باتری خُشک بهتر است یا تَر؟ / واقعیت بالاخره آشکار شد!

از دست ندهید

باتری خُشک بهتر است یا باتری تَر؟ باتری‌های اسیدی چه تفاوتی با باتری‌های اتمی دارند و کدام یک برای خودرو مناسب است؟ در ادامه گزارش به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: هر چند هر دو نوع باتری خُشک و تر در بازار وجود دارند اما نوع خشک آن مرسوم‌تر است. چرا که خشک است و دردسرهای اسید را ندارد.

 

جمله‌ای که از نظر گذراندید کاملا غلط بود! چیزی به نام باتری خشک وجود ندارد و ساختار باتری‌های خشک که به آن‌ها اتمی هم اطلاق می‌شود با باتری‌های اسیدی کاملا یکسان است.

باتری خُشک

سپاهان باتری اولین شرکت باتری‌سازی بود که باتری‌های بدون دَرب را با لیبل اتمیک به بازار عرضه کرد. نام باتری اتمی نیز از همین جا شایع شد. البته خشک اطلاق‌کردن این نوع باتری در آن زمان یک ترفند تبلیغاتی هوشندانه و موثر بود!

اما ماجرا چیست و باتری خشک با باتری تَر چه تفاوتی دارد؟

باتری‌های اتمی!

یکی از دغدغه‌های مالکان خودرو در قدیم به جز چک‌کردن آب و روغن، چک کردن آب باتری بود. باتری‌های قدیمی که البته هنوز هم در بازار هستند، چند درپوش گرد دارند که توسط پیچ گوشتی یا سکه باز می‌شوند و میزان آب اسید (الکترولیت) آنها قابل رویت است. اگر آب ترکیب‌شده با اسید تبخیر شده‌باشد، با اضافه‌کردن آب مقطر به آن مجدداً می‌توان غلظت الکترولیت را کنترل کرد.

اما همین درپوش‌ها یا پیچ‌ها، خود باعث تبخیر یا فرار آب اسید می‌شوند و کافی است پس از باز کردن، آن‌ها را مطابق رزوه نبندید تا اسید تمام محفظه موتور را بسوزاند. در باتری خشک این سوراخ ها وجود ندارند و آب اسید هیچ راهی برای فرار ندارد. تنها تفاوت باتری خُشک و تر همین است!

باتری خشک در واقع حالت ایمن باتری تر است اما در عملکرد هیچ تفاوتی با هم ندارند. این بدان معناست که هر دو از صفحات سربی و الکترولیت تشکیل شدند.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

 

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




6 دیدگاه

  1. باتری بدون نگهداری محفظه داره برای خروج گاز در اثر شارژ شدن و نام اتمی توسط وارد کننده ها گذاشته شد و بعدا تولید کننده ها هم استفاده کردن

  2. کدوم باطری خشک و اتمی اینا همه مثل همون قبلیا هستن و با اب اسید پر شدن فقط اون قسمت محفطه که در داره رو زیر یک درپوش مخفی کردن اگر اون قسمت بشکنید میشن مثل باطری قدیم و همه محفظهای اب باطری معلوم میشه البته نه باطریهای خارجی اونا نه فقط ایرانیها اینطوری هستن وگرنه باطری ترکیه ای بگیرید عالی اختلاف قیمتی ام نداره ولی به قدری جون دار و قوی هست که ادم لذت میبره

  3. باسلام و درود خدمت شما عزیزان باطری اسیدی بهتره بیشتر تولید کنید من خودم باطریسازم بیشتر مشتری دنبال باطری اسیدی هستند به دلیل قابل تعمیره و کمبود آب اسید آن قابل جبرانه با تشکر فراوان

  4. همش کلاه برداری هست .باطری های قدیمی سه سال یابیشتر کارمیکرد .الان دوازده ماه گارانتی داره دهروز بعداز گارانتی دیگه باید عوض بشه

  5. سلام باطری اتمی چون صفحات داخلی اون خیلی فرق کرده یعنی خود شارژه درسته همه اسید میخورع اما داستانش فرق میکنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط