ورقه بدنه تارا از چه جنسی است؟ از شایعه تا واقعیت

از دست ندهید

ورقه بدنه تارا از حلبی است؟ چرا به راحتی فرو می‌رود؟ آیا تارا ناامن است؟ تمام واقعیت فنی ماجرا را در این گزارش بخوانید.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: احتمالا شما هم فیلم‌های منتشر شده‌درباره ورقه بدنه تارا در فضای مجازی را دیدید. یک نفر در خودرو را فشار می‌دهد و بدنه خودرو بیش از حد معمول فرو می‌رود.

فیلم کامل در یوتیوب بیت ران پلاس 

این فیلم‌ها به عنوان دلایلی برای نا ایمن بودن‌بدنه تارا عنوان شدند. اما شما چقدر درباره ورق‌ها و فن آوری‌های جدید در بدنه سازی خودرو می‌دانید؟ آیا اصطلاحاتی مانند، ورق‌های دو فازی (DP)، ورق‌های انعطاف پذیر (BH) و… به گوشتان خورده‌است؟

ورقه بدنه تارا

استفاده از ورق‌های Bake hardening در بدنه تارا

در بدنه سازی مدرن در سطح دنیا، قسمت‌های رویه درهای جانبی، رویه در موتور و رویه در صندوق معمولا از ورق‌های Bake hardening به اختصار BH ساخته می‌شوند.

این ورق‌ها در عین انعطاف پذیری بیشتر برای فرم دهی بهتر، دارای استحکام بالایی هم هستند. این ورق‌ها پس از مونتاژ بدنه خودرو، در حین مرحله رنگ آستر به روش ED و مرحله کوره که سیلرها هم پخته می‌شوند، دچار شرایط AGING یا پیر سختی سریع می‌شوند.

 

این شرایط باعث افزایش استحکام تنشی این ورق‌ها تا ۵۰ مگا پاسکال می‌شود. اما اگر در هندسه ورق‌های BH از خطوط طراحی کمتری استفاده شده باشد (مانندورقه بدنه تارا)، بیشتر از حد معمول فرو می‌روند. استحکام نهایی ورق‌های BH برابر با ۳۰۰ مگا پاسکال است.

ضخامت ورق رویه بدنه تارا ۰.۷ میلی متر و مطابق استاندارد خودروسازی است.

ورقه بدنه تارا

ورق های DP یا DUAL PHASE (دو فازی)

نوع دیگر ورقه بدنه تارا، ورق‌های DP نام دارند که استحکام بسیار بالایی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ مگا پاسکال دارند. از نوع ۳۰۰ مگا پاسکال آن در ورق های رویه خودرو هم استفاده می‌شود.

اما هزینه تولید قالب برای استفاده از این نوع ورق به علت کیفیت بالاتر در ساخت قالب بالا است. از ورق‌های DP با استحکام بالا در قطعات شاسی، ستون و پلت فرم تارا استفاده شده است که از یک تا سه میلی‌متر هم ضخامت دارند.

این ورق‌ها حتی با چکش هم تغییر فرم نمی‌دهند و به نیروی بسیار زیادی برای تغییر شکل نیاز دارند. این استحکام بالا همان موضوعی است که وظیفه حفاظت از سرنشینان خودرو را بر عهده دارد.

ورقه بدنه تارا

حلبی یا پیشرفته؟

با توجه به بازدید تیم بیت ران از خط تولید بدنه تارا مشخص شد تکنولوژی ساخت و نوع ورقه بدنه تارا، پیشرفته‌ترین در بین خودروهای داخلی است.

در دنیای امروز قطعات رویه بدنه تنها نقش تزیینی و قطعاتی مانند شاسی و پلت فرم خودرو نقش حفظ جان سرنشینان را بر عهده دارند. در نتیجه فرو رفتن بیش از حد درخودروی تارا به علت استفاده از ورق های BH با انعطاف پذیری بالا (خاصیت فنری) و نوع هندسه آن است.

لازم به ذکر است گزارشی که از نظر گذراندید، بر اساس بازدید تیم بیت‌ران از فرآیند تولید بدنه خودروی تارا و تحقیقات علمی حاصل شد. این گزارش صرفا برای خودروی تارا اعتبار دارد. چرا که تیم بیت‌ران هنوز اطلاعی از جنس ورق‌ها یا فرآیند تولید بدنه سایر محصولات ایران خودرو ندارد.

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو مشخص شد

سیستم کنترل پایداری ESP اجباری شد / خودروسازان اجرا نمی کنند!

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی‌تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا‌ایمن را بگیرد؟




58 دیدگاه

  1. برو عمو ،واقعا متاسفم بخاطر پول هر کاری میکنین.یعنی بدن ماشینهای بنز و بی ام و همینطوریه.بافشار انگشت میرن تو.تصادفشو چکار میکنی انگار رندش کردن.یک کم وجدان کاری هم خوبه

    • شما هنوز خودرو با بدنه پلاستیکی ندیدید فکر کنم میتونید خودرو مگان پارس خودرو یا تالیسمان چک بفرمایید تا متوجه متن بالا بشوید

    • در مورد ۱۵۰ کیلو وزن کمتر از سمند و ۴۰۵ قدیمی چی دارین بگین این ۱۵۰ کیلو دقیقا از کجای ماشین کم شده، این چه ورق مقاومیه و پیشرفته آیه که با انگشت تغییر شکل میده ولی تو تصادف چیزیش نمیشه

      • داره میکه جنس ورق سبک و مستحکمه دیگه چرا در برابر فهمیدن مقاومت میکنید اینقدر !! تارا از همه محصولات داخلی سرتره شک نکنید

    • میتونی تو اینستا فشار و فرو رفتن ورق درب بنز کلاس اس رو ببینی. تو نمایشگاهی تو تهرانه. اولش میگه ببینید تارا اشغاله و با فشار داخل میره. دوربین میاد عقب و ملت میبینن بنز کلاس اس هست. این مقاله هم کاملا علمی و با تحقیقات مهندسین و کارشناسان خودرو نوشته شده. شما اگه دلایل و مستندات علمی دارین بگین مردم استفاده کنن.

    • عمو تو بهتره خیابان که رفتی درب یک بنز را هم فشار بدی بعد بیای نظر فوق کارشناسی بدی. یک سری هم به ویدیوها در این رابطه بندازی بدک نیست عمو

  2. اخیرا تارا خریدم و یکی از نگرانی هام همین بود
    امیدوارم آنچه گفتین جانبدارانه نباشد و مبتی بر نظر کارشناسی و منطبق بر واقعیت باشد

  3. همش دروغه برای اینکه پروژه تارا به مشکل نخوره و فروشش کم نشه اینها رو گفتن کشورهای دیگه کانتینر میزارن رو خودرو سقف پایین نمیره بعد اینجا با زور دست ورقه میره داخل

    • دقیقا در تصادف معلوم میشه که شاسی خوبی هم نداره وقتی داخل صندق عقب هم از ورق نازک استفاده کردن باید گفت حلب تمام

  4. پیشرفته ترین فن آوری تولید بدنه؟ حتما شوخی میکنید. بهتراست فیلم استحکام بدنه خودروBMWراببینیدکه با تانک ازسروکولش بالا میروندوازکناروروبرو وپشت با قویترین فشار وکشش وضربه امتحانش میکنند.لطفا دراستفاده ازکلماتی مثل بهترین، با کیفیت ترین، محکمترین وامثالهم بیستردقت کنید. درعمل برخورد تارا با دوچرخه وخسارت وارده به تارا ادعایتان رازیرسئوال میبرد.

  5. فعلا شاهین قوی ترین بدنه رو داره در تمام قسمتهای اون از ورق های Dp و Tripاستفاده شده و جوش مقاومتی اون از بهترین دستگاههای MFDC استفاده میشه

    • تنها چیزی که تو ورق بدنه شاهین استفاده شده ورقهای قدیمی ۷ دهم میلیمتریه. برای ستونها هم ورقهای لایه لایه سیاه. خیلی قدیمیه. رسما تعطیله. تو همین بیت ران گزار هست. ضمنا تو اینستا می تونی فرو رفتن بدنه بنز کلاس اس تو یه نمایشگاه رو ببینی. تو شاهین از تکنولوژی ۲۰ سال پیش استفاده شده که الان کاملا منسوخ شده.

  6. ورق بدنه تارا از چه جنسی هست؟
    این دیگه سوال داره؟

    خب معلومه از جنس قوطی های ۵کیلویی روغن نباتی است

  7. با سلام ، ضمن تشکر از ارائه اطلاعات مفیدتان . بنده خودروهای متفاوت ایرانی استفاده کرده ام ولی با کیفیت ترین آن ها همین تارا دستی می باشد.

  8. باورکردنی نیست مگرتاراچه فرقی باتولیدات دیگرون داره؟حرفای گفته شده درموردتولیدات خارجی صدق میکنه نه ایرانخودروکه پارسی ازحلبی هم ورقاش بدتره خدالعنتتون کنه که جان مردم براتون اینقدری ارزش شده

  9. برای آنکه کسی مغرضانه نظر ندهد لطفن از ایران خودرو بخواهید محصولاتش را برای تست تصادف بفرستد یورونکپ!

    • دقیقا 👏 بفرستید برای تست تصادف و به صورت پخش زنده نمایش بدید بعد اگه یه نفر این ماشین های تمام حلبی شما رو خرید !

    • دقیقا 👏 بفرستید برای تست تصادف و به صورت پخش زنده نمایش بدید بعد اگه یه نفر این ماشین های تمام حلبی شما رو خرید !

  10. تارا ماشین عالی وبا کیفیتی هست ومن این خودروها ندارم ولی به محض اوضاع مالی حتما خرید میکنم

    البته یه مسافرت رفتم کم اصطلاک وعالی هست وپلتفرم زیبا وجادار

  11. من دیدم که تارا با پراید تصادف کرده بود واقعا بدجوری خسارت دیده بود ،در حدی که فکر میکردی خورده به دیوار

  12. آیا تیم بیت‌ران در آزمایشگاهای خودش اصالت این ورقه‌ها استحکام یافته تٱیید میکند؟
    اینها فقط در حد یک حرف است ..
    این چیزی است که به کارکنان ایرانخودرو میگویند. وآنها طوطی وار تکرار میکنند …
    کدام آزمایشگاه معتبر این آلیاژ ورقه‌ها رو در مقابل کشش …شکستگی…انعطاف پذیری وضربه‌پذیری تست کرده کدام آزمایشگاه

  13. گیریم که از بهترین جنس ورق داره استفاده میشه بقول خود بیتران که میگه این ورق زمانی جواب میده که پلتفرم دارای حداقل هندسه و خطوط باشه پس این ورق رو ماشینای ایرانی که از همه طرف صاف و بی خط و هندسه هستن جوابگو نیست! اگه راس میگن یه بار تو تاریخ ننگین و خجالت آورشون یه تست مقاومت بدنه در مقابل کشش و ضربه و… انجام بدن! انجام نمیدن چون روشون سیاهه چون بلد نیستن خاک بر سرا مثل نمد حرف ملتو به خودشون میکشن… اگه ملت ایران گزینه های دیگه ای واسه انتخاب داشتن این دوتا لگن ساز باید کاسه کوزشونو جمع میکردن میرفتن یه راه دیگه ای واسه یاغی گری پیدا میکردن! واقعأ که خاک بر سرتون درد و بلای تمام خودروسازی دنیا بخوره تو سر شما جماعت ناکارآمد و بی دست آلات…!

  14. آقای هیئت معلوم نشد نتیجه بازدیدتون که نرم بودن خوبه یا بد چون هردو را با کلمه استاندارد جهانی آرایش کردین . آیا جان سرنشین در هردو حالت استاندارد حفظ میشود یانه . راستی تعداد افراد هیئت توانستن حواله خودروئی تحویل بگیرن .

  15. کافیه چندسال از تولید این ماشین بگذره تا امار تصادفات جاده ای نشون بده تکنولوژی بوده یا طبق معمول کلاه گُشاد روی سرمردم

  16. خودرویی که میرسلیم عضو هیئت مدیرش باشه بدرد اسباب بازی میخوره.
    قال میرسلیم : الپژو ۲۰۶ عین التویوتا لندکروز بل افضل منه

  17. وقتی دیدگاه منو منتشر نمیکنی چرا نظر بدم..

    بدنه اپتیما و تمام خودرو های کره ای رو که تکنولوژی پیشرفته دارن روی درب و روی کاپوت فشار بدید اگه رفت تو بعد داستان آلیاژ فضاییتون به رخ بکشید..

    خودرو های امریکایی و چینی هم که بماند.. وقتی ورق داکتیل و شکل پذیر قالب میشه چه لزومی به انعطاف پذیر بودن ورق هست؟

  18. متاسفانه دروغ تو مسئولان ما نهادینه شده‌ من‌ خودم‌ همین‌ ماشین‌. رو داشتم‌ یه کوچولو فشار روی کاپوت دادم‌ رفت تو‌ سه میلیون‌ دادم. تا صافکاری درش اورد‌ بعد فروختمش‌

  19. DP STEEL: چرا فولاد دو فاز برای خودروها مهم است؟

    فولاد دو فاز – یا فولاد DP – بخشی از دسته ای است که به عنوان فولادهای مقاومت بالای پیشرفته (AHSS) شناخته می شود. طبق گفته World Auto Steel، بخشی از انجمن جهانی فولاد، AHSS نتیجه خواص شیمیایی با دقت انتخاب شده است که از طریق فرآیندهای دقیق کنترل شده گرم و سرد می شود. نتیجه، موادی است که سبک وزن و مقرون به صرفه است، در عین حال می‌تواند استانداردهای ایمنی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و عملکرد را رعایت کند. فولاد DP به ویژه به دلیل توانایی خود در جذب تصادفات انرژی بالا شناخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جزء مفید در خودروسازی مدرن، ادامه مطلب را بخوانید.

    فولاد دوفاز (DP) چیست؟
    فولاد DP حاوی مخلوطی از فریت و مارتنزیت است. “فاز دوگانه” به دو فازی اشاره دارد که در آن فریت و مارتنزیت برای دستیابی به ویژگی های خاصی پردازش می شوند. فاز فریت، با محتوای عمدتاً آهن خالص، به شکل‌پذیری کمک می‌کند، در حالی که فاز مارتنزیت استحکام کششی بالایی ایجاد می‌کند. این عناصر با هم طیف وسیعی از استحکام و شکل‌پذیری را در انواع فولاد DP ارائه می‌کنند.

    فولاد دو فاز چه سودی برای صنعت خودرو دارد؟
    بهبود مصرف سوخت
    فولاد استحکام پیشرفته مانند فولاد DP به دلیل توانایی آن در کاهش وزن خودرو و بهبود مصرف سوخت، محبوبیت خود را در تولید خودرو افزایش داده است.

    قدرت بالاتر
    در مقایسه با فولادهای کم آلیاژ معمولی با استحکام بالا، فولادهای DP استحکام بالاتری را بدون کاهش شکل‌پذیری ارائه می‌دهند و می‌توانند برای برآورده کردن الزامات طراحی مشابه فلزات سنگین‌تر مورد استفاده قرار گیرند.

    رتبه بندی تصادف
    فولادهای DP همچنین توانایی جذب مقادیر زیادی انرژی را دارند که در شرایط تصادف بسیار مفید است. این ویژگی ها، همراه با هزینه تولید پایین، فولادهای DP را برای کاربردهای خودرویی بسیار مطلوب می کند.

    شکل پذیری خوب
    فولاد DP به دلیل ویژگی‌های شکل‌پذیری و عملکرد، برای کاربردهای پانل بیرونی بدنه بسیار مؤثر شناخته شده است.

    مقاومت در برابر قرشدگی
    یکی دیگر از مزایای صنعت خودرو، مقاومت در برابر قرشدگی است. با مقاومت در برابر قرشدگی فرصتی برای بهبود رضایت مشتری، کاهش ادعاهای گارانتی و کاهش آسیب های داخل کارخانه به وجود می آید. بخش بالایی از نارضایتی مشتریان از ساخت خودرو به شرایط قرشدگی نسبت داده می شود. این نارضایتی می تواند منجر به از دست دادن نهایی تجارت آینده شود. بنابراین، استفاده از فولاد DP می تواند از نظر استراتژیک برای خودروسازان مفید باشد.

  20. تعجب میکنم علی رغم توضیحات خود شرکت سازنده باز یک عده در برابر فهمیدن مقاومت میکنند!! تارا نوع ورقها و تکنولوژی ورقهاش متفاوته ، و صدر در صد بهترین و محکمترین و ایمن ترین خودروی داخلی است .ضمناً ستونها و شاسی از جان انسان محافظت میکنه نه درب کناری ، امروزه دنیا بخاطر سبک سازی خودرو داره به سمت استفاده از فایبرگلاس میره .همه شدن کارشناس این فرو میره اون فرو نمیره !! بس کنید مگه خودرو هندونه است! لکسوس هم فشار بدی میره داخل به خاطر بحثهای سبک سازی و پاس کردن استاندارد عابر پیاده ، کلیپهای بسیار زیادی هست در بارش در واقعیت هم تست کردم شخصاً .تارا عالیه یکساله دارم بخدا سیستم کنترل پایداریش کل لگنهای داخلی رو می ارزه شک نکنید پشتش بشینید عاشقش میشین ‌

  21. از مشکلات مملکت ما همینه که مردم ماشین و فولاد هندونه فرض میکنن با دست تست مقاومت و ایمنی میگیرن
    نظر این جور ادما چون از عقل ناشی نمیشه اهمیتی نداره
    دو مورد تصادف سخت تارا رو دیدم برخلاف محصولات دیگه داخلی ستون ها و پلتفرم کامل از هم میپاشه
    پلتفرم و فولاد خوب تارا باعث حفظ جون راننده شده

  22. پیشنهاد می کنم برای روشن شدن واقعیت، همانند کاری که جنرال موتورز با شورلت مالیبو کرد، تست تصادف رخ به رخ پیکان و دنا پلاس را انجام بدهید.

  23. والا این حرفا بدردکسایی میخوره که ماشین خارجی ندیدن نه مایی که تو منطقه ازاد قشم هستیم خزعبلاته همش تو عمل مشخص میشه بازار که پر شد تصادفات و میزان خسارتشون همه چیو مشخص میکنه

  24. با سلام و احترام؛
    کماکان از شما دوست عزیز که به شما اجازه دادند با دوربین وارد کارخانه بشوید و کلی فیلم تهیه کنید تقاضا دارم به سئوال بنده در خصوص نوع ورق از منظر مقابله با خوردگی پاسخ بدهید. قطر ورق و مقاومت آن یک بحث است و مقاومت ورق در برابر خوردگی بحثی دیگر.
    اگر برای ما مقابله با خوردگی اهمیت خیلی خیلی زیادی ندارد، برای روسها یکی از اولین اولویت ها است چون توی سرما و یخبندان روسیه مقدار بسیار زیادی محلول شیمیایی و مواد ضد یخ روی جاده پاشیده می شود و کل بدنه خودرو تحت تاثیر این مواد شیمیایی خورنده است.
    بعد و مهم اینکه در کل ویدئو به این نکته اشاره نمی‌شود که تکنولوژی ورق‌ها برای مقابله با خوردگی از چه نوعی است؟ آیا مثل خودروهای اروپایی و بعضی از چینیها ورقها گالوانیزه هستند؟یا اینکه از نوع electrophoresis یا کاتافرز هستند؟ یا اینکه معمولی هستند؟ البته نگران نباشید بلاگرهای روسی تست می کنند و به ما میگویند که بدنه تارا ار کدام نوع است!

  25. باش شما راست میگین ولی برید فیلم تصادف تارا با سمند دانلود کنید ببینید . سمند هیچی نشده ولی تارا تا نزدیک شیشه از جلو له نه جویده شده. احتمالا مال تکنولوژی جدیدش هست .

    • سلام
      منم فیلمشو دیدم که تارا از پشت با سمند برخورد می‌کنه
      تصادف از پشت خیلی با شاخ به شاخ فرق داره
      تو همون تصادف هم موج تصادف به ستون های تارا نرسیده
      (البته نمی‌دونم آیا فقط با سمنده برخورد کرده یا نه(
      اگه معیار امنیت تصادف از پشت باشه خب پس ایمنی شاهین هم از تویوتا کرولا با ۵ ستاره ایمنی بیشتره
      چون توی یکی از تصادف های شاهین که تو اینترنت هم پخش شد تویوتا از پشت به شاهین زده و کاپوت تا نصفه جمع شده درحالی که شاهین فقط چند تا خراش خیلی جزئی برداشته
      هنوزم عکساش هست بزنی تصادف شاهین با کرولا میاره واست
      تارا هم حوالی پارسال عکس تصادفش با کمپرسی دراومده بود
      اونم سرچ کنی میاره واست تخریب تصادف از ستون ها جلوتر نرفته
      تو اینستا تعریف می‌کرد که بدون کمربند با سرعت ۱۲۰ تا زده بود بش که اگه اشتباه نکنم باعث شد چند تا از مهره هاش هم جابجا بشه و گردنشم آسیب دیده بود
      البته این حرفام به معنی حمایت از لگن سازای داخلی نیست
      فقط می‌گم اگه جایی رشد دیدی منکرش نشو

  26. سلام من تازه تارا دستی خریدم و اولین جایی که تست زدم همان ورقه روی کاپوت و سقف بود و اینکه میگویند خیلی نازک هست و فرو میره واقعیت مثل بقیه ماشینهای دیگر ایرانی است و مثل حلبی که میگن نبود و اینکه شاسی هاش و اینها چی هست نمیتونم نظری بدهم قبلا هم سورن پلاس و ۴۰۵ داشتم قطعا بی کیفیت تر از اونها نبود

    • سلام
      اونهایی که میگن تارا خوب نیست
      برن کاپوت دناپلاس را تست کنن
      یه پارچه کشیدم برا تمیز کردن کاپوت ورقش رفت تو.
      بعد تست کردم دیدم اون لگن تر از همه اینهاست
      یه مسافرت بری دیگ کمرت خم میشه.

  27. سلام
    ظاهرا تو تارا اولویت تخریب شدید خود ماشین هست تا جون سرنشینها حفظ بشه یعنی شدت تصادف و ضرب اون رو ماشین با از بین رفتن خودش می گیره بعدش صاحبش می مونه و کلی هزینه که فکرشو نمی کرد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط