تست گوزن دنا با ربات! / تست گوزن در ایران خودرو چگونه انجام می شود؟

از دست ندهید

تست گوزن دنا و تارا در ایران چگونه انجام و از چه تجهیزاتی در این تست‌ها استفاده می شود؟ تست گوزن (Moose Test) اصطلاحی برای سنجش میزان پایداری خودرو هنگام مانورهای ناگهانی و شدید است.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: فرض کنید شب هنگام در حال رانندگی در یک اتوبان هستید و ناگهان مانعی مانند یک حیوان بزرگ سر راهتان قرار می گیرد.

شما مجبورید برای جلوگیری از برخورد با آن به طور ناگهانی و سریع فرمان را به سمت چپ یا راست مانع گرفته و پس از عبور از آن مجددا خودرو را به حالت اولیه بازگردانید.

این دو بار فرمان دادن پشت سر هم با سرعت حدود شصت کیلومتر بر ساعت و در دو جهت مختلف، پایداری خودرو را به طور شدیدی دچار آشفتگی کرده و احتمال چپ شدن وسیله را بسیار بالا می برد.

فیلم در یوتیوب

تست گوزن دنا
تست گوزن دنا

همان گونه که ” رابرت کالین ” خبرنگار خودرویی سوئدی در سال ۱۹۹۷ هنگام تست مرسدس A کلاس جدید با همین روش خودرو را چپ کرد!

در نتیجه این حادثه، مرسدس به ایراد پایداری این خودرو پی برد، تمام A کلاس ها را برای رفع نقص فراخوان کرد و تست جدیدی با نام تست پایداری یا تست گوزن در تمام جهان فراگیر شد.

اما آیا این تست برای خودروهای ایرانی هم انجام می شود؟

تست گوزن دنا
تست گوزن دنا
ربات فرمان به جای راننده

قمی نژاد مهندس تست های دینامیکی ایران خودرو در این زمینه به بیت ران گفت : ” در تست ESC دستگاهی به نام ربات فرمان کار فرمان دادن های ناگهانی را به جای راننده انجام می دهد.

چرا که شدت و دقت این نوع فرمان دادن در مانورهای سخت، از توانایی انسان خارج است.

در تحلیل تست های هندلینگ علاوه بر اندازه دقیق زاویه پیچش فرمان، به شکل موجی که به خودرو وارد شده است هم نیاز داریم که هر کدام تعاریف و استانداردهای خاص خود را دارند.

برای مثال می خواهیم ببینیم شتاب جانبی ۴ متر بر مجذور ثانیه در چه سرعت و چه زاویه  فرمانی برای خودرو حادث شده است.

در نتیجه باید زاویه، شتاب و سرعت فرمان دهی آن قدر دقیق باشد که از عهده یک انسان خارج است.”

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی 

 

در تست پایداری چه پارامترهایی وجود دارد و ورودی و خروجی سیستم به چه صورت است؟

قمی نژاد در این زمینه گفت: “هدف از انجام تست پایداری، رساندن یک خودرو به شرایط ناپایدار و گذر از آن است.

در کلیه تست های پایداری اگر خودرو را یک سیستم (Black Box) در نظر بگیریم، پارامترهای ورودی ما زاویه پیچش فرمان و سرعت و خروجی شامل پارامترهای دینامیکی خودرو مانند زاویه رول، زاویه پیچ، سرعت و زاویه سمتی و میزان پایداری خودرو هستند.

ما با سنسور بندی روی خودرو، یکی از مهم ترین پارامترها برای بررسی رفتار هدایت پذیری خودرو  یعنی سرعت جانبی را محاسبه می کنیم.

این سنسور بندی‌ها بسیار مهم هستند چرا که سنسورها باید به گونه ای نصب شوند گویی که آن ها را در مرکز جرم خودرو کاشته ایم و تنها با این روش نتایج صحیح حاصل خواهند شد.”

تست-گوزن
تست-گوزن

وی افزود: “خروجی کار ما در نهایت یک سری گراف و تحلیل دیتا است که تحویل طراح سیستم می شود یعنی افرادی که در زمینه شاسی و کنترل پایداری کار می‌کنند.

بر اساس این اطلاعات و خروجی کار ما ممکن است اصلاح مهندسی پدیدار شود و قسمت هایی مانند تیونینگ تعلیق، میزان باد تایرها، نوع تایرها، توزیع وزن سر هر چرخ و … تغییر کند.

مثلا در خودرو تارا بعد از انجام این تست، اصلاحات مهندسی روی زوایای چرخ و فرمان بندی قسمت جلوی خودرو انجام شد چرا که ما در تست به بهترین ترکیب آن ها رسیدیم.”

این تست تا کنون روی چه خودروهایی انجام شده است؟

قمی نژاد در این زمینه افزود: “تا جایی که من می دانم نصب سیستم کنترل پایداری از زمستان سال ۱۴۰۱ روی تمام خودروها اجباری می شود.

از این رو ما مدت هاست که کار و تحقیقات مان را برای تیونینگ تمام پلت فرم های ایران خودرو شروع کرده ایم.

این تست تا کنون روی خودروهای دنا پلاس و تارا انجام شده است.”

عملکرد سیستم ESC بر روی دو خودروی دنا پلاس و تارا چگونه است؟

قمی نژاد در مورد تفاوت عملکرد سیستم کنترل پایداری روی دو خودروی تارا و دنا پلاس گفت:

“درباره تست گوزن دنا سیستم ESC روی دنا پلاس عملکرد قابل قبولی دارد و آزمون ها را پاس می کند. با این وجود پلت فرم این خودرو در حال تیون شدن است تا نتایج بهتری هم کسب شود.

درباره تارا به جرات می توانم بگویم که عملکرد سیستم کنترل پایداری روی این خودرو معادل بهترین خودروهای روز دنیا است!”

پلت فرم جدید تارا چه تاثیری بر فرمان پذیری خودرو گذاشته است؟

قمی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار بیت ران که سیستم کنترل پایداری تنها یک سیستم پیش گیرنده است و روی ذات هندلینگ خودرو تاثیری ندارد.با توجه به اینکه تارا فرمان پذیری بهتری نسبت به دنا دارد، پلت فرم جدید تارا کجا به کمک هندلینگ این خودرو آمده است؟ گفت:”سوال شما بسیار عمیق است. اما باید بگویم زوایای فرمان تارا با توجه به ابعاد و وزن بدنه در شرایط بسیار تیون و مناسبی قرار دارد.

در واقع اگر روی تارا سیستم کنترل پایداری هم وجود نداشت باز هم هندلینگ خودرو آن قدر مناسب است که خودرو را وارد شرایط ناپایدار نکند.

پلت فرم این خودرو با اطلاعات دقیق و حس درستی که به راننده می‌دهد باعث می‌شود راننده همواره در شرایط پایدار رانندگی کند.

اما بهترین راننده ها هم به دلایل مختلف دچار خطا می شوند و اینجاست که سیستم کنترل پایداری وارد عمل شده و جلوی وقوع حادثه را می گیرند.”

لازم به ذکر است: تست گوزن دنا و تارا در پیست بارز انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو

مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید

پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟

تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 

 

 

 

 




4 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط