پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید؛ روی کدام محصولات سایپا نصب می‌شود؟

از دست ندهید

پیشرانه ME16 سایپا از سوی مگاموتور معرفی شد. مشخصات فنی اولین پیشرانه شانزده سوپاپ سایپا چیست و قرار است روی کدام محصولات سایپا نصب شود؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سایپا که مدت‌هاست مشکل تامین پیشرانه‌ای مناسب را دارد حالا قرار است با پیشرانه ME16 به میدان بیاید.

این پیشرانه تنفس طبیعی که بسیار شبیه پیشرانه TU5 Plus ایران خودرو است، بنا بر اعلام مگاموتور به بیت ران، با هزار و ۶۰۰ سی سی حجم، می‌تواند بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار قدرت و حدود ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

پیشرانه ME16 سایپا مگاموتور
پیشرانه ME16 روی کدام محصولات سایپا نصب خواهد شد؟

این پیشرانه برای کار با بنزین معمولی هم توسعه داده شده است.

فیلم مصاحبه در یوتیوب

مشخصات فنی پیشرانه ME16 چیست؟
برادری با TU5 پلاس

این پیشرانه بر پایه پیشرانه EC5 گروه سیتروین توسعه یافته و بسیار شبیه پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو از کار در آمده است.

هر دو پیشرانه از سیستم تزریق PFi استفاده می کنند، هر دو دارای VVT هستند، قدرت و گشتاور تقریبا یکسانی تولید می‌کنند و هر دو از خانواده اروپایی پژو – سیتروین هستند.

مشهدی از مسوولان R&D و توسعه قوای محرکه مگا موتور در این زمینه به بیت ران گفت: “بر اساس بهینه سازی‌هایی که روی این پیشرانه هزار و ۶۰۰ سی سی تنفس طبیعی انجام گرفته و همچنین استفاده از سیستم CVVT ، این پیشرانه قادر است با بنزین معمولی قدرتی مابین ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب بخار و گشتاوری حدود ۱۴۵ تا ۱۵۰ نیوتون متر تولید کند.”

وی افزود: “همچنین دو قله پیک گشتاور این پیشرانه نزدیک به هم در نظر گرفته شده که باعث توزیع نیروی خطی می‌شود و امکان مناسبی برای شیب‌ روی و شروع حرکت فراهم را می کند.

این مسئول در مگاموتور، در بیان مهم ترین خصوصیات این پیشرانه به “تکنولوژی پیشرفته تر آن نسبت به پیشرانه‌های قبلی سایپا، مصرف سوخت کمتر و توانایی شتاب دهی خوب توسط VVT ” اشاره کرد.

به گفته وی، “همچنین در این پیشرانه از پمپ روغن متغیر نیز استفاده شده که باعث صرفه جویی در انرژی نیز می شود.”

پیشرانه ME16 سایپا مگاموتور

این پیشرانه از کجا آمده است؟
به جا مانده از CITROEN

مشهدی به بیت ران گفت: “میان شرکت سایپا و سیتروین قراردادی منعقد شده بود که به دلیل تحریم‌ها و ترک قرارداد از سوی شرکت سیتروین، حجم زیادی از داده‌ها، نقشه‌ها و اطلاعات فنی این قرارداد به جا ماند، که منجر به تولید محصول نمی شد.

وی افزود: “از یک سال و نیم پیش بر اساس تصمیمات کلان مدیران سایپا قرار شد تا از این داده‌ها و اطلاعات استفاده شود و پیشرانه‌ای مبتنی بر تکنولوژی داخلی تولید شود. به جز انژکتور و برخی از قطعات الکترونیکی مابقی قطعات قرار است از تامین کنندگان داخلی تامین شود.”

زمان تولید پیشرانه ME16 و محصولاتی که روی آن نصب می‌شود 

مشهدی در این زمینه گفت: “خط تولید این پیشرانه در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود و در ابتدا روی خودروی شاهین با گیربکس شش سرعته اتوماتیک و گیربکس دستی نصب خواهد شد.

این پیشرانه در گام بعدی قرار است روی پروژه P90 ( تندر ۹۰ ایرانیزه شده ) نصب شود.”

یکی از مشکلات اساسی خودروی شاهین سایپا، استفاده از پیشرانه قدیمی هشت سوپاپ توربو شده تیبا در آن است که باعث عملکرد فنی نامطلوب این خودرو شده است.

بیشتر بخوانید:

مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو

مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید

پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟

تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 




3 دیدگاه

  1. با توجه به وزن بالای شاهین بنظرم موتور TU5 آنقدرها هم خوب نباشه !
    باید منتظر بود و دید. آینده ثابت میکنه که هنر مهندسین و طراحان سایپا میتونه تحریم رو خنثی کنه یا خیر

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط