دنا جوانان با موتور EFP تست شد؛ قویترین خودرو ایرانی زیر فشار

از دست ندهید

دنا جوانان با موتور EFP فعلا قویترین خودرو ایرانی است. این خودرو در فشار شدید تست تیم بیت ران در جنوب ایران و در دمای ۵۰ درجه چگونه عمل کرده‌است؟ برای دانستن جواب در تست دنا جوانان با ما همراه باشید.

بیت ران – امین آزاد: زمانی پیکان جوانان دلرباترین خودرو ایران خودرو بود. خودرویی با دو کاربراتور که جوانان آن‌روز ایران آرزوی داشتن آن را داشتند.

از آن سال‌ها بیش از نیم قرن گذشته‌است و حالا دوباره ایران خودرو از نام جوانان استفاده کرده. این بار به‌جای پیکان در دنا و با موتوری که خودش توسعه‌داده‌است.

فیلم کامل تست در یوتیوب

تولد موتور EFP

با بهینه‌سازی موتور توربوشارژ EF7 حالا موتور توربو پلاس EF7 یا EFP متولد شده‌است.

ایران خودرو با بهره‌مندی از این موتور و گیربکس شش سرعته، دنا جوانان را تولید کرد. البته قرار است از این موتور با گیربکس دو کلاچه تر در کراس اوور ایران خودرو با نام ریرا هم استفاده‌شود.

قدرت این موتور از حدود ۱۵۰ اسب بخار به ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور آن از ۲۱۵ به ۲۴۰ نیوتن متر رسیده‌است.

اما تغییر مهم در این موتور افزایش حد دور موتور به ۶۴۰۰ در نمونه آزمایشی و ۶۰۰۰ دور در دقیقه در نمونه نهایی است. این عدد در موتور پیشین ۵۵۰۰ دور در دقیقه بود.

بوست توربو هم از ۱۷۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. این در حالی است که، در نسخه قبلی همین موتور، این عدد روی ۲۲۰۰ دور در دقیقه بود.

موتور EFP قویترین قوای محرکه ایرانی خواهد بود / تصویر نمایشی است.
تست دنا جوانان قویترین خودرو ایرانی با موتور EFP / تصویر نمایشی است.
اینجا فیلم کامل تست‌های بیت ران را تماشا کنید:
تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت تا حد مرگ
همه چیز درباره پژو ۲۰۷ مولتی کالر؛ آیا ارزش خرید دارد؟
تست و بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک
تیبا سایپا را دقیق بشناسید
رازهای پژو پارس با موتور جدید؛ تست پرشیا زیر فشار
سیر تا پیاز خودرو شاهین سایپا در تست فنی 
تغییرات موتور

برای رسیدن به‌چنین اعدادی، بسیاری از قطعات موتور تغییر کرده‌اند و از توربوشارژ جدید، سیستم خنک کاری تازه و سیستم دوگانه تعییر متغییر سوپاپ در موتور EFP استفاده‌شده‌است.

شرکت ایپکو که وظیفه طراحی موتور را برعهده‌داشته‌است می‌گوید در این موتور سرسیلندر برای بهبود احتراق، و پمپ روغن برای بهبود روغن‌کاری تغییر داده شده‌اند.

دور آرم این موتور هم برای کاهش مصرف سوخت از ۸۵۰  به ۶۵۰ دور در دقیقه رسیده‌است.

کنترل کننده توربو این موتور از حالت پنوماتیکی خارج و برقی شده‌است که این پارامتر سبب شده تا کالیبراسیون موتور بهتر انجام شود.

از طرفی، استفاده از دو سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ باعث شده‌است تا راندمان حجمی پیشرانه  افزایش پیدا کند.

خودرو تست دنا جوانان با موتور EFP تست

شرایط تست دنا جوانان

در تست ما در جنوب ایران و در گرمای ۵۰ درجه اهواز، موتور عملکرد خوبی نشان داد و بر خلاف موتور توربو عادی EF7 دچار افزایش دما نشد.

در شرایط مشابه دمای موتور EF7 دو بار تا ۱۲۰ درجه بالا رفت و توربو خودرو آسیب شدید دید. اما در موتور EFP یا EF7 توربو پلاس دنا در سخت ترین شرایط به حدود ۹۹ درجه رسید.

اما نکته منفی در خودرو قدیمی بودن پلت فرم آن است. شاید اگر این موتور در پلت فرم تارا استفاده‌شود، برای اولین‌بار یک خودرو ایرانی خوب متولد شود. البته به‌شرط اینکه کیفیت مونتاژ و تولید درست رعایت شود.

ولی با وجود داشتن پسوند جوانان، دنا به‌دلیل پلت فرم قدیمی یک خودرو پیر است و زمان بازنشسته شدن این پلت فرم فرا رسیده‌است.

 

بیشتر بخوانید:

پیشرانه سه سیلندر ایپکو روی تارا ایران خودرو + مشخصات فنی موتور

موتور TU5+ شاهین سایپا از سوی ایران‌خودرو تامین می‌شود + موتور آریا سایپا

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟

 




23 دیدگاه

  1. اگر به جای ایران خودرو بودم یه دنایی می ساختم اسمش رو می گذاشتم دنا سالمندان که برای سالمندان باشه و توش احساس راحتی کنند امکانات خوبی هم داشته باشه خخخخخخخ .

    • تا وقتی یک ویدئو کامل از تست موتور بیرون نیاد کسی باور نمیکند تست تون هم به درد خودتون میخوره تا دست مشتری نرسه و این تخم مرغ شانسی ها باز نشن عیارش معلومه نمیشه

  2. مهم تر از همه، همخوانی موتور با گیربکس هستش اگر رعایت شده باشد و مثل موتور ef7 با گیربکس پژو نباشد.میشه به استهلاک پایین ومصرف سوخت کمتر وراندمان بالا خوشبین بود در غیر این صورت اتفاق خاصی نخواهد افتاد.فقط دارید با این طرح های بنجل ومن درآوری سرمایه ها وفرصت ها رو از دست میدید.ژاپنی های چه کار کردند که سالهاست مزدا ۳ کیفیتش رو از دست نداده یا همین ال۹۰. متاسفانه این حرفها آب درهاونگ کوبیدنه.حیف از این عمر وجوانی که طی شد وپیر شدیم. نتوانستیم با حقوق کارمندی یک ماشین ایمن وکم مصرف، پرشتاب ولوکس سوار شیم.خداوند برای باعث وبانی اش نسازه.الهی آمین

  3. منتظر بودم این خودرو بیاد و بخرم وقتی دیگه اسم جوان رو این ماشین اومد منصرف شدم،جوان یعنی خودرو بچه مچه ها یعنی دیگه سر سنگین نیست

    • تو دنا معمولیشم نمیتونی بخری چ برسه به جوانان پس الکی جوانان رو وارد عرصه ی بچه مچه نکن

  4. کمپانی های خارجی مدل بامدل سال جدیدش زمین تاآسمون باهم فرق داره اونوقت اینجایه چراغ یایه پلاک ازروسپرمیاره روصندوق خداتومن جیب مردم رو خالی میکنن

  5. بی سلیقه ترین مدیران ایران خودرو این همه طراحی زیبا چسبیدین به دنا .دنا کی فرم دارد بخدا بی سلیقه هستید طراحی ژاپنیها وکرهای ها راندیده اید ادم لذت میبرد حالا اروپا بماند امریکا که هیچ جمع کنید مال این حرفها نیستید فقط مال مردمو به تاراج میبرید جوانیمان گذشت با این اشغالهای رانتی تان لعنت .

  6. بنظرم مهم ترین نکات انتقادی که میشه گرفت اینه که اول هیچ گیرباکس منطبق و به روز که عملکرد واقعی این موتور رو نشون بده نداریم فقط روی گیرباکس کهنه و بی کیفیت شده ۴۰۵ سوار میکنن تحویل میدن دوم روی سیستم خروجی و اگزوز کار خاصی صورت نگرفته ولی با یک سری تغییرات بازدهی به صورت محسوسی بهتر میشه در آخر هم ESP رو نداریم. بنظرم به درستی به بهتر بودن پلتفرم تارا اشاره شد ولی سوالم اینه واقعا نمیشه یک پلتفرم خیلی بهتر از تارا با عرض بدنه و لاستیک بیشتر( حتی توی خودرو های معمولی خارجی میشه دید) طراحی بشه. که ضعف توی تعادل و ترمز توی سرعت های بالا کمتر بشه و هم طراحی زیبا تر و به روز تر باشه..؟

  7. بنده از سال ۹۴ تا امسال که ۱۰۴۱ هست ۳ تا دنا عوض کردم مصرف بدک نیست شتاب خوب ولی گیربکس نسبت به موتور ضعیف برای همین تو شتاب و فشار روی قسمت تایم و غلطک ها میاره و خیلی زود به صدا درمیاد و لز همه مهمتر در زمان شتاب و فشار زیاد موتور به ناک زدن افتاده و صدای بدی ایجاد میشه امید وارم این یکی درست باشه تست کردن و حرف های باورکردنی خودرو ساز

  8. تا بیاد و ایراداتش دربیاد و رفع بشه، چندسال طول میکشه. من پولم برسه به همین دناپلاس اتوماتیک راضیم. اون بیست اسب بخارم نخواستم. چون هردو کارخانه بیراهه رو پیش گرفتن. توی تخت گاز رنو هاچ‌بک نشون داد دویست و هفتاد اسب بخار، بنز سیصد و هفتاد اسب بخار.. بعد سایپا میاد شاهین میسازه یادش میره موتور نساخته. ایران خودرو هم که به لطف پژو یکی دوتا موتور داره هی میذاره رو این میبنده رو اون و قیمت ها هم که نگو.. جدیداً هم راه بورس رو گرفتن و ملت هم دارن بهشون حال نیدن و ماشینرو دوبرابر میخرن.. در همه جای دنیا، مهندسان و مراکز تحقیقات متعدد میسازن و طرح های چندسال آینده رو مدنظر دارن. بعد اینجا حداعلای کار، همین ها که دارن کار میکنن، با هزینه‌های گزاف و چند برابر متخصصان خارجی و ضریب و خطا، میان یه موتور میسازن که فقط چین برای مردمش ماشین با این قدرت میسازه.. پس بجای افتخار و کیف، باید گریست. یه ماشین پیش فروش میکنن سرموعد تحویل نمیدن. یه ملت رو گروگان گرفتن بدون هیچ توجیهی، بعد دارن از روی ماشین های رده خارج و بدون طالب فرانسوی، کپی های ناشیانه میزنن و یه شترگاوپلنگ میسازن و هرچندسال یبار میدن دست ملت. یبار میشه تیبا، بعد میگن خط تولید بسته شد، همونو سپر و چرتغ عوض میکنن باهمون افتضاح که بود با چند ده میلیون گرونتر میندازن به ملت. آخه پرشیا چی داره که باید نیم میلیارد بدی پرشیا؟ اینم بیاد بیرون حتما با این اوصاف، نسخه اتوماتیکش اگه باهمین گیربکس جواب بده، حتما بالای هشتصد تا نهصد میلیون برای مردم تموم میشه که واقعا خنده داره… ایکاش حداقل ماشین های پیش فروش رو تحویل بدن، بعد ببینیم چی به چیه…

  9. بسیار عالی البته دوستان میفرمایند پلتفرم قدیمی که در جواب باید گفت بسیاری از قطعات که با سمند مشترک بوده عوض شده و زیر بندی ماشین هم تغیرات زیادی داشته و چیز مشابه ای با سمند به جز سقف که اونم سانروف داره مشاهده نمیشه پس این پلتفرم مشکلی نداره و خیلی هم خوب هست حتی ایمنی بالاتری نسبت به تارا داره حتی دنده اتومات با موتور همخوانی دارد و موتور هم که بروز شده و مشکلات برطرف شده و قرار هست داخل هم داشبورد بازطراحی بشه و کوچکتر بسازند که فضای پا عقب و جلو بیشتر بشه و امکانات هم قرار هست بیشتر از الان بشه ماشین خوبی هست فعلا از تولیدات داخلی حرف اول رو میزنه

  10. به جای این کارها یک خودرو مثل آریزو ۵ یا ۶ مونتاژ کنید خیلی خیلی از هر لحاظ بهتره زیبایی آپشن و مصرف سوخت و کم استهلاکی و سرعت و شتاب همه چیزش خوبه

    • ما آربزو ۵ نیو داریم شتابش فوق العادس ولی متاسفانه میدونی که دوج چلنجر هم داشته باشی یه پارس میاد میزنتش خیلی از دنا توربو ها اریزو ۵ تنفس طبیعی رو زدن بعد میگن توربو بوده با گیربکس ۹ سرعته اریزو ۵ از ۱۴۷ اسب بخار به ۱۶۹ اسب بخار تبدیل شده تو یکی از تست و بررسی هاش کورسش رو گذاشتن دیدم تصمیم گرفتم برم داینو که دیدم همون حدود ۱۸۰ اسب اینا میداد

  11. من نمیدونم چرا هی موتورا قوی تر میکنن ،اخه وقته بدنه ایمن نیست موتور قوی میخاد چیکار
    پس فردا که بیاد تو بازار امار کشته ها هی بالا میره ،فقط همین

  12. با سلام. چرا فیلم ها رو در یوتیوب بارگذاری می کنید؟ با توجه به وضعیت اینترنت و فیلترشکن ها امکان دسترسی به یوتیوب وجود نداره. لطفاً ویدئو ها رو در خود سایت یا آپارات بذارید. ممنون

  13. واقعا جای تاسف داره یک عده فقط یادگرفتن نق بزنن هیچ وقت کارهای مثبت رونمیبینن من نمیگم مشکلات خودرویی نیس چراهست ولی واقعا این موتور بااین امکانات روز وگشتاوروقدرت خوب کجا اون موتور پژو وپراید کجا یه عده هم دستشون به گوشت نمیرسه میگن فلان هست وفلان

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط