مشخصات فنی سایپا آریا اعلام شد / موتور ۲ لیتری GDi آریا چه ویژگی‌هایی دارد؟

از دست ندهید

مشخصات فنی سایپا آریا بالاخره مشخص شد و این خودرو قرار است با یک قوای محرکه ۲ لیتری تنفس طبیعی تولید شود. اما این موتور که عنوان شد متعلق به برند میتسوبیشی است، در حقیقت در کارخانه HARBIN DONGAN چین تولید می‌شود.

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – اینکه مشخصات فنی سایپا آریا چه خواهد بود؟ یکی از چالش‌برانگیزترین سوال‌های بدون پاسخ در طول سال‌های اخیر به‌شمار می‌رفت.

این پرسش بالاخره در روزهای گذشته پاسخ خود را یافت و مشخص شد یک قوای محرکه ۲ لیتری تنفس طبیعی قرار است در زیر درب موتور آریا قرار گیرد.

در فضای رسانه‌ای برای نخستین بار بیت‌ران در گفت‌وگویی اختصاصی با تیموری مدیرعامل سایپا اعلام کرد که این موتور متعلق به برند میتسوبیشی و دارای تکنولوژی GDi است. پیش از هر چیز برای آن افرادی که با تکنولوژی GDi آشنایی ندارند، بهتر است این نحوه سوخت‌رسانی به موتور را کمی توضیح دهیم.

فیلم در یوتیوب 

GDi چیست؟

در موتورهای بنزینی معمولی مانند TU5 ایران خودرو، انژکتورهای سوخت روی منیفولد هوا نصب شدند. زمانی که سوخت در این موتورها قرار است به درون سیلندر منتقل شود با هوا ترکیب و از طریق سوپاپ ورودی هوا به محفظه احتراق موتور وارد می‌شود.

اما در موتورهای GDi انژکتورهای سیستم سوخت‌رسانی به‌جای نصب بر روی منیفولد هوا، مستقیماً در محفظه احتراق موتور نصب شدند.

تنها تفاوت موتورهای GDi با سیستم‌های سوخت‌رسانی دیگر مانند MPi این است که GDiها نیاز به یک پمپ فشار بالا نیاز دارند. این پمپ فشار بالا سوخت را با فشار به مراتب بالاتری به‌طور مستقیم به درون سیلندر تزریق می‌کند. همچنین عموماً در موتورهای GDi شمایل پیستون‌ها متفاوت است تا ترکیب سوخت و هوای بهتری در درون سیلندرها به‌دست آید.

استفاده از این تکنولوژی نه چندان جدید باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور خواهد شد. از همه مهمتر اینکه سوخت‌رسانی با سیستم GDi قدرت موتور را افزایش می‌دهد و باعث بالا رفتن کشش قوای محرکه نیز خواهد شد.

ماجرای موتور چینی سایپا آریا

همانطور که بیان شد، در زمان اعلام مشخصات فنی سایپا آریا به دو نکته مهم اشاره شد. اول دو لیتری بودن این قوای محرکه و دوم GDi بودن آن.

تا اینجا متوجه شدیم که GDi بودن موتور سایپا آریا چه مزیتی دارد. اما بیان شد که قوای محرکه سایپا آریا متعلق به برند میتسوبیشی است.

نکته مهم درباره این موتور آن است که این قوای محرکه در سال‌های دور توسط میتسوبیشی تولید می‌شد و اکنون کمپانی HARBIN DONGAN چین مشغول ادامه تولید آن است.

HARBIN DONGAN یکی از شرکت‌های تابعه گروه خودروسازی چانگان چین است که عمدتاً در زمینه توسعه، تولید و فروش موتورهای خودرو، گیربکس و قطعات مرتبط فعالیت می‌کند.

این شرکت صنعتی چینی محصولات بسیاری در حوزه خودرو تولید می‌کند. بسیاری از قطعات فنی خودروهای MPV یا SUV و همچنین وانت‌ها، سواری‌های سبک و کامیون‌های سبک در این کارخانه تولید می‌شوند.

اگر بخواهیم به مشتریان اصلی HARBIN DONGAN اشاره کنیم باید گفت که جک، جیلی، دانگ‌فنگ، فوتون، چانگان، BAC و بسیاری از برندهای نه چندان مطرح چینی در بازارهای جهانی مشتری HARBIN DONGAN هستند.

HARBIN DONGAN در سال ۲۰۲۱ تعداد ۶۷۱/۴۰۰ دستگاه موتور و گیربکس فروخت که نشان دهنده افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشت. در این میان باید اشاره کرد که ۶۱۶/۵۰۰ دستگاه از میزان فروش این شرکت مربوط به موتورهای هاربین دونگان بودند.

موتور دو لیتری تنفس طبیعی سایپا آریا در اصل متعلق به میتسوبیشی بود و با کد ۴G94 شناخته می‌شد. اما هاربین دونگان این موتور قدیمی را که در زیر درب موتور میتسوبیشی لنسر نسل هشتم (۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰) مشاهده می‌شد را ارتقاء داد.

موتور ۴J20V هاربین دونگان سایپا آریا

نتیجه این ارتقاء موتورهایی بودند که با کدهای ۴J20V و ۴J18V متولد شدند. همانطور که از کد این موتورها می‌توان متوجه شد، ۴J20V موتور دو لیتری و ۴J18V نمونه ۱.۸ لیتری به‌شمار می‌روند.

آنطور که HARBIN DONGAN رسماً درباره این موتور اعلام کرد، ارتقاء این موتور در زمینه بهبود راندمان حرارتی و بهینه‌سازی احتراق بود.

میل سوپاپ در این قوای محرکه دوگانه شد و سیستم زمانبندی متغییر باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها هم برای آن طراحی شد. این موتور می‌تواند هم خودروهای دیفرانسیل جلو را به حرکت درآورد و در عین حال برای خودروهای دو دیفرانسیل هم مناسب است.

به‌خصوص ساختار موتور ۴J20V به‌گونه‌ای طراحی شد که این قوای محرکه بتواند در زیر درب موتور خودروهای تجاری، وانت‌ها و ون‌ها هم عملکرد خوبی به نمایش بگذارد.

مشخصات فنی سایپا آریا
مشخصات فنی سایپا آریا
مشخصات فنی سایپا آریا

هنوز درباره مشخصات فنی سایپا آریا اطلاعات دقیقی از سوی این خودروساز داخلی منتشر نشده‌است. اما اگر سری به دیتاهای کمپانی چینی HARBIN DONGAN بزنیم، می‌توان حدس زد که این خودرو داخلی با چه ویژگی‌هایی به دست مشتری خواهد رسید.

HARBIN DONGAN حجم دقیق این قوای محرکه را ۱۹۹۹ سی‌سی اعلام کرد. نسبت تراکم این موتور ۱۱.۵ به یک است. همانطور که می‌دانیم، نسبت‌های تراکم بالا موجب احتراق بهتری در درون موتور خواهند شد. البته اگر از بنزین بی‌کیفیت استفاده‌شود، آن وقت شاهد ناک‌زدن‌موتور خواهیم بود. البته در صورت استفاده از ناک سنسور و ریتارد جرقه، اصطلاحاً ناک‌زدن کمتر خواهد شد.

کمپانی چینی مادر برای این موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ در نظر گرفت. یعنی دو سوپاپ دود و دو سوپاپ هوا در درون هر سیلندر از این موتور مشاهده می‌شوند.

HARBIN DONGAN پیشنهاد می‌کند که برای حرکت این قوای محرکه از بنزینی با اکتان ۹۲ استفاده شود. درباره قدرت این موتور دو لیتری و گشتاور آن هم اعداد و ارقام زیر به‌صورت رسمی از سوی این سازنده چینی اعلام شد.

قدرت و گشتاور موتور سایپا آریا

قدرت خروجی موتور ۴J20V با سیستم سوخت‌رسانی MPi به میزان ۱۰۱ کیلووات است که برابر با ۱۳۶ اسب بخار خواهد بود. گشتاور آن هم طبق دیتاهای HARBIN DONGAN دقیقاً ۱۸۸ نیوتن‌متر است.

البته پیش‌تر محمدعلی تیموری مدیر عامل سایپا در مصاحبه‌ای با بیت‌ران اعلام کرد که: «ما آریا سایپا را با موتور دو هزار TGDI عرضه خواهیم کرد که آخرین نسل موتور در دنیاست.»

از آنجایی که موتور دو لیتری TGDi وجود ندارد، احتمالاً منظور ایشان قوای محرکه GDi بود. از همین رو، اگر به ویژگی‌های فنی نسخه GDi موتور ۴J20V نگاه کنیم باید گفت که حاصل کارکرد آن، ۱۰۷ کیلووات (۱۴۳ اسب بخار) قدرت و ۱۹۱ نیوتن‌متر گشتاور (در ۳۷۵۰ دور) است.

این قدرت و گشتاور براساس دورگیری موتور تا ۵۷۰۰ دور اندازه‌گیری شد. طبیعتاً باید منتظر بود و دید تا سایپا پس از تست‌های سازگاری این قوای محرکه در نهایت چه قدرت و گشتاوری از آن می‌تواند استخراج کند.

وضعیت موتور دو لیتری سایپا آریا در چین

محصولات اصلی و فعلی هاربین دونگان چین موتورهای سری ۴G1 و دیزل و همچنین گیربکس‌های اتوماتیک هستند. این در حالی است که فروش موتورهای ۴G9 (۴J20V و ۴J18V) و گیربکس دستی این کمپانی به دلیل کاهش تقاضا در بازار به شدت کاهش یافته‌است.

گزارش رسمی یکی از وبسایت‌های مالی چین نشان می‌دهد که میزان استفاده از ظرفیت خط تولید گیربکس MT این شرکت در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۱۰ درصد است.

همچنین ظرفیت نرخ بهره‌برداری از خط تولید موتور ۴G9 راضی کننده نیست. این گزارش اعلام می‌کند که تقاضای بازار برای محصولات موتور ۴G9 و گیربکس MT کاهش یافت، اما همچنان تقاضا در بازار وجود دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت.

این گزارش مالی تأکید کرد که موتورهای قدیمی ۴G9 هنوز مقدار کمی تقاضای صادراتی در سال ۲۰۱۹ داشتند. گزارش مالی مربوط به شرکت مادر یک نکته مهم را تأکید داشت: ظرفیت تولید موتورهای ۴G9 به‌روز سری ۴J18V/4J20V این شرکت، با توجه تأثیر استهلاک ماشین‌آلات و تجهیزات برای تأمین نیاز بازار کافی نیست. 

از آنجایی که هاربین دونگان سازنده گیربکس‌های دستی و اتوماتیک است، می‌توان پیش‌بینی کرد که این خودرو سایپا با جعبه‌دنده خودکار به دست مشتری ایرانی در بازار خودرو کشور برسد.

بیشتر بخوانید:

موتور چینی میتسوبیشی روی خودرو آریا سایپا

کیا K5 با ضعیف‌ترین موتور / بررسی فنی

از تاریخچه ماشین دودی در ایران چه می‌دانید؟ ماشین دودی بر ریل فراموشی

موتور TU5+ شاهین سایپا از سوی ایران خودرو تامین می‌شود + موتور آریا سایپا




11 دیدگاه

  1. بیت ران نمیدانم چه مشکلی با سایپا داره.این موتور یک سرو گردن بالاتر از موتورهای داخلی هستش.میخاد یه جوری بگه که موتور خوبی نیست.اگه این موتور توسط ایرانخودرو خریداری میشد اون موقع میگفت بهترین موتور جهانه

    • این موتور سایپا مثل قضیه ماشین های وارداتیه
      یه حرفی رو هوا یه کسی میزنه
      اینا از برلیانس که یه خودرو ساز درجه چندم چینیه نتونستن موتور بگیرن حالا میخوان از میتسوبیشی شنیانگ که برای کلی خودروساز کوچیک و درشت چینی موتور تولید می‌کنه موتور بگیرن؟
      خط میتسوبیشی تو شنیانگ سالی ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار موتور تولید می‌کنه به نظر شما حاضرن برا ۲۰ ۳۰ هزارتا موتوری که قراره به سایپا بدن قید بازار جهانی و خودروساز های چینی رو بزنن؟

  2. در خصوص مطالبی که در این نوشتار آمده است اشاره شده است که پیشرانه ی TGDI نداریم، و منظور پیشرانه GDI بوده است ، آیا حرفT نمی تواند به معنای توربو باشد؛ یعنی این پیشرانه در عین حال که سیستم تنفس طبیعی است توان برخورداری از سیستم توربو هم در آینده خواهد داشت

    • اگر نمونه توربو شده این موتور از قبل وجود نداشته باشه بعید می دونم سایپا بخواد یه مدت زمان زیادی وقت و هزینه بذاره این موتور رو توربو کنه

  3. مهمتر از همه چیز پشتیبانی و تأمین قطعات این موتور و گیربکس هست و بومی سازی کردن اون تا در داخل هم تولید بشه

    چه وضعیه این همه چینی جدید یه دفعه ریختن تو بازار

    اون برلیانس ۳ سال تولید شد بعد متوقف مگه مردم مسخره اینا هستن
    الان من برلیانس ۲۳۰ دارم قطعات خیلی سخت پیدا میشه چه خاکی تو سرم بریزم؟؟

    • جناب آیا موتور xu7 رو میگی یا tu5 رو من یه لیفان ۶۲۰ با م.تور ۱۶۰۰ سی سی دارم البته موتور ماله منی ماینر بوده و تا سال ۲۰۰۸ روی مینی استفاده میشه البته نوع ساخت انگلیسیش ولی روی لیفان نوع ساخت برزیلش نصبه اما یه پیچش به tu5 می ارزه دیگه با xu7و xu7 + که جای خود داره قبلاً جی ال ایکس داشتن با موتور ۱۸۰۰xu7بعدش slxبا موتور tu5 و بعدش یه لیفان ۶۲۰ با صد هزار تا کار کرد خریدم از نظر ایمنی که تست ایمنیش تو اینترنت هست خودم تصادفیش رو دیدم ماشین ۳ بارتو هوا چرخیده بود ستون های جلو و عقبش کوچکترین خمیدگی نداشتن تو اون تصادفی که من دیدم ۳ سرنشینش دست کسی زخم نشد و حالا اگه ۴۰۵ بود یا پارس … نمیگم اینا بهترینند ماشین های داخلی خیلی عقبند خیلی خیلی عقبند،من با جی ال ایکس سهمیه هر ماهم رو مصرف میکردم حداقل ۶۰ لیتر هم آزاد میزدم ولی الان با اینکه پیمایشم بیشتر شده به دلایل کاری همون سهمیه رو هم تموم می‌کنه به دوستام هم کارت سوخت میدم بازم میگم ماشین های چینی هم امروز آشغالن اما تولیدات داخلی از همین آشغال ها یک قرن عقبندتنها برتریشون قطعاته فراوانشونه که خودرو های جدید داخلی هم با تغیراتی که دادند و فایده ای هم نداشته به همون کمبود قطعه خوردن

  4. موتور gdiفقط برای سایپا آریا که یک مینی کراس اوره بکار میره و سایر خودروهای سایپا همه موتور m16 خواهند داشت

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط