سهند سایپا میتوانست بهترین سدان شهری و اقتصادی ایران باشد، اگر سایپا دنبال راه درست بود. حالا اما میتوان گفت تیبا یک از این خودرو بهتر است. خودرو سهند سایپا که در پارس خودرو تولید خواهد شد را بررسی کردیم تا بگوییم چگونه است؟ آیا ارزش خرید دارد؟ مزایا و معایب آن چیست؟
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
بیت ران – امین آزاد: سهند همچنان از پلت فرم ایکس ۲۰۰ سایپا استفادهمیکند. همان پلت فرمی که توسعه یافته پلت فرم پراید است و در خودرو تیبا برای اولین بار استفادهشد. پس از آن به ساینا و کوییک هم رسید و همچنان در اطلس و سهند البته با کمی تغییرات استفادهشدهاست.
سهند مانند اطلس دیگر محصول جدید سایپا۷ از یک پیشرانه هشت سوپاپ ۱۵۰۰ سی سی قدیمی استفاده میکند که M15 GSI نام دارد. این موتور در واقع بهینه شدهی موتور تیبا است که توان آن ۹۰ اسب بخار و گشتاورش ۱۳۷ نیوتونمتر است. این موتور از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) و اگزاست منیفولد استیل یا همان هدرز استفادهمیکند. همچنین سرسیلندر برای افزوده شدن سیستم VVT و دوگانهسوز شدن اندکی تغییرات داشتهاست.
تماشای ویدیو بررسی سهند پارس خودرو را در کانال آپارات بیت ران از دست ندهید:
با این وجود استفاده از سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ، برای یک موتور هشت سوپاپ عجیب است. چرا که اولین راه برای افزایش بازده تنفسی، افزایش تعداد سوپاپها است و پس از آن زمانبندی سوپاپ معنی پیدا میکند.
اگر سایپا ابتدا این موتور را ۱۶ سوپاپ و سپس به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها مجهز میکرد، گذشته از کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، قدرت موتور تا حدود ۱۱۰ اسب بخار بالا میرفت و به این ترتیب سهند در کلاس خود بهترین موتور را در ایران داشت.
قیمت سهند پارس خودرو، شرایط فروش، زمان تحویل و مشخصات فنی آن را اینجا بخوانید.
سهند با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به باز خواهدآمد. گیربکس دستی همان گیربکس پنج سرعته همیشگی محصولات خانواده X200 است و تغییری ندارد.
این گیربکس را میتوان در این کلاس بهترین در بازار ایران دانست. این گیربکس قطعا با ترکیب شدن با یک موتور ۱۱۰ اسب بخاری شخصیت دیگری به سهند میداد.
گیربکس اتوماتیک هم گیربکس CVT تیپ ترونیک ۶ سرعته محصول شرکت پانچ بلژیک است که در سایر محصولات سایپا نیز استفاده میشود.
بیت ران در تست کوییک اتوماتیک با گیربکس شش سرعته سیویتی با موتور نزدیک به سهند سایپا، عملکرد بسیار ضعیفی را از خودرو شاهد بود. خودرو کند بود و در مناطق کوهستانی به سختی حرکت میکرد.
تست دنا پلاس توربو تا حد مرگ را در کانال آپارات بیت ران ببینید:
شاید اگر موتور نسخه ۱۶ سوپاپ ۱۱۰ اسب بخاری میبود، سهند با این گیربکس دیگر خودرو کندی نبود و میتوانست به بهترین خودرو در کلاس خود در بازار ایران تبدیل شود.
اما اکنون شاید تیبا نسل یک هم از سهند تند و تیزتر باشد. چرا که دریچه گاز سیمی دارد و از تاخیر پدال گاز رایج موتورهای جدید سایپا خبری نیست.
سایپا تنها با تغییر موتور میتوانست سهند را چند سرو گردن بهتر کند. البته نباید فراموش کرد که پلت فرم تیبا یا همان ایکس ۲۰۰ پلت فرم چندان امنی نیست و بسیار قدیمی شدهاست. حال آنکه سایپا پلت فرم جدید و ایمنتر شاهین را دارد که یک سایز کوچک کرده و با نام اس پی صفر در دسترس است. شاید بهتر بود سهند براساس پلت فرم اس پی صفر توسعه پیدا میکرد، نه پلت فرم ایکس ۲۰۰.
البته سایپا هم اکنون خودروهایی را روی پلت فرم اس پی صفر در حال توسعه دارد که طراحی بدی ندارند. اما طراحی سهند چندان زیبا نیست، هرچند شاید اجزای خودرو به تنهایی زیبا باشند، اما مجموعه آنها ناهماهنگ است.
گفتوگو با ایرانی ناجی اینفینیتی ژاپن را در کانال آپارات بیت ران ببینید:
طراحی داخلی خودرو البته چندان بد نیست، ولی در نسخههایی که در نمایشگاه مورد ارزیابی بیت ران قرار گرفتند کیفیت بالایی نداشتند.
بنابر آنچه مسئولان پارس خودرو به بیت ران گفته اند سهند با موتور دوگانه سوز CNG هم عرضهخواهد شد.
نسخه گاز سوز البته بهدلیل موتوری که برای گاز طراحی نشده، و احتمالا با افت توان در حالت گازسوز ضعیفتر هم میشود توصیه نمیشود.
این خودرو بهدلیل استانداردهای جدید دارای سیستم کنترل پایداری است که فرمانپذیری و ایمنی محصول را نسبت به محصولات پیشین روی پلت فرم تیبا افزایش میدهد. که البته همه این موارد با توجه به اطلاعات منتشر شده است و باید منتظر ماند و خودرو را تست کرد تا به نتیجه دقیق رسید.
تولید چنین محصولی آن هم با موتور هشت سوپاپ و پلت فرم قدیمی در حال حاضر در جهان خودرو شبیه یک شوخی تلخ است.
این شوخی وقتی تلختر میشود که بدانیم این خودرو قرار است در پارس خودرو تولید شود.
شرکتی که زمانی کادیلاک بهترین محصول صنعت خودرو آمریکا یا پاترول و ماکسیما یکی از بهترین محصولات صنعت خودرو ژاپن یا مگان پر فروشترین خودرو اروپا در آن تولید میشدند.
خوب عزیزم روال همینه.
غیر این بود جای تعجب داشت.
به حول و قوه الهی برخلاف کل جهان ما با یک شیب نسبتا تند پسرفت میکنیم و اگه این فرمایشات شما رو شرکت سایپا رعایت میکرد این پسرفت خوب و مستمر روالش بهم میخورد و بعداً باید تلاش دو چندانی میکردن که این پیشرفت حزیی رو دوباره گند بزنن.
لامصب طراحی نیست که آدم هوش از سرش میپره.جت شخصیه!
اسم هاشونم که دیگه نگم واستون ،سمند،سهند،دنا،دماوند،شاهین،قرقی و…
موفق باشین.
شتر گاو پلنگ
اگر سهند باهمین مشخصات با قیمت مناسب برای اقشار کم درآمد جامعه تولید وعرضه بشه قابل قبوله
مثل همیشه تغییرات. فقط چراغها .ی وانت شو هم میساختید
کفش کهنه در بیابان نعمته مسیولین هم این حال و روز را دوست دارن تا مردم محتاج این اشغالها باشن
میسازن نگران نباش
صنایع خودروسازی داخلی را با هم ادغام کنید تا هزینه های تولید کاهش یابند و یک خودروی ملی در کلاس های مختلف تولید کنید و صنعت خودرو ایران را با کاهش هزینه ها و خروج از حالت زیان ده بودن نجات دهید و به دنبال طراحی جدید به روز و امکانات قابل قبول همراه با کیفیت عالی و ایمنی بالا باشید و کار مهندسی انجام دهید نه کپی برداری و مونتاژ قطعات ، مدیریت صنعتی ، طراحی صنعتی و مهندسی باید حرف اول را بزند نه تکرار تولیدات قدیمی
وزنش هم ۱۷۰کیلو سنگینتر از ساینا هست.چه شود.
دوباره میخوان به مردم بیچاره بندازن.
ماشینی که ۵۰تومنم ارزش نداره.حالا چند صد تومن قیمت میزارن،مردم هم طبق معمول صف میکشن.
از ماست که بر ماست.
فقط میت نم بگم خدا لعنت کنه باعث و بانی سایپا و ایران خودرو رو.
انگار بدنهی ماشینا تو ایران از طلا ساخته شده که یه لندکروز مدل ۲۰۱۳ ,رو ۱۵ میلیارد تومن قیمت میزارن.الله و اکبر.
فقط خدا جواب اینارو باید بده.
به معروف خر همون خره فقط پالونش عوض شده
باسلام،موتور اطلس در آینده بنظرتون چی خواهد شد؟!سپاس
علت تغییر خودرو از پراید به تیبا و ساینا و کوئیک والان اطلس و سهند فقط به منظور بالا بردن قیمت است این همه تغییر فقط برای رفع چند مشکل کوچک این خودروها است وگرنه قوای محرکه و تلعیق و فرمان و ترمز هیچ فرقی نکرده اضافه شدن آپشن برقی و تغییر جلو و عقب خودرو به اسم خودروی جدید وارد بازار می کنند و سر مردم رو با این تغییرات کلاه گذاشته میشه
سایپا باید بفهمه مردم خیلی وقته این پلتفرم رو نمی خوان این ترمز و تعلیق و فرمان رو نمی خوان. قطعا این طرح ها از قبلشون بهتر هستند اما ذاتشون مشکل داره.
مردم اینو نمی خوان.