خودرو دنا توربو اسپرت پرشتابترین خودرو ایرانی است. این خودرو خوب راه میرود در شرایط خاص، اما این شرایط خاص چیست؟
بیت ران – امین آزاد : دنا توربو اسپرت در اصل قرار بود خودرو پلیس باشد اما در ادامه ایران خودرو تصمیم دارد این خودرو را با تیراژ محدود وارد بازار کند.(احتمالا توسط آپکو)
برای تست این خودرو تیم بیت ران حدود دو هزار کیلومتر را در مسیر رفت و برگشت، تهران – اهواز رانندگی کرد و خودرو را در شرایط سخت قرار داد تا واقعیت فنی خودرو را بدست آورد.
نگاه اولیه
دنا اسپرت ابتدا قرار بود خودرو پلیس باشد برای همین مهندسان ایپکو سعی کردند تا با کمترین تغییرات، عملکرد حرکتی موتور EF7 توربو ، که روی دنا پلاس دنده دستی (پنج سرعته) نصب میشود را ارتقا دهند برای همین تاخیر دریچه گاز را حداقل کردند تا گشتاور زودتر در اختیار راننده قرار گیرد.
از طرفی با تغییر برخی ضرایب دنده مخصوصا در دنده یک سعی شده تا گشتاوری که به چرخها می رسد افزایش پیدا کند.مهندسان موتور ایران خودرو ادعا میکنند با این کار شتاب صفر تا صد کیلومتر از حدود ۱۱ به ۹ ثانیه رسیده است.
با وجود اینکه عملکرد حرکتی این خودرو نشان میدهد توان و گشتاور در چرخها افزایش پیدا کرده اما ما در تست بیت ران به شتاب زیر ۱۱ ثانیه نرسیدیم.
در این موتور استراتژی مغز هوشمند، بر اساس گشتاور بهینه تغییر پیدا کرده، حال آنکه در موتور عادی تمرکز روی مصرف سوخت است.
در کل توان(۱۰۰ کیلوواتی) و گشتاور موتور تغییری نکرده و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری موتور تنها سریعتر و با نسبت بهتری به چرخها می رسد.
فیلم در یوتیوب
عملکرد خودرو در تست
تست دنا توربو اسپرت در شرایط مختلف آب و هوایی در تابستان ایران آزمایش شد. خودرو حتی در شرایط بد آب و هوایی اهواز با دمای ۶۰ درجه قرار گرفت.
آنچه در اولین برخورد با این خودرو ما را تحت تاثیر قرار داد شتاب اولیه خودرو بود ایران خودرو با سنگین کردن ضرایب گیربکس سعی کرده است تا گشتاور بیشتری را به چرخها وارد کند.
دنده یک این خودرو سنگینتر شده به همین دلیل شتاب اولیه خودرو بسیار خوب است و خودرو بسیار سریع به سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت میرسد. اما نسبت دنده دو همان حالت قبلی است و این پارامتر سبب میشود با تغییر دنده از یک به دو خودرو از یک خودرو پر شتاب به یک خودرو تنبل تبدیل شود و حدود دو ثانیه طول میکشد تا دوباره خودرو خود را پیدا کند در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت دوباره موتور به حد نهایی خود میرسد و باید به دنده سه برویم .
ایران خودرو ادعای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر حدود ۹ ثانیه را دارد البته ما با چهار سرنشین با چندین بار تست به عددی بهتر از ۱۳ ثانیه نرسیدیم شاید اگر ضریب دنده دو و سه هم درست مشخص میشد این خودرو میتوانست به رکورد بهتری دست پیدا کند پیش بینی ما حداقل دو ثانیه بهتر است.
مشکل گیربکس
در اصل این خودرو همچنان با مشکل شدید گیربکس روبرو است. گیربکس استفاده شده در این خودرو هم مانند بیشتر خودروهای ایران از نوع بی ای است. این همان گیربکس پژو ۴۰۵ است که با تغییر ضرایب دنده روی بیشتر محصولات ایران خودرو از پژو ۲۰۶ تا دنا نشسته است. این گیربکس همچنان داری لقیهای زیاد و صدای آزار دهنده است.
شاید بزرگترین مشکل موتور EF7 نه خود موتور که استفاده از این گیربکس باشد که تناسبی با موتور ندارد.
مشکل دما
در کل شتاب اولیه و شتاب ثانویه خودرو صاحب خودرو را راضی میکند به شرط آنکه هوا سرد باشد.
عملکرد خودرو در ارتفاعات زاگرس در دمای ۱۸ درجه چنان بود که کمتر خودرویی میتوانست در آن جاده کوهستانی به ما برسد.
اما زمانی که در دمای کویر ایران با دمای ۵۰ درجه یا دمای ۶۰ درجه اهواز قرار گرفتیم گویی عملکرد خودرو حدود ۳۰ درصد افت پیدا میکرد.
با گرم شدن هوا و موتور ، مغز هوشمند موتور سعی میکرد خودرو را محدود کند طبق گفته طراحان، روی دما ۱۰۵ درجه محدود شدن با حدود افت ۵ درصدی توان شروع میشود و در دمای بالای ۱۱۵ به بیش از ۳۰ درصد می رسد در دمای ۱۱۹ درجه عملا موتور بیش از ۵۰ درصد محدود میشود تا آسیبی به موتور وارد نشود.
هواخور کمتر موتور دنا نسبت به سورن ، رادیاتور ضعیف و البته سرعت فنهای کم، دلیل این گرمایش است.
بهتر بود برای این خودرو روی کاپوت از هود استفاده می شد و با استفاده از رادیاتور بهتر که قبلا در خودرو سورن استفاده شده بود و ساخت شرکت کوشش رادیاتور است، دمای خودرو کنترل میشد.
در این خودرو سعی شده تا تاخیر دریچه گاز با تغییر برنامه مغر هوشمند موتور حداقل شود این عامل باعث شده تا خودرو عملا پرشتابتر شود.
ایراد ذاتی پلت فرم
در اصل دنا اسپرت یک موتور جدید روی پلت فرم بسیار قدیمی پژو ۴۰۵ است. ایران خودرو ادعا میکند در سیستم تعلیق تغییراتی داده و ارتفاع خودرو را کاهش داده اما ما در تست با عدم پایداری در سرعتهای بالای ۱۴۰ کیلومتر درساعت روبرو بودیم.
فقدان سیستم کنترل پایداری هم در این خودرو کاملا حس میشد. قدیمی بودن پلت فرم و عایق بندی ضعیف از دیگر مشکلات این خودرو است. از طرفی طراحی داخلی خودرو مسافرت طولانی را با آن سخت میکند بنظر میرسد طراحان برای طراحی زیباتر، فضای داخلی خودرو را کشتهاند.
صندلیهای این خودرو هم چندان راحت نیست و در محصولات ایران خودرو از نظر راحتی صندلی، پژو پارس داری وضعیت بهتری نسبت به این خودرو است.
جمع بندی
با تست دو هزار کیلومتری دنا توربو اسپرت به ما ثابت شد که موتور EF7 همچنان با ارتقا میتواند گزینه خوبی برای ایران باشد به شرطی که در آن از یک گیربکس مناسب استفاده شود و مشکل گرمایش موتور را هم حل کنند.
شاید اگر مشکل گرمایش موتور حل شود با استفاده از یک گیربکس جدید این موتور روی پلت فرم تارا گزینه مناسبی برای یک خودرو اسپرت ایرانی باشد.
البته با توجه به نسخه پلاس همین موتور تارا و ریرا با گیربکس دو کلاچه تر میتوانند به بهترین محصولات صنعت خودرو ایران تبدیل شوند البته اگر خودروساز کیفیت را فدای کمیت نکند.
بیشتر بخوانید:
مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو
مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید
پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟
تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین
روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی
کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم میکند؟
روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟
هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید
از آتش سوزی و فراخوانهای شاهین تا خودرو جدید ایرانی
خودرو کوچک ایرانخودرو
نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین
مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟
موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول
سهند سایپا
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
نادر فقیهزاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟
مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن
گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟
ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟
سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا
پلت فرم شاهین چگونه است؟
سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود
نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ
از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران
قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز
بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ
قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن
کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها
بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰
آشنایی با ولوو FH و مدلهای آن + کامیون های ولوو در ایران