موتور جدید ریرا رونمایی شد + ویژگی‌های اولین موتور سه سیلندر تزریق مستقیم

از دست ندهید

ایران خودرو اولین موتور سه سیلندر تزریق مستقیم ملی را رونمایی کرد. قرار است این محصول موتور جدید ریرا و تارا باشد.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: امروز ۲۴ بهمن ماه در جریان برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نفت، ایران خودرو اولین موتور سه سیلندر تزریق مستقیم ملی را رونمایی کرد.

ویژگی‌های اولین موتور سه سیلندر تزریق مستقیم ملی

به گفته ایران خودرو این موتور که محصول تلاش شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)است، از ویژگی‌های جدیدی چون تزریق مستقیم سوخت، پمپ روغن متغیر و زمان بندی متغیر دریچه‌های هوا و دود برخوردار است.

این موتور با ۱۳۰۰ سی سی حجم موتور، سه سیلندر توربو شارژ، دو زمان بندی متغیر سوپاپ برای دریچه‌های دود و گاز، می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر هم گشتاور تولید کند. مشخصات فنی این موتور دقیقا مثل موتور EFP است فقط ۱۰ نیوتن متر گشتاور کمتری دارد. اما مصرف سوخت و وزن کمتری دارد.

در این موتور منیفولد سوخت وجود ندارد. هر سه در داخل سیلندر یکی شده و از یک خروجی خارج می‌شود.

لرزه گیر روی این موتور نصب شده است. در شبیه سازی به عدد ۵.۶ لیتر مصرف سوخت در هر صد کیلومتر رسیدند. (البته باید دید با این کیفیت بنزین در ایران می توان به این عدد رسید یا خیر؟)

هنوز قطعی اعلام نشده اما ریرا و تارا نامزدهای نصب اولین موتور سه سیلندر تزریق مستقیم ملی هستند.

به کمک این موتور مصرف بنزین محصولات ایران خودرو را می توان به محدوده کمتر از ۶ لیتر در صصد کیلومتر رساند و سطح آلایندگی آنها را به استاندارد اروپایی ۶ ارتقا داد.

در این مراسم ایران خودرو ابراز امیدواری کرد سال آینده شاهد افتتاح خط تولید این موتور باشیم.

بیشتر بخوانید:

کوییک اتومات بررسی شد/ ارزان‌ترین خودرو اتوماتیک بازار ارزش خرید دارد؟

کوییک اس صفر بخریم یا پژو ۲۰۶ کارکرده؟/ بررسی فنی و قیمت

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




35 دیدگاه

  1. مگر موقع آزمایش با چه بنزینی تست شد که میگید باید دید با بنزین ایران هم مصرف سوخت ۵/۶ دارد یا خیر
    نکنه این موتور هم مال برادران چینی است که داخل مونتاژ قراره بشه که تجربه ثابت شده اکثرا ساخت چین هست

    • کسی که اسم خودش رو بنده خدا می ذاره بهتره شرافت داشته باشه و عقده ای نباشه. موتور چینی رونمایی ندارد! تا به حال هم ایران خودرو از هیچ موتور خارجی به نام ملی رونمایی نکرده و از سوی دیگه روی هیچ محصول چینی که در ایران است هیچ موتور ۳ سیلندری با این مشخصات و ویژگی ها و شکل نصب نشده. چیزی هم که در متن نخوندی این بود که”محصول تلاش شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)است”. برای خودم متاسفم که باید جواب افرادی مثل تو را بدهم.
      از بیتران خواهش می کنم هر لاطائلاتی رو به نام نظرات مردم منتشر نکنه تا هم شان خودش حفظ بشه هم وقت و شان مخاطبینش.

      • رضا خیلی برای خودت متاسف باش،
        انگار تازه همین الان از فضا اومدی و خبر از هیچی نداری.
        مگه نمیگن سمند خودروی ساخت داخله؟ برو در مورد اون شرکت کوچیک تیونینگ آلمانی تحقیق کن بعد بیا بشین صحبت کنیم :*)

        • سمند ساخت داخل است مشکل تو با این جمله چیست؟ بگو تا حل اش کنم. بیت ران با یکی از اعضای تیم طراحی سمند که ۲۰ پیش در ایرانخودرو کار می کرده مصابه کرده و مصابه آن در کانال یوتیوب بیت ران موجوده. به خودت فشار نیاور که پاسخ من را بدهی، اگر حوصله داری آن فیلم را ببین. تولید خودرو یا هر محصول صنعتی دیگر پله به پله است. اگر سال ۸۱ سمند وارد بازار شده این را در نظر داشته باشید که ما از پیکان به آن رسیده بودیم. سوالم را از تو هم می پرسم. موتور درون سوز و دیزل اختراع ژاپنی ها نیست و در آن هیچ نقشی نداشته اند و هر چیز صنعتی که دارند را از اروپایی ها کپی کرده اند. پس چرا ژاپنی ها را مسخره نمی کنید؟

    • این موتور تماما در شرکت ایپکو طراحی و نمونه سازی شده و در حال طی کردن مراحل تست و تولید انبوه می باشد

    • عزیز دلم این به اصطلاح موتور ملی عین خودروهای ملی طراحی و ساخت کشورهای دیگس اینا فقط اسم روش میزارن…این موتور سه سیلندرهم ساخت کشور چین یعنی در اصل ساخت شرکت چنگان هست
      این حتی مونتاژم میکنن هزارو یک جور عیب داره
      فقط و فقط در گران کردن انحصاری کردن دبه کردن پول ملت رو به هزار بهونه خوردن رو خوب بلدن

      • کاش حداقل همون ای اف سون توربو مینداختن روی با توان نزدیک به ۲۰۰ اسب نه این سشوار سه سیلندر توربو که قراره بشه کابوس مردم و مکانیک

      • جناب بنده خدا یا منم بنده!
        فناوری در سطوح مختلف یا یک رشته بهم هم پیوسته است که همه ی انسان ها می تونن از اون استفاده کنند.برای مثال مگر موتور درون سوز اختراع ژاپنی هاست که ملت اینقدر عقده لندکروز دارند و به آن القاب ستایشگرایانه می دهند؟ مگه کشف و توسعه الکتریسیته و یا علوم رایانه به دست ژاپنی ها انجام شده؟(همه اش تو اروپا و آمریکا انجام شده) اگر برگردید به تاریخ همه اینها اول به دست هندی ها و ایرانی ها و عرب ها و قبل تر از اون به دست یونانی ها و رومی ها(یعنی اروپایی ها) و تنها در ۱۵۰ سال اخیر به دست آمریکایی ها انجام شده. پس چراخودرو های ژاپنی رو مسخره نمی کنی و نمی گید شماها مخترع موتور درون سوز نیستید؟ چرا ژاپنی ها رو مسخره نمی کنید که بنیان علوم رایانه در کشور شما نبوده و اروپایی ها پایه گذاریش کردند؟ چرا مسخره شون نمی کنید و نمی گید نقشی در فیزیک الکترونیک و پایه گذاری علم فیزیک الکترونیک نداشتند؟ ولی به ایران که میرسه شروع می کنید به تحقیر و تمسخر که این چینیه اون کپی اون رو دیگران براتون ساختند این دروغه اون دروغه! آقای بنده ! این موتور نه چینی است نه برای چانگان حتی اگر بود هم ایرادی نداشت!
        امثال شماها نه درس درست و حسابی خوندید نه تاریخ علم رو می دونید نه عرقی به کشورتون دارید متوجه نیستید کشوری که این همه تحریمه چندجانبه است یعنی نه تنها خودش تحریمه بلکه دیگران هم اگر باهاش معامله کنند باز امریکا تحریمشون می کنه چقدر محدودیت داره ولی باز سعی می کنید همه چیز رو سخره بگیرید و تحقیر کنید. همه عقده تون شده خودروی شخصی اما یک بار نمی پرسید چرا برای حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری و تحقیق نمیشه. یک بار نمی پرسید کجای دنیا خودروی شخصی رو پایه حمل و نقل شهری قرار میدن به جای اتوبوس و مترو.

        • من ب این موتور کار ندارم ،تا جای ک من خوندم جنگ جهانی وقتی آمریکا بر ژاپن تسلط پیدا کرد تمام تحقیقات علمی مقالات الخصوص ساخت خودرو دزدید برد آمریکا و باهاش خودرو ملی خودشو تولید کرد

          • علی جان اونی که میگی آلمان بوده نه ژاپن! آمریکایی ها هم هرچیزی از از دانش یا دانشمند آلمانی می تونستن بردن (شوروی هم همینطور) برای نمونه پدر برنامه موشکی آمریکا همون آلمانی بوده که موشک v2 رو زمان هیتلر ساخته به نام ورنر فون براون. خود انیشتین هم آلمانی بوده. موتور ها از بخار گرفته تا بنزینی و دیزل ابداعشون در اروپا بوده. آمریکا هم هیچ نیازی به فناوری های پیش پا افتاده ژاپن نداشته چون خودش بهترش رو داشته. ژاپن هیچ نقشی در ابداعات چیز هایی که گفتم نداشته و صرفا با کپی کاری و نوشتن از روی دست اروپایی ها و آمریکایی ها به اینجا رسیده همون چیزی که توی ایران مسخره میشه.مشکل اینه.

    • خیر. این موتور برخلاف انتظار شما دوستان غربگدا در داخل طراحی و ساخته شده که البته خط تولید موتور ساخت آلمان هست و در این خط از دستگاههای بسیار دقیق استفاده شده و همچنین خود موتور دارای آخرین فناوریهای روز هست که در این خط بصورت رباتیک تولید می‌شود. تست موتور هم با بنزین داخلی هست اما همه پالایشگاههای کشور فعلا سوخت یکسانی تولید نمی‌کنند.

    • درود برشما. واقعا که درست گفتی. آخ تا حالا دیدی ایرانی چیزی بسازه. همشون کپی بوده؟…

  2. در عصر تکنولوژی های ev، رو اوردیم به زباله های اینچنینی
    نام ملی روی هر کالا پیش فرض رانت و انحصاره
    خودروی پلاگین هایبرید بیارید

  3. نوشته در شبیه ساز آزمایش شده ، یعنی مشخصات موتور و وزن اتومبیل و مشخصات آیرودینامیکی بدنه و شاسی و مشخصات و عملکرد گیربکس در نرم افزار مربوطه در کامپیوتر تعریف میشه و میزان مصرف سوخت مشخص میشه.
    اما این با واقعیت تا حدودی ممکنه فرق داشته باشه.

  4. اینا همش نمایشه موتور سه سیلندر تیوان رو هم همین آقایون رونمایی و خط تولیدش رو مثلا آغاز کردن و هعی می گفتن فناوری AVL اتریش رو داره. اما الان کجاست این موتور سه سیلندر تیوان؟؟ بعدشم ایران خودرو اگه راست میگه موتور EF4 رو تولید و جایگزین موتور منسوخ شده tu3 بکنه

  5. بازم یه بولوف دیگه. خدایان دروغ و ریا فقط تو رویا و خیال همه چیز میسازن و در واقعیت هیچی ندارن هیییییچ

  6. آقا رضا تو چرا این قدر بهت برخورده؟ هر کسی نظر خودشو میگه. آهان نکنه کارمند ایران خودرویی؟

  7. دنا اتومات دوماهه تحویل گرفتم صدای فولی تسمه
    صدای سیستم برقی پدال ترمز داخل کابین
    رنگ بی کیفیت
    برف پاک کن بی کیفیت
    الان هم چرا چک روشن شده ماشین درست کار نمی کنه نوبت گرفتم ببرم نمایندگی
    این همه خیانت میکنید به مردم خجالت بکشید

  8. نه برادر اگه یه مستندی که از سیما پخش شده در مورد موتور سه سیلندر تیوان که زیر مجموعه بهمن خودرو هست که سرانجام اون هم معلوم نشد چی شد ، اونجا مسئول اون پروژه اشاره کرد که یکی از خودرو سازی ها با هزینه چند برابری و تکنولوژی پایین تر موتور سه سیلندر از یه کشوری وارد کردن و دارن روش کار میکنن که به تولید برسونن

  9. سلام لطفاً یه برنامه بزارید پیگیری کنید که موتور سه سیلندر تیوان به کجا رسید اون که ظاهراً خط تولیدش هم افتتاح شد .برادر میر سلیم هم اونجا بود

    • جناب ناشناس هیچ کدام از موتور های ۳ سیلندر چینی موجود در ایران این مشخصات را ندارند مثل همان x22 pro نه مشخصات فنی نه حجم نه خروجی آن(توان و گشتاور) هیچ شباهتی به موتور ایرانخودرو ندارد.

  10. کسانی تنها دنبال تحقیر و توهین به مردم ایران هستند چند تا سوال دارم:
    نظرتون درباره استفاده کره ای ها از پیشرانه های ژاپنی چیه؟ یا نظرتون درباره استفاده کره ای ها از پلتفرم های آمریکایی چیه؟ یا نظرتون درباره استفاده ژاپنی ها از گیربکس های آلمانی(بنز) چیه؟ یا نظرتون درباره استفاده کره ای ها از کارشناس ها و طراح های اروپایی چیه؟ نظرتون درباره استفاده کره ای ها از موتورهای بنز چیه؟ یا نظرتون درباره استفاده چینی ها از موتور و گیربکس های ژاپنی چیه؟ نظرتون درباره استفاده رنو از خودرو های داچیا چیه؟ نظرتون درباره مشترک بودن قطعات خودرو های کیا و هیوندا چیه؟

  11. به امید خدا سال دیگه دو سیلندر و بعدشم تک سیلندر ( موتور هوندا ۱۲۵ با توربو جوابه…)

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط