تست تیبا صندوق دار سایپا انجام شد. این خودرو ترکیبی از پراید و ریو است، اما چه تفاوتهایی با پراید دارد؟ مشخصات فنی این خودرو چیست و با توجه به قیمت ارزش خرید دارد؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سایپا با ترکیب پلتفرم ریو و پراید پلتفرم X200 را خلق کرد و به عنوان نخستین محصول تیبا صندوق دار را روی آن توسعه داد.
فیلم کامل تست تیبا صندوق دار را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
هر چند تولید تیبا بهدلیل نقص ایمنی متوقف شدهاست، اما محصولاتی مانند کوییک، ساینا و ساینا اس همچنان روی پلتفرم X200 تولید میشوند.
با وجود اینکه بنابراعلام سایپا در طراحی این خودرو از مشاوران آلمانی و کرهای هم بهرهگرفته شدهاست، اما حاصل کار اصلا زیبا و هماهنگ نیست.
قوای محرکه
پیشرانه تیبا با کد M15 ساخته شده بر پایه موتور B3 مزدا و در واقع همان پیشرانه ریو اما با هشت سوپاپ است که نقطه ضعف اصلی این پیشرانه است.
این پیشرانه قادر به تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتونمتر گشتاور است.
مصرف سوخت این خودرو از سوی سازنده هفت لیتر در هر صد کیلومتر است که مالک خودرو هم آن را تایید میکند.
گیربکس این خودرو همان گیربکس ۱۱۰۰ مزدا است که در پراید هم استفادهشدهاست.
هر چند این گیربکس در پراید عملکرد قابل قبولی دارد، اما هنگام رانندگی حس میکنید که گشتاور موتور تیبا را تحمل نمیکند.
پیشرانه بهبود یافته تیبا با کد M15 پلاس نیز به زودی راهی بازار خواهد شد که میتوانید گزارش کامل آن را در لینک زیر بخوانید.
پیشرانه جدید تیبا چه مشخصاتی دارد؟
شتاب و کیفیت سواری
تیبا با وزن ۱۰۱۵ کیلوگرم (صد کیلوگرم سنگینتر از پراید) شتاب قابل قبولی دارد، اما فقط با یک سرنشین، صندوق خالی و تهویه خاموش!
بهعبارت دیگر تیبا تنها از پس جثه خود و رانندهاش بر میآید و در این حالت شتاب مناسبی دارد. اما هرچه وزن تحمیل شده برآن بیشتر شود، خودرو شرمندهتر خواهد شد.
گیربکس این خودرو علاوهبر تعویض تقریبا نرم دندهها هماهنگی خوبی با موتور خودرو دارد. اما آنچه حس میشود نبود قدرت تحمل نیروی گشتاور خودرو توسط گیربکس است به اینمعنی که خودرو در برخی مواقع گاز میخورد، اما بههمان اندازه شتاب نمیگیرد.
صدای موتور مخصوصا در دور موتور بالای ۴۰۰۰ RPM بیش از حد به داخل کابین نفوذ میکند.
ضرایب دنده خودرو به گونهای تعیین شدهاست که شما با دور پایین بهسرعت خوبی دست پیدا میکنید، اما این موضوع و در کنار آن توزیع حداکثر گشتاور در دور ۴۰۰۰ باعث شده تا خودرو در این دور به بیشترین راندمان خود برسد و گاز دادن بعد از این دور بیهودهاست و فقط صدای ناله موتور بدون شتابگیری به گوش خواهد رسید.
تیبا سواری نرمی مشابه ریو دارد.
پلتفرم با کد X200 ترکیبی از پلت فرم پراید و ریو است.
خودرو به خوبی از پس ناهمواریها بر میآید و سر و صدای سیستم تعلیق کم و قابل قبول است.
درباره شتاب خودرو باید گفت که این خودرو فقط مناسب حرکت در مسیرهای شهری و اتوبانی با حداکثر سرعت مجاز (۱۱۰ کیلومتر) و نهایتا دو سرنشین بزرگ سال و یک کودک است.
این خودرو در صورت حرکت در مسیرهای شیبدار کوهستانی با ظرفیت کامل و تهویه روشن به شدت دچار افت توان و کشش شده و راننده را حسابی شرمنده خواهد کرد.
در هنگام شروع حرکت در سر بالایی به دلیل مواد نامرغوب دیسک و صفحه کلاچ علاوه بر لرزش زیاد خودرو تا مرز خاموش شدن پیش می رود.
هر چند در تیبا مانند پراید صدای موتور بیش از حد به کابین نفوذ میکند اما صدای باد کمی به گوش میرسد البته فقط تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت.
اینجا فیلم کامل تستهای بیت ران را تماشا کنید:
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
بررسی و تست دنا جوانان با موتور EFP
همه چیز درباره پژو ۲۰۷ مولتی کالر؛ آیا ارزش خرید دارد؟
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی
هندلینگ و ترمز
بهدلیل استفاده از یک میل موج گیر در قسمت اکسل (میله پیچشی) تیبا صندوق دار هندلینگ قابل قبولی دارد.
هندلینگ آن حتی از شاهین سایپا هم بهتر است!
اگر با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت هم وارد یک پیچ تند شوید خودرو قابل کنترل است و در خط خود حرکت میکند.
بیشتر خودروهای داخلی در صورت مواجه با شرایط بالا تعادل خود را از دست میدهند.
در صورت حرکت با سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در مسیرهای بزرگراهی، خودرو در کمال تعجب پایداری خوبی دارد.
ترمزها که در جلو دیسکی مجهز به ABS و در عقب از نوع کاسهای هستند، عملکرد قابل قبولی دارند، اما پدال بیش از حد پایین است و نیاز به فشردن بیش از حد دارد.
همچنین دیسک خودرو بعد از کارکرد تنها ۱۰ هزار کیلومتر به اصطلاح تاب میافتد که باعث میشود خودرو در هنگام ترمزگیری از سرعت صد کیلومتر دچار لرزش شدیدی شود که این مورد مستقیما به کیفیت پایین دیسکهای ترمز مربوط است.
نمای ظاهری
طراحی چراغهای اشک مانند جلو در ترکیب با جلو پنجره بسیار کوچک خودرو نمایی عجیب الخلقه را پدید آورده است.
در نمای جانبی با یک حجم ساکن و بهدور از هر گونه هیجان طرف هستیم.
خمیدگی بیش از حد دماغه و از همه مهمتر در یک راستا نبودن چراغهای جلو و عقب ایجاد نمایی بسیار ناموزون را در بخش جانبی سبب شدهاست.
نمای عقب وضعیت بهتری نسبت به جلوی خودرو دارد، اما سایز بسیار کوچک چراغها خودرو را ضعیفتر از آن چه هست نشان میدهد.
طراحی داخل کابین و کیفیت
طراحی داخلی تیبا صندوق دار سایپا ساده است. اما فضاسازی تقریبا مناسب باعث شدهاست جا پای راننده و شاگرد قابل قبول باشد و افراد قد بلند هم دچار مشکل خاصی نخواهند شد.
کیفیت مواد استفاده شده در آن اما یک فاجعه است حتی شاید بدتر از پراید!
استفاده از پلاستیک خشک و نا مرغوب علاوهبر ایجاد سر و صدا بهویژه در فصل سرما، باعث انتشار بوی ناخوشایند در گرما هم میشود.
عجیبترین نکته درباره تیبا اندازه بسیار بزرگ غربیلک فرمان است بهطوری که یادآور فرمان اتوبوس است! بیرون زدگی بیش از حد قسمت وسط غربیلک هم باعث شدهاست تا نتوانید به این خودرو قفل فرمان بزنید.
مشکل دیگر این خودرو که به یک اپیدمی در محصولات سایپا هم تبدیل شده است، موقعیت قرارگیری دسته دنده خودرو است بهطوریکه این قطعه در ارتفاع پایینی نصب شدهاست و باوجود ارتفاع بیش از حد دسته دنده برای غلبه بر این مشکل، همچنان دست راننده آویزان است و حس تعویض دنده مینی بوسهای فیات قدیمی را تداعی میکند.
این مورد در کنار نداشتن زیر آرنجی در این خودرو به خستگی بیش از حد دست راست راننده منجر میشود.
صندلیها بزرگ و جا دار هستند و به مراتب از پژو ۲۰۶ و ال ۹۰ وضعیت بهتری دارند.
این مورد نیز حتی از شاهین سایپا هم بهتر است.
صندلیهای ردیف عقب نیز جادار و مناسب است، اما پای سرنشینان کناری عقب دائما با اهرم شیشه بالابر دستی در تماس است و باید در طول سفر آن را عضوی از بدن خود حساب کنند!
ایمنی
از تست تصادف تیبا صندوق دار تنها دو فیلم منتشر شدهاست که یکی انیمیشن و افسانهای است و در تصادف از جلو فقط شیشه خودرو میشکند! و دیگری تست واقعی تصادف اما با سرعت بسیار پایین است که قابل استناد نیست.
اما کیا ریو مدل ۲۰۰۰ که از پلتفرمی مشابه بهرهمیبرد، در تست تصادف یورو انکپ و استانداردهای ایمنی ۲۲ سال پیش تنها موفق به گرفتن سه ستاره ایمنی شدهاست که نشان از ناایمن بودن این خودرو آن هم در سال ۲۰۲۲ دارد.
قیمت تیبا صندوق دار و ارزش خرید
در زمان تهیه این گزارش – ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ – تیبا صندوق دار ۳۱۳ میلیون تومان قیمت دارد و در مقایسه با قیمت ۲۹۰ میلیون تومانی پراید ارزش خرید بیشتری دارد.
این خودرو تنها مناسب سفرهای درون شهری و مسیرهای بزرگراهی با سه سرنشین است و رفتن به سفر یا استفاده از ظرفیت کامل وزنی خودرو توصیه نمیشود.
نکات مثبت و منفی تست تیبا صندوق دار
از نکات مثبت این خودرو شتاب مناسب در صورت کم وزن بودن، سواری نرم، هندلینگ قابل قبول و مصرف سوخت تقریبا مناسب است.
نکات منفی هم افت شتاب در صورت اعمال وزن زیاد، گیربکس ضعیف و ناایمن بودن در تصادفات است.
بهنظر میرسد اگر موتور توربو شاهین با تمام ایراداتش روی این خودرو نصب شود با خودرویی چابک طرف خواهیم بود.
بیشتر بخوانید:
پلتفرم سایپا SP0 معرفی شد / ویژگیها و مشخصات فنی هاچبک و مینی SUV سایپا
پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید؛ روی کدام محصولات سایپا نصب میشود؟
گیربکس شاهین سایپا در حال توسعه؛ همه چیز درباره گیربکس شاهین
بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید
مجلس موافق واردات خودروهای دست دوم ؛ واردات خودروهای دست دوم کلید خورد
افزایش قیمت موتورسیکلت های نیرو موتور + موتوری که شبانه ۹۰ میلیون گران شد!
طبق اعلام مگاموتور ظرفیت گیربکس این ماشین ۱۳۰ نیوتن متر هست ولی در عمل خودروهای پراید با موتور bp به راحتی ۱۶۰ نیوتن متر رو بدون لیز خوردن صفحه منتقل می کنند.
سلام. چرا ویدئوها در آپارات باز نمیشه. حتما باید در یوتوب دید که مشکل سرعت نت و فیلتر شکن خیلی اذیت میکنه
بهتر بود ار لرزش فرمون هم بگین که هنوز کسی علتش رو پیدا نکرده