تارا ADAS خودرویی با رانندگی خودران سطح دو در ایران خودرو + تصاویر

از دست ندهید

تارا ADAS خودرویی است که به تجهیزات رانندگی خودران سطح ۲ مجهز شده‌است. تارا خودران با چه تجهیزات و مشخصاتی رونمایی شد؟

تارا ADAS تارا خودران

بیت ران – رضا نوروزی: تارا ADAS خودرویی که ایران خودرو می‌گوید به تجهیزات رانندگی خودران سطح ۲ مجهز شده‌است، در سیزدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درونسوز و نفت و دهمین نمایشگاه موتور تهران رونمایی شد.

رانندگی خودران سطح ۲ شامل تجهیزاتی همچون رادار خط‌خوان، دوربین ۳۶۰، دستیار پارک خودکار، سیستم پایش وضعیت راننده و کروز کنترل تطبیقی و تجهیزاتی از این قبیل است. این سیستم در خودروهای زیادی در دنیا وجود دارد و برخی خودروهای چینی در بازار ایران هم حتی از تمام یا تعدادی از این تجهیزات بهره می‌برند.

 

تارا ADAS

تارا ADAS که در این نمایشگاه به نمایش درآمد، نمایشی جهت ارایه توانایی تجهیز خودرو به رانندگی خودران توسط ایپکو بود. این تجهیزات روی تارا در حال تست و کالیبره بودند. همچنبن این کار جهت آشنایی و شروع تعربف پروژه‌هایی برای نصب تجهیزات ADAS روی محصولات ایران‌خودرو است.

تارا ADAS تارا خودران

سامانه کمک‌راننده پیشرفته آداس (ADAS)

سامانه کمک‌راننده پیشرفته یا سیستم پیشرفته همیار راننده که مخفف آن آداس (ADAS) نامیده می‌شود، به هر مجموعه از فناوری‌های الکترونیکی گفته‌می‌شود که به رانندگان در رانندگی و پارک کردن کمک می‌کند. این سامانه به‌کمک رابط امن انسان-ماشین، ایمنی جاده و خودرو را افزایش می‌دهد. کمک‌راننده پیشرفته از فناوری‌های خودکار همانند حسگرها و دوربین‌ها برای تشخیص خطاهای راننده یا موانع نزدیک استفاده می‌کند و به آنها پاسخ می‌دهد.

 

همواره بکی از اصلی‌ترین علل تصادف‌های جاده‌ای، خطای انسانی است. به همین دلیل سامانه‌ کمک راننده پیشرفته برای خودکارسازی، سازگاری و ارتقای فناوری خودرو برای رانندگی بهتر و ایمن، توسعه داده شده‌است. کمک‌راننده پیشرفته با به حداقل رساندن خطای انسانی، تلفات جاده‌‌ای را کاهش می‌دهد. این تجهیزات برای ارتقا ایمنی طراحی شده‌اند تا امکان تصادف‌ها و برخوردها را تا جای ممکن کاهش دهند. این تکنولوژی فناوری‌هایی ارایه می‌دهد که به راننده در مورد مشکلات هشدار می‌دهد و در صورت نیاز کنترل خودرو را به‌دست می‌گیرد. این قابلیت‌های تطبیقی می‌توانند نور را خودکار کنترل کنند، کنترل پیمایش را داشته باشند و از برخوردها جلوگیری کنند. همچنین به کمک جهت‌یابی ماهواره‌ای و خواندن هشدارهای ترافیکی، به رانندگان در مورد موانع احتمالی هشدار می‌دهند و از خروج از مسیر جلوگیری می‌کنند.

تارا ADAS تارا خودران

آمارها در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد تقریبا ۳۳ درصد از وسایل نقلیه جدید که در ایالات متحده، اروپا، ژاپن و چین به فروش رفتند، قابلیت‌های سامانه کمک‌راننده پیشرفته را داشتند. پیش‌بینی می‌شود که پنجاه درصد از خودروهای موجود در جاده‌ها تا سال ۲۰۳۰ دارای این سامانه باشند.

سطوح و مراتب ADAS(آداس)

سامانه‌های پیشرفته کمک راننده بر اساس میزان اتوماسیون و مقیاس ارائه‌شده توسط انجمن مهندسان خودرو به سطوح مختلفی تقسیم می‌شوند. آداس می‌تواند به پنج سطح تقسیم شود. در سطح صفر، آداس نمی‌تواند ماشین را کنترل کند و فقط می‌تواند اطلاعاتی را برای رانندگان فراهم کند تا خود، آن‌ها را تفسیر کنند. سامانه‌های سطح صفر شامل سامانه‌هایی همچون سنسورهای پارک، تشخیص علایم راهنمایی و رانندگی، هشدار خروج از لاین و دید در شب می‌شود. همچنین سامانه هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک پشت و برخورد از روبرو نیز در سطح صفر قرار می‌گیرند.

تارا ADAS تارا خودران

سطوح ۱ و ۲ خیلی به هم شبیه هستند چون در هر دو بیشتر تصمیم‌گیری‌ها با راننده است. اما تفاوت این دو سطح در نوع کنترل آن‌ها است. به این صورت که سطح ۱می‌تواند فقط کنترل یک عملکرد را برعهده بگیرد، در صورتی که سطح ۲ چندین کار را برای کمک به راننده انجام می‌دهد.

 

سامانه‌های سطح ۱ شامل مواردی همچون کروز کنترل تطبیقی، سیستم کمک ترمز اضطراری، سیستم کمک ترمز اضطراری خودکار و سامانه هشدار خروج از خط و حفظ بین خطوط می‌شود. اما سامانه‌هایی که در سطح ۲ هستند شامل سامانه کمک رانندگی در بزرگراه، سنسور جلوگبری از برخورد به موانع و پارک خودکار است. از سطح ۳ تا ۵، میزان کنترل وسیله نقلیه افزایش می‌یابد و سطح ۵ جایی است که وسیله نقلیه کاملا مستقل و خودکار است.

گالری تصاویر:
بیشتر بخوانید:

خودرو برقی جدید ایران خودرو رونمایی شد + مشخصات و تصاویر خودرو ۹۶ ولتی

میرسلیم درباره قیمت سوخت گفت: مردم بیش از سهمیه را به قیمت واردات بخرند

موتور جدید ریرا رونمایی شد + ویژگی‌های اولین موتور سه سیلندر تزریق مستقیم

زمان عرضه سورن پلاس گازسوز قویترین خودرو ایرانی اعلام شد

دنا پلاس پلاگین هیبرید ایران خودرو رونمایی شد + مشخصات فنی و تصاویر

باز هم گرانی در بهمن موتور؛ ۲ خودرو بدون مجوز ۲۰۰ میلیون تومان گران شدند




1 دیدگاه

  1. سلام لطفا یه آماری بدید که آلان سطوح ۳ الی ۵ چقدر در دنیا در دسترس است و پیش بینی ها در این زمینه چطور است.
    چون کشور ما هم داره بسمت برقی و هوشمند سازی می ره باید ادبیات و آمار بیشتری از این دست جنریت بشه.
    متشکرم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط