زانتیا بررسی شد / این گوی و این هندلینگ!

از دست ندهید

زانتیا توسط بیت ران بررسی شد. این خودرو همچنان رکورد دار آزمایش هندلینگ در دنیا است. اما این خودرو هندلینگ فوق العاده و سواری عالی‌اش را مدیون چیست؟

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سیتروئن زانتیا بررشی شد. این خودرو پس از گذشت ۳۱ سال از عمرش، همچنان رکورد دار تست گوزن (پایداری) با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت در دنیا است!

زانتیا

جالب است بدانید رکورد بعدی متعلق به مک لارن ۶۷۵ مدل ۲۰۱۷ با سرعت ۸۳ کیلومتر است. سیستم تعلیق شگفت انگیز و انحصاری هیدروپنوماتیک این خودرو باعث می‌شود تا خودرو یک سواری بسیار نرم در کنار پایداری مثال زدنی داشته باشد.

اما شتاب خودرو چگونه است و سیستم تعلیق عجیب و منحصر به فرد این خودرو چگونه عمل می‌کند؟

 

شتاب دور از انتظار!

سیتروئن زانتیا از پیشرانه دو لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی کد XU10 استفاده می‌کند یعنی همان سری موتوری که ما با کد XU7 آن آشنا هستیم. هر چقدر پیشرانه‌های XU7 با واشر زدن‌های مداوم مالکانش را رنجاند، موتور XU10 عملکرد و دوام عالی دارد.

زانتیا

این پیشرانه قادر است ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. جالب است بدانید گیربکس خودرو نیز از همان سری پنج دنده دستی BE پژو با تغییر در ضرایب دنده‌ها است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

هر چند توان تولیدی این پیشرانه در این روزها اصلا زیاد به نظر نمی‌رسد اما هماهنگی موتور و گیربکس و برنامه نویسی ECU آن قدر عالی است که شما را شگفت زده می‌کند! در برنامه نویسی ECU بوش این خودرو هیچ خبری از تاخیر و نا هماهنگی نیست و همه تنظیمات در بالاترین حالت ممکن قرار دارند.

دنده یک به نرمی و بدون صدا و در یک مسیر کاملا مشخص در جای خود قرار می‌‍‌گیرد و با اندکی فشردن پدال گاز، کله خودرو بلند می‌شود و یک شتاب‌گیری عالی آغاز می‌شود. صدای پیشرانه نیز بسیار زیبا و بَم است. نکته جالب اینجاست که با عایق‌بندی خوب کابین، در کنار تعلیق فوق العاده و کشش موتور اصلا متوجه نشدیم که در دنده سه به سرعت ۱۳۰ کیلومتر رسیدیم و خودرو هنوز هم با کات آف فاصله داشت! در ضمن وزن این خودرو ۱۴۰۰ کیلوگرم است که سنگین محسوب می‌شود اما شما اصلا چنین موردی را حس نمی‌کنید.

اله‌ی هندلینگ!

زانتیا

ورود به یک پیچ بسیار تند در سرعت ۸۰ کیلومتر با زانتیا کاری عادی است! سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک این خودرو باعث می‌شود تا تعادل خودرو چنان حفظ شود که در پیچ‌ها نیازی به ترمز زدن نداشته باشید. تعیلق این خودرو در هر شرایطی هر چهار چرخ اتومبیل را در یک ارتفاع استاندارد حفظ می‌کند تا آب در دلتان تکان نخورد.

اما در کنار این چسبندگی عالی، سواری زانتیا نیز بسیار نرم است. گویی چرخ‌های خودرو با زمین تماسی ندارند و شما همواره در حال حرکت روی یک لایه هوا هستید.

در مورد شتاب‌گیری و هندلینگ زانتیا در یک کلام باید گفت که این مشخصات برای یک خودرو شهری بیش از حد خوب است و این خودرو کاملا عملیاتی است! چنان که اگر به سینمای فرانسه علاقه‌مند باشید در فیلم‌های مختلف دیدید که این خودرو هم به فرار خلافکاران و هم به دستگیری مجرمین توسط پلیس کمک شایانی می‌کند.

اما سیستم تعلیق زانتیا چگونه عمل می‌کند و چرا انقدر گران است؟

گوی جادو!

زانتیا

تمام نرمی و سیستم تعلیق مثال زدنی زانتیا، توسط شش عدد گوی فلزی کنترل می‌شود. در هر گوی یک لایه گاز نیتروژن یک دیافراگم لاستیکی و مقداری روغن قرار دارد. این گوی‌ها توسط لوله کشی با مخزنی به نام LHM در تعامل هستند. در زانتیا چیزی به نام لول فنر وجود ندارد و هنگامی که چرخ خودرو به ناهمواری می‌رسد، کمک ماشین توسط روغن ( LHM) این ضربه را به گوی آن چرخ منتقل می‌کند. این ضربه در نهایت با فشردن دیافراگم به قسمت انتهایی گوی که گاز نیتروژن دارد بر خورد می‌کند و خنثی می‌شود. در نتیجه شما کمترین میزان ممکن ناهمواری را حس می‌کنید.

کمک فنرهای معمولی نیز توسط روغن کار می‌کنند اما روغن در آن‌ها محبوس است و قابلیت تغییر حجم را ندارد. اما روغن در کمک‌های زانتیا، قابلیت پر و خالی شدن دارند و از این طریق می‌توانند ارتفاع را نیز تنظیم کنند.

زانتیا

اما هزینه نگهداری و تعمیر این گوی‌ها نیز بسیار بالا است. هر گوی اورجینال این خودرو حدود هشت میلیون تومان قیمت دارد و در مجموع شش گوی وجود دارد. اما این گوی‌ها کمیاب هستند و مالکان معمولا از گوی‌های طرح اصلی استفاده می‌کنند که هر کدام حدود دو میلیون تومان قیمت دارند اما باید سالانه عوض شوند! از طرف دیگر نیز روغن LHM این خودروی لیتری ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و هر بار هم چهار لیتر نیاز است. باید به این موارد هزینه استهلاک بالای جلوبندی به علت تحت فشار بودن دائمی، تعمیر کمک، نشتی معمول روغن و… را هم اضافه کنید. در نتیجه می‌بینید که آن تعلیق نرم و هندلینگ عالی پر هزینه است.

البته باید بدانید که موتور و گیربکس این خودرو بسیار با دوام است و شاید کمترین نگرانی مالک، همین موضوع است.

تنظیم ارتفاع

همان‌طور که قبلا از نظرتان گذشت، کمک‌های زانتیا با تغییر میزان روغن قادر به تنظیم ارتفاع هستند. ارتفاع این خودرو در سه حالت پایین، نرمال و بالا قابل تنظیم است. این خودرو همواره باید در ارتفاع نرمال حرکت کند. تنها در موارد خاص مثلا برای تعویض تایر، جَک زدن یا عبور از مناطق صعب العبور ( با سرعت زیر ۲۰ کیلومتر) باید در بالاترین ارتفاع قرار بگیرد.

این خودرو در هنگام اعمال وزن مثلا سوارشدن یک مسافر ارتفاع را تغییر می‌دهد تا مجددا” در همان ارتفاع قبلی قرار بگیرد. در نتیجه شما هر چقدر هم به زانتیا وزن اعمال کنید، کمک‌ها آن به ارتفاع نرمال باز می‌گردانند.

 

ترمزهای خطرناک!

زانتیا ترمزهای خوب و تیزی دارد و جالب این است که فضای زیر پدال ترمز کاملا پُر است و با کوچکترین فشار درگیر می‌شوند. اما امان از روزی که ترمزها خالی کنند.

ماجرا این است که در زانتیا مخزنی به نام LHM وجود دارد که روغن هیدرولیک فرمان، کمک‌ها و ترمز را تامین می‌کند. اگر این منبع دچار نشتی شود شما همزمان هیدرولیک فرمان، تعلیق نرم و ترمز را از دست می‌دهید!

از طرف دیگر اگر تسمه دینام خودرو نیز پاره شود شما دینام، هیدرولیک و باز هم ترمز را از دست خواهید داد. در نتیجه ترمزهای زانتیا پتانسیل بسیار بالایی برای خارج‌شدن از ماتریکس دارند.

کابین و امکانات

یک نکته عجیب دیگر راجع به زانتیا فاصله محوری آن است. این اندازه ۲۷۴۱ میلی‌متر است و تقریبا با ماکسیما برابر است! این موضوع نشان می‌دهد که زانتیا خودروی بزرگی است و تنها فست بک بودن آن این اندازه را مخفی می‌کند.

کیفیت مواد پلاستیکی کابین این خودرو نیز مناسب و با دوام است آن‌طور که خودروی تحت بررسی با کارکرد حدود ۲۴۰ هزار کیلومتر، کیفیت خود را تقریبا” حفظ کرده بود. صندلی‌های این خودرو نیز در جلو و عقب، راحت و مبله هستند.

فضای کابین خودرو نیز چه برای راننده و چه سرنشینان عقب واقعا عالی و جادار است. این خودرو از نظر فضای پا و کیفیت سواری یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای طولانی است.

زانتیا آپشن خاصی ندارد و تنظیم ارتفاع، چراغ روی پدال‌ها و کروز کنترل تنها آپشن‌های چشمگیر این خودرو هستند.

سیتروئن زانتیا بخریم یا نه؟

زانتیا با وجود گذر زیاد از عمرش هنوز هم در برخی از آیتم‌ها حریفی ندارد! اما موضوع اینجاست که اگر قصد خرید آن را دارید باید به دنبال یک نمونه سالم باشید. این خودرو به علت شتاب و قابلیت‌های خوب معمولا” تحت فشار بوده و آمار تصادف بالایی هم دارد. در نتیجه یافتن یک نمونه سالم آن کار محالی نیست اما سخت است.

از طرف دیگر این خودرو در بخش تعلیق و الکترونیک پیچیده است و باید بیش از حد معمول سایر خودروها به تعمیرگاه مراجعه کند و هزینه نگهداری‌اش هم بالا است. در نتیجه اگر هنوز هم اصرار دارید زانتیا بخرید باید پس از صرف زمان و حوصله زیاد و یافتن یک نمونه سالم، بخشی از درآمد و زمان ماهیانه خود را صرف این خودرو کنید و آن را مانند عضوی از خانواده خود بدانید!

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




30 دیدگاه

  1. سیستم تعلیق زانتیا که توی تست گوزن رکورد داشت با زانتیای داخل ایران کاملا متفاوته و از نوع اکتیوا هست و فقط توی زانتیا با انجین es9 استفاده شده بود
    با توجه به جوگیری بینهایت ملت لطفا این مطلب رو توی مقاله تصحیح کنید تا مردم با ۸۵تا توی گردنه ها نپیچن و خودشون و بقیه رو به کشتن بدن
    ضمنا این سیستم کاملا قبل از زانتیا روی پژو ۴۰۵ نصب شده بود و این سیستم خاص شرکت سیتروئن نیست

    • رودست زانتیا زیر یه میلیارد ندیدم
      ماکسیما
      هیوندا اوانته به گرد پای زانتیا ۳۰۰۰ نمیرسن
      ⢀⢀⢀⢀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀⣀
      ⢀⢀⢀⢸⣿⣿⣿⣿⣿⣿⡿⠋⢀⠹⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿
      ⢀⢀⢀⢸⣿⣿⣿⣿⣿⠟⢀⢀⣄⢀⠈⠻⣿⣿⣿⣿⣿
      ⢀⢀⢀⢸⣿⣿⣿⡟⠁⣠⣴⡿⠙⢿⣦⣀⠘⢿⣿⣿⣿
      ⢀⢀⢀⢸⣿⡿⢋⣴⣾⡿⠋⢀⢀⠈⠹⣿⣷⣄⡙⣿⣿
      ⢀⢀⢀⢸⣿⣶⣿⣿⠟⠁⢀⣴⣷⣤⡀⠈⠻⣿⣿⣾⣿
      ⢀⢀⢀⢸⣿⣿⡿⢃⣠⣾⣿⣿⣿⣿⣿⣶⣄⠙⢿⣿⣿
      ⢀⢀⢀⢸⣿⣋⣴⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣿⣷⣦⣹⣿
      ⢀⢀⢀⠈⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⠉⢉⠉
      ⢠⠶⠒⠦⢰⡖⠒⣶⠒⢲⡖⠲⣆⣰⠖⠲⣦⢰⡟⠚⠂⣶⣆⢰⡆
      ⠸⢦⣀⡤⢸⡇⢀⣿⢀⢸⡏⢻⣁⠻⣄⣠⡾⢹⣏⣉⡁⡇⠯⣿⡇
      خدای جاده سیتروئن ❤️👑𖤹𖤹𖤹

  2. من سالهاست که زانتیا دارم و خودم دست به آچار هستم ، زانتیا اگر تعمیر کار خوب داشته باشه به این مفتی ها خراب نمیشه ، و اگر باهاش خوب رفتار کنی اونم سواری عالی و بی نظیر بهت میده ، درضمن گوی زانتیا که جواب بده و چند سال برات کار کنه قیمتش ۸۵۰ تا ۱۶۰۰ متغیر هست و بستگی به وجدان فروشنده داره

  3. بی نظیرترین خودرو هست. اما ای کاش ای کاش این سودجویان و مافیاهای قطعات یدکی از تهیه قطعات بی کیفیت حدالق برای زانتیا کناره بگیرند تا این سالار با قطعه اصلی هزاران سال پرچمدار باقی بماند. اگر زانتیا دارید یا قصد خرید دارید به جز قطعه اصلی حتی استوک سالم بهتر از قطعه های نو آشغال تو بازاره که هر ۵هزار کیلومتر مجبور به دمونتاژ و هزینه نشید . این مطلب برای تمام خودرو ها صادقه اما زانتیا این شیر پسر همیشه وحشی و سرحال واقعا باید احترام زیادی بهش گذاشت. واقعا جوون هایی که تازه گواهینامه گرفتید اگر زانتیا خریدید باهاش مثل پادشاه رفتار کنید زانتیا مال جنگولک بازی و کاتاف و اینچیزا نیست. پرستیژ زانتیا رو حفظ کنید

    • ممنون از توضیحاتت احسان. ولی فکر نمیکنی قطعه استوک هم دیگه ازش استفاده شده و یه جورایی کهنه شده که مشتری دست اول داره اون رو میفروشه؛ اگر هم زود تر داره عوض میکنه که خوب دیگه اون قطعه عمر خودش رو کرده و زیاد دوام نمیاره. البته که قطعه فیک و تقلبی هم اصلا خوب نیست.
      راجع به نکته دوم که گفتی جوون ها رعایت این ماشین رو نمیکنن کاملا موافقم؛ متاسفانه کاریش نمیشه کرد و وقتی جوون میشینه پشت فرمون اصلا درک نمیکنه که بعد از رانندگی خطرناک و فشار به ماشین کلی هزینه تعمیر و نگهداری بابت استفاده نامناسب باید بپردازه.
      اکثر این جوو ها دست به آچار نیستن و هیچی از مکانیک خودرو و سختی پیدا کردن قطعه با کیفیت نمیدونن.

  4. منم یک زانتیا ۸۷ عروسک بدون یک خال رنگ داشتم چندروز پیش فروختم ، بخاطر مساله مالی 😔خیلی خوب وکم کار بود. هیچ خودرو یی جاش برام نمیتونه
    پر کنه ، 😐

  5. دوستان در همدان میدان شهدا گاراژ قلیانی آقای استاد حمید خوشبختی هستند که قطعات استوک زانتیا رو دارند از سیر تا پیازش در صورت لزوم تشریف ببرید

    ۰۹۱۸۹۰۹۷۳۳۵

  6. من سال ۲۰۱۶گوی بلژیکی انداختم هنوزم رو ماشینم هست هریک سالو نیم یا دوسال فقط شارژشون میکنم مشکل گوی نداره شایعه اس میگن هر شیش ماه یکسال باید تعویض بشه

  7. ترمز. فرمان و فنر های زانتیا بله هیدرولیکی هستند ولی در صورت پاره شدن تسمه هیدرولیک یا نشتی روغن یا حتی خاموش شدن خودرو نیز شرکت سیتروون فکر اینجاشم کرده. از ۶ تا گوی ۲ تاش مال ترمزه یکی جلو یکی عقب ک ب راحتی با گازی ک داخلش شارژ شده عمل ترمزو انجام میده و جای نگرانی نیست.زانتیا قوی ترین ترمزو داره عقب جلو دیسکی خمک شونده هیدرولیکی و با کوچکترین اشاره ای بسیار قوی عمل میکنه.واقعا اوجوبییه در نوع خودش فقط تنظیم ارتفاش ب یه خودرو می ارزه.

  8. عالیه ولی سیستم تعلیق شو نمیشه یکبار ازهم‌پاشید جمع حور‌کردخیلی ما رو‌که اذیت میکنن مکانیک ها

  9. درود و سپاس.
    بعلت مشکلات عجیب یوتیوب برای خیلی کاربرهای ایرانی که نمیذاره نظر بفرستیم (پیغام میده: این کنش مجاز نیست) نشد نظر بفرستم و از خیرش هن گذشتم. حالا چند تا نکته:
    ۱.زانتیای صفر یکی از بستگان رو من اواسط دهه ۱۳۸۰ یک تستی کردم و چیزی که خوب یادمه این بود که رمپ های سرعتگیر رو با سرعت حدود ۸۰ بدون وارد شدن ضربه به اتاق می تونستم رد کنم
    ۲.توی مصاحبه با ممد زانتیا و کلا هر مصاحبه ای بهتره پرسشهای اصلی رو روی کاغذ یا گوشی نوشته باشین تا چندین بار نپرسین. توی مصاحبه با ایشون چند پرسش رو چندین مرتبه تکرار کردین که هم برای بیننده و هم مصاحبه شونده آزاردهندست، خودش هم با نجابت یکی دو بار تذکر داد که پاسخ این پرسش رو قبلا دادم! از اونطرف بعضی پرسش های دیگه که منتظر بودیم مطرح نشد!
    ۳.اگر ساختار داخلی گوی ها و باز کردن برای شارژ شدنشون رو هم نشون می دادین عالی می شد
    ۴.برای من پرسش پیش اومد در نبود فنرهای رایج چطور اون کمک فنرها با پیستون نازکشون می تونن وزن و ضربه ی خودرو رو تحمل کنن؟ کاش اشاره ای می شد
    ۵.دیروز نگاه کردم محور عقب زانتیا گویا از نوع میله پیچشی یا چیزی شبیه اونه. پس تاکید شما توی بعضی ویدیوها بر اینکه تعلیق عقب لزوما باید چند اتصالی باشه تا عقب در نره و نرم باشه اینجا مورد چالش قرار گرفت، اما باز هم اشاره ای نشد!
    ۶.یک ویدیوهای مفصل هم درباره ی پنوماتیک کردن فنربندی که در کشور ما رایجه و مزایا و معایبش و کیفیت قطعاتش در بازار، و مقایسه ی تئوریک و عملی اون با هیدروپنوماتیک لطفا تهیه کنین. من یکساله فنربندی پنوماتیک نصب کردم و شاید در حد هیدروپنوماتیک شاید نباشه اما خیلی از رمپها رو میشه با سرعت رد کرد (صرفا محض آزمون جذب ضربات، وگرنه وجود رمپ یعنی منطقه ای که بلحاظ ایمنی اجبارا باید با سرعت پایین عبور کرد) بعلاوه خودرو در جاده ها نرم تر و کم صداتر شده…
    با سپاس فراوان از گروه بیتران

  10. امیدوارم کسی برای استفاده ی روزمره سراغ این خودروی پر استهلاک و از رده خارج و منسوخ مثل زانتیا نره. عمر این ماشین خیلی وقته که به پایان رسیده و چیزی به عنوان زانتیای سالم وجود نداره مگر اینکه زانتیای زیر ۳۰ هزار کیلومتر واقعی پیدا کنید و قصدتون از خرید این خودرو صرفا نگهداری اون به عنوان کالای کلکسیونی باشه نه استفاده ی روزمره.
    یکی از ویژگی های این خودرو ضعف شدید بدنه و اسکلت در تصادف هست که کابین واقعا له میشه.
    یک مطلبی که در این بررسی به اون اشاره شده موضوع برق این خودرو هست البته به اون الکترونیک گفته شده. این خودرو به جز ecu واقعا الکترونیک خاصی نداره و امکاناتش برقی هستند یعنی برای هر عملکرد و برای هر نقطه سیم کشی مجزا قرار داده شده که نتیجتا با یک دسته سیم هیولا و غیر قابل تعمیر با سوکت های عجیب و غریب روبرو هستیم.
    نکته ی جالب در خصوص سیستم هیدروپنوماتیک اینه که خود سیتروئن دیگه ازش استفاده نمی کنه چون گرون در میاد!

  11. سلام تعمیرکار زانتیا هستم با پاره شدن تسمه ترمز قطع نمیشه مشروط ب اینکه گوی وسط سالم باشه ویه مورد حیاتی دیگه برا زانتیا سلامت وعدم داشتن فرار روغن ازپمپ ترمز زانتیا هست

    • سلام دوستان ۲۰ساله راننده هستم ماشین بازهستم هرنوع ماشینی که توایران هست وقیمتش زیر۱/۵میلیارده راسوارشدم زانتیا سرورهمه ماشینهاست حیف وصدحیف که دیگه این مدلهاش تولیدنمیشه اگه هم خرجی داره پول خرج عشق وحال ولذت رانندگیت میکنی هرچندبه سختی خراب میشه.

  12. این شما و این لگن بدردنخور مستهلک. خودرویی که در کشور مبدا دو سال تولید شد با متریال کائوچو

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط