بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

از دست ندهید

بازار خودرو ترکیه امروز با شوک خبری بزرگی بیدار شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که از امروز خریداران خودروهای صفر کیلومتر بلافاصله نمی‌توانند خودروهای خود را بفروشند. پایه و اساس این محدودیت، کنترل قیمت در بازار خودرو ترکیه است.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – از امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ خودروهای صفر کیلومتر تنها به شرط گذشت ۶ ماه از زمان تحویل می‌توانند به فروش برسند. البته دولت شرط طی شدن حداقل ۶/۰۰۰ کیلومتر را هم در نظر گرفته است.

ماجرا از هفته گذشته شروع شد. مهمت موش (Mehmet Muş) وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرده بود که در نظر دارد بازار خودرو ترکیه را کنترل کند.

او هفته گذشته گفته بود: «خودروهای صفر کیلومتر نمی‌توانند بدون گذشت زمان و طی شدن کیلومتر مشخصی به سرعت به فروش برسند.»

پس از یک هفته، طی خبری که روز گذشته منتشر شد جزئیات این طرح رسماً رسانه‌ای شد. اقتصاد ترکیه در طول یک سال گذشته وضعیت نابسامانی را پشت سر گذاشته است.

به همین دلیل عموم مردم از خودرو اکنون به عنوان کالایی سرمایه‌ای استفاده می‌کنند. وضعیت بازار خودرو ترکیه اینگونه است که نمایندگی‌ها خودرو صفر کیلومتری ندارند. اما در گالری‌ها خودروهای صفر کیلومتر بسیاری برای خرید وجود دارند. البته به قیمت بسیار بالاتر از کمپانی‌ها!

به همین دلیل طرح محدودیت زمان و کیلومتر از امروز در بازار خودرو این کشور اجرایی خواهد شد. دولت امیدوار است با اجرایی کردن این طرح، قدری روند افزایش قیمت خودرو در ترکیه را کند کند.

مهمت موش باور دارد مقصر اصلی این نابسامانی در قیمت خودرو، گالری‌ها هستند. او باور دارد که دلال‌ها به سرعت خودروهای صفر کیلومتر را از نمایندگی‌ها خریداری می‌کنند. در چنین وضعیتی خریدار واقعی زمانی که به نمایندگی برندی مراجعه می‌کند، خودرویی برای خرید پیدا نمی‌کند.

چرا قیمت‌ها در بازار خودرو ترکیه افزایش یافت؟

در طول یکسال گذشته قیمت دلار در این کشور رو به افزایش بود. این روند نه تنها بر بازار خودرو ترکیه تأثیر گذاشت، بلکه نرخ خرید اقلام خوراکی و غیره نیز سیر صعودی یافت.

مردم این کشور برای از دست نرفتن سرمایه‌های خود به دلیل تورم تلاش کردند اموالی را خریداری کنند. مواردی مانند خانه، طلا، دلار، خودرو و… از جمله کالاهایی بود که ترک‌ها به سراغ آن رفتند.

در بحث مسکن، روس‌ها، اوکراینی‌ها، ایرانی‌ها، عراقی‌ها و… بازار را در دست دارند. اما بازارهایی چون طلا و خودرو همچنان برای ترک‌ها در دسترس است.

بسیاری از پارکینگ‌های منازل این روزها شاهد پارک شدن خودروهای صفر کیلومتر هستند. خریداران باور دارند با خرید خودرو صفر ارزش پول خود را برای ماه‌های آینده حفظ خواهند کرد.

اما دلالان با استفاده از این فرصت، خودرو را نیز کالایی دست نیافتنی کردند. به همین دلیل دولت باید نظارت بیشتری بر عرضه و تقاضای بازار خودرو در ترکیه داشته باشد. دستوری که از امروز اجرایی خواهد شد نیز دست سودجویان از بالا بردن قیمت خودرو در این کشور را کوتاه خواهد کرد. لااقل برای مدتی!

وزیر بازرگانی ترکیه گفت این طرح همیشگی نخواهد بود. محدودیت اعلام شده برای مدتی اجرایی خواهد شد تا بلکه بازار خودرو در ترکیه متعادل شود.

نقش مالیات‌ها بر افزایش قیمت خودرو در ترکیه

بهتر است نقش مالیات‌ها بر قیمت خودرو را در کشور ترکیه با ذکر مثالی بیان کنیم. فولکس واگن گلف نسل هشتم (MK8) یکی از پر فروش‌ترین هاچ‌بک‌های بازار خودرو ترکیه است.

همانطور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، قیمت تمام شده این خودرو با احتساب مالیات‌ها سر به فلک کشیده است. در نتیجه بسیاری از مردم ترکیه باور دارند که دولت، خود مقصر اصلی گرانی است. در واقع ترک‌ها یک Golf برای خود و دو Golf برای دولت خریداری می‌کنند!

نرخ مالیات خودروها در بازار خودرو ترکیه

ماجرای مالیات ویژه مصرف (ÖTV) نیز حکایت جالبی در ترکیه دارد. بر اساس تصویر زیر، دولت نرخ مالیات ÖTV برای سال ۲۰۲۲ را سه بخش تقسیم کرده است.

خودروهای زیر ۱۶۰۰ سی‌سی، خودروهای ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی و خودروهای بیشتر از ۲۰۰۰ سی‌سی. یعنی هر خودرویی بسته به حجم موتور و قیمت پایه باید مالیات تعیین شده خود را دارد. برای تأیید اصالت این ارقام، کلمه ÖTV matrahı را در گوگل سرچ کنید!

بازار خودرو ترکیه / مالیات ویژه مصرف خودروها بر اساس حجم موتور و قیمت پایه
بازار خودرو ترکیه / مالیات ویژه مصرف خودروها بر اساس حجم موتور و قیمت پایه

طبیعتاً هر چه قیمت پایه خودو بالاتر باشد، مالیات آن هم بیشتر خواهد بود. به همین دلیل خودروهایی که حجم موتور بالاتر از ۱۶۰۰ دارند، هزینه بیشتری برای مالکان آنها خواهند داشت.

بازار خودرو ترکیه / مالیات ویژه مصرف خودروها بر اساس حجم موتور و قیمت پایه
بازار خودرو ترکیه / مالیات ویژه مصرف خودروها بر اساس حجم موتور و قیمت پایه

دولت ترکیه برای خودروهای هیبرید، مالیات کمتری دریافت می‌کند. طبق نرخ مصوب، خودروهای هیبریدی تا ۱۸۰۰ سی‌سی با قدرت بیشتر از ۵۰ کیلووات به سه بخش تقسیم می‌شوند.

در این بخش، خودروهایی که قیمت پایه آنها تا ۱۳۰/۰۰۰ لیر است، ۴۵% مالیات خواهند داشت. این نرخ برای خودروهای تا ۱۷۰/۰۰۰ لیر ۵۰% تعیین شده است. خودروهایی که قیمت پایه آنها بیش از ۲۱۰/۰۰۰ باشد هم ۸۰% مالیات دارند.

خودروهای تا ۲۵۰۰ سی‌سی که توان آنها بالاتر از ۱۰۰ کیلووات باشد نیز ۱۳۰% مالیات خواهند داشت. به شرط آنکه قیمت پایه آنها ۱۷۰/۰۰۰ لیر باشد.

مالیات خودروهای برقی در ترکیه

رقم تعیین شده برای مالیات خودروهای برقی (EV) نیز به سه بخش تقسیم شده است. خودروهایی که تا ۸۵ کیلووات قدرت داشته باشند تنها ۱۰% مالیات دارند. این نرخ برای خودروهای برقی با توانی بین ۸۵ تا ۱۲۰ کیلووات، ۲۵% اعلام شده است. خودروهای قوی‌تر از ۱۲۰ کیلووات هم سهم مالیاتی ۶۰ درصدی دارند.

خودروهای برقی گران قیمت بسیاری در بازار خودرو ترکیه حضور دارند. به همین دلیل، دولت به تازگی نرخ جدیدی برای مالیات این خودروها تصویب کرد.

بر اساس آخرین مصوبه، خودروهای برقی تا ۱۶۰ کیلووات قدرت اگر قیمت پایه کمتر از ۷۰۰/۰۰۰ لیر داشته باشند، ۱۰% مالیات خواهند داشت. این رقم برای مالیات خودروهای برقی بیش از ۷۰۰/۰۰۰ لیر با همان قدرت موتور، ۴۰% تعیین شد.

چرا خودرو کالایی سرمایه‌ای است؟

ترکیه با تورم بسیار بالای ۷۸ درصدی رو به رو است. یک فرمول کلی وجود دارد. در هر کشوری که سه فاکتور تورم، نرخ ارز و مالیات در آن بالا باشد، دلال‌ها و فرصت طلبان به دنبال منفعت خود هستند.

در چنین بازاری، هر خودرویی که وارد کشور شود، به سرعت به کالایی سرمایه‌ای تبدیل خواهد شد. چرا که تعداد عرضه کم و متقاضی خرید این خودروها زیاد است.

مردم حتی با قرض کردن پول تلاش دارند خودرو صفر کیلومتری برای خود تهیه کنند. به این امید که در ماه‌های آینده و در نتیجه تورم بیشتر ارزش پول خود را حفظ کرده باشند. دلالان اما افرادی هستند که با رانت خودروهای وارد شده را دست اول تهیه می‌کنند و گران‌تر به مردمی که به فکر حفظ سرمایه هستند می‌فروشند.

در چنین مواقعی، دولت‌ها سودجویان را مقصر می‌دانند. در ترکیه نیز چنین اتفاقی رخ داد. اکنون دولت به دلیل سیاست‌های اقتصادی، خودرو را تبدیل به کالایی سرمایه‌ای کرده است.

منتقدان اما باور دارند که نمی‌شود به خاطر عده‌ای، کل این صنعت را زیر سوال برد. آنها مالیات‌های سرسام‌آور و کمبود خودرو در بازار را دلیل اصلی گرانی در بازار خودرو ترکیه می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک تا سر حد مرگ

قیمت موتورسیکلت سر به فلک کشید؛ هوندا ۱۲۵ هم لاکچری شد!




2 دیدگاه

  1. خداییش ایران وضعش بهتره فقط مشکل کشورمون اینجاست که یه سری شرکت های خارجی از ترس تحریم یا دم تکان دادن به امریکا اینجا نمایندگی ندارن و صرفا چینیا حضور دارند انشاءالله با افزایش تولید و واردات ولو با سقف قیمتی و بودجه محدود وضعیت مقداری متعادل‌ بشه.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط