دنا پلاس اتومات آپشنال چه امکاناتی دارد؟ بررسی افت شدید کیفیت خودرو

از دست ندهید

دنا پلاس اتومات آپشنال جایگزین دنا اتومات قبلی شد و خریداران سامانه قرار است این خودرو را تحویل بگیرند. امکانات این خودرو چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: ایران خودرو می‌گوید دنا اتومات آپشنال مطابق قانون به استانداردهای ۸۵ گانه مجهز شده‌است. دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال مجهز به موتور ۱.۶۵ لیتری EF7 توربو (TC7) است. می‌دانیم که دنا پلاس جوانان قرار است با موتور EFP (با قدرت ۱۶۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متری) به دست مشتریان برسد.

فیلم کامل “تست و بررسی وحشتناک دنا توربو اسپرت؛ تست دنا تا حد مرگ” را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

اما موتور دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد. گشتاور این موتور ۲۱۵ نیوتن‌متر است که توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک (AT) به محور جلو این محصول منتقل می‌شود. این خودرو در واقع همان دنا جوانان اما بدون موتور EFP است، چرا که به نظر می‌رسد ایران خودرو در تامین میل‌لنگ این خودرو مشکل دارد. انتظار می‌رفت این خودرو با موتور جدید EFP به دست مشتریان برسد تا شاید قدرت و کشش مناسب پیشرانه، سواری خشک و کابین تنگ این خودرو را قابل تحمل‌تر کند.

 

اما امکانات جدید دنا پلاس اتومات آپشنال چیست؟

امکانات دنا پلاس اتومات آپشنال

دنا اتومات آپشنال مجهز به تمامی امکاناتی است که در دنا پلاس جوانان می‌توان دید. یعنی این خودرو دارای چهار ایربگ، سانروف برقی، سامانه‌های کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی، صندلی‌های جلو برقی، سنسورهای نور و باران، استارت دکمه‌ای، آینه‌های برقی، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب، سنسور عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، سنسور TPMS، کروز کنترل، تریم پارچه‌ای صندلی‌ها و… است و یک فرمان D کات ناموزون نیز به این خودرو اضافه شده. تیغه‌های برف پاک کن هم با نمونه ژله‌ای تعویض شدند.

افت شدید کیفیت

دنا اتومات آپشنال

با قرار گرفتن روی صندلی دنا اتومات آپشنال و مقایسه داشبورد خودرو با دنا پلاس‌های قدیمی‌تر، بلافاصله به افت کیفیت شدید مواد پلاستیکی داشبورد و رو دری‌های این خودرو پی می‌برید. کیفیت مونتاژ قطعات پلاستیکی داخل کابین هم خوب نیست. این موضوع، هم به دلیل استفاده از مواد پلاستیکی ارزان‌تر و هم قدیمی شدن قالب‌های تولید باز می‌گردد.

کیفیت و تراکم فوم صندلی‌ها نیز کاهش دارد و احتمالا پس از مدت کوتاهی از فرم خارج می‌شوند. در حالیکه مشتریان این خودرو از کابین تنگ آن گله داشتند و ما انتظار تغییر در طراحی کابین این خودرو را داشتیم، حالا کیفیت همین کابین هم افت کرده‌است.

ایرادات شایع دنا پلاس اتومات آپشنال

از ایرادات فعلی دنا اتومات آپشنال می‌توان به افت کیفیت داشبورد، رو دری‌ها و صندلی‌ها اشاره کرد. این خودرو همچنان کابین تنگی دارد. گرافیک و طرح صفحه کیلومتر نیز دیگر خیلی قدیمی و از مد افتاده است. فرمان D کات خودرو نیز واقعا طرح عجیب و زشتی دارد و گویی فرمان قبلی را از  پشت بام به پایین پرت کردیم تا زیر آن له شود.

اما از این‌ها گذشته ایرادات دسته سیم موتور و TCU گیربکس دنا پلاس‌های اتوماتیک قبلی آزار دهنده‌ترین ایرادات آن بودند که گیربکس خودرو را در حالت اضطراری قرار می‌داد. هنوز مشخص نیست این ایرادات در دنا اتومات آپشنال از بین می‌رود یا مشتریان همچنان باید درگیر خدمات گارانتی باشند؟

جمع بندی

دنا اتومات آپشنال یک محصول جدید نیست. بلکه همان دنا پلاس اتومات قبلی است که آپشن‌های آن هم بنا بر اجبار سازمان استاندارد به آن اضافه شدند. پلت فرم این خودرو قدیمی است و سواری خشکی دارد. کابین خودرو نیز همچنان تنگ است. از طرف دیگر پیشرانه توربو قدیمی این خودرو به شدت به گرما و کیفیت سوخت حساس است. این پیشرانه در اغلب اوقات با افت راندمان مواجه می‌شود. انتظار می رفت در این خودرو حداقل از پیشرانه EFP که قوی‌تر و کار آمد‌تر است استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید:

رنو سامسونگ XM3 سروش دیزل رونمایی شد / همه چیز درباره رنو آرکانا کره‌ای

کولیوس جدید با سروش دیزل مبنا می‌آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی

جتور تراولر بهمن موتور را بشناسید / لندروور دیفندر مناطق محروم

تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی شد / محصول مشترک رنو و JMC چین!

بستیون نات معرفی شد / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

خودروهای جدید ایران خودرو در نمایشگاه را بشناسید

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

بستیون نات معرفی شد / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی شد / محصول مشترک رنو و JMC چین!

خودروهای جدید ایران خودرو در نمایشگاه را بشناسید

کولیوس جدید با سروش دیزل مبنا می‌آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط