مونتاژ خودرو در خطوط تولید قدیمی، پرسودترین کار در صنعت خودروسازی ایران

از دست ندهید

هم‌بندی یا مونتاژ راهی برای برخی شرکت‌ها در ایران است که با بستن چند قطعه به هم، عامل قدرت و مانع بزرگی بر سر راه واردات خودرو و حتی سرمایه‌گذاری کمپانی‌های بزرگ در کشور شوند. این شرکت‌‌ها که تنها ربات موجود در خط تولیدشان برای چسب‌زنی شیشه جلو استفاده می‌شود، با واردات قطعات منفصله و هم‌بندی آن‌ها با کمترین کیفیت برچسب خودروساز را بر پیشانی خود زده‌اند. یکی از این شرکت‌ها که به تازگی ویدیویی نسبتا کامل از خط تولید خود منشر کرده‌است، ادعا می‌کند که این خط و محصولات آن از بالاترین کیفیت برخودار است. ولی این ادعا چقدر صحت دارد؟!

فردا موتور
مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران

بیت ران – رضا نوروزی: در ۲۴ تیر ۹۶ وزیر صمت وقت، محمدرضا نعمت زاده، با جنجال بسیار و تخلفات گسترده‌ی پس از آن، سامانه ثبت سفارش را غیرفعال کرد.

در آن روزها شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که ممنوعیت قرار است شش سال ادامه پیدا کند و با ایجاد ۲۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ (دویست و پنجاه هزار میلیارد تومان) زیان در حساب خودروسازان دولتی و فروش خودروهای درجه ۲ چینی به چندین برابر قیمت، هنوز هم برای رفع آن بحث و جدل باشد.

زیانی که معادل یارانه نقدی یک سال کل مردم ایران است. اما آیا این زیان که به قیمت فروش خودروهای چینی به چندبرابر قیمت و بهانه تولید داخل انجام شد، آورده‌ای هم غیر از سود برای صاحبان آن داشت؟!

بررسی فرایند تولید

برای بررسی ادعای این شرکت به اصطلاح خودروساز که ویدیو خط تولید خود را به تازگی منتشر کرده‌است، به بررسی سطح تکنولوژیکی آن، ایستگاه‌های کاری و نحوه آزمون‌های محصول می‌پردازیم.

این خط تولید، خط مونتاژ نهایی است. کار مونتاژ در این خط با بدنه کامل (جوشکاری‌ و رنگ) شروع می‌شود. البته این شرکت اعلام می‌کند که یک خط قدیمی را خریداری کرده و از خط رنگ آن استفاده خواهدکرد.

این خط قدیمی که در شهر دیگری قرار دارد، بیش از ۷ سال تعطیل بود و ۲۵ سال قبل ساخته شده‌است.  آخرین محصول تولید انبوه و معروف آن هم به دهه هشتاد برمی‌گردد و در باقی عمر خود در حالت نیمه تعطیل و تعطیل قرار داشت.

فردا موتور
مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران

با ورود بدنه‌های آماده و رنگ شده به خط تولید، مونتاژ خودرو شروع می‌شود. در این خط تولید پالت‌های قطعات در کنار خط قرار دارد و از هیچ سیستمی همچون (kit Delivery system) در آن خبری نیست.

سیستم kit Delivery system در اکثر خطوط شرکت‌های داخلی نیز جاری است و استفاده می‌شود. در سیستم پالتی اپراتور مونتاژ قطعات را انتخاب کرده و بر روی خودرو می‌بندد.

در سیستم پالتی امکان بروز خطا در نصب قطعات اشتباه روی خودرو زیاد است و مهم‌ترین دلیل استفاده از سیستم‌های جدید نیز همین است.

همچنین به نظر نمی‌رسد در این خط از سیستم‌های ثبت بارکد قطعات نصبی روی هر خودرو در اطلاعات آن استفاده شود. ثبت بارکد جهت خدمات پس از فروش اصولی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای عیب‌یابی خودرو و گارانتی است.

فردا موتور
مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران
سطح تکنولوژی خط

در ادامه خط تولید نکته‌ی دیگری که جلب توجه می‌کند، عدم وجود خطوط فرعی جهت مونتاژ قطعاتی همچون داشبورد، تایرها و … است.

دلیل این اتفاق واردات قطعات به صورت SKD است که به دلیل تیراژ پایین و عدم توانایی تامین خطوط مونتاژ محصول به صورت کامل و حتی CKD انجام شده‌است.

نکته جالب توجه دیگر این خط وجود تنها یک ربات آن هم برای سیل‌زنی شیشه جلو خودرو است که سطح تکنولوزیکی این خط مونتاژ را به خوبی نمایان می‌کند.

در این خط همچنین خصاصت خاصی در استفاده از منیپولیتورها جهت مونتاژ و حمل قطعات مشاهده می‌شود که دلیل آن مشخص نیست.

مونتاژ خودرو
مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران
بررسی آزمون‌های محصول نهایی

بعد از خروج خودرو از خط و تنظیم تمام موارد لازم، آزمون‌هایی روی آن باید انجام گیرد. تنظیمات شامل تنظیم زاویه چرخ‌ها، زاویه چراغ‌ها و برخی موارد دیگر است.

بعد از تنظیم موارد لازم تست‌های لازم به ترتیب باید انجام می‌گیرد. در وهله اول، رول تست، تست گاز و ترمز است. سپس نوبت تست نفوذ آب است.

این دو مورد در ویدیوها قابل مشاهده است و به نظر با کیفیت مناسبی انجام می‌گیرد. در مرحله بعدی تست ادوات برقی توسط اپراتور و برخی تجهیزات باید انجام گیرد. در ویدیو جزئیاتی از این مرحله نیامده‌است و کیفیت انجام آن مشخص نیست.

تمام خودروهای تولیدی باید تست جاده شوند. این تست جاده که به Short Test معروف است، باید روی تمام محصولات تولیدی انجام شود.

تست دیگری که برای خودوهای اتوماتیک لزوما باید انجام گیرد، Long Test نام دارد. از آنجا که تمام محصولات تولیدی این شرکت اتوماتیک هستند، پاس کردن این تست برای همه‌ی آن‌ها الزامی است. اما در ویدیو خط تولید این خودروساز، تنها اشاره‌ای به وجود تست جاده می‌شود و جزئیات آن نمایش داده نمی‌شود.

مونتاژ خودرو
مونتاژ خودرو در خطوط قدیمی / پرسودترین کار در ایران
جمع بندی

در این سال‌ها هر روز شرکت‌های بیشتری با خطوط تولید قدیمی و حتی بدون هیچ خطی (تولید در خطوط سایر خودروسازان به صورت دستمزدی)، به مونتاژ برخی محصولات چینی درجه ۲ پرداخته‌اند.

این شرکت‌ها با واردات قطعات نیمه منفصله SKD، بدون ذره‌ای داخلی‌سازی مانع بزرگی بر سر واردات خودرو هستند. این شرکت‌ها صرفا نمایشی از تولید خودرو بوده و با تبلیغات گسترده در حال فروش محصولات خود به چند برابر قیمت جهانی در بازار ایران هستند.

بیشتر بخوانید:

فروش سوبا M4 فردا موتورز ۵۸/۷ درصد در چین افت کرد / تحلیل فروش سوبا M4

خودرو ملی ترکیه هدیه اردوغان به بن‌سلمان / همه چیز درباره TOGG

سورن سال بهینه جانشین پژو پارس ایران خودرو / مشخصات فنی و تصاویر




4 دیدگاه

  1. مشکل از نمایندگان جیره خور مجلس عنقلابی هست
    بجای علاج کار که همین مونتاژ کارها(کروز،خاندان گرامی،وامثالهم)هستند
    شان ملت رو اینقدر پایین میارن که خودروی دست دوم اماراتی رو بیارن و پز بدهند ک ما کردیم
    پر حیثیت نداشته تون لعنت که ملت رو خار کردید
    کشور رو به اسارت گرفتید
    کار به جایی رسیده شرکت معظم تولیدکننده ی محصولات آمریکایی محصول ورشکسته ی چینی رو با افتخار میخواد مونتاژ کنه
    لعنت به همه تون
    نه نقشه ی راهی برای آینده
    نه امیدی برای سازندگی
    البته دیگر صنایع کشور هم حال و روزشون بهتر از خودروسازی نیست
    همه کشور حالش خراب از این جماعت منفعت طلب بی لیاقت هست

  2. از این ترس دارم تنها مرجع سخن راست در حوزه ی خودرو رو از بین ببرن
    درود ب امین ازاد
    درود بر بیت ران مستقل
    مجیزگوی این دغل بازهای دوزاری نیستید
    بیتران نمره یک ایران

  3. به امید تخته شدن در این مفت خورها
    ایران خودرو که واقعا سازنده هست باید اونطوری ضرر بده و اینها اینطوری سود روی سود بگذارند
    مملکت ضد تولید

  4. عجیب منفعت طلبند این افراد ایرانی نما.خاضرند همه ی خاک وملت ایران رافدای منفعت خودشان کنند.خدا ازشون نگذره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط