مقایسه قیمت خودروهای چینی در ایران، امارات، ترکیه و البته چین

از دست ندهید

مقایسه قیمت خودروهای چینی در کشورهای مختلف با بازار خودرو ایران این امکان را به ما می‌دهد تا جایگاه واقعی این خودروها را بهتر درک کنیم. گرچه میزان تعرفه‌ها و عوارض گمرکی در تعیین قیمت هر خودرو موثر است، اما باید بدانیم که هر محصول چینی در ایران به چند برابر قیمت واقعی خود به دست متقاضیان خرید آن می‌رسد.

در آپارات بیت ران تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از آنکه به مقایسه قیمت خودروهای چینی در کشورهای مختلف بپردازیم، باید درباره تعرفه واردات خودرو در ایران بیشتر بدانیم.

در آبان ماه امسال، نرخ تعرفه واردات قطعات منفصله (CKD)، که برای مونتاژ محصولات به کشور وارد می‌شوند، افزایش یافت. براساس اطلاعات رسمی وزارت صمت، تعرفه واردات خودرو بدین شکل اصلاح شد:

تعرفه واردات خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی
  • اگر داخلی‌سازی کمتر از ۲۰% باشد، تعرفه واردات برابر با ۵۱ درصد است.
  • اگر داخلی‌سازی بین ۲۰% تا ۵۰% باشد، تعرفه واردات برابر با ۲۸ درصد است.
  • اگر داخلی‌سازی بیشتر از ۵۰% باشد، تعرفه واردات برابر با ۱ (یک) درصد است.
تعرفه واردات خودروهای بین ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی
  • اگر داخلی‌سازی کمتر از ۲۰% باشد، تعرفه واردات برابر با ۵۱ درصد است.
  • اگر داخلی‌سازی بین ۲۰% تا ۵۰% باشد، تعرفه واردات برابر با ۲۸ درصد است.
تعرفه‌واردات خودروهای بنزینی هیبریدی و دیزلی هیبریدی
  • خودروهای بنزینی هیبریدی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی، برابر با صفر درصد است.
  • خودروهای دیزلی هیبریدی با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی، برابر با صفر درصد است.
تعرفه واردات خودروهای برقی
  • تعرفه واردات خودرو برقی کمتر از ۲۰ هزار یورو، برابر با ۱ درصد است.
  • تعرفه واردات خودرو برقی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو، برابر با ۱۱ درصد است.
  • تعرفه واردات خودرو برقی بیشتر از ۳۰ هزار یورو، برابر با ۲۶ درصد است.

حال که با تعرفه واردات خودرو در ایران بیشتر آشنا شدیم، مقایسه قیمت خودروهای چینی در ایران، امارات، ترکیه و چین برای ما راحت‌تر خواهد بود. چرا که می‌دانیم حتی با وجود تعرفه‌های قانونی این خودروها با چند درصد گران فروشی به دست مصرف‌کنندگان ایرانی می‌رسند.

قیمت محصولات مدیران خودرو در ایران، چین، ترکیه و امارت

مقایسه قیمت خودروهای چینی

مدیران خودرو کم و بیش با تمام محصولات Chery در بازار خودرو ایران حضور دارد. از همین رو، مدیران خودرو را می‌توان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده خودروهای چینی در بازار خودرو ایران نامید.

Chery سال ۲۰۲۳ میلادی را با حضور در رده ۱۴ لیست پرفروش‌ترین برندهای خودرویی در بازار خودرو چین به اتمام رساند. آمارهای رسمی منتشرشده از سوی مراجع رسمی چین در نخستین ماه سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که جایگاه فروش این برند چینی به رده ۹ در لیست پرفروش‌ترین برندهای خودرویی در چین رسیده‌است.

 

پرفروش‌ترین محصول Chery در کشور چین، مدل Tiggo 8 است. این خودرو در ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲) امسال ۲۱ هزار و ۹۷ مشتری در بازار خودرو چین داشت. همین آمار هم موجب شد تا ۳۳.۹۳% از سهم فروش محصولات چری در چین به این خودرو تعلق داشته باشد. از همین رو، مقایسه قیمت خودروهای چینی را با این محصول چری آغاز می‌کنیم.

قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو هیبرید e پلاس در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

  • قیمت مدل ۱۴۰۳ در نمایندگی‌های مدیران خودرو: ۲ میلیارد و ۷۶۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان.
  • بهای تمام‌شده گرانترین مدل ۲۰۲۴ در نمایندگی‌های Chery در چین: ۱۵۳ هزار و ۹۰۰ یوان. معادل ۱ میلیارد و ۲۹۷ میلیون و ۳۷۷ هزار تومان.

این کراس‌اوور پلاگین هیبریدی چری در کشورهای امارات و ترکیه به فروش نمی‌رسد. اما اختلاف قیمت این کراس‌اوور پلاگین هیبریدی در چین و ایران، ۱۱۳ درصد است! یعنی یک ایرانی، این خودرو را ۱ میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان گرانتر از یک چینی خریداری می‌کند.

اگر از این ۱۱۳ درصد، ۵۱ درصد را به تعرفه واردات خودرو اختصاص بدهیم، مابقی ۶۲ درصد از این اختلاف قیمت، شامل تمام هزینه‌های قانونی برای تولید و مونتاژ آن در ایران است. فراموش نکنیم که سود متعارف کسب و کار در زمینه خودرو ۱۸ درصد است.

 

قیمت چری (فونیکس) تیگو ۸ پرو در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، قیمت گرانترین نسخه چری (فونیکس) تیگو ۸ پرو در بازار خودرو ترکیه، ۱ میلیون و ۸۱۳ هزار لیر است. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز ۱۸۶۵ تومانی لیر امروز برابر است با ۳ میلیارد و ۳۸۱ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان.

بهای تیگو ۸ پرو پریمیوم در نمایندگی‌های مدیران خودرو در ایران در آخرین لیست قیمت اعلامی این شرکت، ۱ میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. دلیل اختلاف قیمت ۸۸ درصدی یا به عبارتی ۱ میلیارد و ۵۸۲ میلیون و ۷۴۵ هزار تومانی این خودرو در ایران در مقایسه با ترکیه، تعرفه گمرکی ۱۰۰ درصدی این خودرو است.

در بازار خودرو چین، گرانترین تیپ این خودرو ۱۳۰ هزار و ۹۰۰ یوان (معادل ۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۴۸۷ هزار تومان) قیمت دارد. یعنی ترک‌ها این خودرو را در کشور خود ۲۰۶.۴% گرانتر یا به عبارتی ۲ میلیارد و ۲۷۷ میلیون و ۷۵۸ هزار تومان گرانتر از چینی‌ها خریداری می‌کنند. در مقایسه با بازار کشورمان هم ایرانی‌ها تیگو ۸ پرو را ۶۱.۲% یا به بیانی دیگر ۱ میلیارد و ۱۰۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان گرانتر از چینی‌ها می‌خرند.

در بازار خودرو امارات نیز گرانترین نسخه این کراس‌اوور چینی ۱۰۷ هزار و ۵۰۰ درهم قیمت دارد. این رقم براساس درهم ۱۶ هزار و ۲۰ تومانی امروز معادل ۱ میلیارد و ۷۲۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان است. یعنی ایرانی‌ها ۴.۴% یا ۷۶ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان گرانتر از اماراتی‌ها این محصول را خریداری می‌کنند.

 

قیمت تیگو ۸ پرومکس در ایران، ترکیه و امارات

تیپ پرومکس تیگو ۸ در بازار خودرو ترکیه به فروش نمی‌رسد. در نمایندگی‌های مدیران خودرو این محصول را می‌توان در تیپ IE (امکانات بیشتر) به بهای ۲ میلیارد و ۵۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریداری کرد. نسخه اکسلنت (همان موتور ۲ لیتری توربو با امکانات کمتر) تیگو ۸ پرومکس نیز در ایران ۲ میلیارد و ۳۸۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

در بازار خودرو امارات، این محصول ۱۲۵ هزار درهم به فروش می‌رسد. براساس نرخ تبدیل ارز امروز، این رقم برابر است با ۲ میلیارد و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. به بیانی دیگر، ایرانی‌ها این خودرو را ۲۹% یا به عبارتی ۵۸۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گرانتر از اماراتی‌ها خریداری می‌کنند.

اما در کشور چین، این خودرو را می‌توان در ازای پرداخت مبلغ ۱۳۶ هزار و ۹۰۰ یوان (۱ میلیارد و ۱۵۴ میلیون و ۶۷ هزار تومان) صاحب شد. از زاویه‌ای دیگر، ایرانی‌ها نسبت به چینی‌ها تیگو ۸ پرومکس را ۱۲۳.۹% (۱ میلیارد و ۴۳۰ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان) گرانتر خریداری می‌کنند.

 

قیمت فونیکس FX در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

قیمت چری Omoda 5 (فونیکس FX) در نمایندگی‌های چینی این برند، ۱۱۴ هزار و ۹۰۰ یوان است. این رقم معادل ۹۶۸ میلیون و ۶۰۷ هزار تومان است.

مدیران خودرو در آخرین لیست قیمت خود، بهای تمام‌شده این محصول را ۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد. به عبارتی دیگر، ایرانی‌ها این خودرو را نسبت به چینی‌ها ۷۸.۶% گرانتر خریداری می‌کنند. یعنی ۷۶۱ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان اختلاف قیمت.

در بازار خودرو امارات، این محصول به فروش نمی‌رسد. اما در کشور ترکیه، نمایندگی Chery بهای ۱ میلیون و ۴۷۳ هزار لیری را برای گرانترین مدل آن در نظر گرفته‌است. اگر این رقم را ضربدر نرخ ارز امروز کنیم، مساوی ۲ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان خواهد بود.

به عبارتی دیگر فونیکس FX در ترکیه به میزان ۵۸.۷% (۱ میلیارد و ۱۶ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان) گرانتر از بازار خودرو ایران است. همان‌طور که عنوان شد، دلیل این اختلاف قیمت، تعرفه گمرکی ۱۰۰ درصدی است.

 

قیمت تیگو ۷ پرو در ایران، چین، ترکیه و امارات

مدیران خودرو در آخرین لیست قیمت اعلامی خود، بهای این محصول را ۱ میلیارد و ۴۵۶ میلیون تومان در نظر گرفت. اما بهای تمام‌شده این کراس‌اوور در بازار خودرو چین ۱۴۹ هزار و ۹۰۰ یوان (در گرانترین تیپ) است. این رقم براساس نرخ ارز امروز برابر است با ۱ میلیارد و ۲۶۳ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان.

البته Chery امارات بهای این کراس‌اوور را در گرانترین تیپ ۸۳ هزار درهم اعلام کرد که برابر است با ۱ میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان.

به عبارتی دیگر، ایرانی‌ها تیگو ۷ پرو را ۱۵.۲% (برابر با ۱۹۲ میلیون و ۳۴۳ هزار تومان) گرانتر از چینی‌ها خریداری می‌کنند. اماراتی ها هم این خودرو را ۵.۲% گرانتر از چینی‌ها (معادل ۶۶ میلیون و ۳ هزار تومان) می‌خرند. اگر قیمت ایران و امارات این خودرو را هم مقایسه کنیم، باید عنوان کرد که ایرانی‌ها ۹.۵% (۱۲۶ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان) گرانتر از اماراتی‌ها تیگو ۷ پرو را می‌توانند بخرند.

در کشور ترکیه، بهای مصرف‌کننده این خودرو ۱ میلیون و ۶۲۳ هزار لیر (۳ میلیارد و ۲۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان) است. یعنی ترک‌ها ۱۳۹.۵% گرانتر از چینی‌ها، ۱۲۷.۶% گرانتر از اماراتی‌ها و ۱۰۷.۸% گرانتر از ایرانی‌ها خریداری می‌کنند!

قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو در ایران، چین، ترکیه و امارات

همانطور که در لست قیمت Chery ترکیه می‌توان مشاهده کرد، آریزو ۶ پرو در آن کشور به فروش نمی‌رسد. مدیران خودرو آخرین قیمت این محصول خود را برای بازار خودرو ایران، ۱ میلیارد و ۲۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

این سدان Chery در چین در اصل Arrizo 5 Plus نام دارد و قیمت گرانترین تیپ آن ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ یوان است. البته این تیپ با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۷ اسب بخاری در چین به فروش می‌رسد که در بازار خودرو ایران موجود نیست.

اما به هر حال، اگر این رقم را در نرخ ارز امروز ضرب کنیم، به رقم ۱ میلیارد و ۱۰ میلیون و ۷۵۷ هزار تومانی می‌رسیم. یعنی یک فرد چینی، نسخه قوی‌تر و بهتر آریزو ۵ پلاس (آریزو ۶ در ایران) را ۲۲.۹% (برابر با ۲۳۱ میلیون و ۶۴۳ هزار تومان) ارزانتر از یک ایرانی خریداری می‌کند.

در کشور امارات، این سدان در نمایندگی‌های Chery جهت خرید وجود ندارد. اما اگر سری به بازار خودرو قطر بزنیم، می‌بینیم که می‌توان با پرداخت مبلغ ۵۶ هزار ریال (معادل ۹۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) یک دستگاه آریزو ۶ پرو را خریداری کرد. به بیانی دیگر، قطری‌ها ۳۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان این سدان چینی را ارزانتر خریداری می‌کنند که برابر با ۳۵.۶% اختلاف قیمت است.

قیمت ام وی ام X55 پرو در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

ام وی ام X55 پرو در بازار خودرو ترکیه و امارات به فروش نمی‌رسد. بهای تمام‌شده این محصول Chery در ایران ۱ میلیارد و ۲۵۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

البته چینی‌ها فول‌ترین نسخه این خودرو را می‌تواند با پرداخت مبلغ ۱۰۱ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری کنند که معادل ۸۵۹ میلیون و ۱۷ هزار تومان است. یعنی ایرانی‌ها ۴۵.۹% گرانتر از چینی‌ها مالک این خودرو می‌شوند که حکایت از اختلاف قیمت ۳۹۴ میلیون و ۷۸۳ هزار تومانی ایران و چین آن دارد.

این کراس‌اوور کوچک توسط نمایندگی Chery در قطر به فروش می‌رسد و بهای درخواستی برای تحویل آن ۶۲ هزار ریال (۱ میلیارد و ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) است. یعنی قطری‌ها این خودرو را ۲۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ارزانتر از ایرانی‌ها می‌خرند که حاکی از ارزانی ۲۳.۶ درصدی این خودرو در قطر دارد.

قیمت ام وی ام X33 کراس در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

همانند ام وی ام X55 پرو، ام وی ام X33 کراس هم در ترکیه و امارات به فروش نمی‌رسد. قیمت اعلامی مدیران خودرو برای این محصول ۸۹۷ میلیون تومان است.

اما چینی‌ها فول‌ترین تیپ این خودرو را در کشور خود می‌توانند با پرداخت مبلغ ۸۱ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری کنند. با احتساب نرخ ارز امروز، این رقم معادل ۶۹۰ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان است. به بیانی دیگر، ام وی ام ایکس ۳۳ کراس مدیران خودرو در ایران، ۲۹.۹% درصد (۲۰۶ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان) گرانتر از کشور چین به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

قیمت ام وی ام آریزو ۵ اسپرت در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

ام وی ام آریزو ۵ اسپرت در ایران ۱ میلیارد و ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اما در بازار خودرو چین می‌توان آن را با پرداخت مبلغ ۸۵ هزار و ۸۰۰ یوان خریداری کرد که برابر است با ۷۲۳ میلیون و ۲۹۴ هزار تومان. به بیانی دیگر، آریزو ۵ اسپرت در چین ۳۶۷ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان ارزانتر از ایران است که حاکی از ارزانی ۵۰.۸ درصدی آن دارد.

این محصول Chery در ترکیه و امارات وجود ندارد. اما در قطر قیمت فروش آن ۵۳ هزار ریال (۸۶۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان) است. یعنی قطری‌ها این سدان Chery را ۱۷.۶% که برابر با ۱۵۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان است، ارزانتر از ایرانی‌ها خریداری می‌کنند.

قیمت محصولات دانگ فنگ در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

در ادامه مقایسه قیمت خودروهای چینی در کشورهای مختلف باید به لاماری ایما آرین پارس موتور نیز اشاره کرد. این کراس‌اوور دانگ‌فنگ در بازار خودرو ترکیه و موجود نیست.

آرین پارس موتور قیمت ۱ میلیارد و ۴۳۱ میلیونی را برای این کراس‌اوور تعیین کرد. اما چینی‌ها در کشور خود می‌توانند آن را به بهای ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری کنند. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر با ۱ میلیارد و ۲۰ میلیون و ۳۰۳ هزار تومان است.

به بیانی دیگر، چینی‌ها این خودرو را ۴۰.۲% ارزانتر خریداری می‌کنند که اختلاف قیمتی ۴۱۰ میلیون و ۶۹۷ هزار تومانی این خودرو را در مقایسه با چین و ایران نشان می‌دهد.

مقایسه قیمت خودروهای چینی

در کشور امارات، دانگ‌فنگ T5 Evo در دسترس مشتریان قرار دارد و بهای درخواستی برای تحویل آن به مالکین، ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ درهم است. براساس نرخ ارز امروز، این رقم برابر است با ۱ میلیارد و ۶۶۸ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان.

به بیانی دیگر، اماراتی‌ها این کراس‌اوور دانگ‌فنگ را ۱۶.۵% گرانتر از ایرانی‌ها (۲۳۷ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان) و ۶۳.۵% گرانتر از چینی‌ها (۶۴۷ میلیون و ۹۷۳ هزار تومان) خریداری می‌کنند.

دلیل ارزانی این خودرو در ایران آن است که آرین پارس موتور در حال حاضر نسخه‌های ایکس و هیبریدی لاماری را به بازار خودرو کشور ارائه می‌کند. قیمت لاماری ایما ایکس هنوز مشخص نیست.

مقایسه قیمت خودروهای چینی

اما لاماری ایما هیبرید در جدیدترین شرایط فروش آرین پارس موتور ۱ میلیارد و ۸۹۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد. بد نیست بدانیم که نسخه هیبرید لاماری ایما در کشور امارات با پرداخت مبلغ ۱۱۵ هزار درهم (معادل ۱ میلیارد و ۸۶۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان) قابل خرید است. یعنی اختلاف قیمت این خودرو در امارت و ایران فقط ۳۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

قیمت محصولات گروه بهمن در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

یکی از جدیدترین محصولات چینی بهمن موتور برای بازار خودرو ایران، بستیون T77 است که در کشور امارات نیز به فروش می‌رسد. قیمت اعلامی برای این کراس‌اوور در ایران ۱ میلیارد و ۹۴۶ میلیون تومان است.

مقایسه قیمت خودروهای چینی

اما آن را با پرداخت مبلغ ۸۲ هزار و ۵۰۰ درهم در کشور امارات می‌توان خریداری کرد. براساس نرخ تبدیل ارز امروز، این رقم برابر با ۱ میلیارد و ۳۴۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان خریداری کرد. به بیانی دیگر، اختلاف قیمت این خودرو در ایران و امارات ۴۵% است. یعنی ایرانی‌ها این کراس‌اوور چینی را ۶۰۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۹۵۰ تومان گرانتر از اماراتی‌ها خریداری می‌کنند.

جالب این است که در کشور چین، بستیون T77 را می‌توان با پرداخت مبلغ ۱۰۵ هزار و ۸۰۰ یوان خریداری کرد. این مبلغ معادل ۸۸۵ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان است. از نگاهی دیگر، T77 به میزان ۱۱۹.۷% گرانتر از بازار خودرو چین در ایران عرضه می‌شود. یعنی ایرانی‌ها برای خرید این خودرو مبلغ ۱ میلیارد و ۶۰ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان بیشتر از چینی‌ها برای خرید این خودرو پول خرج می‌کنند.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

محصول چینی گروه بهمن، دیگنیتی است که در دو تیپ پرستیژ و پرایم در بازار خودرو ایران حضور دارد. این خودروساز داخلی در آخرین لیست قیمت اعلامی خود، بهای مصرف‌کننده دیگنیتی پرایم را ۱ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان اعلام کرد. جالب است بدانیم که از سال ۲۰۲۲ تا به امروز، این خودرو دیگر در کشور چین به فروش نمی‌رسد.

از همین رو، آخرین قیمت این کراس‌اوور دانگ‌فنگ ۱۰۹ هزار و ۸۰۰ یوان بود. براساس نرخ تبدیل ارز امروز، این رقم برابر است با ۹۲۶ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان. یعنی همین حالا هم بهای این خودرو ۵۰.۹% گرانتر از قیمت سال ۲۰۲۲ دیگنیتی در کشور چین است. به بیانی دیگر، اختلاف قیمت چین و ایران این خودرو ۴۷۲ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان است.

دیگنیتی پرستیژ نیز قیمتی ۱ میلیارد و ۶۹۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در کشور دارد. یعنی ۷۶۵ میلیون و ۹۸۸ هزار تومان گرانتر از کشور چین در ایران به فروش می‌رسد که به معنای گرانی ۸۲.۵ درصدی این کراس‌اوور است.

مقایسه قیمت خودروهای چینی

فیدلیتی محصول بعدی گروه بهمن است که از سال ۱۴۰۰ در بازار خودرو ایران حضور دارد. این کراس‌اوور Jetour دیگر در کشور چین تولید نمی‌شود و جانشین آن نسخه فیس‌لیفت فیدلیتی است که بهمن موتور آن را با نام پرستیژ به بازار خودرو کشور ارائه کند.

فیدلیتی در تیپ پرایم ۵ نفره، ۱ میلیارد و ۳۳۱ میلیون تومان قیمت دارد. بهای مصرف‌کننده مدل ۷ نفره آن هم ۱ میلیارد و ۳۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. از آنجایی که دیگر این خودرو در چین تولید نمی‌شود، هیچ قیمتی هم برای آن دیگر وجود ندارد.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

اما جالب اینجاست که فیدلیتی پرستیژ (فیس‌لیفت فیدلیتی پرایم) مدل ۲۰۲۳ با موتور ۲ لیتری توربو را در چین می‌توان با ۱۲۹ هزار و ۹۰۰ یوان خریداری کرد.

این رقم براساس نرخ ارز امروز برابر است با ۱ میلیارد و ۹۶ میلیون و ۳۵۶ هزار تومان. یعنی مدل فیس‌لیفت فیدلیتی پرایم (مدل ۲۰۲۳) در چین ارزانتر از مدل ۱۴۰۲ از رده خارج تولید ایران گروه بهمن است!

فیدلیتی پرستیژ در کشور امارات به فروش می‌رسد و بهای اعلامی برای لوکس‌ترین مدل پایه آن ۸۹ هزار درهم است. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز معادل ۱ میلیارد و ۴۵۷ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان است.

سدان ریسپکت بهمن موتور به عنوان یک خودرو چینی دیگر، در حقیقت همان کویین شواندو است. این خودرو که در ایران به تازگی با امکانات به‌روزتر به عنوان ریسپکت دو به فروش می‌رسد، ۱ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان قیمت دارد. مدل ۲۰۲۴ همین محصول در بازار خودرو چین، با ۹۳ هزار و ۹۰۰ یوان (۷۹۲ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان) قابل خرید است. به بیانی دیگر، مدل ۲۰۲۴ این خودرو در چین ۳۶.۷% ارزانتر از نسخه ایرانی آن است. یعنی چینی‌ها این خودرو را در فول‌ترین تیپ ممکن، ۲۹۱ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان ارزانتر از ایرانی‌ها خریداری می‌کنند.

قیمت تیگارد X35 در ایران، چین و امارت

مقایسه قیمت خودروهای چینی

در لیست مقایسه قیمت خودروهای چینی، بد نیست به تیگارد X35 محصول تیگارد موتور نیز اشاره کنیم. این کراس‌اوور چینی در بازار خودرو ترکیه حضور ندارد. اما اماراتی‌ها می‌توانند با پرداخت مبلغ ۵۰ هزار و ۱۰۰ درهم، فول‌ترین نسخه آن را سوار شوند. این رقم پس از تبدیل نرخ ارز برابر است با ۸۲۰ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان.

مقایسه قیمت خودروهای چینی

این کراس‌اوور چینی که محصول Baic است، در سال ۱۴۰۱ توسط همکاری مشترک شرکت دیار خودرو و شرکت ساینو چین وارد بازار خودرو ایران شد. تیگارد موتور به عنوان زیر مجموعه دیار خودرو، بهای ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیونی را برای آن در ایران اعلام کرد. یعنی ایرانی‌ها این کراس‌اوور چینی را ۵۲.۳% گرانتر (۴۲۹ میلیون و ۳۶۲ هزار تومان بیشتر) از اماراتی‌ها برای مالکیت این خودرو پول خرج می‌کنند.

اما جالب اینجاست که همین خودرو را چینی‌ها در فول‌ترین نسخه ممکن می‌توانند با پرداخت مبلغ ۸۷ هزار و ۹۰۰ یوان (۷۴۱ میلیون و ۸۷۶ هزار تومان) خریداری کنند. یعنی چینی‌ها ۵۰۸ میلیون و ۱۲۴ هزار تومان کمتر از ایرانی‌ها برای تملک تیگارد X35 در کشور خود پول خرج می‌کنند که به معنای ارزانی ۶۸.۴ درصدی این خودرو در چین است.

قیمت کی‌ام‌سی X5 کرمان موتور در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

فول‌ترین تیپ کی‌ام‌سی X5 کرمان موتور در بازار خودرو چین، ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت‌گذاری شده‌است. براساس نرخ روز یوان در بازار ایران، این رقم برابر است با ۱ میلیارد و ۳ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان.

اما کرمان موتور بهای ۱ میلیارد و ۳۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را برای این کراس‌اوور چینی اعلام کرده‌است. اختلاف قیمت این خودرو در چین و ایران ۳۳۶ میلیون و ۹۸۴ هزار تومان است. یعنی ایرانی‌ها ۳۳.۵ درصد پول بیشتری برای خرید این خودرو نسبت به چینی‌ها پرداخت می‌کنند.

کی‌ام‌سی X5 در کشور ترکیه به فروش نمی‌رسد و آن را در هیچ‌کدام از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز نمی‌توان پیدا کرد. از همین رو، KMC X5 از آن دست محصولاتی است که فقط در بازار خودرو ایران و چین می‌توان آن را تماشا کرد.

قیمت کی‌ام‌سی T8 در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

در مقایسه قیمت خودروهای چینی در بازار خودرو ایران، نباید پیکاپ‌ها را هم فراموش کرد. از همین رو، نگاهی به قیمت KMC T8 در چین خواهیم داشت تا ببینیم این پیکاپ را چینی‌ها چند می‌خرند.

فول‌ترین نسخه ۲۰۲۴ این خودرو در چین را می‌توان با پرداخت مبلغ ۱۶۰ هزار و ۸۰۰ یوان خریداری کرد. این رقم معادل ۱ میلیارد و ۳۵۷ میلیون و ۱۵۲ هزار تومان است. اما از آنجایی که مدل ۲۰۲۴ کی‌ام‌سی T8 در ایران به فروش نمی‌رسد، باید قیمت مدل ۲۰۱۸ (نمونه‌های موجود در ایران) را برای مقایسه، مبنا قرار داد.

قیمت فول‌ترین مدل ۲۰۱۸ تی ۸ در بازار خودرو چین، ۱۰۶ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت داشت. این رقم معادل ۹۰۱ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان است.

اما کرمان موتور برای این پیکاپ قدیمی در بازار خودرو ایران قیمت ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیونی را اعلام کرده است. یعنی یک ایرانی برای تملک این پیکاپ، باید ۷۴۸ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان پول بیشتری نسبت به یک فرد چینی پول پرداخت کند.

این به معنای گرانی ۸۳ درصدی کی‌ام‌سی T8 در ایران است. به دلیل آنکه T8 در کشورهای امارات و ترکیه عرضه نمی‌شود، هیچ قیمتی هم برای این خودرو در آن کشورها وجود ندارد.

 

قیمت کی‌ام‌سی K7 در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

کی‌ام‌سی K7 کراس‌اووری است که دیر به بازار خودرو ایران‌آمد. کرمان موتور تصمیم گرفت این محصول JAC را در اواسط سال ۱۴۰۰ وارد بازار خودرو ایران کند. اما باید بدانیم که دیگر چنین خودرویی (Sehol X7) در کشور چین وجود ندارد. حقیقت این است که تولید این کراس‌اوور در سال ۲۰۲۱ در کشور چین متوقف شد.

کرمان بهای مصرف‌کننده K7 را برای سال ۱۴۰۲ در نمایندگی‌های خود، ۱ میلیارد و ۶۰۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان تعیین کرده است. اما فول‌ترین تیپ این خودرو در سال ۲۰۲۱ در کشور چین به بهای ۱۷۹ هزار و ۸۰۰ یوان به فروش می‌رسید.

این رقم که پس از تبدیل نرخ ارز برابر با ۱ میلیارد و ۵۱۷ میلیون و ۵۱۲ هزار تومان است، نشان می‌دهد که ایرانی‌ها مدل سال K7 را ۸۵ میلیون و ۷۸ هزار تومان گرانتر از چینی‌ها خریداری می‌کنند. یعنی کرمان موتور این محصول قدیمی را در ایران ۵.۶% گرانتر از مدل ۲۰۲۱ آن در چین به متقاضیان داخلی عرضه می‌کند. به دلیل آنکه این خودرو در کشورهای ترکیه و امارات عرضه نمی‌شود، هیچ قیمتی نیز برای آنها وجود ندارد.

 

قیمت کی‌ام‌سی J7 در ایران، چین، ترکیه و امارات

کی‌ام‌سی J7 که در اصل Sehol A5 Plus نام دارد، همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است در فول‌ترین نسخه ۲۰۲۲ در بازار خودرو چین ۱۰۸ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم پس از تبدیل نرخ ارز برابر است با ۹۱۶ میلیون و ۹۶ هزار تومان.

اما کرمان موتور این سدان چینی را در بازار خودرو کشور در ازای دریافت مبلغ ۱ میلیارد و ۲۸۱ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان به دست متقاضیان می‌رساند. یعنی نمونه ایرانی J7 به میزان ۳۶۵ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان گرانتر از نمونه چینی آن است. از همین رو می‌توان عنوان کرد که KMC J7 در ایران ۳۹.۹% گرانتر از چین است.

J7 در کشور ترکیه حضور ندارد. اما رقم اعلامی برای خرید آن در بازار خودرو امارات ۵۷ هزار و ۲۰۰ درهم (۹۳۴ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان) است. به بیانی دیگر، اماراتی‌ها این خودرو را ۱۸ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان گرانتر از چینی‌ها و ۳۶۵ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان ارزانتر از ایرانی‌ها خریداری می‌کنند.

قیمت جک S3 در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

مدل فیس‌لیفت جک S3 را اماراتی‌ها در کشور خود به بهای ۵۵ هزار و ۹۰۰ درهم خریداری می‌کنند. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۹۱۳ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان.

قیمت نسخه پیش از فیس‌لیفت S3 در ایران هم ۹۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. یعنی ایرانی‌ها نمونه قدیمی‌تر S3 را فقط ۰.۳% ارزانتر (۲ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان) از اماراتی‌ها می‌خرند.

در بازار خودرو چین JAC S3 آخرین بار با ظاهر نمونه ایرانی، در سال ۲۰۱۶ تولید می‌شد. قیمتی که برای این خودرو در آن زمان تعیین شده‌بود نیز ۷۹ هزار و ۸۰۰ یوان بود. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۶۷۱ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان.

یعنی همین امروز هم ایرانی‌ها نمونه از رده‌خارج جک S3 را ۳۵.۵% (۲۳۸ میلیون و ۵۳۴ هزار تومان) گرانتر از چینی‌ها خریداری می‌کنند. از آنجایی که این خودرو در کشور ترکیه حضور ندارد، قیمتی هم برای S3 در ترکیه وجود ندارد.

 

قیمت هایما S5 در ایران، چین، ترکیه و امارات

مقایسه قیمت خودروهای چینی

آخرین باری که خودرویی با نام هایما S5 در نمایندگی‌های چینی این برند حضور داشت، سال ۲۰۱۹ بود. نمونه فیس‌لیفت S5 که در بازار خودرو ایران موجود نیست در آن زمان ۱۱۶ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت داشت. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز مساوی ۹۸۳ میلیون و ۴۵۶ هزار تومان است.

اما ایران خودرو نسخه قدیمی این کراس‌اوور هایما را با گیربکس ۶ سرعته در کشور به بهای ۹۹۲ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان می‌فروشد.

یعنی نمونه پیش از فیس لیفت هایما S5 در ایران، ۸ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان گرانتر از نسخه فیس‌لیفت این خودرو در چین است! این خودرو در کشورهای ترکیه و امارات حضور ندارد و به همین جهت، قیمتی هم برای مدل‌های مختلف آن اعلام نشده‌است.

قیمت هایما S7 در ایران، چین، ترکیه و امارات
مقایسه قیمت خودروهای چینی – هایما S7

هایما S7 در کشورهای امارات و ترکیه به فروش نمی‌رسد. آخرین‌باری هم که این کراس‌اوور هایما در خیابان‌های چین دیده‌شد، سال ۲۰۱۷ بود. در آن سال، بهای نسخه اتوماتیک S7 با موتور ۱.۸ لیتری، ۱۲۶ هزار و ۸۰۰ یوان بود. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۱ میلیارد و ۶۷ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان.

البته ایران خودرو هنوز هم این کراس‌اوور از رده‌خارج را در تیپ‌های مختلف در بازار خودرو کشور عرضه می‌کند. آخرین قیمت اعلامی برای این محصول ایران خودرو، ۱ میلیارد و ۲۲ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان برای مدل ۱۴۰۳ است.

گرچه این قیمت ۴۵ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان کمتر از قیمت سال ۲۰۱۷ در چین است، اما باید توجه داشت که شما چنین بهایی را برای کراس‌اووری پرداخت می‌کنید که ۷ سال پیش تولید آن در کشور چین متوقف شد! البته ایران خودرو با داخلی‌سازی این محصول، همچنان از آن برای دریافت سهم بیشتر در بازار کراس‌اوورهای چینی استفاده می‌کند.

قیمت هایما ۸ اس در ایران، چین، ترکیه و امارات
مقایسه قیمت خودروهای چینی
مقایسه قیمت خودروهای چینی – هایما ۸S

این محصول هایما در کشورهای ترکیه و امارات به فروش نمی‌رسد. آخرین قیمت اعلامی هم برای هایما ۸S در بازار خودرو چین ۱۰۹ هزار و ۹۰۰ یوان برای مدل ۲۰۲۰ بود. این رقم براساس نرخ ارز امروز برابر است با ۹۲۵ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان. نکته قابل توجه این است که این قیمت را مشتریان چینی برای نسخه فول هایما ۸S پرداخت می‌کردند.

ایران خودرو اما این کراس‌اوور هایما را به بهای ۱ میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۴۲۸ هزار تومان در بازار خودرو کشور به فروش می‌رساند. یعنی مشتریان ایرانی ۳۱% بیشتر (۲۸۷ میلیون و ۷۰ هزار تومان) از مشتریان چینی برای خرید این خودرو پول خرج می‌کنند.

قیمت هایما ۷X در ایران، چین، ترکیه و امارات
مقایسه قیمت خودروهای چینی – هایما ۷X

همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، مدل ۲۰۲۳ هایما ۷X ایران خودرو در چین به قیمت ۱۲۹ هزار و ۸۰۰ یوان به فروش می‌رسد. این رقم بر اساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۱ میلیارد و ۹۲ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان.

اما ایران خودرو این MPV چینی را در ایران به قیمت ۱ میلیارد و ۴۸۲ میلیون و ۲۲۴ هزار تومان به دست متقاضیان خرید آن می‌رساند. یعنی خریداران ایرانی ۳۵.۶% گرانتر از خریداران چینی برای بدست‌آوردن مالکیت این خودرو پول خرج می‌کنند. به بیانی دیگر، اختلاف قیمت این خودرو در ایران و چین ۳۸۹ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان است.

این محصول هایما در کشورهای ترکیه و امارات به فروش نمی‌رسد. به همین دلیل هم قیمتی برای هایما ۷X در این کشورها وجود ندارد.

قیمت شاین مکس بنزینی در ایران، چین، ترکیه و امارات
مقایسه قیمت خودروهای چینی
مقایسه قیمت خودروهای چینی – شاین مکس بنزینی ایران خودرو

در مقایسه قیمت خودروهای چینی به شاین مکس بنزینی ایران خودرو می‌رسیم که به تازگی فروش آن به قیمت ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان برای متقاضیان آغاز شد.

فول‌ترین تیپ این سدان دانگ فنگ در بازار خودرو چین ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که برابر است با ۱ میلیارد و ۹ میلیون و ۵۵۸ هزار تومان. یعنی ایرانی‌ها ۵۳.۵% (برابر با ۵۴۰ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان) بیشتر از چینی‌ها برای مالکیت این سدان دانگ فنگ پول خرج می‌کنند. شاین مکس در بازار خودرو ترکیه و امارات وجود ندارد.

قیمت چانگان CS35 پلاس در ایران، چین، ترکیه و امارات
مقایسه قیمت خودروهای چینی
مقایسه قیمت خودروهای چینی – چانگان CS35 پلاس

چانگان CS35 پلاس را می‌توان نخستین خودرو وارداتی به بازار ایران عنوان کرد که در دور جدید واردات خودرو، پای آن به کشور باز شد. این کراس‌اوور چانگان در تیپ ۲ خود به قیمت ۱ میلیارد و ۱۴۳ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود. قیمت تیپ ۳ چانگان CS35 پلاس نیز از سوی گروه خودروسازی سایپا، ۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون و ۱۳۲ هزار تومان اعلام شد.

اما Changan در چین این کراس‌اوور را به بهای ۸۶ هزار و ۹۰۰ یوان در پکن به فروش می‌رساند. این رقم معادل ۷۳۱ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان است.

به بیانی دیگر، ایرانی‌ها این کراس‌اوور را ۷۴.۱% (برابر با  ۵۴۲ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان) گرانتر از چینی‌ها خریداری می‌کنند. اختلاف قیمت نمونه تیپ ۲ ایرانی چانگان CS35 پلاس هم با مدل چینی خود ۵۶.۲% (۴۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان) است. 

چانگان CS35 پلاس در کشور ترکیه به فروش نمی‌رسد. اما در بازار خودرو امارات این خودرو را می‌توان با پرداخت مبلغ ۵۳ هزار و ۶۰۰ درهم خریداری کرد. این رقم براساس نرخ درهم امروز برابر با ۸۷۷ میلیون و ۹۶۸ هزار تومان است. به بیانی دیگر، ایرانی‌ها این کراس‌اوور چانگان را ۴۵.۱% (۳۹۶ میلیون و ۱۶۴ هزار تومان) گرانتر از اماراتی‌ها خریداری می‌کنند.

قیمت چانگان CS55 پلاس در ایران، چین، ترکیه و امارات
مقایسه قیمت خودروهای چینی
مقایسه قیمت خودروهای چینی – چانگان CS55 پلاس

گروه خودروسازی سایپا قیمت مصرف‌کننده چانگان CS55 پلاس را ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرد. اما همین خودرو در شهر پکن چین در فول‌ترین تیپ ممکن ۱۰۰ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ ارز امروز معادل ۸۴۹ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان است.

به بیانی دیگر، ایرانی‌ها این کراس‌اوور چانگان را ۶۴.۷% گرانتر از چینی‌ها خریداری می‌کنند. یعنی میزان گرانی چانگان CS55 پلاس در ایران نسبت به چین ۵۵۰ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان است.

 

دلیل اختلاف قیمت خودروهای چینی در ایران، چین، ترکیه و امارات چیست؟

همانطور که در ابتدای این گزارش عنوان شد، تعرفه‌های قانونی گمرکی و هزینه‌های جانبی، قیمت خودروهای چینی را در ایران بسیار بالا برده‌است. اما این تنها دلیل ممکن برای گرانی این خودروها نیست.

بسیاری از خودروهای چینی که اکنون در کشور تولید یا مونتاژ می‌شوند، به دلیل از رده‌خارج‌بودن، هیچ قیمتی در بازار خودرو چین ندارند. یعنی طرف ایرانی با خرید خط تولید آنها و داخلی‌سازی قطعات می‌توانست حتی ارزانتر این خودروها را به دست متقاضیان داخلی برساند.

اما در کمال تعجب شاهد آن هستیم که نمونه‌های ایرانی همان خودروهای از رده‌خارج قیمتی به مراتب بالاتر از مدل‌های کهنه چینی خود دارند.

دلیل ارزانی خودروها در کشور امارات هم این است که دولت آن کشور در بالاترین نرخ تعرفه گمرکی، فقط ۵ درصد حقوق ورودی را برای خودروهای خارجی در آن کشور در نظر گرفته‌است. به همین دلیل حتی با وجود تعرفه‌ها نیز بهای تمام‌شده خودروهای چینی در امارات چندان تفاوتی با چین ندارد.

در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:

بررسی سهند بهترین خودرو سدان شهری ایران که کشته شد

جی ای سی آیون S پلاس، تاکسی برقی جدید در ایران / بررسی ویژگی‌های فنی و امکانات

مدیر عامل سایپا با صندلی ریاست خداحافظی‌ کرد / تیموری رفت، توسلی مهرآمد

گزینه عجله دارم بالاخره حذف شد یا خیر؟ / اسنپ توضیح داد

روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو ؛ خودرو چپی وسوخته شما را خریدارند

خودرو در حال فتح قله‌های جدید + خودروهایی که بیشترین افزایش قیمت را دارند

صداگیری خودرو را چگونه انجام دهیم؟ برای همیشه از شر صداهای مزاحم خلاص شوید

قیمت سهند پارس خودرو ، شرایط فروش و زمان تحویل اعلام شد + مشخصات فنی




3 دیدگاه

    • اگه کامل می‌خوندی به این نتیجه فلسفی نمی‌رسیدی
      برای مثال قیمت لاماری ایما که به نسبت بازار امارات هم کمتره
      تعرفه های گمرکی قابل دفاع نیستن ولی واقع بین باشیم

  1. با سلام و تشکر از بیت ران – بنظرم بهترین مقایسه ها را طی یک جدول تنظیم میکردید خیلی بهتر بود و رسانه ای تر بود . این مطالب طولانی حوصله خواننده را سر میبرد و راحت هم نمیشه مقایسه کرد . هم ساده تر و هم فنی تر بود اگر طی جداول و یا نودار مقایسه را انجام میدادید . سپاس

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط