کشنده دافران محصول شرکت شایان دیزل که یک کشنده تمام اتوماتیک و پر آپشن است، چه ویژگی هایی دارد؟ آیا می تواند رانندگان را به خرید خود ترغیب کند؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: نسل جدید کشنده های چینی وارد بازار ایران شده اند.
این محصولات با مشخصات فنی بسیار نزدیک به هم، قصد دارند سهمی در ناوگان حمل و نقل سنگین کشور داشته باشند.
یکی از این کشنده ها دافران H7 480 است که تمام اتوماتیک و پر از آپشن های مختلف رفاهی و ایمنی است.
اما این کشنده و آپشن های پرشمار آن چقدر قابل اطمینان هستند و آیا این کشنده ارزش خرید دارد؟
ویژگیهای ظاهری
طراحی دافران به وضوح از محصولات سری FH ولوو کپی برداری شده است.
طراحی آن نسبتا به روز است، اما کیفیت مواد استفاده شده در قسمت های پلاستیکی بدنه مانند جلو پنجره، پایین و بیش از حد اقتصادی است.
استفاده از چراغ های روشنایی در روز (Daylight) که بر اساس الزامات استانداردهای هشتاد و پنج گانه سازمان استاندارد روی کشنده نصب شده اند، به زیبایی و ایمنی این کشنده کمک کرده است.
تمام چراغ ها از نوع هالوژنی هستند.
داخل کابین و امکانات
کابین دافران از مواد پلاستیکی خشک ساخته شده است که طراحی تقریبا به روزی دارد و تلاش شده تا با استفاده از تریم های طوسی از سادگی اش کاسته شود.
کابین این کشنده هر چند جدید است، اما از لحاظ کیفیت و کاربری اختلاف فاحشی با برندهای اروپایی دارد و تنها می توان جمله کپی برداری و ارزان سازی شده را به آن اطلاق کرد.
مهم ترین امکانات رفاهی این کشنده دو عدد تختخواب، سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان، تعلیق بادی صندلی راننده، یخچال، کولر و بخاری درجا و آفتابگیر داخلی هستند.
امکانات ایمنی مانند رادار خط خوان ( LDWS)، سیستم ترمز هوشمند اضطراری ( AEBS) و کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) هم روی این کشنده نصب شده اند که درباره دقت عملکرد آنها و کیفیت سنسورها فقط بعد از تست و بررسی می توان نظر داد.
موتور و گیربکس
روی این کشنده یک پیشرانه شش سیلندر خطی به حجم دقیق ۱۲،۱۵۵ سی سی ساخت شرکت یوچای چین که می تواند قدرتی معادل ۴۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۲۳۰ نیوتون متر را تولید کند، نصب شده است.
سازنده مدعی است که این انجین تحت نظارت شرکت VOL آلمان بهینه سازی شده و حجم مایع خنک کننده آن افزایش یافته است.
یک گیربکس۲+۱۲ سرعته اتوماتیک ZF ترکستون که روی اکثر کشنده های چینی جدید بازار هم نصب شده است، وظیفه تعویض دنده ها را بر عهده دارد.
ECU این مجموعه ساخت شرکت BOSCH است.
این کشنده به گرمکن هوای ورودی موتور هم مجهز شده است، تا در هنگام سرما باعث سریع تر روشن شدن (Cold Start) کشنده شود.
این کشنده با مشخصات فوق امکان جابجایی چهل و چهار تن بار را خواهد داشت.
سیستم تعلیق و ترمز
محورهای (Axles) این کشنده محصولی از شرکت آمریکایی DANA است.
تعلیق در قسمت جلو از نوع فنر پارابولیک به همراه کمک فنر، و در قسمت عقب از نوع بادی چهار بالن با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک است.
همچنین تعلیق کابین هم از نوع بادی است.
تعلیق های بادی قابل تنظیم، این امکان را به کشنده ها می دهند تا در زمان بارگیری ارتفاع آن را برای اتصال به تریلی و متناسب با وزن بار خود را تنظیم کنند.
ترمزهای این کشنده در هر دو محور از نوع دیسکی پنوماتیک و مجهز به کنترلگرهای الکترونیکی (EBS ، ASR) هستند.
این کشنده ارزش خرید دارد؟
کشنده دافران مانند سایر کشنده های جدید چینی با انبوهی از تجهیزات و امکانات، قرار است وارد بازار شوند. اما موضوع مهم این است که آیا این امکانات ایمنیِ ارزان سازی شده، قادرند تا در مواقع بحرانی سریع و دقیق عمل کنند؟
آیا گیربکس های اتوماتیک و پیشرانه آن ها دوام و دقت لازم را دارند؟
پاسخ این پرسش ها تنها با بررسی این کشنده ها و گذر زمان به دست میآید.
این کشنده تنها محصول شرکت شایان دیزل است و هنوز اطلاعاتی از قیمت و طرح های فروش آن در وبسایت سازنده وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
شرایط اقساطی آسانتر برای راننده ها ایجاد کنید تا بتوانیم کامیون بخریم
شرایط اقساطی آسانتر برای راننده ها ایجاد کنید تا بتوانیم کامیون بخریم وکیفیت ماشین های بزرگ را ببرید بالا تا بتوانند قسط ماشین را سر وقت پرداخت کنند واسیر تعمیرگاه نشوند
دیگه چاره نیست والا مفتش گرونه کی آف های و ماشینهای اروپای رادیده
ارزش خرید صفر بخاطر موتور چینی وگیربکس اصلن پول براش حرامه با خرید این اشغال چینی ولوو مدل اف ۱۲ خریداری کنید خیلی کارایی بیشتر هست تا این هفت ولیجار که هر قطعه اش از یک جا الگو لرداری شده اونم با اشغال ترین الیاژ
والا ما که یکی گرفتیم جنس داشبورد عالیه با اینکه این همه افتاب بهش خورده اینجوری که شما نوشتید انگار در عرض یک روز داشبورد از هم میپاشه ولی واقعا عالیه در حد اف و ولوو و اسکانیا نیست ولی اولین ماشین با کیفیت ایرانی هستش که تا حالا دیدم الان هم حدود ۶میلیارد قیمت داره که به نظرم این بهتر از ولوو هستش که اخرین مدلش سال ۱۳۷۷تولید شده که هر روز باید بری یک جا تعمیرش کنی و چند میلیارد هم پول دادی براش.گیربکسشم تا الان مشکلی نداشته و روون هستش.یکجوری میگین اشغال به نظر من یا لجتون گرفته یا تعصب دارین روی یه برند خاص منم ولوو و اسکانیا داشتم عاشقشون بودم ولی این هم حرفی برای گفتن داره.الگو برداری کپی اف هستش که من عاشق طراحی اف بودم و این مدل رو انتخاب کردم.نوشتن برین اف ۱۲بخرین ۳میلیارد بدیم برای یه قراضه که هر دفعه یک جاش وسط جاده ول میشه؟اصلا منطقیه؟شما پول داری برو همونو بخر نظر شما رو نمیخوایم.به عنوان اولین ماشین خوب کار کرده شایان دیزل.ماشین های اروپایی هم هممون دیدیم ولی با این پولا نمیشه خرید باید کل خونه و زندگی رو بفروشی یک اف بگیری مگه مغز خر خوردیم؟وقتی ماشینی هست که کارتو میتونه راه بندازه.
دمت گرم داداش ما هم فتون داشتیم ازش راضی بودم ولی فروختیم دافران خریدم خیلی هم ازش راضی هستیم
والا من هم ولوو دارم درحال حاضر هم قبلش اسکانیا داشتم دیگ فک کنم کم کم با این روندی که داره پیش میره باید کلیه هامو بخاطر این ماشین اشقال اروپایی بفروشم بقول استاد ک میگه درونش مرا سوختو بیرونش خلق جهان را
ارزش خرید نداره آشغالترین ماشین چینی هست ۳ماه خریدیم ۴بار نمایندگی بودیم الان هم ماشین خطا داره نمیتونن درست کنن هووو خیلی بهتر از این ماشین هست پولتون را حرام نکنید به خاطر این آشغال
دافران جزء بهترین های بازار در رده قیمتی خودش هست. و با قیمت حدود ۵-۶ بی رقیب هست
احسنتا واقعا درست گفتین ….باور کنید.من پشت دیما نشستم عشق کردم کیفیت در حد اروپا قدرت نرمی شتاب گیربکس عالییییی آقا دیگه چی میخوای ….اینم به اون دسته از آدما میگه میان میگن آقا هرچی باشه چینه آشغاله …باید خدمت شما بگم این چین دیگه. اون چین نیست …پیشرفتشون دنیا رو زیرورو کرده ..شاکمن زده قدرتش در حد ماکه…حالا فقط ببینید برای چند سال دیگه مثل غلطک از روی همه برندهای دنیا رد میشه یا نه ….بشینو ببین عزیز…بیخودم حرف مفوت نزنین
ماشین خلیی خوبی
چه روغنی مناسب کشنده دافران h7هست کسی هست راهنمایی کنه