لاماری ایما برقی آرین پارس موتور را بشناسیم / بررسی فنی و آپشن‌ها

از دست ندهید

لاماری ایما برقی قرار است با آرین پارس موتور به کشور وارد شود. این خودرو که در چین دانگ فنگ Forthing Leiting نام دارد، در بازارهای خارج از کشور چین آن را با نام دانگ فنگ Friday EV می‌شناسند. لاماری ایما برقی در کشور چین در سه تیپ و پیمایش‌های ۴۱۰، ۴۳۰ و ۶۳۰ کیلومتری به فروش می‌رسد.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی – Forthing Leiting اواخر فروردین ماه امسال در بازار خودرو چین رونمایی شد. این خودرو که از پلت‌فرم EMA-E دانگ فنگ استفاده می‌کند، قطعات بدنه مشترک زیادی با خودرویی دارد که در ایران آن را لاماری ایما می‌نامیم.

دانگ فنگ فورتینگ اما عرضه این خودرو را محدود به بازار خودرو چین نکرد. بلکه تصمیم گرفت تا با نمایش Forthing Leiting در نمایشگاه خودرو آلمان ۲۰۲۳ این کراس‌اوور الکتریکی را در کشورهای دیگری هم به فروش برساند. البته با نام جمعه (Friday EV).

لاماری ایما برقی

از منظر طراحی داخلی و خارجی، لاماری ایما بنزینی آرین پارس موتور یکی از کراس‌اوورهای جذاب در بازار خودرو ایران است. می‌توان به جرأت عنوان کرد که مهمترین نکته‌ای که مالکین لاماری ایما در زمان خرید به آن توجه داشتند، طراحی خارجی و داخلی آن بود.

این کراس‌اوور آرین پارس موتور آپشن‌های زیادی نداشت و حتی چند رده هم از هم برادران ناتنی چینی خود در ایران عقب‌تر بود. گرچه لاماری ایما بنزینی حالا در نسخه X کامل‌تر شد و خریداران می‌توانند در نسخه فول آپشن هم آن را خریداری کنند.

لاماری ایما برقی

این کراس‌اوور چینی در ایران ثابت کرد که یک خودرو زیبا حتی با وجود کمبودهایی در بخش امکانات رفاهی در ایران خوب می‌فروشد. اما نسخه برقی لاماری ایما در چین هرچه نسخه بنزینی رشته‌ کرده‌ بود را در حال پنبه کردن است!

هرچه نمونه بنزینی لاماری ایما خودرویی هماهنگ کم نقص بود، لاماری ایما برقی خودرویی ناهماهنگ و دارای نقص‌های ظاهری بسیاری است. به جرأت می‌توان عنوان کرد که مدل ۲۰۲۴ لاماری ایما برقی، نتیجه تفکرات کارگاهی عده‌ای دیزاینر کم تجربه و حتی بی تجربه است که متأسفانه به مرحله تولید رسید.

آمار فروش لاماری ایما برقی در بازار خودرو چین

Forthing Leiting در بازار خودرو چین وضعیت فروش قابل توجهی ندارد. این خودرو الکتریکی اکنون یکصد و نود و یکمین کراس‌اوور کامپکت پرفروش در بازار خودرو چین است.

لاماری ایما برقی در ماه پایانی سال گذشته میلادی فقط ۳۵ مشتری در کل کشور چین داشت. البته فروش ۱۰۳۴ دستگاهی این خودرو در ماه نوامبر (آبان – آذر امسال) باعث شد قدری جایگاه آن در میان محصولات دانگ فنگ فورتینگ بهبود پیدا کند.

این کراس‌اوور الکتریکی در پایان سال گذشته میلادی فقط ۸.۹۰ درصد از سهم فروش محصولات دانگ فنگ فورتینگ را به خود اختصاص داد. حتی سهم فروش این خودرو در میان کراس‌اوورهای کامپکت چینی فقط ۰.۰۴ درصد بود که فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد.

مشخصات فنی لاماری ایما برقی

لاماری ایما برقی

لاماری ایما برقی در بازار خودرو چین در سه تیپ مختلف به فروش می‌رسد. ضعیف‌ترین و ارزانترین نمونه این خودرو مجهز به موتور الکتریکی TZ180XSX5G است که می‌تواند ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد. توان و گشتاور این مدل توسط گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل می‌شود.

این مدل از ایما برقی با باتری‌های ۴۹.۲۷ کیلووات ساعتی تولید می‌شود. این باتری‌ها را می‌توان با استفاده از شارژرهای شارژ سریع در ۳۰ دقیقه از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. مالک این مدل می‌تواند با باتری‌های فول شارژ تا ۴۱۰ کیلومتر پیمایش با آن را تجربه کند. اگر شارژرهای شارژ سریع در دسترس نبود هم می‌توان با شارژرهای خانگی در مدت زمان ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه ظرفیت باتری‌های ساخت شرکت Xinwanda این خودرو را تا صد درصد شارژ کرد.

لاماری ایما برقی

تیپ دوم این کراس‌اوور دانگ فنگ فورتینگ از موتور الکتریکی TZ200XSV استفاده می‌کند. این موتور الکتریکی در ترکیب با باتری‌های ۵۷.۸ کیلووات ساعتی می‌تواند ۲۰۴ اسب بخار و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. توان و گشتاور این تیپ هم توسط گیربکس تک سرعته به محور جلو ایما برقی منتقل می‌شود.

باتری‌های این تیپ را می‌توان در مدت زمان ۳۵ دقیقه با شارژرهای شارژ سریع از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. با شارژرهای خانگی هم این مدت زمان برای فول شارژشدن باتری‌های آن ۱۰ ساعت است. این تیپ از لاماری ایما برقی در حالت فول شارژ تا ۴۳۰ کیلومتر پیمایش دارد و میزان مصرف انرژی آن نیز ۱۴.۴ کیلووات در هر ساعت است.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

اما گرانترین و قوی‌ترین تیپ لاماری ایما برقی نیز از همان موتور الکتریکی TZ200XSV بهره‌مند است. این مدل با اتکا به باتری‌های ۸۵.۹ کیلووات ساعتی قادر است ۲۰۴ اسب بخار و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور دراختیار راننده قرار دهد. درست مانند مدل ۵۷.۸ کیلووات ساعتی. توان و گشتاور این مدل، همانند نسخه‌های پایه و میانی توسط گیربکس تک سرعته به محور جلو این کراس‌اوور الکتریکی منتقل می‌شود.

این تیپ از ایما برقی ۳۷ دقیقه زمان لازم دارد تا باتری‌های آن از ۳۰ تا ۸۰ درصد شارژ شوند. مدت زمان شارژ باتری‌های آن نیز با شارژرهای خانگی ۱۵ ساعت اعلام شد. این تیپ از لاماری ایما برقی در ازای هر صد کیلومتر ۱۴.۳ کیلوات انرژی مصرف می‌کند.

طول نسخه‌هایی که پیمایش ۴۱۰ کیلومتری دارند، ۴۵۷۰ میلیمتر است. اما طول سایر نسخه‌ها به ۴۶۰۰ میلیمتر نیز می‌رسد. عرض این خودرو ۱۸۶۰ میلیمتر است و ارتفاع آن هم به ۱۶۸۰ میلیمتر می‌رسد. فاصله بین دو محور لاماری ایما برقی نیز ۲۷۱۵ میلیمتر اعلام شد.

لاماری ایما برقی

شتاب صفر تا صد کیلومتر نمونه‌هایی که پیمایش ۴۱۰ کیلومتری دارند اعلام نشده‌است. اما این رقم برای سایر مدل‌های لاماری ایما برقی ۷.۹ ثانیه است. این خودرو همچنین می‌تواند تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت به سرعت‌گیری خود ادامه دهد. البته حداکثر سرعت نسخه‌هایی که پیمایش ۴۱۰ کیلومتری دارند، ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک‌فرسون مستقل است. نمونه‌هایی که پیمایش ۴۱۰ کیلومتری دارند در محور عقب از تعلیق تورشن بیم استفاده می‌کنند. اما سایر نمونه‌ها که پیمایش بیشتری دارند، مجهز به تعلیق عقب مولتی لینک مستقل هستند.

امکانات رفاهی لاماری ایما برقی

لاماری ایما برقی

لاماری ایما برقی در نسخه با پایه با رینگ‌های ۱۷ اینچی به فروش می‌رسد. این ابعاد در مدل‌های فول آپشن و گرانتر تا ۱۹ اینچ هم افزایش می‌یابد.

ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری از جمله امکانات پایه در تمامی تیپ‌ها هستند. در مدل‌های فول ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای هم به لیست آپشن‌های رفاهی اضافه می‌شوند.

سنسور پارک جلو، هشدار بازشدن درب‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار نقاط کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار خط‌خوان، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو، ترمزهای فعال در شرایط اضطراری و پارک اتوماتیک فقط مختص به تیپ‌های فول است. اما مدل‌های پایه را می‌توان با سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب و کروز کنترل معمولی خریداری کرد.

سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید (برای درب راننده)، استارت دکمه‌ای و درب صندوق عقب برقی هم برای تیپ‌های فول در نظر گرفته‌شدند.

از جمله امکانات رفاهی نسخه‌های فول لاماری ایما برقی می‌توان به صنلی‌های چرمی با تنظیم دستی، گرمکن، ماساژور و تهویه صندلی‌های ردیف اول، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی پشت آمپر، ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی، سنسور باران، برف‌پاکن عقب، تهویه مطبوع تک کاناله با خروجی برای ردیف دوم صندلی‌ها و فیلترهای PM2.5 و یونیزه هوای داخل کابین اشاره کرد.

قیمت لاماری ایما برقی در بازار خودرو چین

ارزانترین تیپ لاماری ایما برقی مدل ۲۰۲۴ در بازار خودرو چین، ۹۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با ۷۷۴ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان.

گرانترین تیپ این کراس‌اوور الکتریکی مدل ۲۰۲۴ نیز اکنون با پرداخت مبلغ ۱۴۴ هزار و ۹۰۰ یوان توسط چینی‌ها قابل خرید است. این رقم نیز با احتساب نرخ تبدیل ارز امروز معادل ۱ میلیارد و ۱۲۲ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان خواهد بود. مدل‌های ۲۰۲۴ لاماری ایما برقی فقط در نسخه‌هایی که پیمایش ۴۱۰ کیلومتری دارند به فروش می‌رسند.

اما ارزانترین مدل ۲۰۲۳ این خودرو با پیمایش ۴۳۰ کیلومتری در چین ۱۳۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که برابر با ۱ میلیارد و ۸۴ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان است. گرانترین مدل این تیپ هم با همین پیمایش با پرداخت مبلغ ۱۵۹ هزار و ۹۰۰ یوان قابل خرید است که معادل ۱ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان است.

البته نسخه‌هایی که پیمایش ۶۳۰ کیلومتری دارند، گرانترین تیپ‌های لاماری ایما برقی هستند. ارزانترین مدل این کراس‌اوور با پیمایش ۶۳۰ کیلومتری، ۱۸۹ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که معادل ۱ میلیارد و ۴۷۱ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان است.

گرانترین مدل این خودرو با چنین پیمایشی نیز در چین با پرداخت ۲۲۹ هزار و ۹۰۰ یوان قابل خرید است. این رقم نیز پس از تبدیل نرخ ارز برابر است با ۱ میلیارد و ۷۸۱ میلیون و ۷۲۵ هزار تومان.

در کانال یوتیوب بیت‌ران پلاس تماشا کنید:

بیشتر بخوانید:

ون هایما ۷X برقی معرفی شد + مشخصات فنی

کشنده مان ۲۰۱۹ بررسی شد + قیمت اولین مان وارداتی به کشور پس از ۱۸ سال

دنا پلاس اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟ بررسی افت شدید کیفیت خودرو

جیلی آزکارا هیبریدی را بشناسید / کراس اوور چینی جدید بازار چه ویژگی‌هایی دارد؟

تارا وی۴ LX معرفی شد / گران‌ترین خودروی داخلی ارزش خرید دارد؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

از شکستن اکسل ام‌وی‌ام تا ارزبری هنگفت؛ در مدیران خودرو چه خبر است؟

فاجعه شکستن اکسل ام‌وی‌ام مدیران خودرو، بحث میلیاردها دلار ارز گرفته شده‌از سوی این شرکت و سیلی که به...

پست‌های مرتبط