سورن سال بهینه جانشین پژو پارس ایران خودرو / مشخصات فنی و تصاویر

از دست ندهید

ظاهراً سورن سال بهینه قرار است به عنوان جانشین پژو پارس روی خط تولید ایران خودرو حضور داشته باشد. دیروز (۲۸ تیر) پس از رونمایی از آئولوس شاین مکس، علیمردان عظیمی مدیر عامل ایران خودرو در مصاحبه اختصاصی به خبرنگار بیت‌ران خبر مهمی را اعلام کرد. عظیمی عنوان کرد که پژو پارس تا پایان امسال با خطوط تولید ایران خودرو خداحافظی خواهد کرد.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: پیش از هر چیز باید گفت که بعید است که ایران خودرو به این زودی ها با پژو پارس خداحافظی کند. این خودروساز گرچه در مرحله اول سامانه فروش یکپارچه حضور نداشت، اما پژو پارس را در طول ماه‌های گذشته جایگزین بسیاری از خودروهای تحویلی کرد.

 

برای مثال بسیاری از متقاضیان پژو ۲۰۶ تیپ دو و سه، پارس با موتور XU7 پلاس را تحویل خواهند گرفت. آخرین شرایط فروش پارس هم مربوط به فروردین ماه امسال بود. در آخرین بخشنامه فروش ایران خودرو برای پژو پارس با موتور XU7 پلاس، متقاضیان اولویت اول مرحله اول فروش یکپارچه می‌توانستند بصورت تحویل ۹۰ روزه این خودرو را خریداری کنند.

حال فرض کنیم ایران خودرو تمامی تعهدات مربوط به پارس را تا پایان سال ایفا خواهد کرد. اگر چنین اتفاقی در ایران خودرو رخ دهد، آیا این خودروساز برنامه‌ای برای جانشین پژو پارس دارد؟

 

هنوز تا پایان سال زمان بسیار زیادی باقی مانده است. اما دو سرنوشت متفاوت در انتظار پژو پارس محبوب ایران خودرو است. سناریو اول پارس بهینه است که ظاهری شبیه به وانت آریسان دارد و می‌تواند استانداردهای اجباری ۸۵ گانه را پاس کند.

سناریو دوم اما جایگزینی سورن سال بهینه است که به نظر می‌رسد تولید آن بطور آزمایشی در سایت‌های ایران خودرو استارت خورد.

سورن سال بهینه چیست؟

"<yoastmark

سورن سال بهینه مشخصاتی دقیقاً مشابه سورن سال دارد که در سال ۱۳۹۸ رونمایی شد. این خودرو، قرار است با موتور XU7 پلاس به دست متقاضیانش برسد.

می‌دانیم که پژو پارس هم برای مدتی با این قوای محرکه به فروش رسید. XU7 پلاس نسخه به‌روز XU7 بود که به واشرزدن مشهور شد.

ایران خودرو تلاش کرد تا مشکلات موتور XU7 را در XU7 پلاس بر طرف کند. از طرفی دیگر بهبود کارکرد این موتور با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی باعث شد ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

 

گشتاور خروجی آن هم به ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است که از XU7 به میزان ۷ نیوتن‌متر کمتر بود. گیربکس سورن‌سال بهینه نیز ۵ سرعته دستی اعلام شد.

موتور XU7 پلاس سورن سال بهینه
موتور XU7 پلاس سورن سال بهینه

در XU7 پلاس برخی از قطعات داخلی موتور، مانند میل بادامک، میل لنگ، پوسته یاتاقان، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه از نظر طراحی تغییر کردند. همچنین مسیر گازهای خروجی موتور نیز دچار تغییراتی شد. ایران خودرو عنوان کرد در موتور XU7 پلاس تلاش کرد طول عمر شمع‌ها افزایش پیدا کند و تسمه‌ها هم در پیمایش‌های طولانی نیاز به تعویض داشته‌باشند.

سرسیلندر این موتور مشابه نمونه گازسوز است. چرا که ایران خودرو باور داشت با این کار احتمال سوختن‌واشر سرسیلندر در این موتور کمتر خواهد شد. به غیر از این موارد، سامانه خنک‌کاری موتور XU7 پلاس هم در مقایسه با XU7 تغییر کرد.

امکانات سورن سال بهینه

همانطور که از تصاویر خط تولید ایران خودرو نیز مشخص است، سورن سال بهینه شباهت بسیاری با سورن پلاس دارد که در سال ۱۳۹۹ برای اولین‌بار تولید شد.

سورن سال بهینه مجهز به چراغ‌هایی مشابه سورن پلاس است. اما مانند سورن پلاس خبری از اسپویلر عقب نیست. شیشه‌های دودی در سورن سال بهینه حذف شدند و رینگ دو رنگ هم در این خودرو مشاهده نمی‌شود. یعنی سورن‌سال بهینه با قالپاق به دست مشتریان خواهد رسید.

آنطور که از تصاویر مشخص است، ظاهراً سورن‌سال بهینه مانیتور و دوربین دید عقب نیز دارد. اما زه‌های کناری درب‌ها در این خودرو حذف شدند.

همانطور که از نام بهینه این خودرو پیداست، سورن‌سال بهینه مجهز به امکاناتی است که بتواند استانداردهای سازمان ملی استاندارد را پاس کند.

از جمله این امکانات می‌توان به سنسور نور و باران، دی‌لایت و پوزیشن لایت، سنسور دنده عقب، پشتی سری برقی صندلی‌های جلو، مالتی مدیا به همراه دوربین دنده عقب، آینه‌های تاشو برقی به همراه گرمکن، کلید کنترل سیستم صوتی MFD، تهویه مطبوع  اتوماتیک، سیستم مالتی پلکس، دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق، آنتن اکتیو و… اشاره کرد.

سورن سال بهینه چه زمانی تولید می‌شود؟

براساس اطلاعات منابع آگاه، تولید آزمایشی سورن سال بهینه در سایت‌ کرمانشاه ایران خودرو آغاز شده‌است. اما این خودرو زمانی وارد فاز تجاری‌سازی می‌شود که ایران خودرو تصمیم بگیرد پژو پارس را از خطوط تولید خود خارج کند.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، علاوه بر سایت کرمانشاه ایران خودرو، خطوط تولید این خودروساز در بابل و فارس هم سورن سال بهینه را برای عرضه در بازار تولید خواهند کرد. همچنین احتمال دارد که سورن سال بهینه، هم بصورت بنزینی و هم دوگانه وارد بازار شود.

بیشتر بخوانید:

هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ برای اولین‌بار مشاهده شد / دیفندر کره‌ای در پارکینگ زیرزمینی

ام‌وی‌ام X33 کراس مدیران خودرو بررسی شد / مشخصات فنی و قیمت

سازمان ملی استاندارد مانع اصلی واردات خودروهای نو به ایران

پارس فیس لیفت فقط برای پاس‌کردن استانداردها تولید شد؟

واردات خودرو کارکرده به ضرر خودروسازان داخلی است؟

شاین مکس، سدان وارداتی ایران خودرو معرفی شد / همه چیز درباره SHINE MAX




17 دیدگاه

  1. شما مردم را دارین با طرح یکپارچه و عدم تحویل خودرو پارس.سه ماهه.،وگرانی خودرو.امان مردم را بریدید.بس کنید هزار تا شرایط مثل نداشتن پلاک فعال و….میزاریم.بعد به قول سه ماهه تحویل نمی‌دین.قیمت از ۱۸۵رفته به۳۲۷ملیون.اهای امت باغیرت مسئولین کجایید تا دسته گل های ایران خودرو را بچینید.بس کنید به شما اعتمادی نیست……..ای وای بر ما که منتظر شما ماندیم.ظلم کردین…

  2. هیچکس از موتور xu7 پلاس که الان رو پژوپارس هست راضی نیست موتور پر سر و صدا و کم جون خواهشا سورن پلاس با ef7 رو دیگه خراب نکنید

  3. بابا بیخیال چهل ساله خر رو رنگ میکنید جای گور خر میفروشید بسه یکم بروز باشید ما بی ام دبلیو وآئودی میخوایم نمی خریم تاوارد بشه

  4. نخرید بخرید بیچاره میشید با آمریکا داداشی شدن تمام خودروها روتا دوسال پیش فروش کردن قطعه هاشون توانبار تموم شه نخرید بعدش مثل ایران خودرو الان ۵ تا خودروی چینی بجای سمند و۲۰۶ صندوق دار وپژو جی ال ایکس و…مجبورن ماشین خوب وارد کنن چون دیگه قرار نیست تولید بشه

  5. نخرید نخرید بیچاره میشید با آمریکا داداشی شدن تمام خودروها روتا دوسال پیش فروش کردن قطعه هاشون توانبار تموم شه نخرید بعدش مثل ایران خودرو الان ۵ تا خودروی چینی بجای سمند و۲۰۶ صندوق دار وپژو جی ال ایکس و…مجبورن ماشین خوب وارد کنن چون دیگه قرار نیست تولید بشه

  6. خود سورن استاندارد اتاق نداره بعد چطوری میخواد جایگزین پژو پارسی بشه که حداقل استاندارد اتاق فرانسه رو داره

  7. ایران خودرو استاد تر زدن به اعصاب مردم است مدیران نمونه اش را باید در باغ وحش جستجو کنی.

  8. سلام
    واقعا مسخره کردن معلوم نیست چیکار میکنن الان کسانی که در سامانه یکپارچه نوبت اول شرکت کردن تکلیفشون چی میشه

  9. اون تاخیر رو اگر حس می کنی برای این هست که این خودرو برای حمل و نقل خانواده توی جاده و شهر هست نه برای درگ ریس و مسابقه ی چند تا جوون توی پیست. فکر کنم هنوز منظور از ساخت هر خودرو رو متوجه نیستید.

    • سلام خواهرم و برادرم شما که می‌فرمایید ۶ ماه منتظر پارس هستید و سرکار هستید کجای دنیا برای خرید ماشین میبرن پول می‌ریزند به حساب شرکت های سازنده خودرو خوب اصلا در دنیا بینظیر بود هجوم میلیونی برای واریز پول چند ماه خوب علت اینه که یکسری که دلالال خود شرکت های ذینفع هستند و یه عده ای هم پول زیاد دارن یا بهتر بگویم پول مرده قیمت ماشین کارخونه و بازار ۴۰۰ میلیون فرق داره خوب پول مرده ام که داریم ببریم بریزیم ۶ ماه دیگه خودرو بگیریم با ۴۰۰ میلیون سود بفروشیم بخوام بگم تا اندازه برگهای شاهنامه جا داره ولی تا همین جا علت همینه فایده ای هم ندارن الان برای این جناب خودرو جدید یه قیمت با اختلاف کارخونه و بازار می‌زارن هممون میریم که بریم بگیریم برای ما کیفیت مهم نیست فقط مهم قیمت ماشینه که مهمه .

  10. ایران خودرو ی کم همت کنه و تا ته انبارشو بگرده،لوازم هیلمند هم پیدا میکنه و میتونه برای آفتابه‌هایی که میسازه استفاده کنه.

  11. شایسته است سورن بهینه بر اساس نو مدل انتخابی پارس تحویل مشتری شود مثلا کسی که نوع سفارشی ای ال ایکس را انتخاب کرده مجهز به رینگ المینومی و ترمز عقب دیسکی باشد

  12. پس ما مسخره ایران خودرو شدیم ۶ماهه سرکاریم برای پارس؟؟ الانم هیچی به هیچی لعنت به این همه دروغ دیگه اعصاب نذاشتن برامون لعنت بهتون

  13. واقعا که من میترسم دوسال دیگه بخوام ماشین بخرم هر روز داره کیفیت میاد پایین آخه موتور EF7 کجا XU7P کجا اصلا بدنه چه ربطی به موتور داره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مدیران خودرو فراخوان داد؛ احتیاط چری نزدیک می‌‌شود

پس از بیش از یک هفته پیگیری مستمر و مجدانه بیت ران و برخی رسانه‌ها، سرانجام شرکت مدیران خودرو...

پست‌های مرتبط