گزارش بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت؛ کدام خودروها و چقدر گران شدند؟

از دست ندهید

گزارش بازار هفته گذشته از اتفاقات مهمی حکایت دارد. در بازار هفته گذشته خبرهای مختلف سیاست‌گذاری حوزه خودرو تنها باعث رشد قیمت‌ها بود. اما آیا این روند ادامه‌دار است؟ کدام خودروها گران شدند؟

<yoastmark class=

بیت‌ران – رضا نوروزی: بازار خودرو در این هفته با خبر امکان افزایش قیمت کارخانه، انتشار صورت‌های مالی خودروسازان و خبر رای دیوان عدالت اداری برای به رسمیت شناختن مالکیت کروز بر ایران‌خودرو هفته پر خبری را تجربه کرد.

 

هر ساله قیمت خودروها در سیکل قیمت‌گذاری دستوری هر سه ماه افزایش می‌یابد. اما در سال‌های اخیر، گاهی این تغییر قیمت‌ به دلایل مختلف با فاصله‌های متفاوتی اتفاق افتاد. برای سال آینده تاریخ این تغییر هنوز مشخص نیست، ولی اگر مطابق برنامه‌ریزی قانونی و روال گذشته باشد، خرداد ماه زمان اعلام قیمت‌های جدید است.

در هفته اخیر صورت‌های مالی خودروسازان نیز منتشر شد. این صورت‌های مالی برای گزارش ۹ ماهه عملکرد خودروسازان است که طبق روال چند سال گذشته زیان‌سازی اصلی‌ترین نکته آن‌ها بود.

 

اما شاید مهم‌ترین خبر، خبر رای دیوان عدالت اداری برای به رسمیت شناختن مالکیت کروز بر ایران‌خودرو است. این خبر که از دید بسیاری از خبرگزاری‌ها مقفول ماند، تعیین‌کننده آینده بازار خودرو ایران در سالیان بعد خواهدبود. کروز به‌صورت مستقیم مالکیت حدود ۳۰ درصد و به‌صورت غیر مستقیم مالک حدود ۵۰ درصد از ایران‌خودرو است. این یعنی حداقل دو کرسی و حداکثر سه کرسی از ۵ کرسی هیئت‌مدیره را کروز باید انتخاب می‌کرد. اما با حکم شورای رقابت این کار ممکن نبود. حال اما کروز با رای دیوان این امکان را دارد و مالکیت بزرگ‌ترین قطعه‌ساز کشور بر بزرگترین خودروساز کشور که تا امروز محدود شده‌بود، با این رای به رسمیت شناخته‌شد. این اتفاق می‌تواند تعیین‌کننده مسیر پیشرفت یا پسرفت هر روزه صنعت خودروی ما باشد.

 

تغییر قیمت‌ها در گزارش بازار هفته گذشته

قیمت خودروها در هفته‌ای که گذشت با تغییرات افزایشی یک تا دو درصدی همراه بود. لیست قیمت روز پنج‌شنبه را در این لینک می‌توانید ببینید.

 

روند افزایش قیمت‌ها در سال آینده با توجه به افزایش قیمت دلار، افزایش دستمزد و هزینه سایر خدمات قطعا افزایشی خواهد‌بود. اما در بازار و کارخانه این افزایش متفاوت است و قیمت‌ها در کارخانه با تغییر و افزوده‌شدن تیپ‌های جدید احتمالا از نظر درصد افزایش، با درصد بیشتری مواجه شوند. درحالیکه در بازار کمی اتفاقات متفاوت است و اختلاف قیمت بازار و کارخانه در آن تحت تاثیر و البته محرک خرید و فروش است.

برای آگاهی از قیمت روز خودروها در بازار و کارخانه اینجا کلیک کنید.

 

بیشتر بخوانید:

سورن پلاس توربو گازسوز چگونه متولد شد؟ / تراکم ۱۱.۷ در موتور EF7 خودرو

موتورسیکلت های ارزان صفر کیلومتر را بشناسید / قیمت+مشخصات فنی

کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه جدید تولید برای این خودروها

بدنه تارا چگونه تولید می‌شود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی

تارا ADAS خودرویی با رانندگی خودران سطح دو در ایران خودرو + تصاویر




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط