سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ

از دست ندهید

سمند سورن پلاس تست شد. این محصول ایران خودرو با سورن قبلی تفاوت‌هایی در بیرون، کابین و نرم افزار ECU دارد. عملکرد این خودرو چگونه است و آیا با توجه به قیمت و رقبا ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سمند سورن پلاس که فیس لیفتی از سمند سورن قبلی است سال ۱۳۹۸ توسط ایران خودرو رونمایی شد و از سال ۱۴۰۰ هم وارد بازار شد.

فیلم تست و بررسی کامل سمند سورن پلاس را در یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید

این خودرو در گذشته با پیشرانه‌های XU7، EF7 و EF7 TC به بازار عرضه شده‌بود که نسخه توربوشارژر آن جایگاهِ ویژه‌ای در دل خریدارانش باز کرده‌بود.

حالا ایران خودرو با تغییراتی در بیرون، کابین و نرم افزار ECU نسخه جدیدی با نام سمند سورن پلاس را به بازار فرستاده‌است.

قیمت سمند سورن پلاس تست محصول ایران خودرو
سمند سورن پلاس تست شد؛ محصول ایران خودرو با توجه به قیمت ارزش خرید دارد؟

اما این خودرو چه تفاوت‌هایی با نسخه‌های قبلی دارد و آیا ارزش خرید دارد؟

قوای محرکه و شتاب

پیشرانه EF7 با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتون‌متر وظیفه به حرکت در آوردن این خودرو را دارد.

این پیشرانه از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با EF7‌های عادی ندارد. اما برنامه نویسی ECU خودرو تغییر کرده‌است که از جمله آن می‌توان به کات آف موتور در دور ۶۲۰۰ اشاره‌کرد. گیربکس خودرو هم همان سری BE پژو است.

تست رانندگی

در کابین نسبتا دل باز خودرو قرار می‌گیریم و همین ابتدا فضای پای بهتر راننده، نسبت به فضای تنگ دنا خودنمایی می‌کند.

استارت می‌زنیم و خودرو بدون لرزش و صدای زیادی روشن می‌شود.

پدال کلاچ را که تنها در طی ۱۲ هزار کیلومتر دچار فرسایش شده‌است و به درستی رها نمی‌شود را می‌فشاریم و دنده، تقریبا به نرمی در حالت یک قرار می‌گیرد.

تاخیر پدال گاز در شروع حرکت از حالت سکون باعث کپ کردن خودرو می‌شود. اما همین که دور موتور از ۱۵۰۰ فراتر می‌رود خودرو ناگهان کنده‌ می‌شود و تا دور ۶۲۰۰ به سادگی پیشروی می‌کند!

سرعت دنده‌یک خودرو به ۵۰ کیلومتر می‌رسد و باز هم توان پیشروی دارد.

قیمت سمند سورن پلاس تست محصول ایران خودرو
سمند سورن پلاس تست شد؛ محصول ایران خودرو با توجه به قیمت ارزش خرید دارد؟

دنده، بدون سختی زیاد در حالت دو قرار می‌گیرد و چون دور موتور را بالا نگه می‌داریم، خودرو با تیک آفی مجددا کنده‌می‌شود.

سرعت در دنده‌دو نیز به ۸۵ کیلومتر می‌رسد که قابل قبول است.

شاید تنها مشکل شتاب‌گیری خودور را بتوان تاخیر پدال گاز و کپ کردن خودرو در هنگام شروع حرکت، بین تعویض دنده‌ها و در واقع در دور موتورهای زیر ۱۵۰۰ دانست که البته با کمی قلق‌گیری، کمتر آزاردهنده‌خواهد بود.

 وقتی خودرو کمی روی دور می‌افتد، پر شتاب است و از این حیث از دنا اتمسفر هم بهتر است.

دنده سه خودرو نیز تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد که برای یک خودروی شهری کافی به‌نظر می‌رسد.

اما ایران خودرو ترمزهای عقب خودرو را که در نسخه‌های قبلی دیسکی بود، به کاسه‌ای تغییر داده‌است تا هر چند نیروی ترمز در سرعت‌های زیر ۹۰ کیلومتر کافی به نظر برسد، اما در سرعت‌های بالاتر نیاز به احتیاط داشته باشد.

عملکرد ترمزهای خودرو از دنا و حتی پژو ۲۰۷ هم ضعیف‌تر است.

اینجا فیلم کامل تست‌های بیت ران را تماشا کنید:
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
بررسی و تست دنا جوانان با موتور EFP
همه چیز درباره پژو ۲۰۷ مولتی کالر؛ آیا ارزش خرید دارد؟
ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
تیبا سایپا را دقیق بشناسید
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی 
راحتی کابین و پایداری

سیستم تعلیق سمند سورن پلاس تفاوتی با نسخه‌های قبلی خودش نکرده‌است.

سیستم تعلیق با این که پر سر و صداست، نسبتا نرم عمل می‌کند. در مقایسه با رقیب‌اش یعنی شاهین سایپا، اما خشک‌تر است و در مقایسه با دنا نرم‌تر.

اما به‌نظر می‌رسد که زیربندی خودرو تغییراتی داشته است، چرا که پایداری خودرو بهتر حس می‌شود. ایران خودرو در این زمینه هیچ اطلاعاتی را منتشر نکرده‌است و بنابراین در این زمینه نمی‌توان نظر قطعی داد.

نکته آزار دهنده درباره خودرو به صدا افتادن کابین در طی پیمایش تنها ۱۲ هزار کیلومتر است.

و از طرف دیگر فرسایش زود هنگام جلوبندی خودرو نیز باعث شده‌است تا خودرو کامل توی دست نباشد و صدای بوش طبق و پلوس‌ها هم به گوش برسد.

در مجموع راحتی کابین از دنا و پژو پارس بهتر است. اما کیفیت پایین قطعات باعث شده‌است تا در خودرویی با کارکرد ۱۲ هزار کیلومتر، حس راندن خودرویی با کارکرد ۱۲۰ هزار کیلومتر را داشته باشیم.

درباره‌ی پایداری خودرو نیز باید گفت مانند نسخه‌های قبلی خودرو در سرعت‌های شهری تا حداکثر ۱۰۰ کیلومتر توی دست است، اما در سرعت‌های بالاتر همچنان نمی‌توان روی آن حساب کرد.

از طرفی نبود ESP در خودرویی که امروز دیگر لوکس محسوب می‌شود، جای تاسف دارد.

نمای بیرونی

قیمت سمند سورن پلاس تست محصول ایران خودرو

نمای جلوی خودرو با تغییر گرافیک چراغ‌های جلو، اضافه شدن دی لایت و تریم دودی، جذاب‌تر از قبل شده است، اما همچنان از لامپ‌های هالوژنی بهره‌گرفته شده‌است.

سمند سورن پلاس تست شد؛ محصول ایران خودرو با توجه به قیمت ارزش خرید دارد؟

همچنین جلو پنجره، با تغییر فرم به رنگ مشکی پیانویی (براق) در آمده است.

در نمای جانبی نیز طرح جدید رینگ‌ها و استفاده از دستگیره‌های دنا تنها تغییرات لحاظ شده‌هستند.

در قسمت عقب خودرو هم شاهد نصب باله روی در صندوق و تغییر گرافیک چراغ‌های عقب هستیم که شاید مثبت‌ترین تغییر در نمای بیرونی خودرو باشد.

قیمت سمند سورن پلاس تست محصول ایران خودرو

اما تمام این تغییرات هم نتوانسته‌اند ذات قدیمی خودرو و طراحی جعبه‌ای شکل آن را مخفی کنند. چراکه حتی در اقتصادی‌ترین خودروهای دنیا هم چنین طرح‌هایی منسوخ شده‌اند.

کابین و امکانات

قیمت سمند سورن پلاس تست محصول ایران خودرو

کابین خودرو همان کابین سمند سورن توربو است که طرح قطعات دکوراتیو به طرح کربن تغییر کرده، و غربیلک فرمان قبلی هم جای خود را به غربیلک دنا داده‌است.

بهره‌مندی از فوم نرم در دو سمت داشبورد حس خوشایندی نسبت به پلاستیک‌های خشک متداول در محصولات ایران خودرو دارد. اما همین فوم نرم هم به شیوه‌ای بی‌سلیقه و سهل‌انگارانه نصب شده‌است و درزهای داشبورد از میان آن‌ها معلوم است.

رو دری‌های خودرو هم کاملا تغییر کرده‌است و ترکیب پارچه مخمل و قطعات مشکی براق و طرح کربن چشم‌نواز و نسبتا اصولی است.

سیستم صوتی خودرو نیز به بلوتوث و تماس مجهز شده‌است.

دسته دنده‌ی نسخه قبلی که متعلق به دنا بود نیز تغییر کرده، و دسته دنده جدید خوش دست و نسبتا زیبا و اسپرت است.

قیمت سمند سورن پلاس تست محصول ایران خودرو

صندلی‌های خودرو یک طرح کاملا جدید اسپرت با دوخت قرمز دارند که چشم نواز است.

راحتی آن هم متوسط است، اما کیفیت فوم به کار رفته در آن‌ها ضعیف است و می‌توان تصور کرد که زود تغییر فرم می‌دهند.

دو ایربگ، سیستم صوتی با بلوتوث، کروز کنترل و سنسور دنده‌عقب تنها امکانات این خودرو هستند و جای خالی صفحه نمایش و ESP محسوس است.

قیمت و رقبا

این خودرو در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ قیمتی برابر با ۵۶۰ میلیون تومان دارد.

جدی‌ترین رقیب‌اش یعنی شاهین سایپا نیز ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

در مجموع می‌توان گفت شتاب سمند سورن پلاس قابل قبول است، اما کیفیت قطعات پایین است و این نشان می‌دهد ارتقای یک خودرو منحصر به قوای محرکه نیست و باید تمام بخش‌ها با هم ارتقا پیدا کنند.

پلتفرم قدیمی این خودرو که متعلق به پژو ۴۰۵ است و تنها اندکی بهینه شده‌است و کشش توان پیشرانه را ندارد و باید کنار گذاشته شود.

 

بیشتر بخوانید:

دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

پژو ۲۰۷ مولتی کالر تست شد؛ مسخره اما چابک!

تست تیبا صندوق دار ؛ شتاب معمولی با هندلینگ خوب!

ثبت نام لاستیک دولتی آغاز شد + نحوه ثبت نام و مدارک لازم

قیمت هوندا ایرانی از ۶۰ میلیون تومان گذشت / موتورسیکلت باز هم گران شد

تست گوزن دنا با ربات! / تست گوزن در ایران خودرو چگونه انجام می شود؟




48 دیدگاه

    • من خودم دو روزه از نمایندگی تحویل گرفتم سمند سورن به خدا بیست کیلومتر راه میرم خاموش میکنم دیگه روشن نمیشه تا یه ساعت بعد خودشونو سردر نمیاره این شد ماشین ایرانی بعدشم میگن کیفیت عالی کجاش عالی

      • سلام
        واحتمالا پمپ بنزینش داغ می کنه
        چک کنید اگر مشکلش این بود به نمایتدگی بگینوپمپ بنزین را با گارانتی رلیگان تعویض کند

  1. دوست من این ماشین رو داره بسیار عالیه از شتاب و قدرت دربازه قیمتی خودش از خیلی ماشین ها بهتره پیشنهاد میکنم حتما یکبار سوارش بشید

  2. ماشین آشغال به کلمه واقعی، یه ماه دستم بود خداروشکر فروختمش وپژو پارس خریدم، ماشینیه که زود میریزه و به درد عکس گرفتن میخوره واسلام

    • سلام من که یک ساله این ماشین و دارم ؛ راضی هستم , نظر نویسنده مقاله رو در مورد عیوب داخل کابین تایید می کنم . راجع به مسایل فنی ماشین نظری ندارم ، ولی آنچه که در ارتقای کیفیت خودرو مهم است . رقابته . که متاسفانه جای این مقوله . در این صنعت خالی است . و تا وقتی که رقابت نباشد کیفیت همین است و بس

  3. من تازه خریدم و حدود ۵هزارتا کار کردم.
    فعلا بنظر خودرو خوبی میاد و حداقل بعد از هر بار بیرون شهر رفتن ازش متنفر نمیشم.
    تا نکته آزاردهنده ش کپ تو دور موتور پایینه، فعلا!

    • بسیار عالیه دوستانی که نظر بدی دادن احتمالا با خودروهای ژاپنی مقایسه اش میکنن این بهترین خودرویه ایرانیه که من تا به حال داشتم و خیلی راضیم

  4. منم داشتم پنج هزار کیلومتر کارکرد کردم فروختم کوییک آشغال خریدم نسب به سورن پلاس خوبه

  5. من که نسبت به محصولات دیگه ایرانخودرو و سایپا تا این رنج قیمت هرکی رو دیدم پسندیده و راضی بوده

  6. ماشین مناسب و خوبی است چند ماه خریدم و هر روز متقاضی اش زیاد می‌شود و ایران خودرو تلاشش را در حد وسع و امکاناتش به بهترین نحو انجام داده در شرایط بهتر محصول بهتر بخواهید

  7. من خودم عاشق سورن ef7بودم بعد کلی تحقیق فقط بخاطر سر و صداش و ساده بودنش شاهین انتخاب کردم حداقل شاهین آپشن و ظاهر بدنش از سورن پلاس بهتره در ضمن شاهین مصرفش از ef7فکر کنم یکم بیشتره بستگی به نو رانندگی داره تازه شاهین داخل کابینش از از پژو سمند دنا جا دار تره

  8. من دارمش خداوکیلی خیلی ماشین سالاری هست نسبت به ماشین ایرانی ها من پارس تی و فایو داشتم اصلا قابل قیاس. نیست از شتاب و نرمی و استحکام بدنه.

  9. پلتفرم ۴۰۵ توانایی ۲۲۰ اسب و ۳۲۰ نیوتن گشتاور رو در مدل t16 داشته حالا تحمل موتور ef7 رو نداره؟

    گفتن حقیقت اینقد سخته که ایران خودرو همه امکانات این پلتفرم رو حذف کرده

    ایران خودرو بوستر ترمز رو بعد ۱۰ سال زحمت کشید ۱۰ اینچی کرد
    ترمز عقب هم هرروز یه بازی درمیاره دیسکی کاسه چرخ
    ESP از ابتدا روی این پلتفرم بوده اما….
    سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک (همون که مردم فهیم فکر میکنن اول رو زانتیا بوده) هم در نسخه T16 وجود داشته
    اساتید مطمعنا میدونن ۴۰۵ چندسال زودتر از زانتیا تولید شده

    نسخه های دف عقب و چهارچرخ متحرک ۴۰۵ رو ببینین چی میگین👌

  10. ازبین خودروهای ایران خودرو وسایپا بهترینش همین سورن پلاس هستش شتاب خوب اتاق راحت جهت راننده وسرنشینها نسبت به دنا خیلی بهتره

  11. سواد نداری علم نداری لطفا مقاله ای منتشر نکنید، پلت فرم ۴۰۵ چیه دیگه که مینویسید با گیربکس پژو؟!!!!
    تمامی سایت های تست اینو نوشتن از شما بعید بود مدیر محترم بیت ران!!!
    از هیچ نظری شبیه ۴۰۵ نیست، چه طراحی شاسی و گیربکس، من نمیفهمم چرا تاکید دارید باز روی ۴۰۵؟
    این خودرو هیچ نقطه ضعفی نداره گیربکسش اصلا شباهتی هم با گیربکس ۴۰۵ نداره!!! گیربکس بازشو دیدید؟ نه! شاسی اتومبیل رو برسی کردید؟ نه، فقط بلدید تخریب کنید این خودرو را، نه از نظر موتور و نه از کیفیت هیچ شباهتی با سایر محصولات ندارد
    ضعف موتورش چیه که نوشتید قدیمیه؟ مطالعه کنید
    تکنولوژی cvvt اویل ماژول جت اویل ماژول ساختار سرسیلندر و…تماما با تکنولوژی روز دنیا هست، نمیگم برابر هست با بنز یا جنرال موتورز اما برای خودش حرفی واسه گفتن داره، پایداری خودرو بدون ESP واقعا حرف نداره، جلوبندی این خودرو ارتقاء یافته و تماما عوض شده،
    لطفا از اشخاص با علم و آگاهی بالا و معتبر جهت تست استفاده کنید، سوال کنید نه از آماتورها
    پول خرید یکیشو خودت داری الان؟
    کسانی هستند که آرزوی یک پراید دارن تو این مملکت آواره، اما میای از ماشین رده بالاش انتقاد میکنی؟ شاید کسی با ۱۰۰ تا قسط خریده باشه میای دلسردش میکنی با جملات ناآگاهانه
    لطفا آگاه شوید به آنچه که نوشته اید

  12. تو این مملکت چه ماشینی بهتر از این میشه سوار شد؟!!! اگر بابات داره بگو واست بنز بخره!!! بازم میای از بنز انتقاد میکنی🤣
    لطفا کامل مطالعه کنید تحقیق کنید و بعد مقاله منتشر کنید خواهش میکنم
    سایت بیت ران تنها سایت معتبر من بود که سابقه شما نیز برای من با کلمه پلت فرم ۴۰۵ رفت زیر سوال

  13. سلام من سورن توربو را سال ۹۵ خریدم و همچنان استفاده می کنم قصد عنوان تعریف یا عیب آن را ندارم دوستی که اشاره کرده ماشین سورن خاموش می شود و بعداز مدتی روشن می شود من این مشکل را داشتم و مدت مدیدی هم عذاب کشیدم با تعویض رله دوبل مشکل برطرف شد جالبه از رله دوبل پراید استفاده کردم

  14. سلام من یکی خریدم خیلی از ایراداتی که دنا داره نداره از پژو پارس رانا شاهین خیلی بهتره تاخیر دریچه گازشم قابل اصلاحه من راضیم به دیگران هم توصیه میکنم

  15. خدا وکیلی سورن پلاس بدون شک سالاره من نمیدونم این سایتها یعنی همه یک جوری دارند شاهین را تبلیغ میکنند خدا وکیلی اصلا قابل قیاس با سورن پلاس نیستند.یک بار سوا رش بشید بعد نظر بدید. من ساینا اس داشتم فروختم آشغالی بیش نبود الان یک ماهه سورن پلاس دارم سالاره سالار

  16. سورن پلاس ماشین اشغالیه هر ماشینی که ایران برای اولین بار تولید کرده ماشین آشغالها فقط پژو پارس تمام

  17. دوتا ایراد داره
    به سر و صدا افتادن درها
    تاخیر دریچه گاز
    و خوبی ها
    موتور نرم و کم صدا
    پایداری خوب
    شتاب خوب بخصوص در دورهای بالا و سربالایی
    نرمی سیستم تعلیق
    جاداری و راحتی
    و چندتا دیگه

  18. من یکساله دارم
    فقط درها صدا میده که تو اکثر ماشینای ایرانی هست
    کپ درچه گاز هم بعد ی مدت دستت میاد مشکلی نیست باهاش مچ میشی
    بقیه چیزا عالییییی
    شتاب
    نرمی
    جادار
    من که تو ماشین ایران خودرو از این بهتر سراغ ندارم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط