دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو چه امکاناتی دارد؟ / بررسی امکانات جدید رفاهی

از دست ندهید

دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه قطعات خودرو تهران به نمایش درآمد. این خودرو علاوه‌بر گیربکس DAE هوشمند، با امکانات استانداردی مانند ESP به دست متقاضیان می‌رسد که قابلیت کنترل شروع حرکت در سربالایی را نیز دارد.

دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

بیت‌ران – محمد فتح‌اللهی: پیش از هر چیز باید بدانیم که دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو با چه موتوری تولید خواهد شد؟ این سدان ایران خودرو تغییراتی را در قوای محرکه ۱.۷ لیتری خود تجربه کرد که موجب بهبود شتاب صفر تا صد کیلومتر آن شد. در نتیجه این تغییرات هم قرار است قیمت نهایی آن ۴۰ میلیون تومان بیشتر از دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک باشد.

معرفی دنا جوانان در یوتیوب

خودرویی که ایران خودرو نام دنا پلاس توربو جوانان اتوماتیک به آن داد، گرانترین نسخه دنا پلاس توربو است. دنا جوانان از نمونه بهینه موتور EF7 استفاده می‌کند که ایران خودرو آن را به اسم EFP معرفی کرد. پیش از آنکه ببینیم موتور جوانان چه مشخصاتی دارد، باید به یاد بیاوریم که قوای محرکه EF7 چه ویژگی‌هایی داشت.

 

موتور EF7 با ۱.۷ لیتر حجم قادر بود ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور برای نخستین بار در سمند سورن مشاهده شد. اما بسیاری از خریداران سورن توربو از مشکلات بی‌شمار این موتور ناراضی بودند.

 

ایران خودرو در حقیقت این موتور را در سورن‌های توربو آزمایش کرد و بعدها در مدل‌های دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک تلاش کرد نواقص آن را بر طرف کند. این موتور بعدها به عنوان TC7 هم شناخته شد.

دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

این موتور هم به مرور زمان آپ‌دیت شد و میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و… آن کاملاً عوض شد. از همین رو ایران خودرو آن را EFP نامید تا نشان‌دهنده نسخه پلاس خانواده موتورهای EF باشد.

موتور دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

EFP با استفاده از سامانه CVVT تبدیل به قدرتمندترین موتور ایران خودرو شد. یعنی قدرت این قوای محرکه از ۱۵۰ اسب بخار به ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متری آن هم به ۲۴۰ نیوتن‌متر رسید.

ایران خودرو باور دارد توان موتور EFP به میزان ۷.۳ درصد بیشتر شد و پیشرفت ۱۱.۶ درصدی هم در بحث گشتاور آن حاصل شد. در عین حال این خودروساز عنوان کرد موتور EFP سوخت کمتری مصرف می‌کند و آلایندگی آن هم کاهش یافت.

 

دنا جوان با استفاده از این موتور اصطلاحاً به روز، نیرو و گشتاور را توسط گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به محور جلو منتقل می‌کند. البته بهتر بود با در نظرگرفتن «جوانان» بودن این نسخه از دنا پلاس، گیربکس دستی در آن مشاهده می‌شد.

عملکرد دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

ایران خودرو اعلام کرد که دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک جوانان شتاب صفر تا صد کیلومتر ۱۰.۵ ثانیه‌ای دارد. یعنی شتاب این خودرو در مقایسه یا دنا پلاس توربو اتوماتیک، ۰.۵ ثانیه کمتر شد. دنا پلاس توربو اتوماتیک در ۱۱ ثانیه به صد کیلومتر در ساعت می‌رسید.

اما حداکثر سرعت دنا جوانان در مقایسه با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک تغییری نکرد و ۲۰۵ کیلومتر در ساعت است. ایران خودرو باور دارد مصرف سوخت دنا جوانان ۷.۴ لیتر در ازای پیمایش هر صد کیلومتر است. این در حالی است که مصرف دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک پیش‌تر ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شد.

امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

مهمترین امکان ایمنی در این سدان ایران خودرو، وجود سامانه کنترل پایداری یا ESP است. علاوه بر این، دنا پلاس جوانان مجهز به سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی است.

دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو در ظاهر تفاوتی با سایر تیپ‌های این خودرو ندارد. البته نشان TPMS را می‌توان بر روی رینگ‌های این خودرو مشاهده کرد که به معنای وجود این امکان در این خودرو است.

هنگامی‌که قصد ورود به این خودرو را دارید می‌توانید کلید مربوط به سامانه ورود بدون کلید را روی دستگیره درب کرومی آن مشاهده کنید. ضمناً شیشه‌های عقب این خودرو هم مانند دنا پلاس توربو به صورت دودی به دست مشتریان می‌رسد.

علاوه بر این، زمانی‌که وارد خودرو می‌شویم، نخستین چیزی جلب توجه می‌کند، فرمان D کات این سدان ایران خودرو است. آیینه وسط خودرو حساس به نور است و استارت دکمه‌ای آن هم در کنسول میانی قرار گرفته‌است.

دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

سنسور نور و باران در زیر آیینه میانی خودرو قرار گرفت و باید به این نکته مهم هم اشاره کرد که دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو از گیربکس هوشمند DAE چینی استفاده می‌کند.

کارکرد این گیربکس شش سرعته اتوماتیک به این شکل است که در ترافیک‌ها، زمانی‌که روی حالت D باشد و چند ثانیه خودرو بدون حرکت بایستد، به‌صورت اتوماتیک به حالت N خواهد رفت.

همانطور که گفتیم، دنا پلاس جوانان در ظاهر تفاوت چندانی با سایر خودروهای دنا ندارد. اما زمانی‌که به سپر جلو نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که قطعه در زیر سپر جلو وجود دارد.

این قطعه برای پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه در سپر مشاهده می‌شود که ایمنی عابر پیاده را تضمین می‌کند. به دلیل وجود همین قطعه هم دیگر از بکسل‌بند در جلوی این خودرو خبری نیست و بکسل‌بند به‌صورت پیچی قابل نصب است.

قیمت دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

دنا پلاس جوانان ایران‌خودرو

پیش از خرید دنا جوانان باید از خود بپرسید که در ازای پرداخت تقریباً ۴۰ میلیون بیشتر در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک، چه خودرویی دریافت می‌کنید؟

دنا جوان از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ندارد. سطح تجهیزات این خودرو اما در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک متفاوت است.

اختلاف قیمت ۴۰ میلیون تومانی این خودرو با دنا پلاس توربو اتوماتیک در حالی وجود دارد از لحاظ فنی که فقط ۱۰ اسب بخار قدرت به موتور اضافه شد و گشتاور آن هم ۲۵ نیوتن‌متر بیشتر شد. از لحاظ امکانات رفاهی هم فرمان D کات، سامانه ESP، کنترل شروع حرکت در سربالایی و… در این خودرو وجود دارند.

اما نکته مهم درباره قیمت دنا پلاس توربو جوانان این است که رقم ۵۰۳ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۹۹۰ تومانی این خودرو بهای درب کارخانه آن است.یعنی رقم نهایی خرید این خودرو پس از هزینه‌های جانبی حدود ۵۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اگر صرفاً توان و گشتاور موتور برای شما به عنوان متقاضی خرید این خودرو مهم است، باید دانید که با هزینه مبالغی بسیار کمتر می‌توان در مراکز تیونینگ و اصطلاحاً با ریمپ‌کردن موتور به اعداد بعضاً بالاتری در توان و گشتاور دست پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

دستور آماده‌باش برای واردات خودروهای کارکرده به خودروسازان

شروع بحران در صنعت خودرو / قطع تأمین مستقیم ارز صنایع از سوی بانک مرکزی

آیین نامه واردات خودرو جانبازان اعلام شد

انتقال فناوری و ماجرای پر فراز و نشیب واردات خودرو

همه چیز درباره چانگان CS15، کراس‌اوور مونتاژی سایپا / مشخصات فنی و تصاویر




22 دیدگاه

    • درود
      یونیت ESP در محصولات ایران خودرو، امکان کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها رو هم برای خودروهای این شرکت فراهم می‌کند. در واقع ESP و HAC دو امکان مختلف هستند، اما در یک یونیت کنترل قرار دارند.
      محمد فتح‌اللهی – دبیر وب‌سایت بیت‌ران

    • اره جدا هستن
      Esp کنترل تعادل ماشین در سر پیچ هست
      کنترل سربالایی هم یعنی یعنی وقتی سربالایی هستی میخوای حرکت کنی ماشین نیاد عقب

  1. موتور به این خوبی (با توجه به شرایط ایران و نبود واردات ) هیفه رو این پلتفرم یه پلتفرم اسپرت با هندلینگ عالی جور کنین چیه این همه سواری داریم ما سمند دنا تارا پژو ۲۰۷ بسه دیگه تنوع ایجاد کنین دل مردم رو شاد کنین

  2. دنا تشغالترین خودرویی که درست کردین موتور چرت صندلی عقب داره میره توی صندلی جلو اطاق بعد ۷۰کار کرد تمام چهار ستونش میلرزه اخه به چیش مینازید شما

    • با سلام خدمت سایت بیتران ، بنده یک دنا پلاس مدل ۹۶ دارم ، از همون روز اول گرم کردن خودرو در گرمای خوزستان (دهلران هستم جنوب استان ایلام و گرمترین شهر جهان نزدیک خوزستان) بزام جای سوال بود ، مخصوصا اگه کمی سربالایی کوهستانی در گرمای پنجاه و دو درجه به تورم میخوردش ، دمای آب تا بین وسط و قرمز بالا میرفت ، اونم بدون کولر در سر بالایی ، اومدم ترموستات ۷۵ درجه انداختم دمای کارکرد کند و تند فن ها رو ۱۵ درجه پایین اوردم و حتی سینی زیر ماشین رو درآوردم و دور فن ها رو روی ۱۲۷۰ دور گذاشتم ، خوشبختانه دیگه به هیچ عنوان گرم نمی کنه ، همچنین برای انبساط آب رادیاتور در اون گرمای وحشتناک تا حدود خط گلویی منبع انبساط رادیاتور رو هم خالی گذاشتم ، در فیلم های تست شما مشکل گرم کردن شدید و افت توان در گرمای خوزستان داشتید ، پیشنهاد بنده اینه که ایرانخودرو برای مناطق گرمسیر اقدامات بالا یا شبیه بالا رو انجام بدن یا اینکه مالکان این خودرو از ابتدای خرداد تا آخر شهریور ترموستات رو وردارند و با ریمپ دمای موتورو کاهش بدن .

  3. جالبه ادمین وجود ESP رو ندید گرفت و ماشینای فاقد این سیستم رو به مخاطبان توصیه کرد

    احتمالاً ایشون تا حالا ندیدن چقدر محصولات ایرانخودرو سُر خوردن و به پهلو خوردن به درخت یا تیر چراغ برق یا گارد ماشین له شده

    • درود
      دو بار در این متن به وجود سامانه ESP در این خودرو اشاره شده است. توصیه‌ای هم انجام نشد. صرفاً مقایسه‌ای صورت گرفت که اختلاف قیمت‌ها مشخص شوند.
      ارادتمند
      محمد فتح‌اللهی – دبیر وب‌سایت بیت‌ران

  4. برای کدوم جوان طراحی شده؟! کدوم جوانی الان ۶۰۰ تومن پول نقد برا این آشغالا داره؟! خونه و ازدواج مهمتر از ماشینه ولی کدومش رو جوان بدبخت امروزی می‌تونه فراهم کنه؟

  5. اگه کسی بتونه ثبت نام کنه خیلی خوبه ولی بازار آزاد گرون درمیاد البته جوانان هم حداقل باید دانپایپ بندازی و ریمپش کنی تا هم دماش تو ناحیه بهتری بیفته و هم توان خوبی بده ولی ای اس پی واقعا برای توربو واجبه.دنا اتومات با دانپایپ و ریمپ راحت ۱۵۵ و ۲۴۰ نیوتن سر چرخ می گیرین با زیر ۸ تومن هزینه.صرفا بخاطر توان بهترش ارزش نداره.بیاد و بشه ای اس پی به مدل های قبلی خوروند خیلی خوب میشه.البته اگه آپکو شرکت تیونری درست حسابی بود حتما میشد هزاران هزار تاسف که آپکو هم آبی ازش گرم نمیشه

  6. سلام
    من دنا پلاس توربو دارم اصلا سنسور نور وخصوصا بارانش هرچی آب ریختم روی شیشه جلو کار نمیکنه
    فقط اگر چراغ هاروشن باشه و برید بیرون ازماشین خودش بعدازچند دقیقه چراغ هارو خاموش میکنه

  7. جالبه یه تغییر میدن یه پسوند بهش اضافه میکنند بعد خدامیلیون میزارن روش خداوکیلی هیچ کشوری حاضر نمیشه به مسولین ایران خودرووسایپا ماندگی بده

  8. سلام وقت بخیر
    بنظر شما ممکن هست نسخه دنده دستی عرضه بشه یا خبری که ایرانخودرو بخواد همچین کاری کنه روی دنا جوانان یا کلا روی خودرو ها با موتور EFP ؟!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر/ نتیجه حذف آن چیست؟

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران عمر مفید کاتالیزور خودروهای صفر کیلومتر با توجه به کیفیت پایین...

پست‌های مرتبط