جیلی آزکارا هیبریدی را بشناسید / کراس اوور چینی جدید بازار چه ویژگی‌هایی دارد؟

از دست ندهید

جیلی آزکارا هیبریدی دو دیفرانسیل ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد. این کراس اوور کابین مدرنی دارد و از امکانات کاملی استفاده می‌کند. قیمت این خودرو چه قدر است و آیا ارزش خرید دارد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: جیلی آزکارا که در بازارهای جهانی جیلی Boyue Pro (بویو پرو) نام دارد، یک کراس اوور هیبریدی خفیف دو دیفرانسیل است. هر چند نسل جدید این خودرو با کد Boyue L ظاهر بسیار مدرنی دارد، اما طراحی آزکارا هم مناسب و اصولی است. این کراس هیبریدی ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد و لیست امکانات آن کامل است.

فیلم کامل معرفی جیلی آزکارا هیبریدی را در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

از طرف دیگر آزکارا یک خودروی دو دیفرانسیل است که قیمت کارخانه تنها رقیب چینی‌اش یعنی تیگو هشت پرومکس، ۸۰۰ میلیون تومان گران‌تر از آن است. پیشرانه آزکارا با کمک شرکت Volvo توسعه یافته، چرا که جیلی مالک شرکت Volvo Cars است. برند جیلی یکی از با کیفیت‌ترین برندهای چینی است و در ایران نیز باوجود کم لطفی‌هایی که در حقش شد، باز هم خوش نام و پر طرفدار است.

اما مشخصات فنی این خودرو و تفاوت‌هایش با سایر چینی‌های بازار چیست؟

برادری با Volvo

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد شرکت Volvo Cars در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط شرکت جیلی از شرکت فورد موتور خریداری شد. جیلی شرکت سواری‌های ولوو را که توسط فورد موتور به ورشکستگی رسیده بود، احیا کرد.

پیشرانه ۱.۵L توربوشارژ جیلی آزکارا با کد JLH-3G15TD در کنار موتور الکتریکی کوچک ۴۸ ولتی آن قادر به تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور است. این پیشرانه با کمک ولوو توسعه یافته است. گیربکس هفت سرعته دو کلاچ این خودرو نیز توان پیشرانه را به هر دو محور خودرو منتقل می‌کند.

البته این خودرو یک نمونه تک دیفرانسیل با موتوری ضعیف‌تر و گیربکس شش سرعته AT هم در بازار چین دارد که نوع قوی‌تر آن برای ایران انتخاب شد و انتخاب هوشمندانه‌ای هم بود.

آزکارا روی پلت فرم NL شرکت جیلی توسعه یافت که در نسل جدید این خودرو دیگر وجود ندارد.

کابین و امکانات

کابین جیلی آزکارا زیبا و مدرن است. مهم‌ترین شاخص آن هم فرم اسپرت صندلی‌ها و چرم ناپای آن است. کیفیت پلاستیک قسمت‌های بالایی داشبورد و کنسول وسط خیلی معمولی است و طرح دسته دنده هم قدیمی به نظر می‌رسد. البته ارگونومی کابین خوب است و همه چیز سر جای خود قرار دارد. صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی خودرو رزولوشن خوبی ندارد، اما کیفیت تاچ و سرعت عمل آن خوب است.

جیلی آزکارا به امکانات رفاهی مانند ترمز پارک و کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور جلو و عقب، کروز کنترل تطبیقی، کی‌لس، رادار حرکت بین خطوط و گرم‌کن و سرد کن صندلی‌های جلو مجهز است. صندلی‌های برقی جلو، سقف پاناروما با سانروف، صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی و صفحه کیلومتر دیجیتال هم از دیگر امکانات رفاهی این خودرو هستند.

این خودرو در بخش امکانات ایمنی به هشت ایربگ، کنترل پایداری و کشش، کنترل حرکت در سر بالایی، هشدار خروج از خط، رادار نقطه کور و… مجهز است.

با کیفیت اما نسل قدیم

جیلی آزکارا در بخش طراحی متناسب‌تر از سایر هموطنان چینی‌اش در ایران است. اوضاع داخل کابین و کیفیت آن نیز همین طور است. امکانات این خودرو مناسب است و در بحث عملکرد فنی با توجه به آمار و ارقام بهتر از محصولات گمنام چینی است که برای نظر نهایی نیاز به تست و بررسی آن وجود دارد. کیفیت این خودرو در تمام بخش‌ها به وضوح یک سر و گردن بالاتر از خودروهای چینی دیگر موجود در کشور است.

اما این خودرو مدت‌ها است که دیگر در چین تولید نمی‌شود و حتی تولید نسل نسخه فیس لیفت آن نیز در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید. از همین‌رو پیش‌بینی می‌شود که تعداد محدود باقی مانده از این خودرو از انبارهای چین خریداری و به کشور وارد شدند.

در حال حاضر نیز نسل جدید این خودرو با کد Boyue L از پلت فرمی جدید استفاده می‌کند و ۲۲۰ اسب بخار قدرت دارد که کاش این خودرو وارد کشور می‌شد.

در مجموع سایر خودروهای چینی موجود در بازار کشور نیز همین اوضاع را دارند. اما شاید بتوان واردات جیلی به‌عنوان یک محصول با کیفیت را به فال نیک گرفت. قیمت این خودرو در سامانه یکپارچه یک میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان اعلام شد که قیمتی رقابتی محسوب می‌شود.

انتظار می‌رود شرکت وارد کننده این خودرو یعنی فردا موتورز بتواند عملکرد مناسبی در بخش تامین خدمات و قطعات این خودرو داشته باشد. تا شاهد مشکلات خریداران دیگر خودروهای چینی در بحث تامین قطعات نباشیم.

بیشتر بخوانید:

تارا وی۴ LX معرفی شد / گران‌ترین خودروی داخلی ارزش خرید دارد؟

زمان عرضه ریرا / درخواست مدیرعامل ایران‌خودرو درباره قیمت گذاری

جتور X90 پلاس با گروه بهمن به بازار می‌آید / فیدلیتی دریم چه ویژگی‌هایی دارد؟

رنو سامسونگ XM3 سروش دیزل رونمایی شد / همه چیز درباره رنو آرکانا کره‌ای

کولیوس جدید با سروش دیزل مبنا می‌آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی

جتور تراولر بهمن موتور را بشناسید / لندروور دیفندر مناطق محروم

تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی شد / محصول مشترک رنو و JMC چین!

بستیون نات معرفی شد / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

خودروهای جدید ایران خودرو در نمایشگاه را بشناسید

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

بستیون نات معرفی شد / خودرو برقی ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

تاکسی برقی لونا ایران خودرو معرفی شد / محصول مشترک رنو و JMC چین!

خودروهای جدید ایران خودرو در نمایشگاه را بشناسید

کولیوس جدید با سروش دیزل مبنا می‌آید / بررسی رنو سامسونگ QM6 وارداتی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط