پارس موتور جدید بخریم یا سورن پلاس؟ / مقایسه فنی و قیمت

از دست ندهید

پارسِ موتور جدید بهتر است یا سمند سورن پلاس؟ هر دو خودرو در یک محدوده قیمتی هستند اما مشخصات فنی متفاوتی دارند. در ادامه گزارش به مقایسه فنی در خودرو جهت انتخاب بهتر خریداران می‌پردازیم.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: پارسِ موتور جدید از پیشرانه XUP استفاده می‌کند که ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

در مقابل، پیشرانه EF7 سورن پلاس قادر به تولید توانی معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون‌متر گشتاور قرار دارد. هر دو خودرو از گیربکس شش سرعته سری BE پژو استفاده می‌کنند.

 

وزن پژو پارس ۱۱۶۵ کیلوگرم و وزن سورن پلاس ۱۲۴۰ کیلوگرم است. هر چند وزن سورن پلاس حدود ۷۵ کیلوگرم از پارس بیشتر است اما توان بیشتری هم تولید می‌کند.

با توجه به پارامتر وزن، مشخصات فنی هر دو خودرو نزدیک به هم است اما این مقایسه در واقعیت چقدر اختلاف دارد؟

 

شتاب بیشتر یا هماهنگی بهتر؟

پارس موتور جدید

سورن پلاس از پیشرانه جدیدتر و قوی‌تر ۱۶ سوپاپ EF7 به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند و در مقابل وزن بیشتری هم دارد.

پیشرانه ارتقایافته XU7 هشت سوپاپ که حالا با کد XUP روی پارسِ موتور جدید نصب است با ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور شتاب مناسبی دارد اما در دورهای بالا به پای سورن پلاس نمی‌رسد. البته سایز دیسک و صفحه نیز در پارس جدید بزرگتر شده‌است.

پارس موتور جدید

اما شاید مهم‌ترین نکته این مقایسه هماهنگی بهتر پیشرانه و موتور در پژو پارس باشد. از طرف دیگر سورن پلاس در شروع حرکت تاخیر زیادی دارد که این موضوع در پژو پارس وجود ندارد.

با این اوصاف رانندگی با پژو پارس در داخل شهر لذت بخش‌تر و روان‌تر است اما در جاده و دورهای بالا حریف سورن پلاس نمی‌شود. سورن پلاس روی دورهای بالا و به نسبت یک خودروی ایرانی، شتاب و کشش واقعاً خوبی دارد.

در مجموع باید گفت سورن پلاس برای جاده و سبقت‌گیری گزینه بهتری از پژو پارس است و در مقابل پارسِ موتور جدید برای سفرهای داخل شهری گزینه بهتری است.

هندلینگ و پایداری

هر چند پارسِ موتور جدید و سورن پلاس هر دو از پلت فرم قدیمی پژو ۴۰۵ استفاده می‌کنند اما به نظر می‌رسد تقسیم وزن بهتر در پارس و همچنین وزن کمتر، باعث هندلینگ بهتر در پژو پارس می‌شود.واقعیت این است که پارس در پیچ‌ها عملکردی بهتر از سورن پلاس دارد. از طرف دیگر استهلاک جلوبندی و زیربندی در پژو پارس کمتر از سورن پلاس است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اما سواری سورن پلاس اندکی نرم‌تر از پژو پارس است. هر چند پلت فرم و تعلیق قدیمی در هر دو خودرو باعث بروز ناپایداری، کوبش و سر وصدای زیاد است اما در مجموع باید گفت که پژو پارس سواری و هندلینگ بهتری دارد.

ترمزگیری

ترمزهای پژو پارس موتور جدید در هر دو محور از نوع دیسکی و مجهز به ABS+EBD است. ترمزهای جلوی سورن پلاس از نوع دیسکی خنک‌شونده در قسمت جلو اما کاسه‌ای در قسمت عقب است. همین موضوع باعث می‌شود تا پژو پارس توان ترمزگیری بهتری داشته باشد. البته نسخه‌های جدید سورن پلاس به سیستم کمک ترمز اضطراری و… هم مجهز هستند.

هزینه نگهداری و تعمیرات

موتور XUP هم چنان هشت سوپاپ است. مهم‌ترین ایراد و در واقع هزینه این موتور سوختن مداوم واشر سر سیلندر و در پِی آن، تعویض سر سیلندر است. اما سعی شد با اصلاحاتی مانند اضافه‌شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری اتومات، تغییر در طراحی واشر سر سیلندر و… جلوی سوختن‌واشر سرسیلندر، گرفته‌شود.

یکی از انتقاداتی که در ابتدا به موتور XUP وارد می‌شد، هزینه بالای تهیه روغن 0W20 برای آن است. هر چند این روغن قیمت بالاتری نبست به روغن‌های متداول ۱۰W40 دارد اما مطابق کاتالوگ سازنده، تا ۱۵ هزار کیلومتر نیازی به تعویض ندارد!

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

همین موضوع نیز قیمت اولیه بیشتر روغن را توجیه می‌کند. هزینه‌های نگهداری و تعمیرات موتور XUP تقریباً شبیه همان موتور XU7 و نسبتاً مناسب است.

در مقابل اما پیشرانه EF7 به علت استفاده از CVVT و تکنولوژی جدید‌تر ساخت، هزینه نگهداری و تعمیر بالایی دارد. به خصوص سیستم CVVT که به شدت به کیفیت سوخت ایران حساس است. هزینه‌های تعمیرات EF7 حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش‌تر از XUP است. در نتیجه اگر اهل کارکشیدن زیاد از خودرو هستید، باید این موضوع را مد نظر قرار دهید.

طراحی و امکانات

طراحی هر دو بسیار قدیمی و خارج از مُد است. در این میان اما هر چند طراحی سورن پلاس جدیدتر از پژو پارس است اما هرگز محبوبیت آن را نیافت.

در واقع طراحی پژو پارس هماهنگ‌تر است. طرح کابین قدیمی پژو ۴۰۵ نیز در پارس موتور جدید کاملا عوض و بهتر شد. البته طراحی داخل سورن پلاس و به خصوص استفاده از فوم نرم روی داشبورد، جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

پارس موتور جدید

اما سورن پلاس امکانات کامل‌تری نسبت به پارس سال فول (مالتی مدیا) دارد، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم پایش باد تایرها، مانیتور مالتی مدیا، آینه‌های برقی جمع شو با گرمکن، کانال تهویه سرنشینان عقب، پُشتی برقی صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سنسور دنده عقب، چراغ دیلایت و… از جمله امکانات اضافی سورن نسبت به پارس هستند.

قیمت و جمع بندی

لازم به ذکر است که این تیپ سورن پلاس تحت بررسی با استانداردهای جدید ۸۵ گانه مانند سیستم کنترل پایداری و کشش، حفاظت عابر پیاده، چراغ پوزیشن و… وارد بازار شد و  تیپ قدیمی نیز دیگر تولید نمی‌شود. از طرفی به احتمال بسیار بالا تولید پژو پارس تا پایان امسال برای همیشه متوقف و سورن پلاس XUP جایگزین آن می‌شود.

اما قیمت بازار آزاد نمونه‌های مورد بررسی که فعلا در بازار هستند برای سورن پلاس ۸۵ گانه حدود ۶۲۰ میلیون تومان و برای پارس موتور جدید مالتی مدیا هم حدود ۶۰۰ میلیون تومان است.

واقعیت این است که هر چند پژو پارس خودرویی محبوب است اما پرداخت چنین مبلغی در مقابل سورن پلاس که طراحی جدیدتری دارد و به کنترل پایداری و… هم مجهز است، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. البته که پژو پارس در طول تاریخ همواره طرفداران سَر سخت خود را داشته است.

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




13 دیدگاه

  1. به عنوان مصرف کننده هردو خودرو با قاطعیت و بدون تعصب سمند سورن پلاس یه سر و گردن بالاتر از پارس موتور جدید هست

  2. من دوتا پارس یکی tu5 و دیگریxu7p تقریبا صفر کیلومتر خریدم. با توجه به کیفیت بسیار پائین بدنه و مشکلات ریزی که داشتن هیچوقت راضی به نگهداشت اونها نبودم. یعنی خودرو پارس با این وضعیت واااقعا برام نچسب بود. خصوصا اینکه احساس نمیکردم ماشین نویی جلو خونمه.چون انقد ازش دیدم که سرد و بی روح به چشم میومد.
    قصد خرید سورن پلاس رو در آینده ای نزدیک دارم. تنها به شرطی که موتورش رو عوض نکنن.

  3. من پژو پارس داشتم الان سورن پلاس گرفتم به قرآن اصلا قابل مقایسه نیست از همه نظر سورن پلاس خیلی بهتره برای شتاب اولیه سورن کافیه کپ دریچه گاز برداشته شود یعنی شتابش دوبرابر میشود سوخت سورن پلاس صدی پنچو نیم هست من ۳۰۰کیلومتر رفتم بخدا با ۱۶لیتر بنزین جاده بهتر راحتی بهتر و اصلا خسته کننده نیست سورن

  4. آقامون یه سمند ال ایکس معمولی دارم مدل ۹۶ بسیار راضیم وابهتش وامنیتی خیلی بالاتراز پژو هستش

  5. رانندگی پشت سورن از رانندگی پشت پارس خیلی بهتره وامن تره …با سر گاز ۱۴۰ پر میکنی…اگه ی خورده روی ظاهرش بهتر کار میشد بهترین خودرو داخلی بود و از نظر قدرت و سرعت ی سرو گردن بالاتر

  6. هرکسی سلیقه ای دارد،ونسبت به سلیقه اش،انتخاب می کند،کی مردم دست از این جور حرف زدن برمی دارن،هرکس از وسیله که دوست داره لذت می بره،تمام،حالا خوبه همش هم تولید داخل،وتقریبا تو یک سطحه،اگر نه یکسری همدیگر رو میکشتند،اره اونی که توداری،خوبه،تکه،رو دستش نیومده،خوش باش،زندگی باید بگذره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

در میان لوگوی شرکت‌های مختلف خودروسازی، لوگوی شورولت یکی از ساده‌ترین لوگوها است. هر چند همین لوگوی ساده، نمادی...

پست‌های مرتبط