومتر این خودرو را در اختیار دارند. برای مثال نمایندگی ANS AUTO در استان Anhui چین نمونه صفر کیلومتر این خودرو را اکنون به بهای ۹/۳۰۰ دلار به فروش میرساند.
براساس نرخ تبدیل ارز امروز، این رقم برابر است با ۴۵۲/۷۲۴/۰۰۰ تومان. اگر هزینههای جانبی حمل و گمرک و مالیات و… را نیز بیش از ۴۵۰ میلیون تومان در نظر بگیریم که در دنیای واقعی اینگونه نیست، باز هم بهای این خودرو قدیمی به یک میلیارد تومان نمیرسد! پس اگر خریدار نمونه صفر کیلومتر یکی از هاوال های H2 رسوبی در گمرک هستید، بدانید که بهای گزافی برای آن پرداخت میکنید.
بیشتر بخوانید:
سورن سال بهینه جانشین پژو پارس ایران خودرو / مشخصات فنی و تصاویر
هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ برای اولینبار مشاهده شد / دیفندر کرهای در پارکینگ زیرزمینی
امویام X33 کراس مدیران خودرو بررسی شد / مشخصات فنی و قیمت