چراغ خودرو چگونه ساخته میشود؟ با گزارش اختصاصی بیتران از خط تولید چراغ جلو دنا پلاس و فناوریهای جدید در فرآیند ساخت این محصول در شرکت مدرن، همراه باشید.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: اهمیت چراغ خودرو به اندازه بدنه خودرو در زیبایی بصری یک محصول تاثیر گذار است. همانطور که اکنون نیز خودروسازان چینی در ارزانترین محصولاتشان باز هم از چراغهایی زیبا و مجهز به فناوریهای جدید نوردهی مانند زنون و… استفاده میکنند. به نظر میرسد خودروسازان داخلی هنوز درک درستی از اهمیت طراحی چراغ خودرو ندارند.
چراغ یک خودرو به بیان ساده یعنی ساخت و مونتاژ قطعات پلاستیکی که باید در مقابل حرارت مقاوم باشند و در عین حال خاصیت آینهای هم داشته باشند!
چگونه میتوان این تضادها را به یک چراغ تبدیل کرد؟ فرآیند تولید چراغ جلو دنا پلاس، سختترین فرآیند در بین چراغ های داخلی است.
شرکت مدرن صنعت پژوهش سازنده انحصاری چراغهای دنا پلاس، به درخواست بازدید بیتران از خط تولیدش پاسخ مثبت داد. در ادامه گزارش به تشریح جز به جز تولید چراغ جلو دنا پلاس و فناوریهای جالب مورد استفاده در آن، خواهیم پرداخت.
فرآیند تولید چراغ
چراغ خودرو از قطعاتی مانند هوزینگ، لنز، رفلکتور، دسته سیم، لامپ و… تشکیل میشود. این قطعات پس از تولید (تزریق) با تکنولوژی های منحصر به فرد تحت فرآیندهای تکمیلی مانند تابش اشعه UV و… قرار میگیرند. سپس روی هم مونتاژ میشوند و مورد تست قرار می گیرند. نکته جالب در این میان فرآیندها و تکنولوژیهای جدید تولید برخی از اجزای چراغ است.
نگوییم طلق چراغ، بگوییم لنز!
یکی از مهمترین بخشهای چراغ خودرو، همان قسمت شیشه مانند جلویی آن است که به اشتباه طَلق خوانده میشود. این قطعه در واقع لنز چراغ نام دارد و فرآیند تولید بسیار پیشرفتهای دارد.
قدیمتر این قسمت چراغ از شیشه ساخته میشد. همین حالا نیز اگر به چراغ جلوی پژو ۴۰۵ های قدیمی دست بزنید متوجه شیشهای بودن آن میشوید.
چراغ جلوی پیکان و برخی از کامیونهای قدیمی نیز همچنان از شیشه تولید میشود. اما سَبُکسازی، افزایش نوردهی، جلوگیری از شکستن و… باعث شد تا تولید کنندگان پلاستیک را جایگزین شیشه کنند.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
اما این پلاستیکها باید بتوانند در مقابل حرارت دوام بالایی داشته باشند و نور را هم به خوبی انعکاس بدهند. علی چنگی مدیر عامل شرکت مدرن در این زمینه به بیتران گفت: “جایگزینی پلیمر به جای شیشه در لنز خودرو یکی از بزرگترین چالشهای تولید کنندگان چراغ در تمام دنیا بود. از همین رو کمی قبلتر این لنزها بعد از مدت کمی زرد میشدند یا کارایی خود را از دست میدادند. اما با استفاده از تکنولوژیهای جدید، این مشکلات هم به مرور بر طرف شدند و ما هم از این قضایا مستثنی نبودیم.”
فرآیند تولید لنز
برای تولید لنز چراغ دنا پلاس، مواد پلیمری گران قیمت و خاص این محصول در دستگاه تزریق پلاستیک با فشار بسیار بالایی درون قالب تزریق میشوند.
فرآیند تزریق لنزها باید کاملا یکنواخت باشد تا هم شفاف باشند و هم نور را به خوبی منعکس کنند. اما اگر لنز خروجی از دستگاه را روی چراغ نصب کنیم و با خودرو حرکت کنیم، تنها پس از طی چند کیلومتر، برخورد سنگ ریزهها، حرارت لامپ و… لنز را نابود و غیر قابل استفاده خواهند کرد.
از همین رو با تاباندن اشعه UV روی لنزها در مخزنهای مخصوص Hard coating (سختسازی) آنها را در مقابل خط افتادن و… سخت میکنند.
به بیان مدیر عامل شرکت مدرن «این مخزنها فناوری جدید و قیمتی بسیار بالا دارند. با استفاده از توان و دانش خودمان و با زحمت فراوان توانستیم این مخازن را با قیمتی بسیار کمتر و کیفیتی مشابه محصولات خارجی (Valeo)، داخلیسازی کنیم.»
ساخت آینههای پلاستیکی (رفلکتور)!
یکی از قطعات جالب دیگر چراغ خودرو رفلکتورها هستند. این قطعات وظیفه جمع آوری نور لامپ و انعکاس صحیح آن به بیرون را دارند. در واقع این قطعات بیشترین سهم در الگو و کیفیت نوردهی چراغ یک خودرو را دارند. اگر به داخل یک چراغ نگاه کنید حتما این قطعات آینهای را خواهید دید. اما چگونه میشود پلاستیک سیاه را تبدیل به آینهای کرد که در مقابل حرارت هم مقاوم باشد؟
برای این کار باید قطعات خام رفلکتور را با حدود تنها دو گرم آلومینیوم آبکاری کرد. اما موضوع اینجاست که دمای ذوب آلومینیوم حدود ۶۶۰ درجه سانتیگراد است و اگر آن را در این دما روی پلاستیک بریزیم، خود پلاستیک را ذوب میکند. اما چاره چیست؟
کورههای خلا
رفلکتورهای پلاستیکی چراغ خودرو در کورههای مخصوص خلا قرار میگیرند و طی فرآیند آبکاری، با آلومینیوم پوشاندهتا به آینههای پلاستیکی تبدیل شوند. مدیر عامل شرکت مدرن در این زمینه گفت: «این کورههای خلا نیز فناوری بسیار پیشرفته و قیمت بسیار بالایی دارند و تنها در خارج از کشور تولید میشوند. ما در شرکت مدرن با استفاده از دانش فنی و پشتکار توانستیم این کورهها را با کیفیت مشابه خارجی ها بسازیم.» هر لامپ در چراغ نیاز به یک رفلکتور جداگانه دارد تا نور آن را به خوبی منعکس کند.
ساخت هوزینگ (باکس چراغ)
هوزینگ چراغ خودرو همان قطعه پلاستیکی سیاه رنگی است که بقیه قطعات چراغ یا درون آن قرار دارند یا روی آن مونتاژ میشوند. این قطعه نیز توسط فرآیند تزریق پلاستیک و با مواد مخصوص پلیمری تولید میشود. روی این قطعه سوراخهایی برای خروج گرما و هوای تولیدشده در چراغ نیز تعبیه میشود.
بوردهای الکتریکی
یکی دیگر از فناوریهای پیشرفته در تولید چراغ خودرو، تولید بوردهای الکتریکی است. این بوردها وظیفه هدایت، تنظیم و… جریان الکتریسیته به لامپها را دارند. بر خلاف برخی از شرکتهای ساخت چراغ، شرکت مدرن خود بوردهای مورد نیازش را میسازد. دستگاههای تولید این بوردها نیز بسیار مدرن هستند.
مونتاژ و تست
پس از تولید قطعات مختلف چراغ خودرو، حالا نوبت مونتاژ و تست آنها است. برای این منظور قطعات تولیدی وارد یک سالن مخصوص میشوند و در ایستگاههای مختلف روی هم مونتاژ میشوند. جازدن دسته سیمها، پیچبندی و چسبزنی با ربات از جمله فرآیندهای حین مونتاژ است. در این ایستگاهها انسانها و رباتها در کنار هم کار میکنند. نور چراغها نیز در ایستگاههای مخصوص هم سنجیده و هم تنظیم میشوند.
پتناسیل بالای تولید
علی چَنگی مدیرعامل شرکت پژوهش صنعت مدرن که یکی از بزرگترین تولید کنندگان چراغ خودرو زنجیره تامین خودروسازان داخلی است در خصوص اهمیت چراغ در خودرو گفت: «حتی ارزانترین خودروهای چینی هم چراغهایی زیبا با تکنولوژی نوردهی مناسب دارند. علت این موضوع نیز به درک درست دنیا از اهمیت طراحی و تکنولوژی چراغ در مقبولیت یک خودرو است.»
وی درباره تفاوت فرآیندها و تکنولوژیهای ساخت چراغهای شرکت مدرن با شرکتهای خارجی نیز گفت : «تمام تولیدکنندگان چراغ در دنیا از همین فرآیندها و حتی از همین مواد اولیه برای تولید چراغ استفاده میکنند. در واقع در شرکت ما فرآیند تولید چراغ دنا و هیوندایی تفاوتی ندارند و ما قادر به ساخت جدیدترین چراغها هم هستیم. اما این موضوع شخصی نیست و ما باید محصول مورد نظر خودروساز را تولید کنیم.»
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنیاش با تارا معمولی چیست؟
تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل
خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟
سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی
خودروهای چینی جدید را بشناسید / لشکر شکست خوردهچینی به ایران رسید!
لوازم یدکی خودروهای چینی گرانتر از مرسدس و بامو! / بحران آغاز شد
چراغهای شرکت مدرن جزو بی کیفیت ترین چراغها هستند،موتور تنظیم ارتفاع آنها کار نمی کنه مخصوصا در ماشین تارا