بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

از دست ندهید

بدهی خودروسازان دولتی به ۵۰ هزار میلیارد‌ تومان رسیده است. عمده این بدهی به زنجیره تامین یا همان صنعت قطعه‌‌سازی خودرو است.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: محمد رضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان در گفت‌وگو با بیت ران اعلام کرد: “بدهی خودروسازان دولتی به زنجیره تامین به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است و باعث شده‌است تا قطعه‌سازان هم تا خرخره به بانک‌ها بدهکار شوند. “

نجفی منش درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا و ورود مجدد شورای رقابت به مبحث قیمت‌گذاری ادامه داد: “عرضه خودرو در بورس کالا روش خوبی بود که باعث می‌شد خودروساز با قیمتی واقعی‌تر خودروی خود را بفروشد و از طرفی مصرف‌کننده هم آن را با قیمت کمتری بخرد.”

وی ادامه داد: “شورای رقابت هم اگر فقط به قصد کنترل رقابت وارد شده باشد خوب است. اما اگر باز هم قصد تعیین قیمت را داشته باشد خیر. برخی از جریان‌ها مخالف پاگرفتن صنعت خودروسازی در کشور هستند و به واردات علاقه‌مندند و می‌خواهند کاری را که اوباما و ترامپ در زمینه تحریم صنعت خودروسازی کشور  ناتمام گذاشتند را تمام کنند.”

خودروسازان با چنین طلب سنگینی چگونه هنوز سرپا هستند؟

نجفی منش در پاسخ این پرسش که خودروسازان با چنین طلب سنگینی چگونه هنوز سرپا هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ به خبرنگار بیت ران گفت: “این طلب خودروسازان باعث شده تا قطعه‌سازان برای تداوم تولید، گرفتار بدهکاری به بانک‌ها شوند. “

لازم به‌ذکر است صحبت‌های نجفی منش در حالی بیان می‌شود که سال‌ها است قطعه سازان با شرایطی خاص طلب خود را از بانک‌ها دریافت می‌کنند.

برخی کارشناسان می‌گویند برخی قطعه سازان در شرایط فعلی و به‌دلیل انحصار هر قطعه‌ای را با هر کیفیت و قیمتی به خودروسازان می‌فروشند و خودروسازان هم چاره‌ای جز دریافت آن‌ها ندارند.

آیا بدهی خودروسازان باعث به وجود آمدن رانت و سو استفاده نشده است؟ نجفی منش در پاسخ به‌این پرسش تصریح کرد: “خیر اینگونه نیست. برای مثال در حال حاضر ۶۵ شرکت تولید لنت وجود دارد و با این تعداد نمی‌توان گفت انحصار وجود دارد. “

این توضیحات نجفی منش در حالی ارایه می‌شود که سال‌هاست برخی کارشناسان می‌گویند قطعات اصلی خودروها تنها از چند کارخانه مشخص تامین می‌شوند و مطابق برخی از گزارش‌ها همین قطعه‌سازان سهام‌دار خودروسازان هم هستند و در واقع خودشان تعیین می‌کنند که قطعات خودروها باید از کدام قطعه ساز تامین شوند!

چاره جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان چیست؟

در شرایط فعلی عرضه خودروها بسیار کمتر از تقاضای بازار است که‌همین نکته مهم‌ترین عامل نابه‌سامانی و گرانی خودرو در بازار است.

اما چاره جلوگیری از زیان بیشتر خودروسازان چیست؟ نجفی منش در این زمینه گفت: “خودروسازان باید محصول‌شان را به قیمت واقعی و با دریافت سود بفروشند. این بدهکاری آن‌ها به‌دلیل فروش محصول با قیمت‌گذاری دستوری و در واقع زیر قیمت تمام شده‌است. قیمت فروش خودرو توسط خودروساز باید با توجه به حاشیه بازار تعیین شود تا این اوضاع درست شود.”

بیشتر بخوانید:

فوتون تونلند G۷ اتوماتیک ایران خودرو دیزل فقط تا ۳ هفته آینده به روز است
آغاز تولید پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرودیزل + مشخصات خودرو
خودروهای وارداتی جدید تا ۲ هفته آینده وارد گمرکات ایران خواهند شد
FMC T۵ با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می‌رسد
خودروهای پرفروش چقدر گران شده‌اند؟ / کدام خودروهای چینی مشتری ندارند؟
مشخصات موتور XU۷ پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
پژو پارس به موتور جدید XU۷P مجهز شد / این موتور چگونه است؟
تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU۵ در ۱۰ هزار شاهین
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی
خودرو کوچک ایرانخودرو
نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟
موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟
سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا
پلت فرم شاهین چگونه است؟
سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود
نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ
از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط