فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل فقط تا ۳ هفته آینده به روز است

از دست ندهید

فوتون تونلند G7 اتوماتیک از سوی ایران خودرو دیزل به بازار خودرو ایران معرفی شد. پس از معرفی این خودرو مشخص شد که این خودروساز داخلی نسخه به روز G7 را برای بازار ایران انتخاب نکرده‌است. مدل جدید و نیوفیس فوتون G7 از سه هفته آینده وارد بازار خودرو چین می‌شود و این بدان معناست که استراتژی چینی‌ها برای عرضه خودروهای قدیمی در ایران همچنان ادامه دارد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – خودرویی که از سوی ایران خودرو دیزل معرفی شد، دیگر در بازار خودرو چین وجود نخواهد داشت. این پیکاپ نام‌های مختلفی در بازارهای مختلف دارد. برای نمونه در برخی از کشورها با نام Foton General F9 شناخته می‌شود و در بعضی از کشورها با نام Foton Tunland Yutu در خیابان‌ها تردد می‌کند.

این پیکاپ فوتون از سال ۲۰۱۹ در خط تولید فوتون تولید می‌شد. Yutu یا G7 واریانت‌های مختلفی داشت و در کشورهای مختلف با نام Yutu 8 و Yutu 9 هم فروخته‌می‌شد.

اما فوتون برای سال ۲۰۲۳ تغییرات بسیاری در ظاهر این پیکاپ اعمال کرد که از هم اکنون چینی‌ها می‌توانند برای خرید آن اقدام کنند. اما خودرویی که توسط ایران خودرو دیزل در روز گذشته رونمایی شد، فقط تا سه هفته دیگر می‌توان آن را به روز و جدید شمرد.

تفاوت‌های نسخه فیس‌لیفت برای سال ۲۰۲۳ با نمونه ایران خودرو دیزلی
فوتون تونلند G7 ایران خودرو دیزل در کنار نسخه به روز و کاملاً جدید آن
فوتون تونلند G7 ایران خودرو دیزل در کنار نسخه به روز و کاملاً جدید آن

با مشاهده نسخه به روز فوتون تونلند G7، گویی با یک خودرو کاملاً جدید رو به رو هستیم. در نمای جلو این پیکاپ چینی FOTON تمام تلاش خود را کرد تا این خودرو را به ظاهر تویوتا هایلوکس نزدیک کند.

تونلند G7 فیس لیفت در نمای رو به رو آنقدر به خودروهای امروزی شبیه است که نمونه ایران خودرو دیزلی در برابر آن یک پیکاپ از مد افتاده‌است.

فوتون تونلند G7 ایران خودرو دیزل در کنار نسخه به روز و کاملاً جدید آن
فوتون تونلند G7 ایران خودرو دیزل در کنار نسخه به روز و کاملاً جدید آن

این وضعیت در نمای عقب تونلند G7 فیس‌ لیفت کم رنگ تر از نمای جلوی این پیکاپ است. اما تغییر ظاهر سپر عقب، حذف نوشته برجسته FOTON بر روی درب بار و استفاده از قاب‌های گلگیر به ظاهر پرچی نمای نسخه فیس لیفت را جسورتر و به روز تر کرده‌است.

قیمت فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل

گرانترین تیپ پیکاپ فوتون تولند G7 اتوماتیک مدل ۲۰۲۳ با موتور ۲ لیتری ۲۳۸ اسب بخاری در بازار خودرو چین، ۱۵۱.۸۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۷۹۵/۴۳۲/۰۰۰ میلیون تومان. ارزانترین تیپ این خودرو نیز ۱۳۴.۸۰۰ یوان قیمت خورد که معادل ۷۰۶/۳۵۲/۰۰۰ میلیون تومان است.

اما از آنجایی که با مدل جدید و فیس لیفت این پیکاپ در بازار خودرو ایران رو به رو نخواهیم شد، بهتر است قیمت‌های مدل‌های قدیمی این خودرو را بررسی کنیم.

گرانترین مدل ۲۰۲۲ این خودرو با موتور دو لیتری بنزینی در بازار چین، ۱۱۹.۸۰۰ یوان است. این مبلغ معادل ۶۲۷/۷۵۲/۰۰۰ میلیون تومان است. ارزانترین نسخه این مدل هم با ویژگی‌های فنی مدل ایران خودرو دیزلی ۱۰۳.۸۰۰ یوان یا ۵۷۰/۱۱۲/۰۰۰ میلیون تومان از سوی چینی‌ها قابل خرید است.

مشخصات فنی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل
موتور 4G20T15
موتور ۴G20T15

فوتون تونلند G7 ایران خودرو دیزل مجهز به موتوری به حجم دقیق ۱۹۸۱ سی سی است. این قوای محرکه که با کد ۴G20T15 شناخته می‌شود محصول کمپانی میتسوبیشی است.

این قوای محرکه در بازار خودرو ایران جدید نیست و پیش‌تر آن را بر روی فوتون ساوانا عظیم خودرو مشاهده کرده بودیم. البته این موتور با برخی از به‌روز‌رسانی‌ها اکنون به‌جای ۲۱۴ اسب بخار، ۲۳۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند.

گشتاور موتور فوتون تونلند G7 نیز ۳۶۰ نیوتن متر است که در میان دورهای ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. تمامی نیروی موتور از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF به صورت پارت تایم به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود.

اکتان استاندارد و مورد استفاده برای بنزین این موتور ۹۲ است و براساس اعلام فوتون، این قوای محرکه استاندارد National 6 را در کشور چین دریافت کرده‌است.

سیستم تعلیق تونلند G7 در محور جلو از نوع جناغی مستقل دوبل و در محور عقب از فنر تخت و فنر هیدرولیکی بهره می‌برد.

امکانات رفاهی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو
نمای داخلی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو
نمای داخلی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو

در بخش ایمنی این خودرو باید ذکر کرد که تمامی مدل‌های تونلند G7 در بازار خودرو چین از دیسک‌های فلزی برای ترمز در تمامی چرخ‌ها استفاده می‌کنند. همچنین تمامی مدل‌های ارزان و گران این پیکاپ نیز با رینگ‌های ۱۸ اینچی به دست مشتریان می‌رسند.

ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA و سامانه‌های کنترل کشش و پایداری (در برخی از مدل‌ها) در این خودرو وجود دارند. هشدار نبستن کمربند ایمنی تنها بر روی صندلی راننده فعال است و سامانه کنترل فشار باد تایرها هم به صورت آپشنال در فوتون تونلند G7 دیده‌می‌شود.

ایربگ راننده و سرنشین کناری در تمامی مدل‌های این پیکاپ استاندارد هستند. اما ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای فقط در گران‌ترین مدل‌های دنده‌ای و اتوماتیک G7 وجود دارند.

در بخش تجهیزات دستیار راننده فوتون تونلند G7 به دوربین دید عقب مجهز است. البته در مدل‌های فول و گران قیمت دوربین دید ۳۶۰ درجه هم در این خودرو وجود دارد.

کروز کنترل در تمامی مدل‌های دستی و اتوماتیک وجود دارد، اما امکان انتخاب حالات رانندگی فقط در برخی از مدل‌های گران قیمت مشاهده می‌شود.

سامانه‌های هشدار نقاط کور، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط و هشدار برخورد از جلو هم مختص مدل‌های فول دستی و اتوماتیک است.

اگر خریدار مایل باشد می‌تواند به‌صورت آپشنال سانروف را هم برای پیکاپ خود سفارش دهد. استارت دکمه‌ای در تمامی تیپ‌ها وجود دارد، اما ورود بدون کلید فقط برای مدل‌های فول است.

امکانات داخلی خودرو
نمای داخلی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو از دید راننده
نمای داخلی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو از دید راننده

تنظیم فرمان به‌صورت دستی انجام می‌شود و نمایشگر کلاستر پشت فرمان بر اساس تیپ و مشخصات خودرو از ۳.۵ اینچ تا ۷ اینچ متغییر است. طبیعتاً نمایشگر ۳.۵ اینچی برای کلاسترهای آنالوگ و ۷ اینچی برای کلاسترهای دیجیتال است.

دوربین ثبت وقایع، گرمکن صندلی راننده و تنظیم برقی برای آن هم در این خودرو وجود دارد، اما مشتریان مدل‌های فول می‌توانند از آن بهره ببرند.

مدل‌های فول G7 به مانیتور لمسی ۱۰.۲۵ اینچی تجهیز شدند و این مانیتور برای مدل‌های پایه ۸ اینچی است. تمامی مدل‌های گران و ارزان این پیکاپ از چراغ‌های هالوژن استفاده می‌کنند، اما چراغ روشنایی روز در تمام مدل‌ها وجود دارد.

آیینه‌های جانبی این پیکاپ برقی است و گرمکن نیز برای آنها پیش‌بینی شده‌است. مدل‌های فول و گران‌تر سنسور باران دارند اما تمامی مدل‌ها از ایرکاندیشن تک نقطه‌ای بهره‌مندند که در مدل‌های ارزان این تهویه بصورت دستی تنظیم می‌شود. مدل‌های فول و گرانتر که ایرکاندیشن اتوماتیک دارند مجهز به فیلتر PM2.5 نیز برای داخل کابین هستند.

رقبای فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل
رقبای فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل
رقبای فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل

پیکاپ‌های بسیاری در بازار خودرو ایران وجود دارند. اما همه آنها مجهز به گیربکس اتوماتیک نیستند. پیکاپ‌های اتوماتیک بازار ایران تنها آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و مکث موتور کلوت اتوماتیک هستند. G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل از لحاظ مشخصات فنی از آسنا اتوماتیک و کلوت مکث موتور قدرتمندتر است.

دو پیکاپ تازه وارد پاردا تاگا و بهمن G9 هم قرار است به زودی وارد بازار ایران شوند. نکته قابل توجه این است که G7 ایران خودرو دیزل از پیکاپ‌های تازه وارد بازار هم قوی‌تر خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که ایران خودرو دیزل چه قیمتی را برای این محصول خود در نظر گرفته‌است. اما با توجه به مشخصات فنی این خودرو اگر ظاهر آن هم برای بازار کشورمان بر اساس مدل ۲۰۲۳ بود می‌توانستیم اعلام کنیم که حالا حالاها پیکاپ چینی دیگری نمی‌تواند جایگاه آن را متزلزل کند.

اما متأسفانه باز هم استراتژی انتخاب محصول قدیمی برای بازار ایران از سوی چینی‌ها برای بازار خودرو ایران تکرار شد تا دوباره خودرویی که در چین در حال از مد افتادن‌است در کشورمان به عنوان خودرویی جدید معرفی شود.

بیشتر بخوانید:

آغاز تولید پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرودیزل + مشخصات خودرو

خودروهای وارداتی جدید تا ۲ هفته آینده وارد گمرکات ایران خواهند شد

FMC T5 با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می‌رسد

خودروهای پرفروش چقدر گران شده‌اند؟ / کدام خودروهای چینی مشتری ندارند؟




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط