روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو ؛ خودرو چپی و سوخته شما را خریدارند

از دست ندهید

روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو، همواره به‌روز و مدرن می‌‌شوند. اما هنوز هم برخی از حقه‌‌های قدیمی کارساز هستند و هر روز قربانی می‌‌گیرند. این روش‌‌ها چه هستند و چگونه از گزند آن‌ها در امان بمانیم؟

روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو، از روش های کلاهبرداری خرید خودرو خیلی متنوع‌تر و بیشتر هستند. در واقع بیشترین آمار کلاهبرداری در قسمت فروش خودرو است.

فردی قصد خرید یک هیوندایی سانتافه تمیز را داشت. پس از مدتی جستجو در فضای مجازی، یک سانتافه با قیمت بسیار مناسب را پیدا کرد و با فروشنده قرار گذاشت. این فرد به همراه کارشناس مورد اعتمادش، راهی محل قرار با فروشنده شدند.

روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو

پس از دیدن خودرو و کارشناسی آن مشخص شد که گفته‌های فروشنده درست بوده‌، و خودرو واقعا تمیز و کم‌کار است. قیمت خودرو نیز مناسب بود و خریدار اقدام به تنظیم قولنامه کرد و قرار محضر و تسویه حساب هم گذاشته‌شد.

در روز محضر خریدار مجدد خودرو را چک کرد و پس از صحت از سلامت آن با فروشنده وارد دفترخانه شدند. خریدار پس از انجام امور انتقال سند، پرداخت تمام وجه و وکالت برای تعویض پلاک، خودرو را تحویل گرفت.

 

سانتافه چپی!

این شخص وقتی برای تعویض پلاک مراجعه کرد، متوجه شد خودرو چپی است! حتی با شکایت از فروشنده هم کار به جایی نرسید. اما چه اتفاقی افتاده‌بود؟

روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو

فروشنده که یک کلاهبردار حرفه‌ای بود، یک سانتافه بسیار تمیز را به خریدار نشان داده و معامله را انجام داده‌بودند. اما پلاکی که روی خودرو نصب بود، مربوط به یک سانتافه تصادفی بود. کارشناس نیز به‌دلیل اینکه تنها به بخش فنی خودرو توجه داشت، متوجه مغایرت در کارت خودرو و شماره شاسی نشده‌بود. در نهایت نیز روز محضر، همدستان فرد کلاهبردار، خودرو سانتافه تصادفی را جایگزین خودرو سالم کرده بودند و پلاکش را هم سر جایش چسبانده‌بودند!

قرارداد فروش خودرو نیز طوری تنظیم شده‌بود که خریدار امکان شکایت نداشت.

این تنها یک مورد از روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو است. در اینجا ضعف کارشناس، وسوسه خریدار، تسویه حساب در محضر و همچنین گرفتن وکالت تعویض پلاک به‌جای حضور همزمان خریدار و فروشنده در این مراکز، باعث ضرر میلیاردی خریدار شد.

در واقع اگر تسویه حساب این معامله در خود مرکز تعویض پلاک انجام می‌شد، خریدار مطابق قانون می‌توانست تسویه حساب نکرده‌، و خودرو را نخرد.

 

سند نمره کردن از متداول‌ترین روش‌های کلاهبرداری در فروش خودرو

سند نمره کردن، یکی از شایع‌ترین روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو است. این روش پیش‌تر تنها در خودروهای لوکس و گران قیمت کابرد داشت. اما با افزایش قیمت خودروهای داخلی، این محصولات هم سوژه‌های جذابی برای سند نمره کردن هستند.

این روش چگونه است؟

در روش سند نمره کردن، اگر هدف، خودرو ارزان باشد کلاهبرداران یک خودرو داخلی چپی، تصادفی یا حتی سوخته را می‌خرند. سپس مشابه همان مدل با همان رنگ را از خیابان سرقت می‌کنند. در مرحله بعدی نیز ارکان خودرو یعنی شماره شاسی، شماره موتور و… خودرو تصادفی را روی خودرو سرقتی منتقل و آن را خیلی طبیعی در پلت‌فرم‌های مجازی یا پارکینگ‌های خودرو به فروش می‌رسانند.

 

سند نمره خودروهای لوکس یکی از روش‌های کلاهبرداری در فروش خودرو

یکی از پول‌سازترین روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو، سند نمره کردن خودروهای لوکس است. کلاهبرداران برای این منظور سند یک خودرو تصادفی یا سوخته را می‌خرند. سپس مشابه آن خودرو را با همان مدل و رنگ از کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌دزدند یا می‌خرند. سپس این خودرو را به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند. حتی ممکن است آن را به‌صورت گذر موقت و کاملا قانونی وارد کشور کنند. در نهایت ارکان خودرو تصادفی را با خودرو جدید جابه‌جا می‌کنند و آن را به فروش می‌رسانند.

این روش هر چند حرفه ای‌تر است، اما ریسک کمتری دارد! چرا که آن‌ها برای این خودرو مرتکب سرقت هم نشده‌اند و خودروهای لوکس شک کمتری را هم بر می‌انگیزند.

رضا محمدی کارشناس خرید و فروش خودرو در این زمینه به بیت ران گفت: “در این سال‌ها خودروهای تویوتا لندکروز، همواره بازار داغی در زمینه سند نمره کردن داشته‌اند. چرا که ارکان خودرو به‌صورت بر چسبی است و به راحتی قابل کندن و انتقال به خودرو دیگر است. از طرف دیگر این خودرو در بازار خرید و فروش بسیار خوبی هم دارد.”

عجیب‌ترین کلاه برداری‌های خودرو و راه درست خرید و فروش خودرو را در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

روش مقابله با سند نمره کردن

محمدی کارشناس خودرو در زمینه راه‌های تشخیص این نوع از خودروها به بیت ران گفت: “کلاهبرداران، خیلی حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند و تشخیص آن برای افراد عادی، تقریبا غیر ممکن است. اما کارشناسان حرفه‌ای این موضوع را متوجه می‌شوند. مثلا پرچ‌های پلاک، شماره شاسی و موتور از نوع خاصی است که تنها در اختیار خودروسازان است و اگر عوض شده‌باشند، کارشناس آن را تشخیص می‌دهد.”

این کارشناس خودرو در زمینه نقل و انتقال این خودروها نیز افزود: “کلاهبرداران همواره به شما وکالت تعویض پلاک می‌دهند، چرا که ترفند سند نمره کردن در بیشتر مواقع توسط مراکز تعویض پلاک شناسایی می‌شود. اما فروشنده آن جا نیست و در نتیجه خریدار خودش متهم به انجام این کار می‌شود. سپس باید کلی دوندگی کند تا به قانون اثبات کند که خودش کلاهبردار نیست.”

گفت و گوی کامل با “ایرانی نجات دهنده اینفینیتی ژاپن” را کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

راه‌های مقابله با روش‌های کلاهبرداری در فروش خودرو

کارشناس خرید و فروش درباره شیوه مقابله با روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو به بیت ران گفت: “کلاهبرداران همیشه از نبود تسلط طعمه‌هایشان به قانون و اطلاعات استفاده می‌کنند. برای خرید خودرو، باید از کارشناسان حرفه‌ای مورد اعتماد خود کمک بگیرید که انواع روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو را می‌شناسند.”

وی افزود: “یک راه دیگر که به خریداران کمک می‌کند این است که حتما مراحل تسویه حساب را در مراکز تعویض پلاک با حضور خود فروشنده‌، انجام دهند و از او وکالت نگیرند. بسیاری از خودروهایی که مشکل دارند در تعویض پلاک شناسایی می‌شوند و خریدار، هم فرصت فسخ معامله را دارد و هم ممکن است فروشنده توسط نیروهای انتظامی حاضر در مراکز تعویض پلاک جلب شود.”

 

کلاهتان را سفت بچسبید

برای جلوگیری از ضرر خود در روش‌های کلاهبرداری فروش خودرو، باید چند نکته ساده را رعایت کنید:

اول اینکه همیشه و در تمام مراحل یعنی چه بحث‌های فنی خودرو و چه بحث‌های حقوقی باید از کارشناسان حرفه‌ای و قابل اعتماد، کمک بگیرید.

دوم اینکه تمام مراحل تسویه حساب و انتقال سند را فقط در مراکز تعویض پلاک و با حضور شخص فروشنده انجام دهید. تا حد ممکن از فروشنده وکالت نگیرید و این را هم بدانید که مطابق قانون، انتقال برگ سبز خودرو در مراکز تعویض پلاک به معنی انتقال قطعی آن است. در واقع صفر تا صد انتقال سند و پلاک در تعویض پلاک انجام می‌شود. پس اصلا نیازی نیست تا به محضر مراجعه کنید و علاوه‌بر پرداخت هزینه نه چندان کم، خودتان را اسیر وکالت فروشنده کنید.

بیشتر بخوانید:
روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو را بشناسید؛ جَک‌زنی چیست؟
قیمت سهند پارس خودرو ، شرایط فروش و زمان تحویل اعلام شد + مشخصات فنی
از سوپر اسپرت ایران خودرو تا شاسی بلند سایپا در یک نگاه
رئیس گروه قطعه سازی عظام در مخفیگاهش دستگیر شد + جزئیات حکم او و همدستان
موتور شاهین ۱۵۰ اسب بخاری می‌آید؟ سایپا موتور خودرو می‌سازد
قطار چینی سریعتر از هواپیمای مسافربری؛ ورود به عصر جدید جابه‌جایی
موتورسیکلت های ارزان صفر کیلومتر را بشناسید / قیمت+مشخصات فنی
گران‌ترین موتورسیکلت‌های بازار را بشناسید
لاستیک کامیون و فرآیند تولید آن؛ گزارش از تایرسازی رازی
ممنوعیت تردد موتورسیکلت تا ۵۵۰ سی‌سی برداشته شد / چه مدل‌هایی پلاک می‌شوند؟
بدنه تارا چگونه تولید می‌شود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی
تیپ‌های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد
کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه جدید تولید برای این خودروها
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط