پژو ۲۰۷ مولتی کالر تست شد؛ مسخره اما چابک!

از دست ندهید

پژو ۲۰۷ مولتی کالر ایران خودرو توسط بیت ران تست شد. عملکرد این خودروی دو رنگ و معروف به کلاه قرمزی یا گوجه کبابی با پیشرانه ارتقا یافته و گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک چگونه است و آیا با توجه به قیمت ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: پژو ۲۰۷ مولتی کالر با پیشرانه ارتقا یافته TU5P و گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE از نسخه قدیمی‌تر خود ارزان‌تر است!

دلیل اصلی آن‌هم به رنگ آمیزی خودرو و واکنش‌های عجیب بازار ایران باز می‌گردد. بازاری که عادت به خرید خودرو سیاه یا سفید دارد.

فیلم تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر در یوتیوب

 

بزرگ‌ترین ضعف پژو ۲۰۷ اتوماتیک قدیمی را می‌توان عملکرد ضعیف و استهلاک بالای جعبه دنده‌ی اتوماتیک چهار سرعته آن با کد AL4 دانست.

اما پژو ۲۰۷ مولتی کالر چگونه است و بهینه شدن آن، چه تاثیری روی عملکرد خودرو گذاشته است؟

قوای محرکه

موتور TU5+ شاهین سایپا پژو ۲۰۷ مولتی کالر

پیشرانه TU5P با حجم ۱۶۰۰ سی سی که مجهز به CVVT و اویل پمپ متغیر هم شده حالا می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. یعنی هشت اسب بخار قدرت و دو نیوتون‌متر گشتاور بیشتر نسبت به نسخه قبلی تولید می‌کند.

هر چند شاید دو نیوتون‌متر گشتاور بیشتر چندان زیاد به نظر نرسد. اما اضافه شدن CVVT و در نتیجه تنظیم بهتر گشتاور دور پایین، (Lowin Torque) شروع حرکت و شتاب دهی بهتری را برای خودرو فراهم کرده‌است.

همچنین برقی شدن فرمان خودرو، بار اضافه پمپ هیدرولیک را از روی پیشرانه برداشته است.

قیمت پژو ۲۰۷ مولتی کالر
بررسی و تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با بیشرانه ارتقا یافته TU5P

برای اطلاعات بیشتر راجع به این پیشرانه می توانید گزارش زیر را بخوانید.

از طرفی گیربکس شش سرعته خودکار ساخت DAE چین، که مشترکا در دنا و تارا هم استفاده‌شده، عملکرد نسبتا دقیق، نرم و روانی دارد.
آزمایش رانندگی
قیمت بررسی و تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک
بررسی و تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک

پشت فرمان خودرو قرار می‌گیریم و استارت می‌زنیم.

صدای پیشرانه همان است. صدای توربین گیربکس اما مقداری کمتر شده‌است.

دید به جلو و اطراف به واسطه ارتفاع مناسب شیشه جلو و ابعاد کوچک خودرو مناسب است. اما کاپوت خمیده‌ی خودرو ناپیدا است و باید حسابی مراقب جلو پنجره، و گلگیر جلوهای تخم مرغی خودرو باشید.

دسته دنده‌ی خودرو همان نسخه قدیمی است که جا داشت تغییر کند، اما به هر حالت اهرم را روی حالت D قرار می‌دهیم.

با اشاره‌ای کوچک به پدال گاز خودرو به حرکت در می‌آید و به راحتی شتاب می‌گیرد و از زور زدن‌های نسخه قدیمی هیچ خبری نیست.

در واقع همین ابتدای کار شتاب دهی مناسب CVVT و عملکرد گیربکس جدید کاملا محسوس است.

شتاب‌گیری ادامه پیدا می‌کند و خودرو در این حالت دنده‌ها را روی دور ۵۲۰۰ و به نرمی تعویض می‌کند.

عملکرد گیربکس خودرو قابل قبول است و حالا وقت امتحان کردن حالت اسپرت گیربکس است.

با فشردن دکمه S تغییر عملکرد خودرو محسوس است، حساسیت دریچه گاز بیشتر می‌شود و دنده‌ها در دور شش هزار در دقیقه  تعویض می‌شوند!

کشش خودرو در این حالت خوب است و حالا زمان معکوس کشی و تحت فشار قرار دادن خودرو است.

در حالت فشار، گیربکس خودرو کمی گیج می‌شود. البته که هنوز هم از نسخه قبلی خیلی بهتر است.

با فشار دادن ناگهانی پدال گاز خودرو، در بیشتر مواقع خودرو سریع معکوس کشی می‌کند، اما برخی مواقع هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهد!

برخی مواقع هم با همان دنده موجود اقدام به شتاب‌گیری می‌کند که مطلوب نیست.

البته به نظر می‌رسد این ایرادات نرم افزاری هستند و با صرف زمان بیشتر برای کالیبراسیون برطرف می‌شوند.

اما در سربالایی نیز عملکرد و کشش خودرو قابل قبول است و به‌ویژه هنگام شروع حرکت در سربالایی، خودرو به راحتی از زمین کنده می‌شود. این مورد در گیربکس دو کلاچه بیشتر خودروهای چینی میلیاردی هم دیده نمی‌شود و در واقع یکی از ضعف‌های بزرگ آن‌ها به شمار می‌رود.

در حالت رانندگی عادی نیز گیربکس خودرو علاقه‌ای به حفظ دنده و آماده باش ندارد و دنده‌ها را به نرمی سنگین می‌کند که این مورد ذات تمام گیربکس‌های اقتصادی است.

بررسی و تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک و پیشرانه ارتقا یافته
بررسی و تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک

اما در حالت تیپ ترونیک گیربکس، دنده‌یک سریع به دو می‌رود و در سرعت بیست کیلومتر بر ساعت هم اجازه سبک کردن به یک را نمی دهد و دنده‌یک در این حالت تنها برای شروع حرکت کاربرد دارد.

اما علکرد تیپ ترونیک در دنده‌دو که دور موتور را به ۵۸۰۰ در دقیقه می‌رساند و دنده‌سه واقعا جذاب است.

در واقع اگر کمی قلق حالت تیپ ترونیک دستتان بیاید، هنگام شیطنت با خودرو یا شرایط سبقت‌گیری در جاده‌های کوهستانی همین دو دنده، کافی به نظر می‌رسند!

در مجموع اگر خیلی حساس نباشید خودرو از لحاظ قوای محرکه عملکرد قابل قبولی دارد و حتی گاهی اوقات شما را هیجان زده هم می‌کند.

کیفیت سواری، پایداری و ترمز

پژو ۲۰۷ مولتی کالر با وزن ۱۱۱۸ کیلوگرم سواری خشک توام با کوبش دارد که به خاطر ذات اسپرت خودرو است.

اما به نظر می‌رسد زیربندی در نسخه جدید تغییراتی داشته است. چرا که سر و صدای سیستم تعلیق اندکی کاهش پیدا کرده‌است. البته اطلاعات موثقی در این مورد وجود ندارد!

از طرفی پایداری خودرو نیز بهتر از نسخه قبلی شده‌است و در پیچ‌ها می‌توانید با اطمینان بیشتری وارد شوید.

هندلینگ ۲۰۷ دو رنگ نیز بررسی شد. به‌طور کلی پایداری و فرمان‌پذیری خودرو تا سرعت حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت خوب و قابل قبول است.

اما با کمی سرعت گرفتن و فرمان‌دادن، خودرو سریعا سه چرخ می‌شود و تعادل‌اش را از دست می‌دهد. این مورد در نسخه جدید کمی بهبود پیدا کرده‌است.

ترمزهای دیسکی در جلو و عقب مجهز به ABS و EBD عملکرد خوب و قابل قبولی دارند و در هنگام ترمزگیری‌های شدید و ناگهانی تقریبا بدونِ انحراف خودرو را متوقف می‌کنند.

اما عملکرد ترمز از دنا و تارا ضعیف‌تر است.

جای خالی سیستم کنترل پایداری ( ESP ) به شدت در این خودرو حس می‌شد و شاید اضافه کردن این سیستم روی خودرو حق مسلمش بود!

کابین و امکانات

داخل کابین خودرو از لحاظ طراحی هیچ تفاوتی با نسخه قدیمی ندارد. تنها با اضافه شدن تریم قرمز رنگ در برخی نقاط سعی شده‌است تا اسپرت‌تر نشان داده‌شود.

البته تریم یک دست مشکی نسخه قبلی هنوز منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد و کاش ایران خودرو در این خودرو برای متفاوت شدن از تریم مشکی پیانویی استفاده‌می‌کرد تا خودرو کمتر شبیه اسباب‌بازی‌های ارزان قیمت به‌نظر برسد!

صندلی‌ها با همان فرم قبلی، تنها برای اسپرت دیده‌شدن با رنگ قرمز ترکیب شده‌اند.

قیمت تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک ایران خودرو
بررسی و تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک

شاید بزرگ‌ترین ضعف داخل کابین پژو ۲۰۷ تعویض غربیلک فرمان کوچک و خوش‌دست پژو ۲۰۶ با فرمانی بزرگ مانند پارس و دنا است که همخوانی با کابین ندارد و به هیچ وجه نمی‌تواند حس اسپرتی آن و یا دسته کنترل سیستم صوتی پشت فرمان را شبیه‌سازی کند. دکمه‌های کنترلی نیز روی فرمان اضافه شده‌اند.

اما شاید مهم‌ترین جاذبه کابین، سیستم مالتی مدیا هفت اینچی آن باشد که به Android Auto car play و Apple car play مجهز است. به این معنی که شما می‌توانید تمام تلفن همراه خود را روی مانیتور داشته باشید.

کیفیت صدای سیستم صوتی نیز قابل قبول است.

دو ایربگ، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب مجهز به ABS و EBD هم تنها امکانات ایمنی این خودرو محسوب می‌شوند. اما جای خالی سیستم کنترل پایداری به شدت در این خودرو حس می‌شد.

اینجا فیلم کامل تست‌های بیت ران را تماشا کنید:
سمند سورن پلاس تست شد؛ شتاب خوب و دیگر هیچ
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
بررسی و تست دنا جوانان با موتور EFP
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
تیبا سایپا را دقیق بشناسید
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی 
نمای ظاهری

به‌نظر می‌رسد ایران خودرو در رنگ آمیزی پژو ۲۰۷ مولتی کالر از خودرویی مانند سیتروین C3 الهام گرفته باشد. اما ظاهرا با دقت این کار را انجام نداده‌است. چرا که در C3 تنها سقف، روی آینه‌ها و دور چراغ‌های مه‌شکن به رنگ قرمز در آمده‌اند.

اما ایران خودرو هر قطعه‌ای که از خودو بیرون زده‌است را قرمز کرده، و سبب شده‌است این خودرو با لقب کلاه قرمزی یا گوجه کبابی هم شناخته شود!

قیمت پژو ۲۰۷ مولتی کالر

اگر ایران خودرو سلیقه و ظرافت بیشتری در رنگ آمیزی این خودرو به خرج داده‌بود، هم رنگ کمتری مصرف می‌شد و هم حاصل کار زیباتر از آب در می‌آمد!

قیمت تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک ایران خودرو
کلاه قرمز محوصل ایران خودرو با پیشرانه ارتقا یافته
جمع بندی
بررسی و تست پژو ۲۰۷ مولتی کالر با گیربکس جدید شش سرعته اتوماتیک ایران خودرو
قیمت پژو ۲۰۷ مولتی کالر

پژو ۲۰۷ مولتی کالر – اول اسفند ماه ۱۴۰۱- با قیمت ۷۳۰ میلیون‌تومان قابل خرید است. در حالیکه نسخه قدیمی آن ۷۹۰ میلیون تومان، و نسخه پانوراما این خودرو ۸۷۴ میلیون تومان قیمت دارند!

در نتیجه این خودرو ارزش خرید بیشتری دست‌کم نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر دارد و از طرفی تنها رقیب‌اش در بازار، یعنی رنو ساندور اتوماتیک ۹۶۰ میلیون تومان قیمت دارد و از یک گیربکس چهار سرعته قدیمی استفاده می‌کند.

این خودرو عملکرد قابل قبولی دارد و بهینه‌سازی خوبی روی آن انجام شده‌است. اما قیمت ۷۳۰ میلیونی برای خودرویی که بیش از بیست سال از تولید آن می‌گذرد، نبود ESP، سواری خشک و فضای کم داخل خودرو، آن‌را تنها مناسب یک خودروی دوم شهری برای قشر مرفه جامعه می‌کند.

بیشتر بخوانید:
دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار
تست گوزن دنا با ربات! / تست گوزن در ایران خودرو چگونه انجام می شود؟
ثبت نام لاستیک دولتی آغاز شد + نحوه ثبت نام و مدارک لازم
مشکلات سایپا شاهین پس از هشت هزار کیلومتر!
مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
قیمت هوندا ایرانی از ۶۰ میلیون تومان گذشت / موتورسیکلت باز هم گران شد
تست تیبا صندوق دار ؛ شتاب معمولی با هندلینگ خوب!
ثبت نام لاستیک دولتی آغاز شد + نحوه ثبت نام و مدارک لازم
همایش کلوپ رسمی بنز؛ SLS ششصد اسبی پلاک ملی در قلب تهران!

 

 

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط