سورن پلاس توربو گازسوز قویترین خودرو تولید شده در کشور است. این محصول به زودی به بازار عرضه میشود. راندمان بالای این خودرو چگونه حاصل شده است؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: خودرو سورن پلاس توربو گازسوز توسط خبرنگار بیت ران بررسی شد. این خودرو دو گانه سوز از پیشرانه EF7 توربو استفاده میکند، اما تمرکز طراحی آن روی گاز است و بیشترین راندمان را در حالت پیمایش با گاز در اختیار راننده قرار میدهد.
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
پروژه ناتمام دنا گاز سوز
موتور سورن پلاس توربو گازسوز پیشتر روی دنا گازسوز توربو نیز نصب شدهبود. این خودرو به علت تمام گاز سوز بودن، نسبت تراکم وحشتناک ۱۳:۱ و قدرتی معادل ۱۷۰ اسب بخار داشت. این خودرو بنا به دلایل مختلف به تولید انبوه نرسید و سورن پلاس گازسوز جایگزین آن شد. اما تیم بیت ران موفق شد این خودرو را در همان زمان آزمایش کند که میتوانید گزارش کامل آن را در لینک تست جادهای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز؛ قویترین خودرو ایران بخوانید.
مشکل این بود که این خودرو آزمایشی، تمام گازسوز بود و باک بنزین ۱۰ لیتری آن تنها امکان رسیدن به جایگاه بعدی گاز را به راننده میداد. سورن پلاس توربو گازسوز اما برای کار کردن در هر دو حالت گاز و بنزین طراحی شدهاست.
بهترین خودرو گازسوز ایرانی
علی اطلاعات مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در گفتوگو اختصاصی به بیت ران گفت: “خودرو سورن پلاس گازسوز با تمرکز بر سوخت گاز و با دو هدف طراحی شدهاست. هدف اول حفظ سبد محصولات ایران خودرو از طریق کاهش مصرف سوخت است. دومین هدف نیز تمرکز بر رفع مشکلات و ضعفهای خودروهای گازسوزی است که در کشور وجود دارند و موجب نارضایتی مردم شدهاند.”
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
قدرت و گشتاور مناسب این خودرو چگونه به دست آمدهاست؟
بیشینه راندمان حجمی
مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در رابطه با جزئیات دستیابی به توان مناسب در این خودرو گفت: “همانطور که میدانید خودروهای گازسوز در کشور معروف به خودروهای ارزانی هستند که بیشتر برای کاربری تاکسی استفاده میشوند. توان و گشتاور این خودروها نیز چندان مناسب نیست. ما توانستیم در خودرو سورن پلاس گازسوز با استفاده از سیستم پرخوران و همچنین افزایش راندمان حجمی موتور (نسبت تراکم) تا ۱۱.۷، حدود ۲۵۰ نیوتونمتر گشتاور بگیریم. قدرت این خودرو نیز حدود ۱۶۳ اسب بخار است.”
وی درباره عملکرد خودرو روی حالت بنزین اعلام کرد: “تمرکز طراحی ما روی سوخت گاز بود تا مصرف کننده ترغیب شود از حالت گاز خودرو استفاده کند. در ابتدای این پروژه هدف ما این بود که بنزین فدای گاز شود و حالتی باشد که بنزین تنها زمانی که گاز تمام شد مصرف کننده را به جایگاه گاز برساند. اما به دلیل برخی از محدودیتها و همچنین درخواست مرکز تحقیقات ایران خودرو، ما حالت بنزین را هم اضافه کردیم.”
وی ادامه داد: “هر چند عملکرد این خودرو در حالت بنزین ضعیفتر از حالت گاز است، اما باز هم نسبت به خودروهای تنفس طبیعی بهتر است. نمونههای تنفس طبیعی گشتاوری حدود ۱۵۰ نیوتونمتر دارند، در حالیکه گشتاور سورن پلاس توربو گازسوز روی حالت بنزین ۱۸۰ نیوتونمتر است. قدرت خودرو نیز حدود ۱۰۰ کیلووات (۱۳۵ اسب بخار) است.”
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
ظرفیت مخزن گاز و میزان پیمایش
مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در مورد میزان پیمایش خودرو گفت: “پیمایش خودرو که پیرو همان افزایش راندمان حجمی خودرو حاصل شدهاست، از دیگر نکات مهم این پروژه است. این خودرو با یک بار سوختگیری در مخزن ۱۰۰ لیتری خود میتواند ۴۰۰ کیلومتر را بپیماید.” نیاز به یادآوری است که خودروهای گازسوز فعلی پیمایشی حدود ۲۰۰ کیلومتر دارند.
وی تصریح کرد: “خودرویی که مشاهده میکنید نمونه آفلاین تولید شده در خط آذربایجان ما است و اگر اتفاق خاصی نیفتد، اوایل دی ماه سال آینده-۱۴۰۳-، تولید انبوه این خودرو را خواهیم داشت.”
در کانال آپارات بیت ران ببینید:
پایه گاز بودن موتور EF7 به چه معنا است؟
سالها پیش و در جریان معرفی و تولید پیشرانههای EF7 همواره روی موضوع پایه گازسوز بودن آن تاکید میشد. در واقع یکی از دلایل طراحی موتورهای سری EF، کار کردن با سوخت گاز۷ بدون افت توان رایج در سایر خودروهای گاز سوز بود. اما بنابهدلایل مختلف این پیشرانه همواره بهصورت بنزینی عرضه شد. اما پایه گاز ساز بودن موتور EF7 به چه معنا است؟
مدیر پروژه سورن پلاس توربو گازسوز در این زمینه به بیت ران گفت: “مبنای طراحی موتور EF7 که سالها پیش انجام شد، سوخت گاز بود. هنگام استفاده از سوخت گاز، دمای موتور بالاتر از حالت بنزین میرود، فشار احتراق بالاتر است و فشار داخل سیلندرها بیشتر است. در نتیجه باید دوام قطعات موتور بیشتر باشد. برای نمونه شاتونی که استفاده میشود باید از نوعی باشد که تا ۳۰۰ نیوتونمتر گشتاور را تحمل کند. همینطور بلوک سیلندر باید تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد دما را تحمل کند تا واشر سر سیلندر آسیب نبیند. بههمین دلیل، موتور EF7 بر مبنای بیشترین گشتاوری که ممکن بود در حالت گاز به آن برسیم، طراحی شد.”
مشخصات فنی و امکانات
موتور سورن پلاس توربو گازسوز میتواند ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این آمار یعنی این موتور از EFP هم قویتر است.
البته زمانیکه خودرو روی حالت بنزینی میرود، شاهد کاهش این اعداد خواهیم بود. در اینصورت این نسخه از سورن پلاس ۱۳۵ اسب بخار قدرت و حدود ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
قرار است این خودرو با گیربکس شش سرعته دستی به بازار عرضه شود. مطابق استانداردهای ۸۵ گانه جدید سورن پلاس توربو گازسوز به امکاناتی همچون سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایرها، دستیار ترمز اضطراری، دیلایت و… مجهز است. مانیتور لمسی نیز به این خودرو اضافه شدهاست.
جمع بندی
هر چند حالت سوخت گاز باید از ابتدا روی پیشرانههای EF7 قرار میگرفت، اما حالا هم باید آن را به فال نیک گرفت. آلایندگی کم، توان بالا، پیمایش مناسب و هزینه ارزانتر سوخت گاز نسبت به بنزین از مزایای سورن پلاس توربو گازسوز با سوخت CNG هستند.
اما کاش ایران خودرو این پیشرانه خوب را روی کراس اوور جدید خود ریرا یا دستکم تارا قرار میداد تا قابلیتهای رانندگی و فرمانپذیری خودرو نیز مطابق با توان خودرو باشد.
بیشتر بخوانید:
بدنه تارا چگونه تولید میشود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی
تیپهای سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد
کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه جدید تولید برای این خودروها
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کرهای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشنهای قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنیاش با تارا معمولی چیست؟
سلام
خودروهای گازسوز فول آپشن و همچنین دنده اتوماتیک هم بسازن عالیه
من خودم ندیدم ماشین دوگانه سوز اتوماتیکی تاکنون تولید بشه
دمتون گرم عجب خودروهایی تولید می کنید خدا قوت بهتره از خودروسازهای بزرگ دنیا دعوت کنید تا بیان پیشرفت های چشمگیر شما در این صنعت ببیند و انگشت به دهن بمونند
یه بار بپرسید چرا موتور efp توربو ارتقا یافته رو به حالت توربو گازی تغییر ندادن؟! اگه اینقدر این موتور efp turbo خوبه چرا اون رو گازسوز نکردن؟
لطفا از شما درخواست دارم ک در مورد مسافت طی شده یک خودروی سمند ملی پایه گاز سوز مدل حالا ۸۹.چون خودم صفرشو داشتم و دفترچشو مطالعه کردم یه تحقیقی بکنین.اون مدل ماشین رو پیدا کنین و باهاش یه ۳۷۰ کیلومتری با یه مخزن ۱۰۰ لیتری پر گاز ،رانندگی کنین.من موندم ایرانخودرو چیکار کرده ک خودروی سمند کلاس ۱۱ با مخزن صد لیتری ک ۴۰۰ کیلومتر با یه بار شارژ مخزن،پیمایش داشت..الان شده کلاس ۱۶ با ۲۰۰ کیلومتر پیمایش
چند سالی هست که قراره عرضه بشه..!
از سال ۹۸ رونمایی شد مثلاً
اریسان یک میشه با تقویت شاسی -نصب دیفرانسیل تویوتا- نصب هدرز- ریمپ – مکش – این مشکل حل کردن و ادوات اریسان ۲ رو روی ۱ بست