بدنه تارا چگونه تولید می‌شود؟ / بازدید بیت ران از خط تولید خودرو تارا برای بررسی ایمنی

از دست ندهید

بدنه تارا در این روزها محل مناقشه بسیاری است؛ برخی می‌گویند بدنه از حلبی است و برخی دیگر آن را ایمن می‌دانند. اما واقعیت چیست؟ با گزارش بیت‌ران از خط تولید تارا که برای اولین بار در کشور رخ داد، همراه باشید.

بدنه تارا

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: در خط تولید بدنه تارا که روزی قرار بود برادر فرانسوی‌اش یعنی پژو ۳۰۱ تولید شود، تجهیزات پیشرفته‌ای وجود دارد. این خط توانایی تولید ۲۲ دستگاه بدنه در ساعت را دارد. خط تولید بدنه تارا بیش از ۲۵ هزار متر مربع فضا دارد. در این خط از ربات‌های برند Kuka آلمان استفاده می‌شود. همچنین برای نخستین بار در کشور از تکنولوژی‌های جوش لیزری TWBو CMT استفاده می‌شود. در این خودرو برای نخستین بار از ورق‌های دو فازی استحکام بالا استفاده شده‌است.

اما ورق بدنه تارا به راحتی با دست فرو می‌رود. از سوی دیگر با یک جستجو در فضای وب و تماشای تصاویر تصادف تارا متوجه استحکام خوب قسمت سر‌نشینان در تصادفات سنگین می‌شوید.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

بدنه تارا سرانجام ایمن است یا خیر؟

تشکیل بدنه تارا

بدنه تارا

بدنه تارا از چهار بخش اصلی تشکیل شده‌است.

قسمت Side body که در واقع دو قسمت کناری خودرو هستند، Under body یا کفی که از سر شاسی‌ها و ورق‌های کف خودرو تشکیل می‌شوند و سقف تارا که چهارمین و آخرین قسمت بدنه است. باید بدانید که هر کدام از قطعات اصلی، در کارخانه‌های دیگر توسط فرآیندهای برش‌کاری و پرس‌کاری تولید شده و در این خط تنها مونتاژ می‌شوند.

ابتدا روی هر کدام از قطعات اصلی بدنه، مونتاژها و جوش‌‌کاری‌های تکمیلی توسط ربات‌ها و اپراتورها با تجهیزات پیشرفته دستی انجام می شود، تا قطعات آماده اتصال به یکدیگر شوند.

 

سپس قطعه کفی یا Under body روی یک ریل متحرک قرار می‌گیرد و دو قطعه کناری به آن جوش می‌شوند. پس از این مرحله سقف خودرو نیز با تکنولوژی جوش لیزری به‌صورت یکنواخت به بدنه جوش داده می‌شود.

اما نکته بسیار مهم و متفاوت در بدنه تارا با سایر محصولات داخلی، استفاده از ورق‌های استحکام بالا و همچنین فرآیندهای جوشکاری مدرن است.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

تکنولوژی پیشرفته جوش CMT در ورق‌های جانبی تارا

نکته مهم درباره Side body تارا، چند تکه بودن آن است. در واقع بر خلاف سایر خودروهای داخلی که Side body به صورت یک تکه تولید می‌شود، در بدنه تارا این قطعه خود از چندین قطعه با آلیاژها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. به این ترتیب در قسمت‌های رکاب و محدوده ستون A تا ستون C که وظیفه حفاظت از جان سرنشینان را بر عهده دارند، از فولادهای استحکام بالا استفاده می‌شود. 

حرارت در جوشکاری باعث سوختن نواحی اطراف جوش می‌شود. این موضوع در ورق‌های با ضخامت بالا چندان مهم نیست، اما اگر در قطعه‌ای مانند Side body با ضخامت کم از روش‌های معمول جوشکاری استفاده شود، تاب افتادن و سوختن ورق، باعث کاهش استحکام و همچنین نامسطح شدن قسمت جانبی خودرو می‌شود. پس این جوشکاری چگونه انجام می‌شود؟

در روش جوشکاری CMT برنزی، حرارت به صورت پالس‌های بسیار کوچک به محل جوش اعمال می‌شود. بنابراین به محض رسیدن ورق به مرحله گداخته شدن، حرارت قطع و مجددا از سر گرفته می‌شود. در نتیجه ورق بدنه تارا به ضخامت ۰.۷ میلی‌متر، نمی‌سوزد.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

جوش لیزری سقف تارا

سقف تارا توسط جوش لیزری و در اتاقی ویژه و تحت حفاظت، به بدنه خودرو جوش می‌شود. به گفته مسئولان مربوطه، این اتاق تنها نمونه موجود در کشور است که قابلیت جوشکاری لیزری یک تکه سقف خودرو به بدنه آن را دارد. جوشکاری لیزری یک تکه باعث جلوگیری از دفرمه شدن ورق و استحکام بیشتر می‌شود.

 

جوش لیزری TWB در سر شاسی‌های تارا

جالب است بدانید در سر شاسی‌های تارا از تکنولوژی جوش لیزری TWB استفاده می‌شود. این روش جوش‌کاری اجازه اتصال دو قطعه به هم با ضخامت مختلف را می‌دهد. پس به جای استفاده از قطعات ضخیم، می‌توان تنها بخشهای مورد نیاز را از ضخامت بالاتر در نظر گرفت.

در سر شاسی‌های تارا نیز از ورق‌های استحکام بالا با ضخامت‌های مختلف از ۱.۷ تا ۳ میلی‌متر استفاده می‌شود.

در کانال آپارات بیت ران ببینید:

استفاده از ورق‌های Bake hardening در بدنه تارا

بدنه تارا

در بدنه‌سازی مدرن در سطح دنیا، قسمت‌های رویه درهای جانبی، رویه در موتور و رویه در صندوق معمولا از ورق‌های Bake hardening به اختصار BH ساخته می‌شوند.

این ورق‌ها در عین انعطاف‌پذیری بیشتر برای فرم‌دهی بهتر، دارای استحکام بالایی هم هستند. ورق‌ها پس از مونتاژ بدنه خودرو، در حین مرحله رنگ آستر به روش ED و مرحله کوره که سیلرها هم پخته می‌شوند، دچار شرایط AGING یا پیر سختی سریع می‌شوند.

چنین شرایطی باعث افزایش استحکام تنشی این ورق‌ها تا ۵۰ مگا پاسکال می‌شود. اما اگر در هندسه ورق‌های BH از خطوط طراحی کمتری استفاده شده‌باشد (مانند ورقه بدنه تارا)، بیشتر از حد معمول فرو می‌روند. استحکام نهایی ورق‌های BH برابر با ۳۰۰ مگا پاسکال است.

ضخامت ورق رویه بدنه تارا ۰.۷ میلی‌متر و مطابق استاندارد خودروسازی است.

 

ورق‌‌های DP یا DUAL PHASE (دو فازی)

نوع دیگر ورقه بدنه تارا، ورق‌های DP نام دارند که استحکام بسیار بالایی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ مگا پاسکال دارند. از نوع ۳۰۰ مگا پاسکال آن در ورق‌های رویه خودرو هم استفاده می‌شود.

اما هزینه تولید قالب برای استفاده از این نوع ورق به‌علت کیفیت بالاتر در ساخت قالب، بالا است. از ورق‌های DP با استحکام بالا در قطعات شاسی، ستون و پلت‌فرم تارا استفاده شده‌است که از یک تا سه میلی‌متر هم ضخامت دارند.

ورق‌ها حتی با چکش هم تغییر فرم نمی‌دهند و به نیروی بسیار زیادی برای تغییر شکل نیاز دارند. این استحکام بالا همان موضوعی است که وظیفه حفاظت از سرنشینان خودرو را بر عهده دارد.

جمع بندی

در پایان می‌توان گفت مطابق بازدید تیم بیت‌ران و مستندات موجود، خط تولید بدنه تارا، مدرن‌ترین خط تولید در بین خودروهای داخلی است. محصول این خط یعنی تارا نیز با وجود تمام ضعف‌هایش از بدنه ایمنی برخوردار است. اما دور بودن صنعت خودرو کشور از دنیا، آگاهی کم مردم از مواد اولیه و فرآیندهای جدید تولید خودرو، سو استفاده برخی تعمیرکاران جهت افزایش مشتری و در نهایت نبود اطلاع‌رسانی مناسب خودروساز در معرفی محصول، از دلایل اصلی شایعات پیرامون بدنه تارا هستند.

بیشتر بخوانید:

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

شاین مکس بنزینی آزمایش شد؛ بررسی قوی‌ترین خودرو سدان بنزینی چینی کشور

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

آغاز تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و بررسی شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

لاماری ایما بررسی شد / زیبای کم جان!

بدنه پژو ۲۰۷ چرا عجیب است؟ / خط مونتاژ پیشرفته اما محصول قدیمی




5 دیدگاه

  1. سلام
    من پارسال دنا پلاس توربو اتومات داشتم
    موتور ماشین به بنزین داخلی جواب نمیده
    کابین دنا واسه آدم زیر ۱۶۰ سانت خوبه مخصوصا که سانروف داشته باشه موهای آدم میگیره به سقف کلا کابین کوچکی داره بر خلاف تصور آدم بخاطر همین فروختم
    امسال تارا اتومات گرفتم فضای داخل کابین محشره بزرگ و جادار پای راننده و سرنشین عقب آزاده سقف بلند تره با اینکه سانروف داره
    طراحی عالی و موتور tu5 پلاس که تو ایران جواب داده و با بنزین داخلی سازگارتره
    امیدوارم مفید بوده باشه

  2. به نام خدا
    چند خط دررابطه‌با موضوع “مقاومت بدنه خودروهای تولید داخل در برابر خوردگی” که کم‌اهمیت‌تر از موضوع “مقاومت بدنه خودروهای تولید داخل در برابر ضربه” نیست. برای این منظور معمولاً با عملیات خاصی همچون گالوانیزه کردن – روی‌اندود کردن – یا فرایند کاتافورز (کاتافرز) کردن یا EPD، مقاومت ورق‌های بدنه خودرو را در مقابل تأثیر عوامل محیطی و خوردگی و زنگ‌زدگی بهتر و بیشتر می‌کنند .
    تا الان در خصوص وضعیت مقاومت ورق‌های خودروهای تولید داخل در مقابل تأثیر عوامل محیطی و خوردگی و زنگ‌زدگی تحقیقی نشده و نتیجه‌ای هم اعلام نشده؛ ولی بعید می‌دانم در تارا و سایر محصولات تولید داخل از ورق گالوانیزه استفاده شده باشد.
    الان خودروسازان معتبر و حتی چینی‌ها یا از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند یا از ورقی که کاتافورز (کاتافرز) شده باشد استفاده می‌کنند و به همین خاطر بدنه را ۷ سال در برابر خوردگی تضمین – گارانتی – می‌کنند که کم‌کم همه خودروسازان معتبر روی به سمت استفاده از ورق گالوانیزه آورده‌اند. البته روش گالوانیزه کردن بدنه چینی‌ها به پیشرفتگی روش گالوانیزه کردن اروپایی‌ها نیست و نقاط جوش را به‌خوبی اروپایی‌ها پوشش نمی‌دهند؛ ولی بازهم در اکثر محصولات چینی از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. مثلاً تیگو ۸ پرو مکس کل بدنه‌اش گالوانیزه است و در بقیه خودروهای چری و چینی معمولاً فقط سقف گالوانیزه نیست.
    اگر ورق بدنه کاتافورز (کاتافرز) یا حتی EPD شده باشد، آنگاه تا زمانی که پوشش رنگ و کاتافورز (کاتافرز) سالم است فلز دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شود؛ ولی به‌محض اینکه پوشش کاتافورز (کاتافرز) برداشته شود – مثلاً به‌خاطر برخورد سنگ‌ریزه با کاپوت یا لبه جلویی سقف – از همان نقطه خوردگی و زنگ‌زدگی شروع شده و گسترده هم خواهد شد. البته همین هم برای خودروهای ساخت تولیدکنندگان معتبر است و برای خودروهای ساخت داخل در شهرهای حاشیه خلیج‌فارس و شهرهای حاشیه دریای خزر بعضی نقاط همچون زیر آئینه‌ها ورق بدنه خودبه‌خود دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود.
    در مقابل اگر ورق بدنه از نوع گالوانیزه باشد، آنگاه حتی در صورت ازبین‌رفتن پوشش رنگ و لخت شدن فلز نیز بدنه، بازهم قطعات خودرو دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شوند یا خیلی دیرتر دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند و به همین خاطر کم‌کم همه خودروسازان معتبر روی به سمت استفاده از ورق گالوانیزه آورده‌اند .
    اما خواسته:
    لطفاً خودروسازان داخلی و اصحاب رسانه اعلام بفرمایند که آیا ورق بدنه خودروهای تولید داخل – البته آنچه که در داخل پرس می‌شود و نه آنچه که پرس شده از چین یا کشوری دیگر وارد می‎شود – از نوع گالوانیزه است؟ و اگر نیست لطفاً خودروسازان داخلی از همین‌الان دست بکار بشوند و استفاده از ورق گالوانیزه در تولید بدنه خودرو را در دستور کار قرار بدهند تا در این زمینه از قافله عقب نمانیم . در این‌زمینه از لادای روسیه هم عقب‌تر هستیم زیرا محصولات لادا دارای قطعات گالوانیزه در بدنه هستند.
    بنده این درخواست را تا اعلام نتیجه در سایت‌ها و مقالات دیگر منتشر می‌کنم .

  3. شایعه نیست شماسپرجلورابازکن بزارزمین اگه یخورده فنی باشی فاتحه مع الصلوات واسه سرنشینش رامیخونی

    • برادر من من طرف می‌شناسم با تارا ۱۲۰ تا زد به تریلی(البته تریلیه پارک بود) سالم موند
      ازش پرسیدم گفت دو سه تا از مهره هاش جابجا شده ولی در کل جان سالم به در برد
      با هرکدوم از ماشینای داخلی بجز شاهین اگه بش زده بود تا صندوق جمع می‌شد

  4. چند خط دررابطه‌با موضوع “مقاومت بدنه خودروهای تولید داخل در برابر خوردگی” که کم‌اهمیت‌تر از موضوع “مقاومت بدنه خودروهای تولید داخل در برابر ضربه” نیست. برای این منظور معمولاً با عملیات خاصی همچون گالوانیزه کردن – روی‌اندود کردن – یا فرایند کاتافورز (کاتافرز) کردن یا EPD، مقاومت ورق‌های بدنه خودرو را در مقابل تأثیر عوامل محیطی و خوردگی و زنگ‌زدگی بهتر و بیشتر می‌کنند .
    تا الان در خصوص وضعیت مقاومت ورق‌های خودروهای تولید داخل در مقابل تأثیر عوامل محیطی و خوردگی و زنگ‌زدگی تحقیقی نشده و نتیجه‌ای هم اعلام نشده؛ ولی بعید می‌دانم در تارا و سایر محصولات تولید داخل از ورق گالوانیزه استفاده شده باشد.
    الان خودروسازان معتبر و حتی چینی‌ها یا از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند یا از ورقی که کاتافورز (کاتافرز) شده باشد استفاده می‌کنند و به همین خاطر بدنه را ۷ سال در برابر خوردگی تضمین – گارانتی – می‌کنند که کم‌کم همه خودروسازان معتبر روی به سمت استفاده از ورق گالوانیزه آورده‌اند. البته روش گالوانیزه کردن بدنه چینی‌ها به پیشرفتگی روش گالوانیزه کردن اروپایی‌ها نیست و نقاط جوش را به‌خوبی اروپایی‌ها پوشش نمی‌دهند؛ ولی بازهم در اکثر محصولات چینی از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. مثلاً تیگو ۸ پرو مکس کل بدنه‌اش گالوانیزه است و در بقیه خودروهای چری و چینی معمولاً فقط سقف گالوانیزه نیست.
    اگر ورق بدنه کاتافورز (کاتافرز) یا حتی EPD شده باشد، آنگاه تا زمانی که پوشش رنگ و کاتافورز (کاتافرز) سالم است فلز دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شود؛ ولی به‌محض اینکه پوشش کاتافورز (کاتافرز) برداشته شود – مثلاً به‌خاطر برخورد سنگ‌ریزه با کاپوت یا لبه جلویی سقف – از همان نقطه خوردگی و زنگ‌زدگی شروع شده و گسترده هم خواهد شد. البته همین هم برای خودروهای ساخت تولیدکنندگان معتبر است و برای خودروهای ساخت داخل در شهرهای حاشیه خلیج‌فارس و شهرهای حاشیه دریای خزر بعضی نقاط همچون زیر آئینه‌ها ورق بدنه خودبه‌خود دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود.
    در مقابل اگر ورق بدنه از نوع گالوانیزه باشد، آنگاه حتی در صورت ازبین‌رفتن پوشش رنگ و لخت شدن فلز نیز بدنه، بازهم قطعات خودرو دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شوند یا خیلی دیرتر دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند و به همین خاطر کم‌کم همه خودروسازان معتبر روی به سمت استفاده از ورق گالوانیزه آورده‌اند .
    اما خواسته:
    لطفاً خودروسازان داخلی و اصحاب رسانه اعلام بفرمایند که آیا ورق بدنه خودروهای تولید داخل – البته آنچه که در داخل پرس می‌شود و نه آنچه که پرس شده از چین یا کشوری دیگر وارد می‎شود – از نوع گالوانیزه است؟ و اگر نیست لطفاً خودروسازان داخلی از همین‌الان دست بکار بشوند و استفاده از ورق گالوانیزه در تولید بدنه خودرو را در دستور کار قرار بدهند تا در این زمینه از قافله عقب نمانیم . در این‌زمینه از لادای روسیه هم عقب‌تر هستیم زیرا محصولات لادا دارای قطعات گالوانیزه در بدنه هستند.
    بنده این درخواست را تا اعلام نتیجه در سایت‌ها و مقالات دیگر منتشر می‌کنم .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط