بررسی آمارهای تولید و فروش نمایانگر آن است که احتکار خودرو توسط بهمن موتور در حال انجام است. این خودروساز بخش خصوصی به امید دریافت مجوز گرانی از سوی شورای رقابت، بخشی از تولیدات خود را در سه ماهه اول سال احتکار کردهاست.
بیتران – مطابق برنامه عملکردی این خودروساز، از ابتدای امسال تا پایان خرداد ماه، تولید ۱۰ هزار و ۳۸۸ دستگاه سواری، وانت و ون در بهمنموتور پیشبینی شدهبود. اما ۷۰.۷ درصد از این تعداد (معادل هفت هزار و ۲۹۸ دستگاه) به فروش رفت.
آمارهای تولید و فروش بهمن موتور نشان میدهد در بهار امسال تولید ۶ هزار و ۴۱۳ دستگاه سواری پیشبینی شدهبود. اما آمارها حاکی از فروش حدودی نیمی از این میزان یعنی سه هزار و ۵۱۲ دستگاه است.
همچنین در بخش وانت نیز از تولید سه هزار و ۹۷۴ دستگاه خودروی برنامهریزی شد. سه هزار و ۷۷۹ دستگاه از آن هم به فروش رفت.
در بهمن دیزل و در بخش خودروهای تجاری نیز آمارها حاکی از عدم همخوانی تولید و فروش است. به طوری که از مجموع ۲ هزار و ۵۶۴ دستگاه خودروی تولیدی سهماهه ابتدایی امسال در دسته کامیونت، کامیون، مینیباس و خودروهای کاربری، ۲ هزار و ۱۹۴ دستگاه از آن به فروش رفت.
در بخش کامیونت؛ از یک هزار و ۱۱۹ دستگاه تولیدی، تعداد یکهزار و ۱۲ دستگاه از آن به فروش رفت. در بخش کامیون؛ از مجموع ۵۳۵ دستگاه تولیدی، ۴۲۳ دستگاه تحویل مشتریان شد.
از ۱۵۲ مینیباس تولیدی توسط بهمن موتور ۱۳۶ دستگاه به فروش رفت. در بخش خودروهای کاربری هم از ۷۵۸ دستگاه تولیدی، ۶۲۳ دستگاه به فروش رسید.
جریمه گران فروشی هم جلوی احتکار خودرو توسط بهمن موتور را نگرفت
اواسط اردیبهشت امسال شورای رقابت قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی را مشخص کرد. همچنین مصوب شد که خودروها فقط از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه شود. با این حال آنچه در عمل مشاهده میشد عدم تمکین خودروسازان مونتاژکار به قیمتهای یاد شدهو عدم عرضه خودرو بود.
اقدام مجلس در برکناری «سیدرضا فاطمی امین» از وزارت صمت نیز فضا را برای تخلفات خودروسازان خصوصی مهیا کرد. زیرا یکی از اقدامات وزیر سابق صمت، برخورد جدی با گرانفروشی این شرکتها بود. به طوری که فقط بهمن موتور در سال گذشته بابت گرانفروشی به ۱۴ هزار میلیارد تومان جریمه محکوم شدهبود.
اما با فشارهای ممتدی که خودروسازان بخش خصوصی به شورای رقابت وارد کردند، این شورا تصمیم به بازنگری در قیمت خودروها گرفت. در نتیجه این بازنگری، حداقل ۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان به قیمتهای مصوب گذشته اضافه شد تا رضایت خودروسازان خصوصی جلب شود. به نظر میرسد این کار شورای رقابت باجی به خودروسازان خصوصی بود تا آنها نسبت به عرضه خودرو به مردم اقدام کنند. بر این اساس شورای رقابت، شورای رفاقت با خودروسازان مونتاژکار شد. آنها هم به خواسته خود که همان گرانفروشی است، رسیدند.
بیشتر بخوانید:
هاوال H2 دوباره به بازار آمد / همه چیز درباره ترخیص هاوالهای رسوبی در گمرک
ورقه بدنه تارا از چه جنسی است؟ از شایعه تا واقعیت
سورن سال بهینه جانشین پژو پارس ایران خودرو / مشخصات فنی و تصاویر
هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ برای اولینبار مشاهده شد / دیفندر کرهای در پارکینگ زیرزمینی
امویام X33 کراس مدیران خودرو بررسی شد / مشخصات فنی و قیمت
منبع خبر: ایرنا
اینکه مونتاژ کارها گرون فروشی میکنن درست ولی چرا همه به گروه بهمن گیر میدن و سایتی در مورد مدیران خودرو که ماشین هاشو از بهمن هم گرون تر میفروشه خبری نمیزنه؟
بنام خدا. حلقه کرمانیها مساله این است…..؟؟؟،،
با وجود اینکه قیمت محصولات بهمن موتور از مابقی منصفانه تره اما تا حالا هر گزارشی تهیه شده از بهمن موتور بوده و هیچ گزارشی از گرانفروشی کرمان موتور و مدیران خودرو نیست.واقعا دلیلش چیه؟؟؟؟؟؟
احتکار از دید خودروسازان معنا ندارد
آنها تصور میکنند که کارشان اقتصادی است و به اصطلاح خودشان بنگاه داری میکنند
از نظر آنها اینگونه دستورات و احکام اسلامی مربوط به گذشته دور هست و در این زمانه کاربرد ندارند
خودشان عقل کل هستند وبا هماهنگی مسئولین بالا دستی هرکاری که به صلاحشان باشد انجام می دهند
ولی غافلند که خدای هستی احکامش کهنگی ندارد