اتوبوس‌های ایران خودرو قابل استفاده نیستند / ایران خودرو به دنبال افزایش قیمت

از دست ندهید

اتوبوس‌های ایران خودرو دیزل و فروش تعدادی از آن‌ها به شهرداری تهران، موضوع شکایت و گله این شرکت از شهرداری است. در مقابل شهرداری اتهامات را رد می‌کند و از کیفیت پایین محصولات این شرکت می‌گوید. ماجرا چیست؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: علیمردان عظیمی مدیر عامل شرکت ایران خودرو در مراسم رونمایی از کراس اوور ریرا درباره اتوبوس‌های ایران خودرو دیزل و فروش آنها به شهرداری گفت: ” قرار بود که شهرداری ۲۰۰ میلیارد تومان بابت خرید اتوبوس بدهد، اما هیچی نداد و الان می‌گویند چک می‌دهیم.”

عظیمی ادامه داد: “ما خودرو دادیم و به جای آن ملک دادند، اما ملک را هم به کس دیگری فروختند. این فروش مال غیر است و تمام اسناد آن موجود است.”

 

اظهار نظری که واکنش مسئولان شهرداری را در پی داشته است. مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره ادعای مدیرعامل ایران خودرو گفت: “صراحتا اعلام می‌کنم مطالبات نقدی ایران خودرو دیزل پرداخت شده است.”

ماجرا مربوط به اتوبوس‌های ایران خودرو دیزل مدل آتروس است. تعدادی از آنها توسط شهرداری تهران خریداری شد و حالا ایران خودرو مدعی نپرداختن پول آن از سوی شهرداری است. ایران خودرو نیز از شهرداری شکایت کرد و رای هم صادر شد.

موضوع این قرارداد چیست و رای به نفع چه کسی صادر شد؟

قراداد چه بود؟

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: “قرارداد خرید اتوبوس آتروس به تعداد ۱۷۵ دستگاه و ۲ دستگاه کشنده در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۷۱۷/۵ میلیارد تومان منعقد شد که بخش نقد آن به مبلغ ۵۰۱ میلیارد تومان پرداخت و الباقی به مبلغ ۲۱۶ میلیارد تومان در قالب غیرنقد بصورت ملک بوده که جهت تحویل ملک به کارگزار مورد تایید شهرداری معرفی شده اند که در این راستا تا کنون با کارگزار به توافق نرسیده اند و در این راستا شرکت ایران خودرو دیزل بابت طلب غیر نقد خود در مراجع قضایی علیه شهرداری تهران، شرکت واحد اتوبوسرانی و کارگزار مربوطه طرح شکایت کرده که شکایت مزبور از سوی مرجع قضایی رد و رأی هم به نفع شهرداری و شرکت اتوبوسرانی و کارگزار صادر شده است.

وی ادامه داد: “همچنین از ۱۷۵ دستگاه اتوبوس و ۲ دستگاه کشنده کامیون، فقط ۱۷۰ دستگاه تحویل داده شده و ۵ دستگاه اتوبوس و ۱ دستگاه کشنده را تاکنون تحویل نداده‌اند.”

اتوبوس‌ها آن‌قدر بی کیفیت‌اند که قابل استفاده نیستند!

با اعلام جزئیاتی از این قرار داد، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی درباره کیفیت پایین اتوبوس‌های ایران خودرو دیزللب به شکایت باز کرده است.به گفته او “در سال ١۴٠٠ و ١۴٠١ تعداد ١٧٠ اتوبوس را تحویل شرکت واحد دادند و پولش را هم کامل گرفتند، ولی اتوبوس‌هایی که تحویل دادند آنقدر بی کیفیت بود که امکان بهره برداری از ١۵٠ دستگاه آن برای خدمت به مردم میسر نشد و از کارخانه مستقیم به داخل سامانه رفت و پارک شد. هرچه کردیم نتوانستیم این اتوبوس‌ها را وارد چرخه خدمات رسانی کنیم. آقایانی که امروز طلبکارند حتی خدمات پس از فروش قابلی هم نداشتند و تنها پس از دخالت معاون دادستان این شرکت خودروساز مکلف به رفع ایرادات اتوبوس‌های به ظاهر نو خود آن هم بعد از چند سال شد.”

وی افزود: “مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: تکلیف ما خدمت رسانی به مردم شریف تهران است و برای انجام این تکلیف از زیر سنگ هم شده باشد اتوبوس وارد تهران خواهیم کرد و شهر و مردم وفادار خود را معطل اتوبوس‌های بی کیفیت نمی‌کنیم.”

وی در پایان گفت: دست یاری به سوی همه شرکت‌های داخلی که توان ساخت خودروی با کیفیت و ایمن دارند دراز کرده‌ایم.

پاسخ‌های وزیر صمت به پرسش‌های صریح بیت ران درباره وضعیت صنعت خودرو کشور و آینده واردات را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس ببینید:

درخواست افزایش قیمت ایران خودرو

اما این تنها شهرداری نیست که از کیفیت پایین محصولات ایران خودرو شکایت دارد. مردم به شدت از کیفیت خودروهای داخلی و نقص‌های فنی آن‌ها به خصوص ایرادات برق و الکترونیک گله‌مند هستند.

با این وجود مدیرعامل شرکت ایران خودرو در مراسم رونمایی خودروی ریرا گفت: “یک تیمی از دولت قیمت محصولات ما را مشخص کنند. الان قیمت کارخانه ما با بازار تا ۷۰ درصد اختلاف دارد، اما بسیاری از صنایع ۱۰ – ۱۲ درصد اختلاف دارند. ما می‌خواهیم مثل آنها باشیم.

وی مدعی شد: “دنبال افزایش قیمت، به قیمت بازار نیستیم، فقط همین که ضرر نکنیم کافی است.” اما بر هیچ کس پوشیده نیست که بنابر مناسبات بازار خودرو در کشور، هر چقدر قیمت خودرو در کارخانه بالا برود، قیمت در بازار نیز افزایش پیدا می‌کند و این درخواست یعنی گرانی بیش از پیش خودرو.

فیلم آموزش انواع ترمرگیری در پیست و خیابان توسط قهرمان اتومبیل رانی کشور را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

مشخصات اتوبوس آتروس چیست؟

اتوبوس‌های ایران خودرو

آتروس یکی از مدل‌های اتوبوس‌های ایران خودرو دیزل و یک اتوبوس درون شهری است. آتروس به پیشرانه شش سیلندر خطی OM457LA با حداکثر قدرت ۳۰۰ اسب بخار در دو هزار دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۲۵۰ نیوتن‌متر در هزار و ۱۰۰ دور در دقیقه مجهز است. این پیشرانه به توربوشارژر و اینترکولر نیز مجهز است. البته این موتور در کشنده H4 – ۱۹۴۳ نیز استفاده شده است و توانایی تولید ۴۳۰ اسب بخار و ۲۱۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

گیربکس اتوبوس آتروس از نوع ZF ECOLIFE 1400B یا ۱۷۰۰B است. این گیربکس اتوماتیک هفت دنده (شش دنده جلو و یک دنده عقب) است.

این اتوبوس به تجهیزاتی نظیر تاخوگراف، صندلی راننده قابل تنظیم و مجهز به کمربند ایمنی سه نقطه، شیشه های جانبی سکوریت چسبی یک تکه با پنجره بازشو تک جداره، تابلو دیجیتال اعلام مسیر، پشتی معلولین، موقعیت ویلچر، دوربین رنگی دید از غقب و درب میانی مسافر، بخاری از نوع شوفاژی، پرده آفتابگیر جلو و جانبی راننده، سیستم تغییر ارتفاع، رمپ برای ورود و خروج معلولین و جانبازان در ورودی درب وسط، سیستم صوتی دارای سی دی پلیر، صفحه نمایشگر ۵.۷ لینچی، فیلتر جدا کننده آب از سوخت، فن رادیاتور الکترو مگنتیک، تایر زاپاس با رینگ فولادی، جعبه کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی مجهز است.

بیشتر بخوانید:

جیلی آزکارا هیبریدی را بشناسید / کراس اوور چینی جدید بازار چه ویژگی‌هایی دارد؟

تارا وی۴ LX معرفی شد / گران‌ترین خودروی داخلی ارزش خرید دارد؟

زمان عرضه ریرا / درخواست مدیرعامل ایران‌خودرو درباره قیمت گذاری

جتور X90 پلاس با گروه بهمن به بازار می‌آید / فیدلیتی دریم چه ویژگی‌هایی دارد؟

رنو سامسونگ XM3 سروش دیزل رونمایی شد / همه چیز درباره رنو آرکانا کره‌ای

کولیوس جدید با سروش دیزل مبنا می‌آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی

جتور تراولر بهمن موتور را بشناسید / لندروور دیفندر مناطق محروم

تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی شد / محصول مشترک رنو و JMC چین!

بستیون نات معرفی شد / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!




4 دیدگاه

  1. شهرداری چشم و گوش و عقل داشته اگر واقعا اینقدر بی کیفیت است از اول نباید می خریدید و سفارش گذاری می کردید. مگر کارشناس ندارید؟ مگر بررسی فنی قبل از خرید تدارید؟ مگر سازمان ملی استاندارد این خودرو ها را تایید نکرده؟ مگر پلیس شماره گذاری نکرده؟
    یه جای کار شهرداری می لنگد که اجازه می دهد مینی بوس ها و اتوبوس های نیم قرن پیش در تهران تردد کنند اما اتوبوس صفر کیلومتر را خراب اعلام می کند.
    نکته دیگر این است که اعلام نکردند دقیقا مشکل اتوبوس ها چیه و کدام بخشش مشکل داره!

    • چندبار اتوبوسهای شرکت واحد سوار شو برعکس اتوبوس های چینی و عقاب افشان
      اتوبوس های ایران خودرو کیفیت پایین تری دارن مشکلات برقی و موتوری زیاد یکی از الاینده های تهران همین اتوبوس های ایران خودرو هستن
      قدیم و جدید نداره

  2. میدونی؟ ناخودآگاه یاد محکم چکش زدن اون کارگر ه میفتم که مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با بغض و اشک تعریفش میکرد.😂 لامصب کیفیت و صداقت از در و دیوار این مجموعه تراوش می‌کنه.

  3. شهرداری این اداها رو درمیاره که مثل سه چهار سال پیش بره اتوبوسهای تمام چینی اشغال رو وارد کنه و پورسانت چرب و نرم رو از مافیای اتوبوس چینی بگیره البته همه اش از جیب مردم ایران. اگه ایران خودرو یه محصول خوب داشته باشه همین اتوبوسهای درون شهریش هست که موتور بنز داره و برعکس چینیها اصلا دود و ذرات معلق نداره.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

کنده شدن اکسل X55 / مدیران خودرو چه می‌گوید؟

ویدیو کنده شدن اکسل ام‌ وی ام X55 را در چند روز اخیر احتمالا دیده‌اید. اتفاقی بسیار خطرناک، که...

پست‌های مرتبط