آئودی Q4 e tron الکتریکی در تهران رونمایی شد / بررسی امکانات و مشخصات فنی

از دست ندهید

آئودی Q4 e tron الکتریکی نخستین کراس‌اووری است که با نشان اروپایی در تهران رونمایی شد. نادین خودرو که خود را اولین واردکننده خودرو آئودی در ایران معرفی می‌کند، این محصول ۲۰۴ اسب بخاری را در بازار خودرو کشور عرضه خواهد کرد. آئودی Q4 e tron کراس‌اووری است که توسط FAW Audi در کشور چین تولید می‌شود.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – ورود آئودی Q4 e tron الکتریکی به بازار خودرو ایران، اتفاق بسیار مهمی است. کم و بیش همه موافق هستند که به جای تردد برندهای درجه دو چینی، خودروهای مطرح از برندهای تراز اول را باید در خیابان‌ها مشاهده کنیم.

به همین دلیل امیدواریم همانند نادین خودرو، سایر واردکنندگان هم به جای واردات خودروهای بی کیفیت از برندهای بی نام و نشان چینی، به سمت عرضه خودروهای با کیفیت و مطرح جهانی حرکت کنند.

آئودی Q4 e tron الکتریکی

نکته مهم این است که Q4 e tron وارداتی نادین خودرو به ایران، مونتاژ FAW Audi چین است. در سالهای اخیر بسیاری از برندهای مطرح دنیا، محصولات خود را در چین هم تولید و مونتاژ می‌کنند.

پس اگر واردکنندگان ایرانی بخواهند، می‌توانند به جای واردات خودروهایی که حتی چینی‌ها هم آنها را در کشور خود نمی‌بینند، محصولات برندهای مطرح را حتی اگر مونتاژ چین باشند در ایران عرضه کنند.

آمار فروش آئودی Q4 e tron در بازار خودرو چین
آئودی Q4 e tron الکتریکی
آمار فروش یک ساله آئودی Q4 e tron الکتریکی در بازار خودرو چین

پیش از هر چیز باید با نگاه به آمار و ارقام، از واقعیت‌ها درباره Audi Q4 e tron الکتریکی صحبت کنیم. Q4 e tron گرچه در بازار خودرو ایران خودرویی بسیار مهم است، اما در بازار خودرو چین پنجاه و نهمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش به‌شمار می‌رود.

براساس آمار رسمی Markline چین، فروش این کراس‌اوور در آن کشور حتی از Roewe RX5 پارس خودرو، Jetta VS5 ماموت خودرو، Changan CS55 PLUS سایپا و Geely آزکارا فردا موتور هم کمتر است. اما این به معنای بدبودن آئودی Q4 e tron نیست.

آئودی Q4 e tron الکتریکی

خودروهایی که نام آنها ذکر شد، محصولاتی هستند که قیمت بسیار کمتری از Q4 e tron در چین دارند. همین قیمت کمتر هم عامل فروش بیشتر رقبای Q4 e tron در کشور چین است.

Q4 e tron در میان سبد محصولات برند آئودی در بازار خودرو چین، هفتمین محصول پرفروش این برند است. نکته جالب این است که فروش این خودرو در ژانویه ۲۰۲۴ نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۳ به میزان ۳۳.۲ درصد (۷۱۴ دستگاه) کاهش داشت.

 

مشخصات فنی آئودی Q4 e tron وارداتی

آئودی Q4 e tron الکتریکی

Q4 e tron وارداتی نادین خودرو، فول آپشن‌ترین نسخه تک دیفرانسیل این کراس‌اوور آلمانی در بازار خودرو چین است. نسخه وارداتی به ایران مجهز به موتور الکتریکی EBN فولکس‌واگن است که ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد.

این نسخه که با نام ۴۰ e-tron در بازار خودرو چین شناخته می‌شود، تمامی نیرو و گشتاور خود را توسط گیربکس تک سرعته به محور عقب این خودرو منتقل می‌کند.

باتری ۸۴.۸ کیلووات ساعتی این خودرو را می‌توان در مدت زمان ۴۱ دقیقه از ۵ تا ۸۰ درصد با استفاده از شارژرهای Fast Charge فول شارژ کرد. اما اگر به این شارژرها دسترسی ندارید باید گفت که ۱۲ ساعت سال طول می‌کشد که باتری Q4 e-tron از ۵ تا ۱۰۰ درصد شارژ شوند.

مصرف انرژی در این کراس‌اوور، ۱۴.۴ کیلووات در هر صد کیلومتر است. از همین رو، می‌توان بیان کرد که در حالت فول شارژ، Q4 e-tron تا ۶۰۵ کیلومتر را بدون نیاز شارژ باتری‌های خود می‌تواند پشت سر بگذارد.

طول، عرض و ارتفاع این مدل به ترتیب برابر است با ۴۵۸۸×۱۸۶۵×۱۶۲۶ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۶۴ میلیمتر اعلام شد.

این نسخه از Q4 e tron با وزن ۲۱۶۰ کیلوگرمی خود قادر است در مدت زمان ۸.۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت آن هم ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

آئودی Q4 e-tron کراس‌اووری پنج نفره است که فضای باری برابر با ۵۲۰ لیتر در اختیار آنها قرار می‌دهد. زاویه ورود این خودرو با موانع خارج از جاده‌ای ۱۶ درجه است و زاویه خروج آن هم ۲۱ درجه عنوان شد. فاصله آن از سطح زمین نیز ۱۵۴ میلیمتر است.

آئودی Q4 e-tron در محور جلو از تعلیق مک‌فرسون مستقل استفاده می‌کند. در محور عقب این کراس‌اوور هم می‌توان تعلیق مولتی لینک مستقل را تماشا کرد.

امکانات رفاهی آئودی Q4 e tron

آئودی Q4 e tron الکتریکی

نسخه تک دیفرانسیل آئودی Q4 e tron، در سه تیپ در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد. با توجه به امکانات رفاهی نمونه رونمایی‌شده در تهران، به نظر می‌رسد نادین خودرو فول‌ترین مدل دیفرانسیل عقب این کراس‌اوور را برای بازار خودرو کشور انتخاب کرده‌است.

تیپ فول این محصول آئودی در بازار خودرو چین با ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، رینگ‌های ۲۰ اینچی، TPMS، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده‌ای، سنسورهای پارک جلو و عقب، هشدار برخورد از عقب و دوربین ۳۶۰ درجه به فروش می‌رسد.

کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی‌ها، هشدار نقاط کور، رادار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای فعال در شرایط اضطراری و سانروف پانورامیک از دیگر امکانات این کراس‌اوور به شمار می‌روند.

آئودی Q4 e tron الکتریکی

در لیست امکانات رفاهی Q4 e-tron همچنین، روف‌رک، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، جلوپنجره اکتیو، درب صندوق عقب برقی با مموری، فرمان چرمی با تنظیم دستی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی پشت آمپر، شارژر بدون سیم تلفن همراه، صندلی‌های چرم و پارچه با تنظیم برقی (برای ردیف اول)، گرمکن صندلی‌های ردیف اول و نمایشگر ۱۱.۶ اینچی مولتی مدیا با رزولوشن ۱۷۶۴×۸۲۴ نیز وجود دارند.

نکته مهم این است که در این خودرو از چراغ‌های مشهور آئودی خبری نیست. چراکه این چراغ‌های ماتریکسی برای این نسخه، یک آپشن ۱۵ هزار یوانی (۱۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی) است!

نورپردازی داخل کابین، سنسور باران، برف‌پاکن عقب، تهویه مطبوع دو کاناله برای ردیف اول، ایرکاندیشن تک کاناله برای ردیف دوم و فیلترهای تصفیه و یونیزه هوای داخل کابین از دیگر امکانات این کراس‌اوور آلمانی به شمار می‌روند.

آپشن‌های پولی آئودی Q4 e tron در نمایندگی‌ها
نسخه وارداتی به ایران مجهز به این رینگ ۲۱ اینچی نیست.

البته برخی از امکانات این خودرو را در چین باید در ازای پرداخت پول دریافت کرد. علاوه بر چراغ‌های ماتریکسی، شیشه‌های دودی عقب ۸۰۰ یوان یا ۶ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان قیمت دارند. بهای گرمکن فرمان ۳ هزار یوان است که برابر است با ۲۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان.

قیمت رادار خط خوان هم در این خودرو ۲ هزار یوان است. این رقم برابر است با ۱۷ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان. قیمت سامانه ETC (پرداخت الکترونیکی عوارض جاده‌ای) در این خودرو نیز ۵۰۰ یوان است. یعنی ۴ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان.

 

حتی رینگ‌های این خودرو را نیز می‌توان از ۲۰ اینچی به ۲۱ اینچی تغییر داد. بهای رینگ‌های ۲۱ اینچی Q4 e-tron در نمایندگی‌های آئودی چین ۳ هزار و ۵۰۰ یوان اعلام شد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز معادل ۲۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان است.

با پرداخت هزینه این آپشن‌ها، می‌توان نمونه تک دیفرانسیل آئودی Q4 e tron را تبدیل به نسخه فول آپشن دو دیفرانسیل در نمایندگی‌های این برند کرد.

قیمت آئودی Q4 e tron در بازار خودرو چین

همانطور که عنوان شد، نمونه دیفرانسیل عقب این خودرو در چین در سه تیپ به فروش می‌رسد. ارزانترین تیپ این مدل در چین ۲۲۳ هزار و ۲۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم پس از تبدیل نرخ ارز امروز برابر است با ۱ میلیارد و ۹۱۰ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان.

تیپ میانی این خودرو هم با برچسب قیمت ۲۴۱ هزار و ۵۰۰ یوانی در نمایندگی‌های آئودی در چین حضور دارد. این رقم نیز معادل ۲ میلیارد و ۶۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان است.

اما تیپ وارداتی به بازار خودرو ایران، نسخه فول تک دیفرانسیل آئودی Q4 e tron در چین است. این تیپ را می‌توان در چین با پرداخت مبلغ ۲۴۴ هزار و ۲۰۰ یوان صاحب شد. یعنی ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان.

قیمت یورویی آئودی Q4 e tron چه بسا از سقف ۳۰ هزار یورویی واردات خودروهای برقی عبور می‌کند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که سود بازرگانی آن از ۱۱ درصد (برای خودروهای ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو) به ۲۶ درصد (برای خودروهای بالاتر از ۳۰ هزار یورو) تغییر یابد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیشتر بخوانید:

هاوال H6 هیبرید و پلاگین هیبرید به گمرک ایران رسیدند / بررسی فنی و تصاویر

قیمت بازار موتورسیکلت به ثبات رسید + قیمت موتورسیکلت های پرفروش

لاستیک کامیون و فرآیند تولید آن؛ گزارش از تایرسازی رازی

موتور شاهین ۱۵۰ اسب بخاری می‌آید؟ سایپا موتور خودرو می‌سازد

پیکاپ سانگ یانگ موسو با نام KG Mobility خان به بازار خودرو ایران می‌آید

سوزوکی Fronx هیبریدی با این مشخصات به طور رسمی در ایران معرفی شد

Suzuki گرند ویتارا هیبریدی Allgrip رونمایی شد / ویژگی‌های فنی و تصاویر

سوزوکی Jimny وارداتی برای بازار خودرو ایران رونمایی شد / ویژگی‌های فنی و تصاویر




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط