تاکسی‌های برقی شهرداری تهران با این ویژگی‌ها خدمات می‌دهند

از دست ندهید

تاکسی‌های برقی شهرداری تهران به زودی خدمات خود را در مسیرهای مختلف در پایتخت آغاز خواهند کرد. به بیان منابع آگاه، شهرداری تهران تعداد ۲۵ هزار دستگاه خودرو برقی را برای مصارف خدماتی وارد کرده‌است. این خودروها فروشی نیستند و توسط رانندگان برخی شرکت‌های حمل و نقل شهری، خدمات جابجایی مسافران را در تهران آغاز خواهند کرد. اما تاکسی‌های برقی شهرداری تهران که نتیجه قراردادی ۲ میلیارد یورویی است، چه خودروهایی هستند؟

در کانال آپارات بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – تاکسی‌های برقی شهرداری تهران همگی چینی هستند. همانطور که می‌دانیم، بسیاری از شرکت‌های خودرویی در ماه‌های اخیر به دلیل تعرفه‌های گمرکی بسیار کم، در تلاش هستند تا خودروهای برقی جهت مصارف حمل و نقل شهری وارد کنند.

علاوه‌بر برخی خودروسازان خصوصی و دولتی، شهرداری تهران نیز اقدام به واردات خودروهای برقی جهت استفاده در ناوگان تاکسی‌رانی کرد. این خودروهای الکتریکی براساس اطلاعات منابع آگاه همگی از برند Aion هستند.

در کانال آپارات بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

Aion در حقیقت شرکت زیر مجموعه جی ای سی است که خودروهای برقی برند GAC را در شهر گوانجو می‌سازد. این شرکت خودروسازی نخستین بار در سال ۲۰۱۷ با نام GAC New Energy Automobile فعالیت خود را در حوزه ساخت خودروهای الکتریکی آغاز کرد. اما در سال ۲۰۲۰، نام این برند به Aion تغییر یافت تا هویت برند مستقلی برای آن ایجاد شود.

در بازار خودرو ایران، شرکت راسا موتور خاورمیانه برخی از محصولات برند GAC را در سامانه یکپارچه به فروش می‌رساند. از همین رو، مدل Aion Y نیز به عنوان یک خودرو الکتریکی به زودی در کشورمان عرضه خواهد شد.

اما Aion های شهرداری تهران به هیچ عنوان در سامانه‌های فروش قرار نخواهند گرفت. بلکه شرکت‌های حمل و نقل وابسته‌به شهرداری تهران این خودروها را در اختیار خواهند گرفت و رانندگان تاکسی از آنها برای ارائه خدمات جابجایی مسافران استفاده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: آمار فروش ایران خودرو، سایپا و زامیاد در سال ۲۰۲۳ منتشر شد

جی ای سی آیون S Pio

آیون S Pio ارزانترین خودرو در میان تاکسی‌های برقی شهرداری تهران خواهد بود. این خودرو که ابعادی برابر با ۴۸۰۵×۱۸۸۰×۱۵۴۵ میلیمتر دارد مجهز به باتری‌های ۵۵ کیلووات ساعتی است.

آیون S Pio با اتکا به ظرفیت باتری‌های خود می‌تواند تا ۴۳۰ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل پشت سر بگذارد. توان موتور TZ184XYA2001 این خودرو ۱۳۴ اسب بخار است و گشتاور آن نیز به رقم ۲۲۵ نیوتن متر می‌رسد. تمامی توان و گشتاور این قوای محرکه الکتریکی توسط گیربکس تک سرعته به محور جلو آیون S Pio منتقل می‌شود.

تاکسی‌های برقی شهرداری تهران

Aion S Pio ظرفیت باری برابر با ۴۵۳ لیتر دارد و برای مصارف داخل شهرها بسیار مناسب است. میزان مصرف انرژی در این محصول Aion نیز (در حالت آزمایشگاهی) ۱۲.۹ کیلووات در هر ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شد. شتاب صفر تا صد کیلومتر سدان ارزان قیمت به طور رسمی اعلام نشد. اما می‌توان با آن تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت سرعت گرفت.

به دلیل آنکه آیون S Pio محصول سال ۲۰۲۲ این خودروساز چینی است، قیمت آن نیز در مقایسه با رقبایش بسیار کمتر است. به طوری که می‌توان اکنون آن را با تخفیف ۱۲ هزار یوانی (۱۰۸ میلیون و ۳۶۰ هزار تومانی) به قیمت ۱۲۷ هزار و ۸۰۰ یوان خریداری کرد. این رقم پس از تبدیل نرخ ارز معادل ۱ میلیارد و ۱۵۴ میلیون و ۳۴ هزار تومان است.

تاکسی‌های برقی شهرداری تهران

از جمله امکانات رفاهی این محصول می‌توان به تهویه مطبوع دو کاناله، رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، کروز کنترل، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی‌، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، نمایشگر ۳.۵ اینچی پشت فرمان، نمایشگر ۸ اینچی مولتی مدیا و خروجی تهویه برای سرنشینان ردیف عقب اشاره کرد.

جی ای سی آیون S مکس

جی ای سی آیون S مکس در واقع نسخه کاملاً به روز آیون S Pio است که نخستین بار در سال ۲۰۲۳ به بازار خودرو چین معرفی شد. این محصول برقی، از باتری‌های ۵۹.۵ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که در مدت زمان ۳۰ دقیقه، از ۳۰ تا ۸۰ درصد می‌توان آن را شارژ کرد.

توان آیون S مکس به ۲۰۴ اسب بخار می‌رسد و گشتاور آن نیز ۲۳۵ نیوتن متر است. تمامی این نیرو و گشتاور توسط گیربکس تک سرعته اتوماتیک به محور جلو این خودرو منتقل می‌شود.

تاکسی‌های برقی شهرداری تهران

این خودرو ۱۷۳۰ کیلوگرمی در مدت زمان ۷.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌توان با آن سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را تجربه کرد. این خودرو با یکبار شارژ کامل تا ۵۱۰ کیلومتر پیمایش دارد و مصرف انرژی در آن نیز ۱۲.۹ کیلووات در ازای هر صد کیلومتر اعلام شد.

طول، عرض و ارتفاع این محصول به عنوان یکی از تاکسی‌های برقی شهرداری تهران به ترتیب ۴۸۶۳x1890x1515 میلیمتر است. فاصله بین محورهای آن نیز به رقم ۲۷۶۰ میلیمتر می‌رسد. تعلیق جلو آیون S مکس از نوع مک‌فرسون است و در محور عقب نیز می‌توان تعلیق تورشن بیم را مشاهده کرد.

شهرداری تهران قصد دارد تا آیون S مکس را هم در ناوگان تاکسی‌رانی تهران و هم به عنوان تاکسی فرودگاهی استفاده کند. به همین منظور، حجم فضای بار در این خودرو بسیار مهم است. GAC اعلام کرد که Aion S Max با ظرفیت بار ۴۵۳ لیتری تولید شد تا بتواند نیازهای یک خانواده را تأمین کند. از همین رو، حمل یک یا دو چمدان در فضای بار این خودرو به راحتی ممکن است.

امکانات رفاهی آیون S مکس

تاکسی‌های برقی شهرداری تهران

از جمله امکانات این خودرو می‌توان به رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری و البته جانبی، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، سانروف، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی پشت فرمان، نمایشگر لمسی ۱۴.۶ اینچی، دستیار صوتی، ۹ اسپیکر برای سیستم صوتی، نورپردازی داخلی با امکان انتخاب ۳۲ رنگ، سنسور باران و ایرکاندیشن دو نقطه‌ای با خروجی تهویه برای ردیف دوم اشاره کرد.

از آنجایی که تاکسی‌های برقی شهرداری تهران با کمترین سطح امکانات از چین خریداری شدند، قیمت S مکس نیز مانند S Pio ارزان است. به طوری که می‌توان آن را در ازای پرداخت مبلغ ۱۳۷ هزار و ۹۰۰ یوان از یکی از نمایندگی‌های Aion در چین خریداری کرد. این رقم پس از تبدیل نرخ ارز برابر با ۱ میلیارد و ۲۴۵ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پژو ۲۰۷ ؛ همه‌چیز درباره تیپ‌های مختلف شیر پیر

جی ای سی آیون LX پلاس

تاکسی‌های برقی شهرداری تهران

آیون LX پلاس را می‌توان سریعترین و لوکس‌ترین تاکسی در میان تاکسی‌های برقی شهرداری تهران نامید. این خودرو که از سال ۲۰۲۱ وارد بازار خودرو چین شد، مجهز به دو موتور الکتریکی به قدرت ۴۸۳ اسب بخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر است. نیرو و گشتاور موتور الکتریکی این کراس‌اوور اندازه متوسط توسط گیربکس تک سرعته اتوماتیک به هر دو محور جلو و عقب آیون LX پلاس منتقل می‌شود.

از همین رو، شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۲ تن و ۲۲۰ کیلوگرمی ۳.۹ ثانیه است و می‌توان با آن به سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت رسید. طول، عرض و ارتفاع این خودرو الکتریکی به ترتیب برابر است با ۴۸۳۵x1935x1685 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز ۲۹۲۰ میلیمتر اعلام شد.

این خودرو با یکبار شارژ کامل تا ۶۰۰ کیلومتر پیمایش دارد. اما به دلیل وزن زیاد و ابعاد خودرو، میزان مصرف انرژی در آن به ۱۶ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر می‌رسد که بیشتر از آیون S Pio و S مکس است.

تعلیق جلو آیون LX پلاس از نوع مک‌فرسون است و در محور عقب آن نیز بازوهای پنج‌گانه مستقل را می‌توان تماشا کرد. از جمله نکات جالب در این خودرو آن است که این تاکسی با رینگ‌های ۲۰ اینچی به طور استاندارد در شهر تهران تردد خواهد کرد.

امکانات و قیمت آیون LX پلاس

تاکسی‌های برقی شهرداری تهران

ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، ایربگ‌های راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده‌ای، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها، رادارهای هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدارهای برخورد از جلو و عقب و دستیار رانندگی در ترافیک تنها بخشی از امکانات رفاهی این خودرو به شمار می‌روند.

از جمله دیگر امکانات آیون LX پلاس به عنوان یکی از تاکسی‌های برقی شهرداری تهران می‌توان به سانروف پانورامیک ثابت، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، درب صندوق عقب برقی با حافظه، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی پشت فرمان، صندلی‌های برقی ردیف اول و دوم، خسته‌گیر صندلی عقب، گرمکن و تهویه صندلی‌ها، نمایشگر ۱۵.۶ اینچی مولتی مدیا، ۱۰ اسپیکر برای سیستم صوتی آلپاین، نورپردازی داخلی با ۳۲ رنگ، سنسور باران و تهویه مطبوع دو نقطه‌ای با خروجی تهویه برای ردیف دوم اشاره کرد.

در کانال آپارات بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

قیمت نسخه پایه این خودرو با همین مشخصات در چین به ۳۳۹ هزار و ۶۰۰ یوان می‌رسد. این رقم پس از تبدیل نرخ ارز امروز برابر است با ۳ میلیارد و ۶۶ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان. همانطور که عنوان شد، تاکسی‌های برقی شهرداری تهران فقط توسط شرکت‌های حمل و نقل خریداری می‌شوند و رانندگان بدون پرداخت وجه از آنها استفاده می‌کنند. از همین رو، رانندگان نگرانی‌ای بابت خدمات پس از فروش، عمر باتری‌ها و… در این خودروها ندارند.

بیشتر بخوانید: قیمت ریسپکت دو بهمن موتور افزایش یافت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت موتور هوندا ۱۲۵ باز هم بالا رفت! کدام مدل‌ها گران شدند؟

قیمت موتور هوندا 125 به 100 میلیون تومان رسید. قیمت موتورسیکلت در بازار افزایش یافته‌است و قیمت انواع موتورسیکلت‌های...

پست‌های مرتبط