شاین مکس بنزینی آزمایش شد؛ بررسی قوی‌ترین خودرو سدان بنزینی چینی کشور

از دست ندهید

شاین مکس بنزینی آزمایش شد. این محصول در حال حاضر قوی‌ترین سدان چینی کشور است که توسط ایران خودرو عرضه می‌شود. مشخصات فنی این خودرو چیست و چقدر ارزش خرید دارد؟

شاین مکس بنزینی

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: خودرو شاین مکس بنزینی ۱۸۷ اسبی در حال حاضر قوی‌ترین سدان چینی کشور است. البته آریزو هشت ۲۵۴ اسب بخاری در صورت عرضه، فاتح این عنوان خواهد بود. شاین مکس از لحاظ استایل و کلاس رقبایی مانند جک J7 و آریزو شش پرو را در مقابل دارد. این خودرو یک نسخه هیبریدی ۲۵۴ اسب بخاری هم دارد.

آئولوس شاین مکس زیر مجموعه‌ای از شرکت دانگ فنگ چین است که هم اکنون محصول H30 کراس آن در خیابان‌های کشور تردد دارد.

مشخصات فنی این خودرو چیست و آیا در مقابل رقبای‌اش حرفی برای گفتن دارد؟

شتاب خوب

شاین مکس بنزینی از یک پیشرانه ۱.۵L توربو شارژ GDI به قدرت ۱۸۷ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور استفاده می‌کند که این توان توسط گیربکس هفت سرعته دو کلاچه تَر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

با قرار دادن دسته دنده روی حالت D خودرو با تاخیری نسبتا قابل قبول راه می‌افتد. با افزایش فشار روی پدال گاز، خودرو به خوبی شتاب می‌گیرد و شما را در صندلی فرو می‌برد. البته فضای کافی برای شتاب‌گیری وجود ندارد و باید در سرعت ۹۰ کیلومتر ترمز کنیم. عملکرد ترمزهای خودرو نیز مناسب است.

دوباره شتاب‌گیری می‌کنیم، اما مشکل ناهماهنگی موتور و گیربکس که البته کمتر از رقبا است، به چشم می‌آید. به این معنی که با فشردن ناگهانی پدال گاز، خودرو هر بار یک نوع عکس‌العمل را نشان می‌دهد. گاهی بلافاصله با انتخاب دنده مناسب سنگین، معکوس می‌کشد و به خوبی شتاب می‌گیرد. گاهی دنده سنگین‌تر مناسب را به خوبی انتخاب نمی‌کند و به کُندی شتاب می‌گیرد و شما مجبورید پا را از روی پدال گاز بر دارید و مجددا فشار دهید.

 

این اتفاق در تمامی خودروهای چینی موجود در ایران رخ می‌دهد. این اتفاق در شاین مکس بنزینی کَم‌تر از برخی رقبا رخ داد. بخشی از این ایراد به‌علت کیفیت سوخت و حفاظت ECU از گیربکس و بخشی نیز به‌علت نبود دقت کالیبراسیون نرم‌افزاری و صرف نکردن زمان کافی از سوی تولید کننده چینی است.

برخی از مجموعه‌های خصوصی مدعی اصلاح این مشکلات توسط ریمپ هستند. هر چند بعضی از این مشکلات با ریمپ قابل حل هستند و خودرو چابک‌تر می‌شود، اما برداشتن حفاظت از روی ECU باعث کاهش شدید دوام موتور و گیربکس خودرو می‌شود.

سواری نرم، هندلینگ معمولی

تعلیق شاین مکس بنزینی در قسمت جلو مانند سایر خودروها از نوع مک فرسون است. اما تعلیق عقب مولتی‌لینک آن در قسمت عقب باعث پدید آمدن سواری نرم و بی‌صدا می‌شود. هر چند هندلینگ خودرو نسبتا خوب است، اما انتظار ما از یک تعلیق مولتی لینک بیشتر بود.

در کل شاین مکس سواری نرم، بی‌صدا و قابل قبولی دارد. البته گذر زمان ثابت می‌کند که کابین خودرو و سیستم تعلیق، بعد از چند وقت به صدا می‌افتند.

 

طراحی ظاهری و کابین

شاین مکس بنزینی

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید شاین مکس بنزینی هم سعی دارد مانند سایر هموطنان‌اش از یک طراحی به‌روز بهره بگیرد. چراغ‌های کشیده زنون با سه لنز و یک جلو پنجره پلاستیکی یک تکه بزرگ، تلاش خوبی برای مدرن نشان دادن جلوی خودرو است. نمای کناری نیز حجیم است، اما مشکل همیشگی نبود هماهنگی سایز تایر و بدنه خودروهای چینی، در این خودرو هم وجود دارد. شیب زیاد ستون C خودرو نیز آن را شبیه محصولات فست بک می‌کند. چراغ‌های یک تکه در قسمت عقب طراحی ساده، اما مناسبی دارند و بسیار شبیه آریزو شش پرو هستند.

در مقایسه طراحی شاین مکس با رقبای‌اش باید گفت که طراحی آن متناسب‌تر از آریزو شش پرو است، اما به پای KMC J7 نمی‌رسد.

کابین شاین مکس بنزینی سفید رنگ است که بدترین گزینه برای کشور آلوده‌ای مانند کشور ما است. طراحی کابین زیبا و مدرن و فرم غربیلک فرمان منحصر به‌فرد است. طراحی کابین شاین مکس تقریبا هم‌تراز رقبای اش است، اما استفاده از رنگ سفید باعث می‌شود تا لوکس‌تر به نظر برسد.

امکانات رفاهی و ایمنی

شاین مکس بنزینی

سانروف برقی پانورامیک، صندلی برقی راننده با فن تهویه، ماساژور و خوش‌آمد گویی، مانیتور، تابلو خوان، رادار و… لیست امکانات مناسب شاین مکس بنزینی هستند.

۶ کیسه هوا، ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ مجهز به ABS+EBD+EBA، کنترل پایداری، کنترل کشش و… نیز از امکانات ایمنی خودرو هستند.

 

 برای مشاهده لیست کامل امکانات خودرو کلیک کنید.

جمع بندی

شاین مکس بنزینی اگر در تیراژ مناسب عرضه شود، به واسطه خدمات پس از فروش ایران خودرو و همچنین قابلیت فنی مناسب، شانس خوبی برای فروش دارد. قیمت قطعی این محصول هنوز مشخص نیست، اما بنا به گفته برخی از منابع، قیمت آن حدود یک و نیم میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

تیپ‌های سهند پارس خودرو حذف شدند / کاتالوگ جدید سهند منتشر شد

کادیلا و آریا به خط تولید نرسیدند / اعلام برنامه جدید تولید برای این خودروها

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




3 دیدگاه

  1. باورش سخته ایلیا خودرو دایون y7رو با یک دهم امکانات این و به قیمت گرونتر از مکس میفروشه

  2. در بین چینی ها آریزو ۸ (مدیران خودرو) و هونگچی h5 (بی ام کارز بهمن موتور) که از شاین مکس (ایران خودرو) بیشتر قدرت دارد!

  3. کیفیت قطعات بسیار عالی – متریال کابین در حد وارداتی های ژاپنی – به نظر من از همه وارداتی هم قیمت این ماشین بخصوص کره های که داخل کابین ضعیفی دارند خیلی خیلی بهتره . یعنی سوارش میشی فکر نمیکنی سوار ماشین چینی شدی . چینی ها آینده بازار خودرو هستند

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

مستند درباره اصغر قندچی مردی که با ماک آمد و رفت

مستند درباره‌ی اصغر قندچی ، فیلم آن مرد با ماک آمد است که در سال‌های واپسین زندگی این انسان...

پست‌های مرتبط