صداگیری خودرو را چگونه انجام دهیم؟ برای همیشه از شر صداهای مزاحم خلاص شوید

از دست ندهید

صداگیری خودرو، به شما کمک می‌کند تا با هر خودرویی که دارید، کم صداتر رانندگی کنید و آرامش بیشتری داشته باشید. در ادامه گزارش این روش‌ها را بیاموزید.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: اگر فکر می‌کنید که صدا و نویز کم خودروهای خارجی و آرامش داخل کابین آن‌ها، تنها به علت کیفیت آن‌ها است، سخت در اشتباهید!

خودروهای برند علاوه‌بر کیفیت بالا از روش‌های صداگیری خودرو هم استفاده می‌کنند که این اقدامات در ساخت خودروهای ارزان، مقرون به صرفه نیست. اما شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها، صدای یک خودرو حتی ایرانی را بسیار کم کنید به‌طوری‌که مشابه خودروهای خارجی شود.

تست و بررسی ریرا محصول جدید ایران خودرو در کانال آپارات بیت ران تماشا کنید:

 

عوامل ایجاد صدای مزاحم در خودرو

ابتدا باید بدانید که نویزها یا صداهای آزار دهنده در خودرو چند عامل دارند؛ صدای تایر، صدای باد، صدای موتور و صدای اتصالات پلاستیکی داخل کابین مهم‌ترین عوامل ایجاد صداهای مزاحم در خودرو هستند.

در خودروهای خارجی برند، این صداها توسط روش‌های مختلف صداگیری خودرو، به حداقل می‌رسند. اما این بدان معنی نیست که نمی‌شود در یک خودرو ایرانی این صداها را از بین برد. در ادامه این گزارش متوجه می‌شوید که می‌شود برخی از ضعف‌های عایق‌بندی خودروهای خارجی را حتی در یک خودرو داخلی، بر طرف کرد.

 

تایر خودرو یک عامل مهم در صداگیری خودرو

صداگیری خودرو

صدای تایر خودرو یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد نویزهای اضافی در خودرو است. تایر خودرو یک جسم تو خالی پر شده از هوا، درست مانند طبل است. وقتی با خودرو حرکت می‌کنید، تایر خودرو غلت می‌زند و لرزش ایجاد می‌کند. این لرزش باعث ایجاد نویز با فرکانس پایین می‌شود. این صدا از طریق کف کابین خودرو و درزهای در، به داخل کابین منتقل می‌شود.

در نتیجه فارغ از اینکه چه خودرویی دارید، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای صداگیری خودرو شما، کاهش صدای تایر است. در واقع صدای تایر اولین و مهم‌ترین منبع ایجاد صدای مزاحم در خودرو است. اما راهکار رفع آن چیست؟

 

راهکارهای صداگیری خودرو

استفاده از تایر مطابق با استاندارد خودرو

صداگیری خودرو

برای صداگیری خودرو در تایر، ابتدا پیشنهاد می‌شود که بررسی کنید از تایر سایز استاندارد خودرو استفاده می‌کنید یا خیر. عرض تایر تاثیر بسیار زیادی در افزایش صدای تایر دارد. همچنین جنس تایری که استفاده می‌کنید بسیار مهم است. تایرهای خارجی مرغوب، کم‌ترین نویز ممکن را تولید می‌کنند. پس اگر بودجه کافی دارید، تایر خودرو را با نمونه‌های خارجی مرغوب تعویض کنید.

در غیر این صورت باید از بالانس بودن تایرها و همچنین سلامت جلوبندی خودرو مطمئن شوید. وجود ایراد در جلوبندی و زیر‌بندی و همچنین بالانس نبودن تایرها به افزایش نویز تایرها کمک می‌کنند.

تعویض نوار لاستیکی و رگلاژ درها

یکی دیگر از اقدامات موثر در صداگیری خودرو، بررسی نوار لاستیکی درها است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید نوارهای لاستیکی کار شده در خودرو موظف هستند تا از نفوذ جریان هوا و همچنین صدای آن به داخل کابین، از لای درزهای قطعات متحرک خودرو، جلوگیری کنند. همچنین صدای نویز تایرها هم از طریق همین درزها به داخل منتقل می‌شوند.

پس اگر نوار لاستیک دور درهای خودرو شما فرسوده شده است، حتما آن را با نمونه‌های با کیفیت تعویض کنید. همچنین می‌توانید نوارهای درزگیر باریک و مخصوص این کار را هم اضافه کنید.

درهای خودرو پس از مدتی کار، نشست می‌کنند و حتما نیاز به رگلاژ دارند. در نظر داشته باشید رگلاژ درهای خودرو و اینکه سر جای خودشان باشند، بسیار مهم است.

مجموع این اقدامات به کاهش صدای باد و همچنین تایر در داخل کابین خودرو کمک مهمی می‌کند.

 

استفاده از عایق‌های صوتی برای صداگیری خودرو

عایق‌کاری کف کابین و درها

یکی از مهم‌ترین راهکارهای صداگیری خودرو، استفاده از عایق صوتی ضخیم و با کیفیت در خودرو است. به جرات می‌توان گفت که اگر از یک عایق مناسب صوتی در کف کابین یک خودرو معمولی استفاده کنید، خودرو تقریبا بی‌صدا می‌شود! چرا که صدای نویز تایرها و همچنین برخورد جریان هوا با کف خودرو تقریبا خنثی می‌شود.

از طرف دیگر درهای خودرو نیز فرم یک جعبه توخالی را دارند که هم صدای اتصالات تجهیزات داخل آن (شیشه بالابر، قفل و…) در مواجه با دست اندازها و هم پیچیدن صدای جریان هوا داخل آن، باعث به وجود آمدن صداهای مزاحم زیادی می‌شوند. پس استفاده از عایق‌های صوتی مناسب داخل درها نیز تاثیر بسیار زیادی در صداگیری خودرو دارد.

عایق‌کاری سقف خودرو

سقف خودرو با توجه به برخورد شدید و مستقیم جریان هوا با آن، از مهم‌ترین منابع ایجاد صداهای مزاحم است. عایق‌کاری این قسمت نیز تاثیر زیادی در کاهش صدای خودرو دارد.

عایق‌کاری داشبورد، یک گام موثر برای صداگیری خودرو

دیگر صدای مزاحم داخل خودرو صدای پیشرانه است. پیشرانه‌های چهار سیلندر به‌طور کلی تعادل دینامیکی چندان خوبی ندارند و پر صدا هستند. اغلب خودروها از همین نوع استفاده می‌کنند. معمولا در تمام خودروها یک عایق صوتی و حرارتی در قسمت پشت داشبورد (بین محفظه موتور و کابین) وجود دارد. اما این عایق‌ها در خودروهای اقتصادی ضخامت چندانی ندارند. در نتیجه با تعویض این عایق و نصب یک عایق بهتر، جلوی نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین، تا حد زیادی گرفته می‌شود.

 

عایق‌کاری قطعات پلاستیکی کابین

دیگر صدای بسیار آزار دهنده در خودرو، صدای جیر جیر یا تلق تلق قطعات پلاستیکی مانند قاب ستون‌ها، درِ داشبورد، صفحه کیلومتر و… است. قطعات پلاستیکی داخل کابین خودرو با پیچ‌های فلزی به‌هم بسته می‌شوند و این نکته باعث می‌شود تا هرگز به خوبی آب‌بندی نشوند.

از طرف دیگر انبساط و انقباض قطعات پلاستیکی در سرما و گرما باعث می‌شود تا این قطعات تغییر شکل داده و از حالت مونتاژ دقیق خارج شوند. این قطعات پلاستیکی علاوه‌بر صدای مزاحم اتصالاتشان، روی سایر قطعات در مجاورت خود هم ساییده می‌شوند. یکی از دلایل استفاده از قطعات پلاستیکی نرم ( Soft touch) در کابین خودروهای مرغوب، مقابله با همین مسئله است.

باز کردن این قطعات، قراردادن نمد ویژه پشت آنها و کیپ کردن‌شان تاثیر بسیار زیادی در صداگیری خودرو دارند.

البته در نظر داشته باشید که عایق کاری خودرو یک کار بسیار تخصصی است و باید برای این کار به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.

کم‌صدا برانید

در این گزارش موثرترین روش‌های صداگیری خودرو، بررسی شد. با انجام اصولی این اقدامات حتی در محصولات ارزان قیمت، خودرویی بسیار بی‌صداتر از حالت صفر کیلومتر خواهید داشت.

اما باید بدانید که انجام این اقدامات بسیار تخصصی است و در صورت غیر اصولی بودن، می‌تواند نتیجه منفی در پی داشته باشد. توصیه جدی می‌شود برای صداگیری خودرو به مراکز تخصصی و معتبر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:
تسمه تایم ماشین و زمان تعویض آن + راهنمای خرید
لاستیک کویر پنچر رو معرفی شد/ بهترین تایر ایرانی برای خودرو کدام است؟
موتور سه سیلندر GDI هم توان با موتور EFP ایران خودرو/ بازنشستگی موتورهای EF7
لنت ترمز تقلبی چه بلایی سر خودرو شما می‌آورد؟ چگونه لنت اصلی بخریم؟
بدنه تارا چگونه تولید می‌شود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی
تیپ‌های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
روش‌های کلاهبرداری در خرید خودرو را بشناسید؛ جَک‌زنی چیست؟
پلت فرم ری‌را چگونه متولد شد؟ / ویژگی‌های نسل جدید پلت‌فرم تارا + تصاویر اختصاصی



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط