تارا اتومات بهتر است بخریم یا دنا اتومات؟ هر دو محصول در یک رنج قیمتی هستند اما توان متفاوتی دارند. بهتر است قبل از خرید حتما این گزارش را بخوانید.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تارا اتومات به پیشرانه TU5 پلاس ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتونمتر گشتاور مجهز است. وزن این خودرو ۱۲۷۰ کیلوگرم است. دنا اتومات توربو نیز به پیشرانه EF7 توربو شارژ به قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتونمتر مجهز است.
وزن این خودرو هم ۱۲۷۵ کیلوگرم است. هر دو خودرو برای انتقال قدرت به چرخهای جلو از گیربکس شش سرعته AT ساخت شرکت DAE چین استفاده میکنند. با توجه به مشخصات فنی روی کاغذ دنا اتومات حداقل از لحاظ شتاب برنده رقابت است. اما در واقعیت هم همینطور است؟
زمستان پَرنده تابستان شرمنده!
همانطور که از نظرتان گذشت، پیشرانه توربوشارژ ۱۵۰ اسب بخاری دنا اتومات میتواند ۳۷ اسب بخار قدرت و ۷۱ نیوتونمتر گشتاور بیشتری نسبت به تارا اتومات تولید کند. این اختلاف توان بسیار قابل توجه است اما همیشه در دسترس راننده نیست!
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
واقعیت این است که بسیاری از نقاط کشور ما گرمسیر هستند. پیشرانه توربو دنا اتومات هم به شدت به گرمای هوا و کیفیت سوخت حساس است. بدون تعارف باید گفت که دنا اتومات در فصلهای گرم و به خصوص در ترافیک، توانی مشابه دنا تنفس طبیعی و شاید کمتر دارد!
اما تارا اتومات از پیشرانه تنفس طبیعی TUP پلاس استفاده میکند که حداقل تمام توان پیشرانه همیشه در دسترس راننده است. هر چند نسخه اتومات این خودرو از کشش چندان خوبی برخوردار نیست اما عملکرد یکنواختی دارد.
سیستم خنککاری (Cooling pack)
اگر به داخل جلو پنجره دنا نگاه کنید دو عدد پروانه فن بزرگ میبینید که خودشان سد راه ورود هوا به موتور هستند! بعد از فنها، رادیاتور قرار دارد و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز را داریم.
این چیدمان در تارا اتومات متفاوت است. رادیاتور در ابتدای مجموعه خنککاری و با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت میکند. فنها در پشت رادیاتور قرار دارند و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته است.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
سیستم خنک کاری تارا اتومات بهتر از دنا است و همین نکته در فصول گرم کمک شایانی به خودرو میکند. اما اگر دنا اتومات را حتی در سرما هم کمی تحت فشار بگذارید، به علت همین سیستم خنک کاری قدیمی و ضعیف با افت توان مواجه میشوید. از طرف دیگر سیستم خنککاری گیربکس های DAE نیز چندان مناسب نیست چرا که از آب رادیاتور جهت خنک کردن خودش استفاده میکند که این عامل شرایط را بدتر هم میکند.
در مجموع باید گفت شما با دنا اتومات در موارد معدودی شتاب بسیار خوبی را تجربه میکنید اما با رسیدن به فصل گرما، ورود به مناطق گرم سیر یا تحت فشار قرار دادن خودرو، بالافاصله با افت شدید توان مواجه میشوید و توی ذوق شما میخورد. آن خودروی پر شتاب خیلی زود به خودرویی حتی ضعیفتر از نسخه تنفس طبیعی خود تبدیل میشود.
گرما و ترافیک دو عاملی است که احتمال قرار گرفتن خودرو در شرایط آن بسیار زیاد است. پس در یک کلام تارا اتومات برای ترافیک، گرما و مناطق گرمسیری گزینه بهتری حتی از لحاظ توان خروجی است.
هندلینگ و سواری
شاید یک دنا پلاس در هوای خنک و یک اتوبان خلوت تارا اتومات را نقطه کند اما این قضیه احتمالا تا رسیدن به اولین پیچ شدید ادامه می یابد. یعنی جایی که مالک دنا باید روی ترمز بزند اما راننده تارا با اطمینان وارد پیچ میشود!
تارا از پلت فرم به روز IKP1 استفاده میکند که در مقابل پلت فرم قدیمی پژو ۴۰۵ که دنا روی آن قرار دارد، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. هندلینگ و پایداری تارا به وضوح از دنا پلاس بهتر است و این نکته غیر قابل انکار است. سواری تارا اتومات نیز به علت استفاده از پلت فرم خوب و همچنین تعلیق عقب جدیدتر تیر پیچشی در مقابل تعلیق قدیمی میل پیچشی در دنا نرمتر و بیصدا تر است.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
هر چند قیمت هر دو خودرو تقریبا یکی است اما کیفیت سواری و هندلینگ تارا یک کلاس بالاتر از دنا پلاس است.
تارا اولین خودرو ایرانی بود که به کنترل پایداری مجهز شد اما بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه جدید کلیه محصولات خودروسازان داخلی به کنترل پایداری مجهز خواهند شد.
طراحی و فضا سازی
شاید تنها برتری دنا پلاس به تارا اتومات همین طراحی ظاهری و داخیاش باشد. دنا پلاس در ظاهر و داخل طراحی بهتری از تارا دارد و این نکته هم غیر قابل انکار است.
اما هر چه قدر فضای داخلی دنا پلاس زیبا است، غیر کاربردی هم هست! شیب بیحساب و کتاب داشبورد باعث میشود تا پاهای سرنشینان جلو بین داشبورد و رودریها گیر کند. برای خلاصی نسبی از این وضع مجبور هستید که صندلیهای جلو را بیش از حد معمول به عقب ببرید و بخشی از فضای پای سرنشینان عقب را فدا کنید.
در مقابل تارا اتومات فضای داخلی ساده اما خوب و کاربردی دارد که برای چهار سرنشین کافی است.
امکانات رفاهی و ایمنی
تارا اتومات و دنا پلاس اتومات به امکانات نسبتا” مناسبی مجهزند. سانروف، صندلیهای برقی جلو، ایموبلایزر، مانیتور، دوربین دنده عقب، و… از جمله امکانات مشترک دو خودرو هستند. کنترل کشش و پایداری، نشانگر تعویض دنده، سنسور نور و باران و … امکاناتی هستند که روی تارا به صورت استاندارد وجود دارند اما دنا پلاسهای فعلی آن را ندارند. بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه دنا پلاسهای در حال تولید به این امکانات هم مجهز هستند.
جمع بندی
در مجموع باید گفت که دنا پلاس در شرایط مطلوب، شتاب بهتری از تارا اتومات دارد و از لحاظ ظاهری و داخلی نیز زیبا تر از آن است. در مقابل تارا اتومات دردسرهای توربو را ندارد و توان آن همیشه در دسترس راننده است. تارا سواری و هندلینگ بهتری دارد و فضای داخی آن هم خیلی بهتر از دنا است. به نظر میرسد که تارا اتومات گزینه بهتری برای خرید است. در حال حاضر قیمت تارا اتومات در بازار حدود ۸۳۰ میلیون و دنا اتومات هم قیمتی معادل ۹۱۵ میلیون تومان دارد.
در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کرهای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشنهای قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنیاش با تارا معمولی چیست؟
خیلی تابلو بود
ممنون
عالی بود
پس از خواندن مطالب شما از کارشناسان هم پرسیدم تایید کردن