هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید

از دست ندهید

دارندگان خودرو برای انتخاب انواع روغن موتور مناسب در هنگام سرویس خودرو همیشه دغدغه دارند. داشتن اطلاعات در مورد روغن موتور که تاثیر مستقیمی بر کارکرد موتور خودرو دارد، می تواند ما را در انتخاب آن یاری کند. هرآنچه درباره روغن موتور باید بدانید را در این مقاله بخوانید.

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: به جرات می توان ادعا کرد که یکی از مهمترین بخش های سرویس دوره ای خودرو تعویض روغن موتور خودرو است.

در هر دوره سرویس روغن موتور خودرو که به اتو سروریس ها مراجعه می کنیم انتخاب روغن موتور مناسب خودرو دغدغه اصلی است.

وجود برندهای متعدد روغن موتور در قفسه های مغازه ها انتخاب مناسب را مشکل تر کرده است.

چرا که فروشندگان براساس برندهای موجود در فروشگاه اطلاعاتی در مورد روغن موتور مناسب خودرو برایمان ارائه می دهند که می تواند سردرگمی ما را در انتخاب روغن موتور بیشتر کند.

کیفیت روغن موتور، تاثیر مستقیمی برکارکرد موتور خودرو دارد

موتور خودرو اصلی ترین نقش در حرکت خودرو را دارد.

قسمت های فلزی متحرک متعدد در موتور و نیز حرارت بالای ناشی از احتراق سوخت در موتور از دلایل اساسی نیاز به روغن در موتور خودرو است.

روان کاری و کاهش اصطکاک و فرسایش قسمت های متحرک موتور و کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف و کمک به کاهش حرارت موتور خودرو و نیز جذب ذرات حاصل از سایش قطعات و ذرات معلق حاصل از سوخت از جمله وظایف اصلی روغن موتور است.

در موتورهای احتراق داخلی از روغن های متعددی استفاده می شود.

انتخاب روغن مناسب باید توسط طراح و سازنده موتور انجام شود زیرا تمام طراحی موتور با توجه به خواص آن روغن انجام شده است.

جهت جلوگیری از خطرات احتمالی باید از روغن توصیه شده استفاده کرد.

روغن ها دارای انواع متفاوت و استانداردهای متنوعی هستند.

اما سطح کیفی، میزان گرانروی و نوع فرآیند ساخت روغن موتور از مواردی است که یک راننده یا صاحب خودرو باید بداند تا بتواند روغن مناسب خودرو خود را انتخاب کند.

فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب روغن موتور:

۱-استاندارد گرانروی SAE:

شاید بتوان گفت که گرانروی روغن موتور اصلی ترین ویژگی انتخاب روغن موتور است.

گرانروی یا ویسکوزیته یکی از مشخصات فیزیکی سیالات است.

برای توضیح بیشتر در مورد گرانروی یا ویسکوزیته بیان یک مثال عامیانه بسیار مفید است.

آب مایعی است که در دمای محیط به آسانی جاری می شود پس ویسکوزیته پایینی دارد.

برعکس عسل مایعی است که به سختی جریان می یابد یا به عبارتی ویسکوزیته عسل بیش از آب است.

گرانروی سیالات تابعی از دما است به طوری که با کاهش دما، گرانروی سیالات افزایش پیدا می کند.

و با افزایش دما، گرانروی سیالات کاهش پیدا می کند یا به اصطلاح عامیانه شل تر می شود.

همان طور که در بالا اشاره شد روان کاری یکی از کارکردهای اساسی روغن موتور است.

در زمان استارت خودرو، قطعات متحرک موتور شروع به حرکت می کنند، در این هنگام روغن موتور باید در بین قطعات موتور جریان پیدا کند.

در صورتیکه گرانروی روغن موتور با کاهش دما افزایش و در زمان استارت، به سختی جریان یابد، روغن موتور نمی تواند به تمامی قسمت های موتور برسد.

این اتفاق موجب صدمات متعددی به موتور خودرو می شود.

همچنین در زمانیکه موتور خودرو در دمای بالا کار می کند، اگر روغن موتور با افزایش دما، شل تر شود (کاهش وسکوزیته) در این صورت نمی تواند به طور کامل مابین قطعات موتور پوشش دهد و عملکرد موتور خودرو را مختل می کند.

انجمن مهندسی خودرو  Society of Automotive Engineers استاندارد SAE را برای غلظت روغن موتور وضع کرده است.

روغن موتور براساس استاندارد SAE در دو دسته کلی مونو گرید و مالتی گرید طبقه بندی می شود.

روغن موتور مونو گرید (Mono grade)

روغن موتورهای مونو گرید دارای یک شاخص گرانروی برای تمام فصول سال به صورت SAE yy است.

این دسته از روغن موتورها در خودروهای گذشته کارکرد داشته است.

مونو گرید در خودروهای تولیدی نسل امروزی دیگر کارکردی ندارند و روغن موتورهای مالتی گرید برای استفاده توصیه می شود.

روغن موتورهای مونو گرید یا تک درجه با وجود قیمت پایین نسبت به روغن موتورهای مولتی گرید یا چند درجه ای، با تغییر دما کارایی خود را از دست می دهند.

روغن موتورهای مونو گرید با شاخص گرانروی از ۰ تا ۳۰ برای فصول سرد مناسب هستند.

برای فصول گرم نیز روغن موتورهای مونوگرید با شاخص گرانروی مابین ۳۰ تا ۶۰ کارایی لازم را دارند.

روغن موتور مالتی گرید (Multi grade)

براساس استاندارد SAE روغن موتورهای مالتی گرید با اضافه کردن مواد افزودنی ویژه، دارای دو شاخص گرانروی در فصل سرد و تابستان و بصورت xx W yy هستند.

در ویدیو بالا می توانیم پنج ویسکوزیته متفاوت از روغن موتورهای مالتی گرید را مشاهده کنیم.

لازم به ذکر است تفاوت گرانروی روغن موتورها با شاخص SAE متفاوت در این حد نیست و در این ویدیو برای راحتی درک ویسکوزیته، مواد افزودنی مربوطه مقایسه شده است.

همان طور که در ویدیو مشاهده شد می توان گفت تا شروع به جریان یافتن ماده افزودنی با شاخص ۲۰W50 ، ماده افزودنی با 0W30  باسرعت جریان یافته و به ظرف جدید منتقل شده است.

قالب استاندارد SAE برای گرانروی روغن موتور به صورت xx W yy است.

در این قالب yy برای روغن موتور مضربی از ۱۰ و بین ۲۰ تا ۶۰ است.

و xx نیز مضربی از ۵ و مابین ۰ تا ۲۰ است.

به طور کلی در این استاندارد عدد صفر نشان دهنده کمترین میزان گرانروی و برای روغن موتوری است که به راحتی جریان می یابد.

و برعکس عدد ۶۰ بیانگر روغن موتور با بالاترین گرانروی است که به سختی جریان می یابد.

روغن ۱۰w40 متداولترین گرید برای خودروهای ایرانی است

در این استاندارد حرف W از کلمه Winter یعنی زمستان و xx یا عدد قبل از W نشان دهنده میزان گرانروی روغن موتور در دماهای سرد است.

عدد yy یا عدد بعد از W میزان گرانروی روغن موتور در زمان کارکرد موتور در دماهای بالا است.

همچنین روغن موتور با گرانروی ۲۰W50 در فصل گرم یا بعد از کارکرد موتور، روغن موتور با گرانروی ۵۰ سفت تر از ۱۰W40 است و غلظت بالای روغن موتور موجب کاهش روانکاری قطعات داخلی موتور می‌شود.

در موتورهای جدید مانند tu5 ،ef7 و موتور ۱۵۰۰ سی سی سایپا که تایپیت هیدرولیک هستند و با فشار روغن کار می کنند، الزاما باید گرید روغن رعایت شود تا موتور خودرو آسیب نبیند.

شاخص گرانروی SAE روغن موتوری که برای خودروی خود انتخاب می کنید، باید دقیقا برابر با شاخص گرانروی که در در دفترچه خودرو شما درج شده است، باشد.

لازم به ذکر است حتی در یک نوع خودرو براساس مدل و سال ساخت خودرو نیز شاخص گرانروی SAE متفاوتی برای روغن موتور مناسب پیشنهاد می شود.

زیرا شاخص گرانروی روغن موتور مناسب خودرو تنها براساس دمای محیط تعیین نمی شود.

بلکه مهمترین عامل تعیین شاخص گرانروی روغن موتور مناسب مشخصات فنی موتور خودرو است.

ویسکوزیته انواع روغن موتور

۲-استاندارد سطح کیفی API:

استاندارد API توسط انیستیتو نفت آمریکا (American Petroleum Institute) ایجاد شده است.

این مرسوم ترین طبقه بندی سطح کیفی روغن موتور در ایران است.

سطح کیفی روغن موتور، یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب روغن موتور مناسب است.

با پیشرفت روز افزون مهندسی و فناوری موتور خودرو، سطح کیفیت و مواد افزودنی روغن موتورها نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده است.

به طوری که استاندارد API برای طبقه بندی سطح کیفی روغن موتور کدبندی خاصی ایجاد کرده است.

کدبندی API به صورت کدهای دو حرفی است که حرف اول بیانگر نوع روغن موتور برای موتورهای بنزینی و دیزلی است.

روغن موتورهای خودروهای بنزینی در استاندارد API با علامت S که حرف اول کلمه Service ( اتوسرویس ها و تعویض روغن ها، گاراژها) است، آغاز می شود.

همچنین اگر استاندارد API با حرف C، مخفف Commercial (وسیله نقلیه تجاری، کشاورزی) شروع شود، به این معنا است که روغن موتور برای خودروهای دیزلی طراحی و ساخته شده است.

در سال ۲۰۱۷ استاندارد API از حرف F که مخفف Fuel-Efficient (مصرف بهینه سوخت) است، برای طبقه بندی نسل جدید روغن موتورهای دیزلی استفاده کرد.

api انواع روغن موتور

 استاندارد API S سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی

در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی، دومین حرف نشانگر کیفیت روغن موتور بنزینی است.

پس از حرف S یکی از حروف A تا N می آید و بالاترین سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی که تا کنون در سال۲۰۲۰ معرفی شده، API SP است.

سطح کیفی SA نیز پایین ترین سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی است.

اطلاعات مربوط به سطوح کیفی روغن موتورهای بنزینی در جدول زیر آمده است.

محافظت از موتور خودرو در برابر ناک و احتراق پیش رس

موتورهای امروزی کوچکتر، کارآمدتر، پیشرفته تر و قدرتمندتر هستند.

این موتورها و بویژه موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم (GDI) و توربوشارژ در شرایط عملیاتی شدید کار می کنند که باعث حساسیت بیشتر این موتورها به پدیده ناک و احتراق پیش رس می شود.

ناک در لغت به معنای ضربه است. ولی در علم مکانیک خودرو، به یک پدیده منفی در داخل موتور تلقی می شود.

احتراق پیش رس تصادفی ( SPI ) یا پیش احتراق دورکم ( LSPI ) یک رویداد قبل از احتراق اصلی در موتورهای بنزینی است.

نقاط گداخته شده داخل محفظه احتراق می تواند باعث احتراق قبل از جرقه شمع شود.

احتراق پیش رس مشکلات زیادی را در سیلندرهای موتور ایجاد می کند.

این موضوع می تواند باعث آسیب دائمی در دیواره های سیلندر، پیستون ها، رینگ پیستون، شاتون ها و شمع ها شود.

حتی می تواند به از کارافتادن موتور منجر شود که معمولا تصادفی و نادر است.

استانداردهای جدید API همچون SN plus و به ویژه API SP برای محافظت بیشتر از موتورهای توربوشارژ و تزریق مستقیم ( GDI ) دربرابر صدمات ناشی از پدیده احتراق پیش رس است.

آیا خودرو من نیاز به روغن موتور سطح کیفی API SP دارد؟

در صورتی که در دفترچه راهنمای خودرو استفاده از روغن موتورهای با سطح کیفی API SP توصیه شود، باید از این سطح کیفی استفاده کنید.

لازم به ذکر است این سطح کیفی موجب کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانه ای می شود.

 

 استاندارد API C سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی

در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی دومین حرف نشانگر کیفیت روغن موتور دیزلی است.

از حرف A آغاز می شود و در سال ۲۰۱۷ به حرف K ختم شده است.

در روغن موتورهای مخصوص موتورهای دیزلی دوزمانه، در پایان استاندارد API عدد ۲ درج می شود.

برای روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه نیز عدد ۴ درج می شود.

بدین معنا که روغن موتور دیزلی API CA پایین ترین سطح کیفی روغن موتور دیزلی را دارد.

و روغن موتور API CK-4 بالاترین سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه است.

در جدول زیر سطوح کیفی روغن موتورهای دیزلی بیان شده است:

استاندارد api انواع روغن موتور

 استاندارد API F نسل جدید سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی

در سال ۲۰۱۷ برای موتورهای دیزلی چهارزمانه با دور موتور بالا ( ۱۰۰۰ دور در دقیقه)، سطح کیفی API FA-4 براساس استاندارد انتشار گازهای گلخانه ای معرفی شد.

شاخص گرانروی FA-4 به صورت x W 30 است.

در موتورهای دیزلی که سطوح کیفی  CK-4 ،CJ-4 ،CI-4 ،CI-4 PLUS ،CI-4 و CH-4 برای روغن موتور آن ها توصیه شده است، نمی توان از روغن موتورهای با سطح کیفی FA-4 استفاده کرد.

با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروهای دیزلی می توان تعیین کرد که آیا سطح کیفی API FA-4 برای موتور دیزلی مناسب است یا خیر.

برخی از روغن موتورها دارای قابلیت استفاده همزمان در موتورهای بنزینی و دیزلی هستند.

در این صورت سطح کیفی آنها به صورت دو کدی نوشته می شود؛ مانند سطح کیفی API SN/CI.

علاوه بر استاندرد کیفی API، استانداردهای کیفی دیگری نیز وجود دارد اما در ایران مرسوم نیستند.

یکی دیگر از استانداردهایی که ممکن است در دفترچه خودروهای وارداتی ذکر شده باشد، استاندارد بین المللی زیر است:

استاندارد سطح کیفی روغن موتور ILSAC:

کلمه ILSAC مخفف عبارت International Lubricant Standardization and Approval Committee سازمان بین المللی استاندارد و کمیته تایید (کیفیت) روانکارها است.

این سازمان از سال ۱۹۹۴ پس از آنکه خودروسازان از عدم سرعت کافی در تدوین استانداردهای روز روغن موتور ناراضی بودند، در زمره موسسات بررسی تعریف و تایید سطوح کیفیت روغن های موتور بنزینی فعالیت خود را آغاز کرد.

درحال حاضر برخی سازندگان خودروها در دفترچه های جدید راهنمای خودرو، سطح کیفی روغن موتور مناسب خودرو را براساس استاندارد ILSAC را ذکر می‌ کنند.

همچنین تولیدکنندگان روغن موتور سطح کیفی روغن موتور تولید شده را براساس استاندارد ILSAC روی بسته بندی روغن موتور ذکر می کنند.

روغن موتور در طبقه بندی ILSAC از GF-1 تا GF-6 است.

لازم به ذکر است در استاندارد ILSAC علاوه بر کیفیت روغن موتور، گرانروی روغن موتور نیز لحاظ می شود.

۳-فناوری ساخت روغن موتور

روغن موتورهای موجود در بازار از نظر فناوری و فرآیند ساخت به سه دسته تقسیم بندی می شوند.

تقریبا روی بسته بندی تمام روغن موتورها، فناوری ساخت روغن موتور درج می شود.

روغن موتور معدنی (Mineral)

روغن موتورهای معدنی اولین نوع روغن موتور تولید شده است.

در واقع روغن موتورهای معدنی بر پایه نفت خام تولید می شوند.

روغن موتورهای معدنی با توجه به فرآیند ساخت ساده تر، نسبت به روغن موتورهای فول سنتتیک یا نیمه سنتتیک قیمت های به مراتب پایین تری دارند.

روغن موتورهای معدنی بیشتر وظیفه روانکاری را برعهده دارند.

به خاطر اصلاح نشدن ساختار شیمیایی و مواد افزودنی کمتر در این نوع روغن موتور، بازه زمانی بین دو تعویض روغن موتور کوتاه تر است.

روغن های معدنی در موتور خودروهای قدیمی استفاده می شوند.

روغن موتور سنتتیک یا فول سنتتیک (Synthetic)

در جنگ جهانی دوم، آلمانی ها با توجه به نبود نفت، با استفاده از زغال سنگ و گاز متان بصورت انبوه، اولین روغن موتور سنتتیک را تولید کردند.

این نوع روغن موتورها ابتدا در موتور جت مورد استفاده قرار گرفت.

ولی با گذشت زمان و نیز مزایای زیاد نسبت به روغن موتورهای معدنی، در موتور خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

روغن موتورهای سنتتیک از طریق ترکیبات شیمیایی و در آزمایشگاه تولید می شوند.

در فرآیند ساخت روغن موتورهای سنتتیک، ناخالصی موجود در روغن موتور از بین می رود.

ساختار شیمیایی روغن موتور به گونه ای اصلاح می شود تا روغن موتور کیفیت و روانکاری بالاتری نسبت به سایر روغن موتورها داشته باشد.

هر روغن موتور از دو بخش متمایز تشکیل شده است.

بخش اول پایه‌ اصلی روغن است و بخش دوم، ادتیوها و  افزودنی ها است.

این افزودنی ها به ترکیب اصلی اضافه می شود تا محصول نهایی تولید شود.

تفاوت اصلی روغن موتورهای مینرال و سنتتیک در ترکیب پایه‌ آن‌هاست.

روغن سنتتیک ساختار مولکولی کاملا یکنواخت و خواص بسیار بهتری دارد

ترکیب پایه در روغن موتورهای معدنی از نفت خام به دست می‌آید، درصورتی که ترکیب پایه‌ روغن‌های سنتتیک را ترکیبات شیمیایی آزمایشگاهی تشکیل می دهد.

دارا بودن ساختار مولکولی یکنواخت یکی از ویژگی های روغن موتورهای سنتتیک، نسبت به روغن موتورهای مینرال است.

مولکول های روغن موتورهای سنتتیک به راحتی می توانند روی هم بلغزند و بهترین عملکرد روانکاری را داشته باشند.

در صورتی که ساختار مولکولی روغن موتورهای مینرال، یکنواخت نیست و برای لغزیدن روی یکدیگر با مشکل مواجه می شوند.

هر کدام از این ادتیوها (مواد افزودنی) ویژگی های خاصی را در روغن موتورهای سنتتیک ایجاد می کنند.

از جمله این مزایا و ویژگی ها می توان به:

تبخیر کم و پایداری بهتر، حفظ گرانروی در دماهای بالا و پایین، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، جلوگیری از خوردگی و کف، کمک به کاهش مصرف سوخت، کاهش رسوبات موتور و… اشاره کرد.

همچنین کارکرد آنها به تبع کیفیت بهتر، بالاتر است.

روغن موتورهای تمام سنتتیک، گران قیمت ترین روغن موتورهای موجود هستند.

روغن موتور سنتتیک

روغن موتور نیمه سنتتیک (Semi Synthetic)

روغن موتورهای نیمه سنتتیک در واقع مابین روغن موتورهای معدنی و فول سنتتیک قرار می گیرند.

در واقع نیمه سنتتیک از ترکیب روغن موتورهای معدنی و سنتتیک حاصل می شود.

هرچند روغن موتورهای نیمه سنتتیک از تمام مزایای روغن موتور سنتتیک بهره نمی‌برد.

اما نیمه سنتتیک ها کیفیت بالاتری نسبت به روغن موتورهای معدنی دارند.

روغن های نیمه سنتتیک به خاطر داشتن ادتیوها و افزودنی های بیشتر نسبت به مینرال ها، در دماهای بالا و شرایط سخت مانند دورهای بالای موتور، توانایی و تحمل بالاتری از خود نشان می دهند.

در واقع روغن های نیمه سنتتیک از لحاظ ویژگی و قیمت مابین روغن موتورهای معدنی و فول سنتتیک هستند.

تا کنون سه فاکتور بسیار مهم در انتخاب روغن موتور مناسب یعنی شاخص گرانروی روغن موتور SAE، سطح کیفی روغن موتور ILSAC و API و فناوری ساخت روغن موتور مورد بررسی قرار گرفت.

حال پس از انتخاب روغن مناسب، نیاز به رعایت مواردی در مورد زمان و نحوه تعویض روغن است.

روغن موتور فلاشینگ

دسته‌ دیگری از روغن موتورها نیز با نام فلاشینگ وجود دارند.

روغن هایی با گرید 0W20 که تقریبا شبیه به آب هستند.

گفته می شود خودروهای هیبریدی مدرن از این نوع روغن‌ها بهره می گیرند.

اما حقیقت آن است که فلاشینگ پیش از آنکه یک روانکار مخصوص خودروهای مدرن باشد، یک ابزار برای پاک سازی موتوری است.

در موارد زیر نیاز به استفاده از این روغن موتور است:

۱- اگر خودروی دست دو خریداری کرده اید و از سوابق سرویس دوره‌ای آن اطلاعات دقیقی در دست ندارید.

۲- چنانچه فردی هستید که در فواصل طولانی مدت تعویض روغن خودرو را انجام می دهید، فلاشینگ موتور تاثیر بسزایی در سلامت موتور خواهد داشت.

۳- زمانیکه موتور خودرو را تعمیر می‌کنید، حتما فرآیند فلاشینگ موتور را انجام دهید تا به صورت کامل موتور خودرو پاکسازی شود.

فلاشینگ روغن موتور

تعمیرکاران در پروسه‌ فلاش، روغن موجود در موتور را تخلیه و روغن فلاشینگ را جایگزین آن می کنند.

سپس موتور را به‌صورت درجا و طی ۱۰ دقیقه به کار می اندازند.

سپس مایع فلاشینگ را که آغشته به رسوبات موتور است تخلیه می کنند.

در انتها طبق روال عادی از یک روغن استاندارد بهره می گیرند.

خراب‌شدن روغن‌ موتور

روغن پس از مدتی شروع به اکسیدشدن می کند.

بدین ترتیب با گذشت زمان گرانروی روغن به دلیل به وجود آمدن مواد حاصل از اکسیدشدن، افزایش یافته و با تولید اسیدهای آلی باعث خوردگی یاتاقان‌ها می شود.

در مخزن هایی که حجم کمتری دارند اکسیدشدن روغن سریعتر اتفاق می افتد.

درجا کار کردن موتور و حرکت در مسافت های کوتاه باعث می شود موتور فرصت کافی برای گرم شدن پیدا نکند.

وجود آب داخل روغن، بخصوص در کارتر و نقاط دیگری که درجه حرارت روغن پایین است، باعث تشکیل لجنی نرم و چسبنده می شود.

همچنین وقتی سوخت وارد کارتر می شود، مقداری از محصولات حاصل از احتراق را نیز همراه خود به کارتر حمل می کند.

این مواد شامل مواد باقی مانده جامد، دوده و احتمالاً ترکیبات حاوی سرب است.

دلیل سیاهی روغن وارد شدن محصولات احتراق به داخل روغن است

با گرم شدن موتور، سوخت وارد شده به کارتر تبخیر می شود.

با وجود این تبخیر ولی مواد جامد در روغن باقی می مانند و در نتیجه در کارتر لجن تولید می شود.

بنابراین مخلوط آب، روغن، سوخت و دیگر آلاینده های حاصل از احتراق می‌ توانند وارد کارتر و در آنجا به لجن تبدیل شوند.

البته موتورهای دیزلی بدلیل نسبت تراکم بالا نسبت به تشکیل رسوب در محفظه احتراق حساسیت زیادی ندارند.

در موتورهای بنزینی اگر این رسوبات به صورت مداوم در معرض فرآیند احتراق قرار گیرند ممکن است که سرخ شوند و منبع تولید جرقه جهت آتش زدن سوخت در محفظه احتراق شوند.

که نتیجه آن پدیده های نامطلوبی از قبیل ضربه، پیش اشتعالی و صداهای ناهنجار در موتور است.

استفاده از سوخت با عدد اکتان بالا و روغنی که نسبت به تشکیل رسوب و لجن مقاومتر باشد تا حدی این پدیده را کاهش می دهد.

از آنجا که تشکیل رسوب و لجن موجب ایجاد سائیدگی در قطعات موتور و عدم روانکاری مناسب می شوند، باید طبق یک برنامه مناسب روغن موتور تعویض شود.

روغن های تقلبی بلای جان موتور هستند

البته عوامل دیگری نیز ممکن است در خرابی موتور توسط روغن تاثیر داشته باشند.

مثلا روغن های تقلبی که در بسته بندی کاملا اصلی روانه بازار می شوند.

این روغن ها همان روغن های سوخته است که تصفیه و دوباره بسته بندی می شوند.

اما به علت از دست دادن خواص خود مانند روغن اصلی عمل نمی کنند و به سرعت تبخیر یا لجن می شوند.

البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولی است.

و قطعا در شرایط سخت، قضیه کاملا فرق می کند و به عواملی مانند:

۱- کیفیت مکانیکی موتور

۲- کیفیت سوخت مصرفی و روغن موتور

۳- فیلترهای هوا و روغن

۴- شرایط کاری موتور

۵- نوع خودرو، مدل خودرو و سال ساخت خودرو

۶- مدت زمان استفاده یا درون روغن موتور

توجه داشته باشید که برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندن روغن در داخل مخزن روغن نیز بستگی دارد.

چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده است، بستگی زیادی دارد.

البته موارد خاص مثل استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن‌‌ را جلوتر می‌اندازد.

تعیین روغن موتور مناسب برای خودرو

با مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود می توانید سطح کیفی روغن موتور مناسب خودروی خودتان را تعیین کنید.

روغن موتور با سطح کیفی بالاتر از آن چه در دفترچه ذکر شده است را می توان استفاده کرد.

یعنی در صورتی که در دفترچه خودرو برای روغن موتور سطح کیفی پایین تر توصیه می شود، می توان از روغن موتورهای با سطح کیفی بالاتر استفاده کرد.

ولی استفاده از روغن موتور با سطح کیفی پایین تر از سطح کیفی پیشنهاد شده در دفترچه راهنمای خودرو ممکن نیست.

چرا که می تواند موجب صدمات و آسیب های متعدد به موتور خودرو شود.

هر دو این شاخص ها باید با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو تعیین شوند.

زیرا شاخص های گرانروی و سطح کیفی روغن موتور برای انواع مختلف خودروها و حتی مدل های (سال) یک نوع خودرو متفاوت است.

جدول روغن موتور

راهکارهای ویژه‌ تعویض روغن موتور

اغلب سازندگان خودرو‌‌‌ توصیه می کنند در خودروهای بنزینی با تکنولوژی روز دنیا بین ۵ تا ۱۲ هزار کیلومتر (۷۵۰۰ مایل)، یا هر شش ماه یک بار، روغن موتور باید تعویض شود.

البته شرایط ذکر شده در مورد کارکرد خودرو در حالت معمولی است.

قطعا در شرایط سخت، ماجرا کاملا فرق می کند و به عواملی مانند:

۱- کیفیت مکانیکی موتور

۲- کیفیت سوخت مصرفی و روغن موتور

۳- فیلترهای هوا و روغن

۴- شرایط کاری موتور

۵- نوع خودرو، مدل خودرو و سال ساخت خودرو

۶- مدت زمان استفاده از روغن موتور

چون تغییرات خواص روغن موتور، به مقدار کارکرد موتور و به مدت زمانی که روغن در موتور بوده است، بستگی زیادی دارد.

البته موارد خاص مثل استارت زدن زیاد در هوای سرد یا حرکت زیاد در مسیرهای پر ترافیک، مدت زمان تعویض روغن موتور و فیلتر روغن‌‌ را جلوتر می‌ اندازد.

حرفه‌ای ها پیشنهادهای دیگری نیز در زمینه‌‌ تعویض و نگهداری از روغن موتور دارند.

سیاه شدن ملاک خوبی برای تعویض نیست.

میزان چسبندگی می تواند یکی از راه های ساده برای فهمیدن زمان مناسب تعویض باشد.

روش کار به این صورت است که بخشی از روغن را بین دو انگشت قرار دهیم.

اگر هنگام باز کردن انگشتان روغن به اصطلاح «کش آمد» هنوز کیفیت آن قابل قبول است.

در غیر این صورت زمان تعویض نزدیک است.

هم چنین پیشنهاد اکید می شود که هرگز روی روغن باقی مانده در کارتل، روغن جدید ریخته نشود.

حتی درصورتی که روغن جدید از همان مارک و مدل روغن مصرف شده باشد.

توصیه می شود پروسه‌ تعویض روغن در زمان گرم بودن موتور صورت بگیرد.

روغن سرد آلودگی را با خود بیرون نمی آورد.

ساکشن روغن موتور ممنوع!

متخصصین فنی خودرو توصیه کرده­‌اند از دستگاه های جدید مکش و ساکشن روغن موتور که جدیدا بسیار متداول شده، استفاده نشود.

زیرا باعث باقی ماندن رسوبات مضر در داخل محفظه روغن موتور می ­شود.

همچنین مقداری از روغن موتور قدیمی درون محفظه روغن باقی می­‌ماند.

این اتفاق، باعث مخلوط شدن روغن موتور قدیمی با روغن موتور جدید خواهد شد.

اکسیده بودن روغن موتور قدیمی و تفاوت ساختاری و شیمیایی آن با روغن موتور جدید، خاصیت روغن موتور جدید را کم کرده و باعث کاهش خاصیت روغن موتور جدید می ­شود.

پس حواستان باشد که برای تعویض روغن موتور خودروی خود از دستگاه ساکشن استفاده نکنید.

و عجله­‌ ای برای تعویض روغن نداشته باشید، تا تمام روغن موتورهای سوخته از مخزن روغن تخلیه شود.

روغن موتور مناسب خودروهای داخلی:

انواع روغن موتور

روغن موتور بهران سوپر رانا:

برای خودروهای با طراحی موتور سال ۲۰۱۱ و بالاتر.

روغن موتور بهران رانا:

مناسب برای هیوندا النترا، کیا سراتو، نیسان تیانا، سوزوکی گرند ویتارا و مزدا ۳ .

روغن موتور بهران رانا:

مناسب برای دنا پلاس توربو، رنو ساندرو، پژو ۲۰۷، مگان، چانگان CS35، جک SS-S7، جیلی امگراند ۷، هایما S7، لیفان X50-X60 .

روغن موتور بهران سوپر پیشتاز نیمه سینتتیک:

مناسب برای تیبا، سمند EF7، تندر ۹۰، دنا، رانا، پژو پارس اتوماتیک، برلیانس (همه مدل ها)، پژو ۲۰۶ (همه مدل ها) و MVM X33.

روغن موتور بهران سوپر پیشتاز:

مناسب برای رونیز، مزدا ۳۲۳، سمند (مدل های LX و SE) و پژو پارس (مدل های ELX و LX با موتور XU7) .

روغن موتور بهران پیشتاز:

مناسب برای پژو ۴۰۵، پژو ROA و پراید انژکتوری.

بیشتر بخوانید:

انواع مکمل‌های سوخت را بشناسید

سرویس دوره‌ای خودرو چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

عیب یابی و تعمیر خودرو/راه تشخیص روغن سوزی چیست و هزینه تعمیر آن چقدر است؟




8 دیدگاه

  1. سلام ، میگید ساکشن استفاه نکن اولا پرشیا تی یو پنج براینکه تخلیش باز بشه باید سینیم باز بشه و کلی درد سره واقعا اعصاب میخواد بعدشم نگه دارنده تخلیع بعد یه مدت هرز میشه باعث ریختن روغن میشه که بازم اعصاب خورد کنی میشه اگه راه حل دارین لطفا بگین ممنون.

  2. سلام شما نکته بسیار خوبی در مورد تخلیه روغن با ساکشن را بیان کرده اید که از نظر فنئ کاملا قابل احترام ودرست است میدانید کارتل از جنس آلومینیوم است و احتمال هرز شدن را دارد شاید اوایل نو بودن خوب باشد ولی پس از مدت کوتاه از بین میرود وبسیار هزینه ساز خواهد شد بهتر است این کار ریشه ای درست شود جای تخلیه روغن اصلاح کنید نه اینکه بفرمائید مبلغ دو میلیون تو جیب باشه آنگاه که پیچ هرز شد زنگ بزنید تراشکار و مکانیک …لطفا، اگر امکان دارد وخود ساز پیچار ه نمیشود از کار خونه اصلاح کنید من که چشمم آب نمیخوره خودرو سازی که رحم به پخش لاستیک کف پا نمیکنه بخواد اشکال کار خودشو بگیره مکر اینجا آلمان یا ژاپن ………..عذر خواهئ میکنم هر گو هی که میخواهید بخورید از جیب ما مایه بگذارید جیب مردم غیر قابل قفل است این آبشن رو نداره هر وقت دلتون خواست از آبشن خودرو کم کرده وبه آبشن جیب خودتان اضافه کنید ……طیب الله خدا این چند لقمه حرام را از شما قبول کند بخورید…………. برای فامیل یادتون نره ببرید

  3. سلام من پراید کاربراتی دوگانه دارم امروز یکدفه دیدم دود میکنه پارسال واشر سرسیلندر عوض کردم احتمال داره از روغن موتور باشه ایرانول ۱۲۰۰۰ریختم وقتش تعویضش گذشته مکعمل بریزم خوب نمیشه بیزحمت راهنمایی کنین ممنون میشم دوستان عزیز یا پیام بدین ۰۹۱۷۹۰۰۶۴۵۳ سپاس گذارم از شما از بندر عباسم

  4. باسلام لطفا راهنمایی کنید برا وانت پیکان مدل۹۳تکسوز برای فصل سرمایه روغنی با چه گرانروی بریزم؟به هرجامراجعه میکنی میگه فرقی نداره؟۲۰w50 ایرانول ۶۰۰۰میریزم خوبه ؟چی بریزم بهتره؟مارکش هم لطف کنیدممنونم

  5. باسلام لطفا راهنمایی کنید برا وانت پیکان مدل۹۳تکسوز برای فصل سرماچه روغنی با چه گرانروی بریزم؟به هرجامراجعه میکنی میگه فرقی نداره؟۲۰w50 ایرانول ۶۰۰۰میریزم خوبه ؟چی بریزم بهتره؟مارکش هم لطف کنیدممنونم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط