تویوتا کرولا هیبرید سایپا با این مشخصات به بازار می‌آید / مشخصات فنی و قیمت

از دست ندهید

تویوتا کرولا هیبرید با موتور ۱۳۷ اسب بخاری به زودی توسط گروه خودروسازی سایپا به بازار می‌آید. این خودرو که با نام Toyota Corolla Levin Hybrid در بازار خودرو چین به فروش می‌رسد، در واقع نسخه اسپرت‌تری از کرولا نسل دوازدهم است. نمونه‌هایی از این این خودرو اکنون در ایران حضور دارند و سایپا برنامه دارد تا پایان سال ۲۰۰ دستگاه از آن را به مشتریان واگذار کند. اما این سدان جذاب وارداتی، با چه ویژگی‌هایی در کشور عرضه خواهد شد؟

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – نسل دوازدهم تویوتا کرولا که با کد E210 شناخته می‌شود، حالا در دو چهره کاملاً متفاوت در کشور حضور دارد. نمونه‌های بنزینی ۱.۲ لیتری چهار سیلندر و ۱.۵ لیتری سه سیلندر تویوتا کرولا پیش‌تر توسط معین خودرو معرفی و به بازار عرضه شدند. اما جای نمونه هیبرید این سدان در بازار خودرو کشور خالی بود.

 

تویوتا کرولا هیبرید

گروه خودروسازی سایپا ماه‌ها قبل اعلام کرد که قصد دارد تویوتا کرولا نسل دوازدهم را به کشور وارد کند. این خبر حتی پیش از حضور کرولا‌های جدید در شوروم معین خودرو منتشر شد، اما خبری از فعالیت این گروه خودروسازی در زمینه واردات کرولا نبود.

تویوتا کرولا هیبرید

تا اینکه به یکباره منابع آگاه اعلام کردند که نمونه‌هایی از تویوتا لِوین به ایران وارد شدند. برای روشن‌شدن ماجرا باید توضیح مختصری بدهیم. تویوتا کرولا هیبرید سایپا و بنزینی‌های معین خودرو هر دو نسل دوازدهم این خودرو موفق هستند.

 

معین خودرو چهره Prestige کرولا را در کشور عرضه می‌کند که در بازارهایی چون چین، ترکیه، اروپا و… قابل مشاهده است. اما سایپا به سراغ چهره Sporty این خودرو رفت که در کشورهایی چون ژاپن، استرالیا، کشورهای آمریکای شمالی و البته چین) به فروش می‌رسد.

تویوتا کرولا هیبرید

پس هر دو چهره این خودرو در چین وجود دارند. اما با دو شمایل مختلف در ایران به فروش می‌رسند. چهره اسپرت‌تر تویوتا کرولا در بازار خودرو چین با نام Levin قابل خرید است و با همین نشان هم اکنون در حال گذراندن مراحل اداری در ایران است. اما مشخص نیست سایپا این خودرو را به نام تویوتا Levin به فروش می‌رساند، یا تویوتا کرولا هیبرید.

مشخصات فنی تویوتا کرولا هیبرید وارداتی سایپا

تویوتا کرولا هیبرید

تویوتا کرولا هیبرید سایپا مجهز به موتور ۸ZR است که ۱.۸ لیتر (۱۷۹۸ سی‌سی) حجم دارد. این موتور تنفس طبیعی به تنهایی ۹۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

اما به لطف موتور الکتریکی کرولا و در نتیجه کارکرد توام موتور بنزینی و الکتریکی، قدرت قوای محرکه این خودرو به ۱۳۷ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. گشتاور خروجی این موتور نیز ۱۸۵ نیوتن‌متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه است.

جالب است بدانیم که پک باتری تویوتا کرولا هیبرید را شرکت BYD تولید می‌کند که ۸ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد. نیرو و گشتاور موتور هیبرید تویوتا کرولا از طریق گیربکس CVT اتوماتیک (با قابلیت تعویض مصنوعی ۱۰ سرعته) به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود.

تویوتا کرولا هیبرید در محور جلو از تعلیق مک‌فرسون مستقل استفاده می‌کند. در محور عقب هم شاهد تعلیق مولتی لینک مستقل هستیم که سواری فوق‌العاده راحتی به این خودرو می‌بخشد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۶۴۰×۱۷۸۰×۱۴۳۵ میلیمتر است. تویوتا کرولا هیبرید در فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلیمتری خود می‌تواند ۵ سرنشین را در خود جای دهد و ۴۷۱ لیتر فضای بار در اختیار آنها قرار می‌دهد. وزن نسخه فول این خودرو نیز ۱۴۳۰ کیلوگرم اعلام شد.

براساس اطلاعات تویوتا، نسخه هیبرید کرولا در ازای هر صد کیلومتر ۴.۳۲ لیتر سوخت در شرایط استاندارد مصرف می‌کند. این بدان معناست که کرولا هیبرید با یک باک پر از سوخت ۴۳ لیتری می‌تواند تا ۹۹۵ کیلومتر را بدون توقف پشت‌سر بگذارد.

امکانات رفاهی تویوتا کرولا هیبرید وارداتی

تویوتا کرولا هیبرید

برخی منابع آگاه اعلام کردند که کرولا هیبرید در نسخه فول وارد بازار خودرو ایران نخواهد شد. از همین رو مشخص نیست این سدان تویوتا با چه آپشن‌ها و امکاناتی به دست مشتریان خواهد رسید. اما بد نیست بدانیم که نسخه فول این خودرو در کشور چین، با چه امکانات و ویژگی‌هایی توسط چینی‌ها قابل خرید است.

تصاویر زیادی از حضور کرولا هیبرید در داخل خاک ایران منتشر نشد. اما از همان اندک تصاویر منتشرشده می‌توان دریافت که با نسخه اسپرت کرولا هیبرید در کشور روبرو نخواهیم شد. چرا که نسخه اسپرت این خودرو دارای طراحی سپر جلو متفاوتی است. از همین رو، می‌توان فهمید که کرولاهای هیبرید وارداتی سایپا، نسخه Deluxe Edition این خودرو در بازار چین هستند.

این تیپ در کشور چین با امکاناتی نظیر رینگ‌های ۱۶ اینچی (۱۷ اینچی در نسخه فول)، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، هشدارنبستن کمربند ایمنی برای ردیف اول و دوم، ایربگ راننده و سرنشین جلو و ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای به فروش می‌رسد.

دوربین دید عقب، کروز کنترل آداپتیو، امکان انتخاب حالات رانندگی، هشدار خستگی راننده، ترمز پارک برقی و سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی از دیگر امکانات تویوتا کرولا هیبرید به شمار می‌رود.

این نسخه همچنین دارای رادار خط‌خوان، هشدار خروج از خط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و ترمزهای فعال اضطراری است.

تویوتا کرولا هیبرید

از دیگر امکانات کرولا هیبرید می‌توان به سانروف معمولی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید (برای درب‌های جلو)، فرمان پلاستیکی با تنظیم دستی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت آمپر، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، چراغ‌های LED، ۴ اسپیکر برای سیستم صوتی، تهویه مطبوع تک کاناله با خروجی تهویه برای ردیف دوم و فیلتر PM2.5 اشاره کرد.

قیمت تویوتا کرولا هیبرید وارداتی سایپا

تویوتا کرولا هیبرید

از آنجایی که با نمونه فول تویوتا کرولا هیبرید در کشور روبرو نخواهیم شد، باید گفت که براساس اطلاعات منابع آگاه، قیمت نمونه وارداتی گروه خودروسازی سایپا در کشور چین ۱۰۵ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت دارد.

این رقم براساس تبدیل نرخ ارز امروز برابر است با ۷۶۳ میلیون و ۸۷۶ هزار تومان. اگر حقوق و تعرفه‌های قانونی گمرکی را برای این خودرو در نظر گیریم، احتمالاً بهای تمام‌شده آن در مبادی ورودی کشور رقمی کمتر از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود. البته باید دید در نهایت قیمت مصرف‌کننده آن چقدر تعیین خواهد شد.

تویوتا کرولا هیبرید

تویوتا کرولا هیبرید وارداتی گروه خودروسازی سایپا، یکی از بهترین خودروهای تولیدی در کشور چین و سایر نقاط جهان است. اما مشکل اینجاست که سایپا اعلام کرد که فعلاً فقط ۲۰۰ دستگاه از این خودرو وارد بازار خودرو ایران خواهد شد.

ورود این تعداد کرولا هیبرید جدید به کشور نه تنها کافی نیست، بلکه نیاز بازار را هم تأمین نخواهد کرد. از همین رو، باید منتظر افزایش قیمت‌های بسیار زیاد آن در مارکت دست دوم‌ها بود. چرا که همین حالا هم تویوتا کرولاهای معین خودرو که به بهای ۲ میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت، با نرخ‌های عجیب و غریب فراتر از ۴ میلیارد تومان در بازار آگهی می‌شوند.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

انواع میل سوپاپ یا میل‌ بادامک را بشناسید / همه چیز درباره میل سوپاپ

پارس موتور جدید بخریم یا سورن پلاس؟ / مقایسه فنی و قیمت

باتری خُشک بهتر است یا تَر؟ / واقعیت بالاخره آشکار شد!

چراغ خودرو چگونه ساخته‌می‌شود؟ / تضاد زیبای پلاستیک و حرارت!

باتری اتومبیل چگونه تولید می‌شود؟ / گزارش اختصاصی بیت‌ران از کارخانه باتری‌سازی

لاستیک ماشین چگونه تولید می‌شود؟ / گزارش اختصاصی از کارخانه گلدستون




5 دیدگاه

  1. یعنی میشه ؟ ؟ ؟ ؟ ؟!!!!!!!!!!
    بعد ۵۰ سال ماشینهای ژاپنی در ایران مونتاژ شود و مردم یک نفس راحت بکشند ؟ ؟ ؟!!!!!!!!
    یعنی میشه ؟ ؟ ؟!!!!!!!!

  2. سال ۹۱ بود که من سمند ef7 خریدم دوگانه بود بقدری مونتاژ خوب بود موتور بی دردسر بود شتاب روی گاز بهتر از بنزین بود و ترمزها کامل دیسکی بودند همراه با رینگ آلمینیومی جدید اقد بی دردسر که من پنج سال هیچ خرجیش نکردم بجز مصرفی صنعت ما روبه پیشرفت نیست الان دوگانه یا نیست یا کمیاب و گرون ترمزها فقط جلو دیسکیه عقب کاسه ای رینگ فولادی زیرشه با قالپاق مونتاژ زیرصفر وقتی و الان هرکسی اسم موتور ef7 میاد فرار می‌کنه بسکه موتور اشغال و بی کیفیتش کردن واقعا وقتی این تولید داخلمونه توقع داریم محصول وارداتی خوب بیارن همون سالا بهترین ماشینای کره ای ژاپنیم بود ک میشد خریدشون و تعهد کمپانی و خدمات هم خوب بود بخدا التماس میکردن واسه خرید چه ایران‌خودرو چه سایپا

  3. چرا ویدیوش رو توی کانال یوتیوب بیتران ندیدم؟!
    ضمنا اخیرا موقع آزمون رانندگی یکی از خودروها بحثی بین آقای آزاد و آقای اسماعیلی بود که هیبریدی آری یا نه، و بنظرم آقای اسماعیلی با آوردن استدلالهایی مخالف بود
    هیبریدی گذشته از مزایایی که آقای آزاد براش آورد یک مزیت داره که موقع ترمزگیری از انرژی جنبشی که میتونه توسط لنتها مستهلک شده و هدر بره میتونه دوباره انرژی تولید کنه و این گرچه به چشم نمیاد اما بسیار مهمه. هم چون کارکرد سامانه ی ترمز هیدرولیک و طبعا هزینه هاش رو کاهش میده و هم بازیافت انرژی و کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست. بماند که سایش کمتر لنتها هم خودش از پخش آزبست سرطانزا یا ترکیبات جانشینش در هوا جلوگیری می کنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط