روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو را بشناسید؛ جَک‌زنی چیست؟

از دست ندهید

روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو هر روز تغییر می‌کنند؛ در معامله یک خودرو از روش‌هایی مانند جَک زنی، سند نمره کردن، کارشناسی جعلی، مفقود کردن مدارک و… چه می‌دانید؟ در ادامه گزارش به نحوه انجام این کلاه برداری‌ها و راه‌های مقابله با آن می‌پردازیم.

روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو
روش‌های کلاهبرداری در معامله خودرو

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: چه فروشنده خودرو باشید و چه خریدار آن، همیشه افراد شیادی در کمین شما هستند تا با روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو شما را فریب دهند. این افراد بسیار حرفه‌ای هستند و قوانین حقوقی معامله خودرو را حتی بهتر از یک وکیل می‌دانند. در نتیجه بسیار حساب شده و قدم به قدم شما را به دام خود می‌اندازند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید: 

 

اصلا فکر نکنید که تنها با کارشناسی خودرو یا حضور در پارکینگ‌های معروف خرید و فروش خودرو، می‌توانید از گزند این شیادان دور بمانید. چرا که برنامه‌ریزی این افراد به‌صورتی است که شما معمولا قبل از ورود به پارکینگ یا محل‌های کارشناسی، معامله را انجام داده‌اید!

روش‌هایی مانند جک زنی، سند نمره کردن، کارشناسی جعلی، مفقود کردن مدارک و… از جمله روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو هستند. این روش‌ها آنقدر پیچیده و حرفه‌ای هستند که شما حتی در صورت اقدام قانونی، باز هم بازنده یا حتی محکوم می‌شوید.

این روش‌ها در گذشته بیشتر برای خودروهای گران‌قیمت کاربرد داشتند، اما با توجه به افزایش بسیار زیاد قیمت خودروهای داخلی، حالا این دسته از خودروها سوژه‌های اصلی هستند. هر روز مال‌باختگان زیادی در دادگاه و پاسگاه سرگردان این نوع کلاه‌برداری‌ها هستند.

اما اصلی‌ترین روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو چه هستند و چگونه می‌شود با آن‌ها مقابله کرد؟

 

جَک‌زنی از شایع‌ترین روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو

یکی از متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو، جک زنی است. اما این روش چیست؟

تصور کنید شما قصد دارید خودرویتان را با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان بفروشید که برای ضد حمله به درخواست تخفیف خریدار، معمولا این عدد را کمی بالاتر مثلا ۵۳۰ میلیون تومان می‌گذارید.

به یکی از مناطق بورس خرید و فروش خودرو مانند عبدل آباد یا چیتگر می‌روید. قبل از ورود شما به پارکینگ خریداری خوش برخورد جلوی شما را می‌گیرد و قیمت ماشین را می‌پرسد. او چندان تخفیفی هم نمی‌خواهد و شما هم از فروش خودرویتان به قیمتی بالاتر از آن چه در ذهن داشتید، خوشحال هستید. در نتیجه ممکن است کمی هم هول شوید و فکر کنید دست بالا را دارید.

خریدار که رفتار بسیار دوستانه‌ای دارد، شما را برای نوشتن قولنامه به یک نمایشگاه یا مغازه در همان نزدیکی می برد و شما با ذکر این‌که خودرو مثلا بدون رنگ و ایراد فنی است، قولنامه را می‌نویسید. سپس مبلغی را به عنوان بیعانه دریافت و خودرو را جهت کارشناسی به محل مورد نظر خریدار که حالا به او اطمینان دارید، می‌برید.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

تغییر رفتار خریدار

روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو

در حین صحبت راجع به کارکرد خودرو و … هستید و یک کارشناس هم مشغول بررسی خودرو است. کارشناس خریدار را صدا می‌کند و به او چیزی می‌گوید. ناگهان رفتار محترمانه خریدار با شما عوض می‌شود و حتی شروع به فحش دادن می‌کند.

سپس قسمتی از خودرو که هم‌دستان خریدار، هنگام پرت کردن حواس شما، با اسپری رنگ کرده‌اند را نشان می‌دهد. بعد هم در محفظه روغن موتور را باز می‌کند و شما هم خیره به کف روغن هستید. شیادان باز هم از حواس پرتی شما استفاده کرده‌اند و کمی آب در روغن موتور ریخته‌اند!

خودرو بدون رنگ و ایراد فنی شما، ظرف چند دقیقه به یک خودرو رنگ شده با ایراد فنی تبدیل شده‌است. حالا دو راه دارید، یا باید مبلغ ضرر و زیانی که در قولنامه تعیین کرده‌اید را بپردازید، یا باید خودرو را با قیمت دلخواه خریدار بفروشید.

ضمانت اجرای این کار نیز افراد قوی هیکل یا حتی قمه به دستی هستند که به تازگی به گروه کلاه‌برداران اضافه شده‌اند! این افراد ممکن است حتی شما را به باد کتک بگیرند یا شما را حبس کنند و شما برای حفظ جان خود، هر چه بخواهند به آن‌ها می‌دهید. باید بدانید که حتی محل پارکینگ یا کارشناسی هم یا متعلق به خود این افراد است یا برای هم دستان آن‌ها است.

در صورت شکایت از این افراد هم شانس زیادی ندارید، چون خودرو شما حالا رنگ دارد و در قولنامه هم بابت چنین موردی ضرر و زیان تعیین کرده بودید. این مورد یکی از شایع ترین روش‌های کلاهبرداری خودرو است که قربانیان زیادی گرفته است.

جک‌زنی قبل از محضر

روش‌های کلاهبرداری در معامله خودرو

تا اینجا با یکی از متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری خودرو آشنا شدید. اما به خاطر داشته باشید که این روش گاهی همان موقع انجام نمی شود. بلکه خریدار پس از قولنامه و پرداخت بیعانه، از شما درخواست می‌کند خودرو را تا روز محضر و تسویه حساب، در پارکینگ بگذارید. شما نیز برای تاریخ محضر با آن‌ها توافق می‌کنید، بی‌خبر از این‌که پارکینگ متعلق به همین افراد است و آن‌جا هر بلایی بخواهند سر خودرو شما می‌آورند. شما تنها روز محضر و هنگام کارشناسی است که متوجه این موضوع می‌شوید و باز هم در تله افتاده‌اید.

حتی گاهی اوقات ممکن است برخی از این افراد شیاد، هنگام پارک کردن خودرو برای رفتن به محضر، از زیر خودرو، ضربه‌ای محکم به سینی عقب بزنند. سپس خریدار با یک تلفن معامله را متوقف و می‌گوید باید یک کارشناس دیگر هم در همین محل خودرو را بررسی کند. شما نیز باید با ناباوری به کف صندوق آسیب دیده‌خود نگاه کنید و ضرر و زیان خریدار را بپردازید.

کلاه برداران در روش جک زنی دو منظور دارند. یا ضرر و زیان معامله را از شما طلب می کنند یا خودرو سالم شما را به قیمت یک خودرو تصادفی می‌خرند و پس از اصلاح، آن را با قیمت واقعی می‌فروشند.

 

روش جلوگیری از جک‌زنی

بهترین کار برای مقابله با روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو، پیش‌گیری است. به هیچ عنوان قبل از ورود به پارکینگ، معامله نکنید. در خود این پارکینگ‌های خرید و فروش هم کارشناسان سیار مستقر هستند. حتما از آن‌ها بخواهید که خودرو شما را کارشناسی کنند تا حداقل مدرکی داشته باشید.

از قرار دادن خودرو در پارکینگ‌ها خودداری کنید و صرفا با نوشتن یک قولنامه و دریافت مبلغی برای بیعانه، خودرو با خود ببرید و سایر مراحل و تسویه حساب را فقط در مراکز تعویض پلاک انجام دهید.

هرگز به پیشنهاد کارشناسی خریدار اعتماد نکنید و برای هر نوع کارشناسی به مرکز مورد اطمینان خود مراجعه کنید. اگر کلاهبرداری به شما نزدیک شود و متوجه شود از این مسائل آگاهی دارید، به احتمال بسیار زیاد منصرف می‌شود و سراغ سوژه های بعدی می‌رود.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

مفقود کردن مدارک از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری خودرو

در یکی از جدیدترین روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو، اگر شیادان موفق نشوند که آسیب‌های مورد نظرشان را به خودرو وارد کنند، شما را به دفترخانه‌هایی که متاسفانه با آن‌ها هم دست هستند می‌برند.

در هنگامی که در حال نشان دادن مدارک خودرو برای تنظیم سند هستید، یک یا چند برگ از مدارک شما را کِش می‌روند. سپس با ذکر این نکته که “مدارک شما ناقص است و سند قابل انتقال نیست”، معامله را فسخ و از شما ضرر و زیان می‌گیرند! محضر دار هم مهر تاییدی روی حرف‌های این کلاهبرداران می‌زند.

بیشتر بخوانید:
موتورسیکلت های ارزان صفر کیلومتر را بشناسید / قیمت+مشخصات فنی
گران‌ترین موتورسیکلت‌های بازار را بشناسید
لاستیک کامیون و فرآیند تولید آن؛ گزارش از تایرسازی رازی
ممنوعیت تردد موتورسیکلت تا ۵۵۰ سی‌سی برداشته شد / چه مدل‌هایی پلاک می‌شوند؟
بدنه تارا چگونه تولید می‌شود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی
تیپ‌های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد
کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه جدید تولید برای این خودروها
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز



1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط