آئولوس یی شوئن مکس، سدان هیبریدی ۳۳۵ اسب بخاری ایران خودرو + آمار فروش

از دست ندهید

آئولوس یی شوئن مکس به عنوان یک محصول وارداتی قرار است به زودی از سوی ایران خودرو به‌فروش برسد. ۴ هزار دستگاه این سدان چینی با موتور بنزینی ۱۹۰ اسب بخاری در بازار خودرو ایران عرضه خواهد شد. البته ایران خودرو برنامه دارد تا نسخه بسیار قوی‌تر این خودرو را با موتور هیبریدی هم به بازار ایران عرضه کند. اما هنوز قیمت رسمی آن مشخص نیست.

آئولوس یی شوئن مکس ایران خودرو
آئولوس یی شوئن مکس ایران خودرو

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – برند Aeolus قطعاً برای ما نام آشنا نیست. پس بهتر است قبل از هر چیز درباره این برند بدانیم تا مشخص شود سدان جدید ایران خودرو از کجا قرار است وارد بازار خودرو ایران شود.

آئولوس در حقیقت متعلق به شرکت خودروسازی چینی Dongfeng Passenger Vehicle Company است. این خودروساز چینی زیر مجموعه دانگ فنگ به‌شمار می‌رود.

اگر به کمی قبل نگاه کنیم، می‌بینیم که آئولوس در واقع Fengshen نام داشت. برند تجاری Fengshen در جولای ۲۰۰۹ (تیر ماه ۱۳۸۸) با چنین نامی در چین متولد شد.

یکی از مشهورترین محصولات Fengshen در بازار خودرو ایران H30 کراس بود که برای مدتی از سوی ایران خودرو در بازار داخلی کشور عرضه شد.

اما Fengshen چند سال بعد به Aeolus تغییر نام داد تا در زبان انگلیسی تلفط بهتری داشته‌باشد. اما همچنان در کشور چین آن را با همان نام Fengshen می‌شناسند.

پایه و اساس برخی از محصولات Fengshen اسبق و آئولوس فعلی در بازار خودرو چین براساس خودروهای پژو – سیتروئن هستند.

مشخصات فنی آئولوس یی شوئن مکس در بازار خودرو چین
موتور آئولوس یی شوئن مکس
موتور آئولوس یی شوئن مکس

تمامی مدل‌های فول و غیر فول این سدان چینی در کشور مبداء فقط با یک قوای محرکه به دست مشتریان می‌رسند. این موتور که با کد DFMC15TP1 شناخته می‌شود، محصول دانگ فنگ است.

این موتور که حجم دقیقی برابر با ۱۴۷۶ سی‌سی دارد مجهز به توربوشارژ است. قدرت خروجی این قوای محرکه به ۱۹۰ اسب بخار متریک (PS) می‌رسد که برابر با ۱۸۷ اسب بخار است. این قدرت در دور ۵۲۰۰ دراختیار راننده قرار خواهد گرفت.

گشتاوری که مالک این خودرو می‌تواند از آن بهره ببرد، ۳۰۰ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ بدست می‌آید. این موتور ۱۶ سوپاپه DOHC برای حرکت نیازمند بنزین با اکتان حداقل ۹۲ در باک ۵۲ لیتری خود است.

تمامی قدرت این موتور یورو ۶ (چین) توسط گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر به محور جلو آن منتقل می‌شود. آئولوس اعلام کرد که مصرف سوخت ترکیبی این سدان، ۶/۲ لیتر در هر صد کیلومتر است و در نهایت می‌تواند به سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت برسد.

طول، عرض و ارتفاع آئولوس یی شوئن مکس به ترتیب ۴۷۹۷×۱۸۷۰×۱۴۷۵ میلیمتر است که می‌تواند با فاصله بین دو محور ۲۷۷۰ میلیمتری خود، در دایری به شعاع ۵/۳ متر دور بزند.

زیربندی، ترمزها و تایرهای آئولوس یی شوئن مکس ایران خودرو

تعلیق جلو این سدان چینی از نوع مک‌فرسون است. در محور عقب هم تعلیق مولتی لینک مستقل را شاهد هستیم. تمامی ترمزها در آئولوس یی شوئن مکس از نوع دیسکی هستند که در محور جلو دیسک‌های خنک‌شونده را مشاهده می‌کنیم.

یکی از نکات فابل توجه در این خودرو آن است که تمامی مدل‌های فول و غیر فول آن در چین تنها با یک سایز رینگ و تایر به دست مشتری می‌رسند. سایر رینگ‌های یی شوئن مکس ۱۷ اینچی است و تایرهایی که برای آن انتخاب شدند ابعادی برابر با ۲۱۵/۵۰ دارند.

آمار فروش آئولوس یی شوئن مکس در بازار خودرو چین

مشاهده آمار فروش آئولوس یی شوئن مکس در سال ۲۰۲۲ نمایانگر آن است که تعداد مشتری‌های این خودرو در سال قبل، ۳۷ درصد کاهش داشتند.

اما این کاهش بدان معنا نیست که یی شوئن مکس در بازار خودرو چین خودرو کم فروشی است. ژانویه سال قبل برای این سدان چینی با فروش ۱۱/۰۰۰ دستگاهی آغاز شد.

فوریه این فروش به ۵۰۰۲ دستگاه رسید که ۵۴/۵ درصد کاهش را نشان می‌داد. در مارس ۴۲۳۷ نفر برای خرید یی شون مکس اقدام کردند که نسبت به ماه قبل ۱۵/۲ درصد کاهش فروش را شاهد بودیم.

آوریل گذشته باز هم شاهد کاهش آمار فروش این سدان چینی بودیم. به‌طوری که ۱۴/۲ درصد از مشتریان این خودرو ریزش کردند که یی شوئن مکس فقط ۳۶۳۴ مشتری در بازار خودرو چین داشت.

البته در May سال قبل با رشد ۲۱/۲ درصدی فروش این خودرو به ۴۴۰۷ دستگاه رسید و این روند در ماه جون هم ادامه داشت. به‌طوری که با رشد ۳۸/۲ درصدی فروش، تعداد ۶۰۹۴ دستگاه از این خودرو تحویل مشتریان چینی شد.

در جولای اما باز هم روند فروش کاهشی شد و ۷/۲ درصد از مشتریان یی شوئن مکس از دست رفتند. از همین رو ۵۶۵۱ دستگاه از آن به‌فروش رسیدند.

اما در آگوست با فروش ۶۸۳۲ دستگاهی دوباره ۲۰/۸ درصد به مشتریان خودرو اضافه شدند. از آگوست تا نوامبر گذشته به ترتیب ۵۲۳۸، ۵۰۹۰ و ۳۸۹۰ دستگاه یی شوئن مکس از نمایندگی‌های آئولوس خارج شدند تا شاهد کاهش فروش مکرر این خودرو در چین باشیم.

فقط در دسامبر سال قبل فروش ۶۹۳۱ دستگاهی این خودرو باعث شد قدری روند ریزش فروش این خودرو در چین متوقف شود.

سهم بازار و سهم فروش یی شوئن مکس در چین

آئولوس یی شوئن مکس در چین به تنهایی ۳۴/۴۱ درصد از کل فروش دانگ فنگ در سال ۲۰۲۲ را برعهده داشت. فروش این خودرو باعث شد در میان خودروهای سدان هم رده خود در رتبه ۲۶ فروش قرار گیرد.

اما یی شوئن مکس در سال گذشته میلادی فقط ۱/۳۱ درصد از سهم فروش بازار سدان‌های متوسط را در کشور چین در اختیار خود داشت.

امکانات رفاهی آئولوس یی شوئن مکس 
فضای داخلی آئولوس یی شوئن مکس
فضای داخلی آئولوس یی شوئن مکس

هنوز مشخص نیست ایران خودرو کدام تیپ و مدل از این سدان چینی را قرار است وارد بازار خودرو کشور کند. نسخه‌های بنزینی این خودرو در چین در ۷ مدل مختلف از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی به فروش می‌رسند.

تمامی مدل‌های یی شوئن مکس در چین دارای گارانتی ۳ ساله و ۱۰۰ هزار کیلومتری هستند و همه آنها را می‌توان با تریم داخلی دو رنگ سفارش داد.

اگر به لیست آپشن‌های یی شوئن مکس در فول‌ترین مدل آن نگاه کنیم باید گفت ترمزهای ABS و EBD به همراه سامانه‌های کنترل کشش و پایداری در آن وجود دارند.

هشدار نبستن کمربند ایمنی برای صندلی‌های ردیف اول وجود دارد و سیستم کننرل فشار باد تایرها هم در این خودرو استاندارد هستند.

در بحث ایمنی، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری و جانبی در تمامی مدل‌ها استاندارد هستند. اما ایربگ‌های پرده‌ای فقط در مدل‌های فول و گرانتر این سدان چینی مشاهده می‌شوند.

امکانات دستیار راننده در این خودرو فقط به به سنسور عقب، هشدار برخورد از کنار در هنگام حرکت رو به عقب، هشدار باز شدن درب‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو (کروز کنترل معمولی در مدل‌های پایه) و تنظیم حالت رانندگی ختم نمی‌شوند.

بلکه مواردی چون هشدار خستگی راننده، ترمز پارک اتوماتیک، پارک خودکار خودرو با سوئیچ و کنترل حرکت خودرو در سربالایی ها هم در آن وجود دارند.

امکانات ایمنی، داخلی و خارجی یی شوئن مکس

به غیر از این موارد در مدل فول یی شوئن مکس هشدار نقاط کور، رادار خطی، هشدار حرکت بین خطوط، تابلو خوان علائم رانندگی، ترمز اضطراری و تغییر لاین اتوماتیک فقط با استفاده از اهرم راهنما هم وجود دارند.

از دیگر امکانات یی شوئن مکس می‌توان به سانروف پانورامیک قابل بازشدن، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، فرمان چرمی (پلاستیکی در مدل‌های پایه)، لیور دنده الکترونیکی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی کلاستر، چرم مصنوعی صندلی‌ها، صندلی‌های گرمکن‌، سردکن و ماساژوردار (در مدل فول)، نمایشگر لمسی ۱۲.۲۵ اینچی داشبورد، تشخیص چهره، ۱۱ اسپیکر برای سیستم صوتی برند Jamo، چراغ‌های جلو LED به‌همراه چراغ روشنایی روز، آیینه‌های جانبی گرمکن‌دار، سنسور باران، تهویه اتوماتیک تک نقطه‌ای و خروجی تهویه برای ردیف دوم هم اشاره کرد.

طبیعی است که نبود هر کدام از این آپشن‌ها و امکانات رفاهی به معنای ورود نسخه غیر فول یی شوئن مکس به بازار خودرو ایران است.

قیمت آئولوس یی شوئن مکس در بازار خودرو چین
آئولوس یی شوئن مکس ایران خودرو
آئولوس یی شوئن مکس ایران خودرو

مدل پایه بنزینی این سدان چینی در کشور مبداء ۹۳/۹۰۰ یوان قیمت دارد. براساس نرخ تبدیل ارز یوان امروز این رقم برابر است با ۶۰۹/۴۱۱/۰۰۰ تومان.

مدل فول این خودرو هم در چین به قیمت ۱۲۵/۹۰۰ یوان به دست مشتریان می‌رسد که معادل ۸۱۷/۰۹۱/۰۰۰ تومان خواهد بود. طبق اعلام ایران خودرو فقط ۴ هزار دستگاه آئولوس یی شوئن مکس (احتمالاً در فاز اول) وارد ایران خواهند شد.

اما این خودروساز داخلی برنامه دارد تا ۵۰۰ دستگاه از نمونه هیبریدی این خودرو را هم در بازار ایران عرضه کند. مدل هیبریدی ۲۰۲۳ یی شوئن مکس در چین ۱۱۹/۹۰۰ یوان ارزش دارد.

این رقم پس از تبدیل معادل ۷۷۸/۱۵۱/۰۰۰ تومان خواهد بود. البته که تمامی این ارقام در بازار خودرو کشورمان پس از ورود به بورس کالا حداقل دو برابر کشف! خواهند شد.

نسخه هیبریدی آئولوس یی شوئن مکس
فضای داخلی آئولوس یی شوئن مکس
فضای داخلی آئولوس یی شوئن مکس

جالب است بدانیم که مدل هیبریدی یی شوئن مکس از موتور DFMC15TE1 دانگ فنگ استفاده می‌کند که ۱۶۰ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه قدرت دارد. گشتاور این قوای محرکه بنزینی هم ۲۳۰ نیوتن‌متر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بدست می‌آید.

اما یک موتور برقی با قدرت ۱۷۵ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر هم در محور جلو این مدل وجود دارد. یعنی آئولوس یی شوئن مکس هیبریدی در ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن‌متر گشتاور خواهد داشت که در بازار خودرو ایران بی نظیر خواهد بود.

تمامی نیرو و گشتاور مدل هیبریدی به محور جلو منتقل خواهد شد و این کار توسط گیربکس E-CVT یی شوئن مکس انجام می‌شود.

هنوز مشخص نیست که آئولوس یی شوئن مکس چه زمانی وارد بازار خودرو ایران خواهد شد. گرچه شاید مدل بنزینی این سدان چینی چندان تفاوتی با سایر هموطنان خود در ایران نداشته‌باشد، اما قطعاً نسخه هیبریدی آن وسوسه برانگیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اولین موتورسیکلت ۴۰۰ سی سی پلاک ملی ؛ با قیمت و مشخصات Quadro آشنا شوید

اسکوتر پژو Django به زودی با قیمت فضایی در بازار کشور

پاژ؛ خودرو اقتصادی سایپا با موتور ایران خودرو / بررسی فنی و زمان عرضه

مشخصات فنی سایپا آریا اعلام شد / موتور ۲ لیتری GDi آریا چه ویژگی‌هایی دارد؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط