کوییک اتومات بررسی شد. این محصول ارزانترین خودرو اتوماتیک صفر کیلومتر بازار است. ظاهر و داخل کابین خودرو نیز تغییراتی دارد. این خودرو ارزش خرید دارد؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: کوییک اتومات R در حال حاضر ارزانترین خودرو اتوماتیک صفر کیلومتر در بازار است. این خودرو همچنان از پیشرانه هشت سوپاپ M15 توسعه یافته پراید استفاده میکند. گیربکس خودکار CVT نیز وظیفه انتقال توان پیشرانه به چرخهای جلو را دارد. این خودرو علاوهبر تغییراتی در ظاهر و داخل کابین، امکانات جدیدی هم دارد. این خودرو اصلا کیفیت ساخت و مونتاژ خوبی ندارد.
ویدیوی کامل تست و بررسی کوییک آر اتوماتیک را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
کوییک اتومات ارزش خرید دارد؟
پُر صدا و کم شتاب
کوییک اتومات همچنان از پیشرانه هشت سوپاپ M15 با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتونمتر استفاده میکند. اما برای پاس کردن استاندارد یورو پنج، دریچه گاز خودرو برقی است و کالیبراسیون خودرو هم تغییر کرده. گیربکس خودکار CVT نیز وظیفه انتقال توان پیشرانه به چرخهای جلو را دارد. وزن خودرو ۱۱۲۵ کیلوگرم است.
با قرار گرفتن اهرم تعویض دنده روی حالت D و فشردن پدال گاز، خودرو با صدای مهیبی راه میافتد.
شتابگیری خودرو آن قدر کُند است که هیچ رقیبی در این بخش ندارد. صدای پیشرانه بهطرز وحشتناکی به داخل کابین نفوذ میکند و لرزشهای خودرو باور کردنی نیست.
دور موتور روی حدود ۴۰۰۰ RPM محدود است و خودرو در مسیری صاف، با دو سرنشین، صندوق خالی و تهویه خاموش، هیچ رمقی برای راه رفتن ندارد، بهطوریکه نسخههای دندهای کوییک در برابر این خودرو سریع و چالاک حساب میشوند.
“چطوری دور پلیسی و ۳۶۰ بزنیم؟” ویدیوهای آموزش رانندگی حرفهای را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
این خودرو نه تنها کُند، بلکه به شدت ناهماهنگ هم است و گیربکس و پدال گاز، هیچ کاری به فرامین راننده ندارند و براساس میل خود رفتار میکنند.
هنگام مواجه شدن با سربالاییها، خودرو دیگر هیچ توانی برای راه رفتن نداشت و روغن شرم بر پیشرانهاش مینشست. این خودرو آن قدر کُند است که حتی جرات سبقت گرفتن از اتوبوس و کامیون را هم از ما گرفت. صدای وحشتناک پیشرانه پس از مدتی کوتاه باعث بروز سردرد میشود. صدای پیشرانه مدتی پس از پیاده شدن از خودرو همچنان در گوشهای ما میپیچید.
به هر حال شاید لقب کُندترین، پُر صداترین و لرزانترین خودروی داخلی کاملا برازنده کوییک اتومات باشد.
بررسی همه ویژگیهای فولترین نسخه تارا اتوماتیک مشکلات آن را به شما نشان میدهد. در کانال یوبیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
عملکرد خودرو در ترافیک چگونه است؟
سلطان تقه و تکان
اول از هر چیز باید بدانید که دور موتور کوییک اتومات همیشه روی ۱۰۰۰ RPM قرار دارد که این نکته منفی به شدت در افزایش مصرف سوخت خودرو تاثیر گذار است. احتمالا علت این موضوع ترکیب توان کم پیشرانه و گیربکس CVT است تا خودرو هنگام درگیر شدن گیربکس، تقههای شدید نزند و خاموش نشود.
عملکرد خودرو در ترافیک اصلا خطی نیست و هنگام گاز دادن گاهی به سختی حرکت میکند و گاهی ناگهان شتاب میگیرد و امکان دارد با خودرو جلویی برخورد کند. خودرو به شدت دچار گاز هرز خوردن است بهطوریکه هنگام ترمزگیری همچنان در حال گاز دادن است.
به نظر شما این بهترین خودرو مونتاژی در ایران است؟ ویدیوی معرفی آن را د رکانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
این خودرو در ترافیک و شروع / توقفهای مداوم بهشدت کله کرده، و راننده و سرنشینان را کلافه و خسته میکند. عملکرد خودرو در ترافیک دقیقا شبیه رانندگی یک راننده ناشی با دنده یک خودرو است.
ایراد بزرگ دیگر کوییک اتومات این است که شما در مسیرهای اتوبانی هم آرامش ندارید؛ خودرو به علت توان کم پیشرانه و گیربکس CVT توان حرکت به صورت سر گاز را ندارد. در نتیجه شما یا باید گاز بدهید و مدام ترمز کنید یا با سرعت بسیار کم حرکت کنید. بهمحض اینکه پای خود را از روی پدال گاز بر میدارید، توان کم پیشرانه باعث افت شدید شتاب میشود و شما باید دوباره پدال گاز را بفشارید.
گزارشی از ساخت دومین بوگاتی دستساز ایرانی و ساخت گران قیمتترین خودرو جهان در ایران رولزرویس بوت تیل را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
ترمز بی ترمز
ترمزهای دیسکی ABS+EBD در جلو و کاسهای در عقب کوییک اتومات نه تنها ضعیف هستند، بلکه رفتار خطی هم ندارند و پدال ترمز هر بار در یک نقطه، فرمان ترمز را صادر میکند.
عملکرد ترمزهای کوییک اتوماتیک دقیقا حس ترمزگیری با خودرویی که لنت ندارد را شبیهسازی میکند. البته گاز هرز خوردنهای مکرر خودرو نیز یکی از دلایل ضعف شدید در ترمزهای این خودرو است.
سواری و هندلینگ
شاید تنها نکته مثبت کوییک اتومات، سواری نرم، سیستم تعلیق کم سر و صدا و هندلینگ نسبتا خوباش باشد. عملکرد سیستم تعلیق و فنربندی کوییک در عبور از روی دست اندازها و ناهمواریها، نرمتر و کمصداتر از خودرویی مانند پژو ۲۰۶ است.
این سواری نرم و هندلینگ خوب شامل کلیه محصولات توسعه یافته روی پلتفرم X200 سایپا مانند تیبا و ساینا و … هم میشود.
البته کیفیت مونتاژ این خودرو آنقدر پایین است که هر چند شما از تعلیق آن چندان صدایی نمیشنوید، اما صدای قطعات داخل کابین بهویژه صندوق عقب و طاقچه آن قدر زیاد است که اعصاب شما را بههم میریزد.
تغییرات ظاهری
کوییک اتومات در بخش ظاهری تفاوت چندانی با نسخه دندهای ندارد. رینگهای آلومینیومی، لوگو تایپ CVT روی گلگیر جلو و اسپویلر عقب تنها تفاوتهای نسخه اتوماتیک و دندهای کوییک R است.
کیفیت مونتاژ بدنه این خودرو واقعا افتضاح است؛ درزهای غیر هم اندازه و گپهای زیاد و عجیب و غریب بهویژه بین چراغها و بدنه خودرو، باور کردنی نیست. گویی این خودرو نه در یک کارخانه بلکه در یک کارگاه زیرزمینی مونتاژ شده است.
اولین تجربه رانندگی با ریرا را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
کابین و امکانات
داخل کابین کوییک اتومات مشابه کوییک R است. اما صفحه کیلومتر خودرو تغییر یافته و انصافا طراحی و گرافیک خوبی دارد. فرمان D کات کوییک اس به این خودرو هم اضافه شد، با این تفاوت که حالا دکمههای کنترلی هم روی آن قرار دارند.
البته زیر این دکمهها هیچ چراغی برای دیدن در شب وجود ندارد. قسمت تونل گیربکس نیز برای قرار گرفتن گیربکس CVT و اهرم آن تغییر کردهاست و جا موبایلی هم دارد.
صندلیهای قبلی حالا با چرم مصنوعی روکش شدند و دوخت قرمز دارند. مانیتور Pop-up خودرو هفت اینچی و لمسی است.
پلاستیک خشک مورد استفاده در کابین که در کوییک قبلی هم کیفیت خوبی نداشت، حالا افت کیفیت هم دارد. بوی نامطبوع این پلاستیکها نیز در گرمای هوا آزار دهنده است و شاید از لحاظ سلامتی هم یک تهدید باشد.
در مجموع میتوان کابین کوییک اس را یکی از بیکیفیتترین کابینهای داخلی دانست.
امکانات جدید
سیستم تهویه مطبوع نیمه خودکار، پخش MP3 بلوتوث دار با قابلیت تماس تلفنی از جمله امکانات نسخههای دندهای کوییک است. اما در کوییک اتومات کیلس، استارت دکمهای، مانیتور لمسی با رهیاب، روکش چرمی صندلیها، صفحه کیلومتر جدید، دکمههای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، دوربین عقب، سنسور عقب و سنسور فشار باد تایر نیز اضافه شدند.
زانتیا ارزش خرید دارد؟ تست و بررسی این خودرو را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:
چرا این خودرو تولید شد؟
کوییک اتومات در بازار آزاد قیمتی فراتر از ۵۰۰ میلیون تومان دارد.
شاید بتوان گفت برخی از خودروهای داخلی اگر کیفیت ساخت و مونتاژ بهتری داشتند و امکانات جدیدی به آنها اضافه میشد هنوز ارزش خرید داشتند.
اما درباره کوییک اتومات باید گفت که این خودرو نه تنها ارزش خرید ندارد، بلکه ارزش تولید هم ندارد و بهنظر میرسد تولید خودرویی که شتابی کمتر از پراید دارد و در اکثر آیتمها قادر به پاس کردن حداقلهای یک خودروی شهری هم نیست، حیف و میل منابع و سرمایه باشد؛ حتی اگر این خودرو عنوان “ارزانترین خودروی اتوماتیک صفر کیلومتر بازار” را هم به یدک بکشد.
بیشتر بخوانید:
کوییک اس صفر بخریم یا پژو ۲۰۶ کارکرده؟/ بررسی فنی و قیمت
جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!
پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کرهای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشنهای قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنیاش با تارا معمولی چیست؟
با توجه این موارد ذکر شده از خداوند برای خریداران این خودروی وطنی صبر عظیم خواستار هستم.
از طرف یک شهروند محکوم به زندگی در ایران
پس چرا دیگر سایتها وقتی این ماشین رو تست کردن و ویدئو گذاشتن همچین نکات منفی که شما گفتید رو نگفتن و در ویدئو هم مشخص بود ،به نظر به نظر نیاد شما زیادی کوبیدین این لگن وطنی رو
دارین میگین لگن … لگنی که به جای ماشین میدن ایران نداره؟