تیبا صندوق دار بخریم یا ساینا اس؟ قبل از خرید خودرو حتما بخوانید

از دست ندهید

تیبا صندوق دار بهتر است یا ساینا اس؟ هر دو خودرو از یک پلتفرم استفاده می‌کنند و روی کاغذ توان یکسانی دارند. اما واقعیت هم همین‌طور است؟ اگر قصد خرید دارید حتما این گزارش مقایسه‌ای را بخوانید.

تیبا صندوق دار

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: تیبا صندوق دار و ساینا اس هر دو از پلتفرم X200 سایپا استفاده می‌کنند. موتورشان M15 سایپا یا همان موتور پراید بهینه است. در این میان طراحی ظاهری و داخلی ساینا اس جدیدتر و بهتر از تیبا است و امکانات بیشتری هم دارد. از طرف دیگر سیستم برق و الکترونیک ساینا اس تغییر یافته و دریچه گازش برقی است.

با وجود یکسان بودن پلتفرم و قوای محرکه هر دو خودرو، عملکرد آن‌ها اما متفاوت است. کدام خودرو کم آزارتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟

خوش اشتها و تنبل با دریچه گاز برقی!

پیشرانه تیبا صندوق دار با کد M15 ساخته شده بر پایه موتور B3 مزدا و در واقع همان پیشرانه ریو اما با هشت سوپاپ است که نقطه ضعف اصلی این پیشرانه است. این پیشرانه قادر به تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتون‌متر گشتاور است. گیربکس این خودرو همان گیربکس ۱۱۰۰ مزدا است که در پراید هم استفاده‌شده‌ است. هر چند این گیربکس در پراید عملکرد قابل قبولی دارد، اما هنگام رانندگی حس می‌کنید که گشتاور موتور تیبا را تحمل نمی‌کند.

ساینا اس نیز دقیقا از همین قوای محرکه استفاده می‌کند. با این تفاوت که سیستم EMS آن تغییر کرده و دریچه گاز آن هم برقی است. اگر پشت فرمان تیبا نشستید و حس کردید شتاب ندارد، حتما پشت فرمان ساینا اس هم بنشینید تا درک جدیدی از کُند بودن یک خودرو داشته باشید.

در مجموع می‌توان گفت که تیبا شتاب خوبی ندارد، اما به واسطه دریچه گاز مکانیکی‌اش با ارفاق از پس وزن خود و راننده‌اش بر می‌آید. ساینا اس اما این توانایی را هم ندارد. پس برای شتاب بهتر تیبا صندوق دار گزینه بهتری است.

تعویض دنده و سواری

گیربکس تیبا صندوق دار علاوه‌‌بر تعویض تقریبا نرم دنده‌ها، هماهنگی خوبی با موتور خودرو دارد. اما آنچه حس می‌شود نبود قدرت تحمل نیروی گشتاور خودرو توسط گیربکس است؛ خودرو در برخی مواقع گاز می‌خورد، اما به‌همان اندازه شتاب نمی‌گیرد.

صدای موتور به ویژه در دور موتور بالای ۴۰۰۰ RPM بیش از حد به داخل کابین نفوذ می‌کند.

ضرایب دنده خودرو به گونه‌ای تعیین شده‌است که شما با دور پایین به‌سرعت خوبی دست پیدا می‌کنید، اما این موضوع و در کنار آن توزیع حداکثر گشتاور در دور ۴۰۰۰ باعث می‌شود تا خودرو در این دور به بیشترین راندمان خود برسد و گاز دادن پس از این دور بیهوده‌است و فقط صدای ناله موتور بدون شتاب‌گیری به گوش خواهد رسید.

ساینا اس نیز عملکردی مشابه تیبا صندوق دار ارائه می‌دهد، با این تفاوت که به علت دریچه گاز برقی، کُپ بین تعویض دنده‌های آن بیشتر است و در نتیجه افت توان بیشتری دارد.

هر دو خودرو سواری نرم و تعلیق کم صدایی مشابه ریو دارند.

 

هزینه‌های نگهداری

هزینه‌های نگهداری تیبا صندوق دار کمی از پراید بیشتر است. قطعات تزیینی آن هم گران‌تر از پراید اما در دسترس است. در مقابل نگهداری و تعمیرات ساینا اس به علت استفاده بیشتر از سیستم‌های الکترونیکی در پیشرانه، دردسر و هزینه بیشتری دارد. از طرف دیگر قطعات یدکی این خودرو از تیبا گران‌تر و متاسفانه کمیاب هم هست.

در مجموع و براساس گزارش‌ها و مستندات موجود، ساینا اس خرابی‌های مکرری حتی در نمونه‌های صفر کیلومتر دارد. بیشتر این خرابی‌ها مربوط به قطعات موتور (یاتاقان‌ها)، روشن شدن بی‌دلیل چراغ چک، تاب داشتن رینگ‌ها و … است. اما درباره تیبا صندوق دار وضعیت کمی بهتر است.

در مجموع باید گفت که تیبا نسبت به قیمت‌اش هزینه‌های نگهداری و تعمیر منطقی‌تری دارد و برای کار کردن نیز گزینه بهتری از ساینا اس است.

طراحی 

تیبا صندوق دار

بدون شک برگ برنده ساینا اس در مقابل تیبا صندوق دار طراحی ظاهری، کابین و امکانات خودرو است. تیبا طراحی قدیمی اما تقریبا هماهنگی دارد.

کابین خودرو نیز طراحی بسیار ساده و قدیمی دارد.

تیبا صندوق دار

در مقابل ساینا اس طراحی جدید و جذاب‌تری دارد، هر چند خیلی هماهنگ نیست. به ویژه نمای جلوی خودرو که بیش از حد تهاجمی است و با سایر بخش‌ها و همچنین قوای فنی خودرو در تضاد است. اما به هر حال ظاهر ساینا اس به تیبا برتری فاحشی دارد.

داخل کابین نیز همین وضعیت حاکم است. فرمان D کات، طراحی جدید داشبورد، صفحه کیلومتر، پنل تهویه مطبوع، روکش جدید صندلی ها و… از تفاوت‌های کابین دو خودرو هستند.

تیبا صندوق دار

تولید تیبا صندوق دار به علت ایمنی و… متوقف شد، اما هنوز نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار موجود است. جالب اینجا ست که تولید ساینا اس که از همان پلت‌فرم ناایمن تیبا استفاده می‌کند، همچنان ادامه دارد.

امکانات

شیشه‌های برقی جلو، مه شکن عقب و جلو، پخش MP3 و ترمز ABS تنها امکانات تیبا صندوق دار هستند.

در مقابل ساینا اس به تهویه مطبوع دیجیتال، پخش بلوتوث‌دار، سنسور عقب، نشانگر تعویض دنده GSI و دی‌لایت هم مجهز است.

تیبا صندوق دار

البته نسخه‌های جدید این خودرو براساس الزام استانداردهای ۸۵ گانه به سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و باران، اتو لایت و نشانگر باد تایرها هم مجهزند.

جمع بندی

در مجموع باید گفت که ساینا اس به جز طراحی جدیدتر و امکانات بیشتر برگ برنده دیگری نسبت به تیبا صندوق دار ندارد. اما در مقابل کیفیت ساخت و مونتاژ پایین‌تری دارد، شتاب آن کمتر است و هزینه‌های نگهداری آن هم بیشتر است. به نظر می‌رسد اگر قصد خرید خودرویی برای کار کردن دارید، تیبا گزینه منطقی‌تری است.

بیشتر بخوانید:

زانتیا بررسی شد / این گوی و این هندلینگ!

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از ۲۳ سال!

پژو ۲۰۷ شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سیل در کارخانه مدیران خودرو ؛ کدام خودروها غرق شدند؟

سیل در کارخانه مدیران خودرو محصولات ام وی ام و فونیکس را زیر آب برد. این اتفاق در منطقه...

پست‌های مرتبط