پیشرانه جدید تیبا چه مشخصاتی دارد؟

از دست ندهید

پیشرانه جدید تیبا از سوی مگاموتور معرفی شد. این پیشرانه نسخه تقویت شده پیشرانه کد M15 سایپا است. این پیشرانه چه مشخصاتی دارد و روی کدام خودروها نصب خواهد شد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: پیشرانه M15 سایپا خود نسخه تقویت شده پیشرانه پراید است که با هزار و ۵۰۰ سی سی حجم قادر به تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۶ نیوتون‌متر گشتاور است.

مگا موتور با ارتقای این پیشرانه هشت سوپاپ موفق شده قدرت و گشتاورش را اندکی بهبود ببخشد.

هشت سوپاپ بودن یکی از بزرگ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین ضعف‌های این پیشرانه است چرا که قدرت هشتاد و هفت اسب‌بخار برای پیشرانه‌ای با  حجم هزار و ۵۰۰ سی سی عدد پایینی به حساب می‌آید.

ویدیوی این گفت و گو را در یوتیوب تماشا کنید:

اما پیشرانه جدید تیبا چه مشخصات فنی دارد؟

قدرت و گشتاور بیشتر در عین کاهش مصرف سوخت
پیشرانه جدید تیبا در مگاموتور
پیشرانه جدید تیبا در مگاموتور

مجتبی آقا‌محمدی مدیر بخش طراحی و توسعه موتور شرکت مگاموتور در مصاحبه اختصاصی درباره پیشرانه جدید تیبا، به بیت ران گفت: “پیشرانه M15 تیبا با هدف افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت مورد بهینه‌سازی قرار گرفت. با انجام این بهینه‌سازی، قدرت از حدود ۸۲ اسب بخار به ۹۰ اسب بخار و گشتاور از ۱۲۷ نیوتون‌متر به ۱۳۶ نیوتون‌متر ارتقا یافته، در حالی‌که مصرف سوخت هم پنج درصد کاهش داشته است.”

مجتبی آقا‌محمدی در زمینه تغییراتی که برای افزایش کارایی پیشرانه انجام شده است، نیز گفت: “برای رسیدن به کارایی بهتر، قطعه سر‌سیلندر موتور که در حقیقت هسته اصلی آن است را از نو طراحی کردیم. پورت هوا، پورت دود و محفظه احتراق را هم براساس شرایط احتراق بهتر باز طراحی کرده و منیفولد هوا هم براساس شرایط جدید سرسیلندر و عملکرد پیشرانه کاملا تیون شده است. منیفولد دود هم برای اخذ آلایندگی یورو پنج، از چدن به استیل تغییر کرده است.”

آقا‌محمدی تصریح کرد: “اعمال این تغییرات و افزودن ماژول VVT به سر‌سیلندر، منجر به کاهش مصرف سوخت پنج درصدی این پیشرانه شده است.”

اینجا تماشا کنید:

تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
رازهای پژو پارس با موتور جدید ؛ تست پرشیازیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی

 

آیا راننده می‌تواند تغییرات پیشرانه جدید را زیر پای خود حس کند؟

آقامحمدی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بیت ران که آیا راننده می‌تواند تغییرات پیشرانه را زیر پای خود حس کند پاسخ داد: “بله حتما همینطور خواهد بود. به دلیل افزایش گشتاور دور پایین، راننده در شروع حرکت می‌تواند شتاب و لذت بیشتری را تجربه کند.

علاوه بر افزایش شتاب خودرو به دلیل افزایش گشتاور، راننده می‌تواند به سرعت‌های بالاتری هم دست پیدا کند چرا که قدرت خودرو هم افزایش پیدا کرده است.”

عملکرد این پیشرانه چقدر بهتر شده و روی چه محصولاتی نصب خواهد شد؟

آقا‌محمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار بیت ران مبنی بر اینکه عملکرد پیشرانه جدید چقدر بهتر شده و روی چه محصولاتی نصب خواهد شد پاسخ داد: “با استفاده از ماژول VVT موفق شدیم گشتاور دور پایین ( Lowin Tourq ) را از ۱۱۳ نیوتون‌متر به ۱۱۹ نیوتون‌متر ارتقا دهیم که در بحث رفتار شروع حرکت خودرو اثر بسیار مثبتی داشته است.”

این مقام مسپول در مگاموتور تصریح کرد: “بر اساس سیاست گروه خودروسازی سایپا مبنی بر افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت محصولات، این پیشرانه در ابتدای سال آینده روی محصولات جدید پلت‌فرم X200 سایپا مانند سهند و اطلس به عنوان محصولات پیشرو نصب خواهد شد. این پیشرانه در ادامه روی سایر محصولات سایپا مانند کوییک و سایپا هم نصب خواهد شد.”

بیشتر بخوانید:

مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو
مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟
تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی
خودرو کوچک ایرانخودرو
نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟
موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول
سهند سایپا
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟
سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا
پلت فرم شاهین چگونه است؟
سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود
نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ
از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران



6 دیدگاه

  1. موتورهای سوخت فسیلی در دنیا دارند منسوخ می شوند، تازه آقایان دارند روی موتورهای بنزینی تجربه اندوزی می کنند.

  2. چرا لقمه رو دور سرشون میگردونن، بردارن یه سرسینلدر جدید ۱۶سوپاپ براش طراحی کنن تمام مشکلات حل میشه اقا بلوک سیلندر به این استحکام و کیفیت کلا همه شرایط مهیا است چرا اینکارو نمیکنند موندم

  3. بنام خدا
    پیشرانه جدید تیبا همان پیشرانه سابق پراید می باشد که بصورت تقویت شده می باشد که الان بعضی جوونها با لوازم افترمارکت هم همین کار رو با موتور میکنن.
    با تشکر

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط