طراحی ریرا تغییر کرد ؛ همراه مشخصات فنی و مصاحبه با طراح خودرو

از دست ندهید

شرکت ایران خودرو اعلام کرد که طراحی خودرو ریرا یکبار تغییر کرده تا مناسب با شرایط روز شود.

بیت ران – گروه صنعتی ایرانخودرو در تاریخ هشت تیرماه خودروی ری‌را در حضور خبرنگاران رونمایی کرد، این شرکت در جمع خبرنگاران اعلام کرد طراحی کنونی ری‌را،  طراحی دوم این خودرو بوده که با درنظر گرفتن طراحی مابقی خودروهای روز دنیا صورت گرفته تا نیاز مجدد به فیس لیفت و تغییر در این خودرو تا مدتی حس نشود .

طراحی جلو و عقب ری‌را شباهت زیادی به خودروهای کره‌ای و البته چینی دارد و یک زبان طراحی جدید در شرکت ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ اما این سوال ایجاد می‌شود که آیا این طراحی یک امضا جدید است یا فقط در این خودرو شاهد این سبک طراحی هستیم ؟

ریرا از نظر ابعاد و دسته بندی یک CUV کوچک است که روی پلتفرم IKP1 ساخته شده که پلت‌فرمی مشترک با تارا است و از خودرو پژو ۳۰۱ به ایران خودرو رسیده است.

این خودرو با سه تیپ V1 و V2 و V3 در دستورکار صنعتی سازی است. تیپ V2 با موتور EF7+ توربو و گیربکس شش دنده اتوماتیک که دقیقا همان گیربکسی است که در نسخه تارا و دنا اتومایک داریم، عرضه خواهد شد.

طراحی داخلی

به گفته مسئولین ایران‌خودرو، خودرویی که به تولید انبوه خواهد رسید از نظر ظاهر بیرونی تغییری نخواهد کرد اما فضای داخلی ممکن است تا حداکثر ۲۰ دردصد دستخوش تغییر شود.

در طراحی داخل این خودرو با توجه به نسخه‌ رونمایی شده، روکش چرم حتی روی داشبورد دیده می‌شود و در طراحی داخل همچون خودروهای جدید  از یک نمایشگر با ابعاد بزرگ برای نمایش اطلاعات رانندگی و مولتی مدیا استفاده شده و در کل خبری از عقربه و روش‌های سنتی برای نشان دادن اطلاعات نیست. همچنین شیفت‌رهای تعویض دنده پشت فرمان نیز به چشم می‌خورد.

درنمای ظاهری وجود رینگ‌هایی با طراحی جدید که سابقا در محصولات ایرن‌خودرو نبوده و شباهت بسیاری به رینگ محصولات دی‌اس دارد نظر را به خود جلب می‌کند.

با دیدن نمای جلو خودرو به یاد خودروهای کره‌ای جدید می‌افتیم که البته درنگاه اول مشخص است که ریرا با توجه به طراحی جلو پنجره‌اش ورودی هوای بهتری را برای موتور فراهم خواهد کرد.

دیدن خروجی اگزوزهای غیرواقعی درعقب خودرو این خبر را به ما می‌دهد که خودروسازان ما هم این حقه‌  طراحی را یادگرفته‌اند.

طراحی ریرا

ریرا کراس اوور ایران خودرو توسط سر طراح ایران خودرو حسین سلیمانی طراحی شده است. وی پیش از طراحی ریرا طراحی سایپا شاهین را انجام داده بود و پس از استخدام توسط ایران خودرو مهمترین و جدیدترین محصول ایران خودرو را طراحی کرده است.

وی در طراحی این خودروی جدید از آخرین خطوط طراحی روز استفاده کرده است؛ خطوطی که پیش از آن در ب ام و و محصولات برخی خودروسازان چینی مورد توجه قرار گرفته بود.

خطوط طراحی ریرا کراس اوور ایران خودرو ، شباهت زیادی به خودرو لاماری ایما دارد، اما در طراحی داخلی، خودرو شباهت زیادی به طراحی داخلی جدید محصولات پژو دارد. به ویژه از طراحی پیانویی پژو در داخل آن الهام گرفته شده است.

شرکت مهرکام پارس وظیفه ساخت تزئینات داخلی خودرو را برعهده دارد و قرار است برای اولین بار از چرم مصنوعی در داشبورد این خودرو استفاده کند.

مشخصات فنی

موتور این خودرو هم نمونه EF7 پلاس توربو است. این موتور با افزایش توان نسبت به نمونه قبلی قدرتش به حدود ۱۶۵ اسب بخار و گشتاورش به ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. توربوشارژ این موتور در دور هزار و ۷۰۰ آر پی ام وارد مدار می‌شود.

در این خودرو قرار است از گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت دانگ اتومبیل چین استفاده شود. این گیرکس هم اکنون روی دنا اتوماتیک قرار دارد، اما برای ریرا، گیربکس قرار است تغییر ضریب دنده پیدا کند.

البته ایران خودرو قصد دارد در این خودرو از گیربکس دو کلاچه تر هم استفاده کند. کیانوش پورمجیب قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو به بیت ران گرفته است: «گیربکس دی سی تی را بنچ مارک کردیم. اگر بگویید لایسنس خریدید، هرگز! ما لایسنس نخریدیم. بنچ مارک یا استفاده از بهترین های این صنعت را مدنظر قرار دادیم. چندین گیربکس را دمونتاژ و پیاده و درس آموخته های آن را استفاده کردیم و به یک کانسپت و ایده بهینه رسیدیم. ولی حتما هنگام صحه گذاری گیربکس، از سوپروایزر خارجی به عنوان یک متخصص استفاده خواهیم کرد.»

وی توضیح داده است: «طبیعتا مهم ترین محصولات ما تارا و کا ۱۲۵ / K125 کراس اوور ایران خودرو هستند و روی این محصولات از گیربکس دی سی تی استفاده خواهد شد.»

عملکرد حرکتی خودرو ریرا شباهت بسیاری به پژو ۲۰۰۸ دارد، چرا که این خودرو از نظر ابعادی و پلت فرم بسیار شبیه پژو ۲۰۰۸ است. ایران خودرو در تلاش است تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را به حدود ۹ ثانیه برساند.

مفهوم نام ریرا

تا پیش از نامگذاری نام خودرو، ریرا با کد کی ۱۲۵ شناخته می شد. اما در نهایت نام این کراس اوور به ریرا تغییر کرد.

ریرا به معنی هشدار، هان، بیدارباش، به هوش باش، نام پرنده ای کوچک شبیه به گنجشک، نام زنِ تیزهوش و کاردان، نام یکی از شعرهای نیما یوشیج است و در گویش مازندرانی بیدار باش است.

زمان تولید

زمان تولید این خودرو هنوز مشخص نیست، اما ایران خودرو احتمالا تا پایان سال جاری همچنان باید این خودرو را توسعه دهد و در خوشبینانه‌ترین سناریو، این خودرو در پایان سال ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

مشخصات احتمالی پیشرانه سه سیلندر جدید ایران خودرو

مشخصات موتور XU7 پلاس چیست؟ / موتور جدید خودرو پژو پارس را بشناسید

پژو پارس به موتور جدید XU7P مجهز شد / این موتور چگونه است؟

تولید دو خودرو اقتصادی مشترک ایران خودرو و سایپا / موتور TU5 در ۱۰ هزار شاهین

روغن گیربکس اتوماتیک و دستی + معرفی روغن مناسب خودروهای داخلی و وارداتی

کم شدن روغن موتور نشانه چیست؛ چرا موتور ماشین روغن کم می‌کند؟

روغن سوزی چیست؟ راه های شناسایی و رفع آن کدام است؟

هر آنچه درباره انواع روغن موتور باید بدانید

از آتش سوزی و فراخوان‌های شاهین تا خودرو جدید ایرانی

خودرو کوچک ایرانخودرو

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

سهند سایپا

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایرانخودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایرانخودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 




4 دیدگاه

  1. اگه انگلیس موتور هیلمن پیکان رو و کره به ایران موتور پراید نمیداد که الان تو شاهین و تیبا و ساینا و کوییک هم هست و فرانسه ایران خودو موتور xu7 و tu5 رو نمیداد که رو پارس و ۴۰۵ و رانا و ۲۰۶ و ۲۰۷ و تارا داریم و موتور ef7 که ساخت و طراحی آلمان هست رو سمند و دنا داریم بنظرم هیچ صنعت خورو سازی تا حالا نداشتیم!

  2. سلام
    به نظر میرسه ابعاد ماشین کوچک است. امیدوارم در ابعاد ماشین بازنگری صورت بپذیرد چون در ظاهر از لحاظ ارتفاع از ایکس ۲۲ مدیران خودرو نیز کوچکتر است
    مدل های جدید پژو ۲۰۰۸ عظلانی و خشن و زیبا تر هستند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط