مقایسه آریسان یک و دو/ نتیجه باور نکردنی!

از دست ندهید

مقایسه آریسان یک و دو در حالی انجام شد که هر خودرو ۶۰۰ کیلوگرم بار سیمان داشت. آریسان یک و دو در ظاهر و داخل کابین تقریبا یکی هستند. اما مشخصات فنی آریسان دو کاملا تغییر کرده است. ولی آریسان دو چقدر بهتر از یک است؟

مقایسه آریسان یک و دو

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: مقایسه آریسان یک و دو در واقع یک مسابقه باربری است. آریسان یک با موتور و شاسی یک‌پارچه تقویت شده پیکان و آریسان دو با موتور XUP، شاسی مستقل جدید و امکانات بیشتر در این رقابت شرکت کردند. در محفظه بار هر وانت ۱۲ کیسه ۵۰ کیلوگرمی سیمان به وزن ۶۰۰ کیلوگرم قرار گرفت. در این مسابقه پارامترهایی مانند شتاب‌گیری، ترمز‌گیری، هندلینگ خودرو با بار و… بررسی شدند. البته برای درک بهتر یک دستگاه وانت پیکان نیز به این مسابقه اضافه شد تا تغییرات آریسان یک بیشتر مشخص شود. نتیجه نهایی این تست واقعا غافلگیر کننده است!

فیلم تست در یوتیوب

اختلاف شتاب قطاری!

مقایسه آریسان یک و دو

مسابقه درگ در مقایسه آریسان یک و دو در حالی که هر وانت دقیقا ۶۰۰ کیلوگرم بار دارد آغاز می‌شود.

آریسان یک از پیشرانه چهارسیلندر OHVGII پیکان به قدرت ۸۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتون‌متر استفاده می‌کند. این در حالی است که آریسان دو از پیشرانه XU7 پلاس یا همان XUP استفاده می‌کند. این پیشرانه قادر به تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور است. وزن هر دو خودرو نیز حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم است.

 

با شروع مسابقه، آریسان دو به سادگی از زمین کنده و به خوبی شتاب می‌گیرد. در حالی که نوبت به تعویض دنده سه می‌رسد، آریسان یک هنوز موفق به پر کردن دنده یک هم نشده است! بین این دو وانت یک قطار اختلاف می‌افتد و آریسان یک ناله کنان فقط در جریان است.

هر چند کاملا مشخص است که آریسان دو به علت ۱۱ اسب بخار قدرت و شش نیوتون‌متر گشتاور بیشتر باید آریسان یک را شکست دهد، اما اختلاف این شکست شاید ۵۰ اسب بخار باشد!

 

درباره مقایسه شتاب این دو وانت باید گفت که اصلا نیازی به مسابقه نیست. چرا که آریسان دو حتی با اختلاف یک اتوبوس عقب‌تر باز هم به راحتی به آریسان یک می‌رسد و این خودرو  را چند اتوبوس هم جا می‌گذارد.

در مقایسه آریسان یک و دو، یکی دیگر از دلایل برتری آریسان دو، تعویض گیربکس پژو آردی در آریسان یک با نسخه BE پژو در آریسان دو است.

توانایی حمل بار

مقایسه آریسان یک و دو

همانطور که گفته شد در مقایسه آریسان یک و دو، هر دو آریسان ۶۰۰ کیلوگرم بار سیمان داشتند. اما عملکردشان هنگام حمل بار چطور بود؟

آریسان یک نه تنها به سختی شتاب می‌گیرد بلکه حرکات بسیار زیاد عرضی و گهواره ای خودرو، آن را گاهی غیر قابل کنترل هم می‌کند. همچنین محفظه بار خودرو نیز حسابی نشست کرده بود و تنها چهار انگشت با تایر خودرو فاصله داشت. ترمز خودرو هم ضعیف است و به سختی خودرو را نگه می‌دارد. در مجموع مانور دادن با آریسان یک هنگام حمل بار کار چندان راحتی نیست.

در مقابل اما وانت آریسان دو با وجود بار ۶۰۰ کیلوگرمی، باز هم چالاک است. شاسی مستقل جدید خودرو باعث شد که نه تنها نشست محفظه بار کم شود بلکه قابلیت مانور خودرو نیز به شدت افزایش یابد.

بوسترهای ترمز آریسان دو نیز تقویت شده و در نتیجه عملکرد ترمز خودرو بهبود یافته است.

در مجموع عملکرد آریسان دو با ۶۰۰ کیلوگرم بار مشابه عملکرد یک پژو پارس با سه سرنشین است!

وانت پیکان، بازنده بزرگ!

جالب است بدانید وقتی یک وانت پیکان با ۶۰۰ کیلوگرم بار به این مسابقه اضافه شد، از آریسان یک هم شکست هم خورد!

علت هم استفاده از گیربکس چهار سرعته قدیمی پیکان در آن است. در حالی که آریسان یک از گیربکس پنج سرعته پژو آردی استفاده می کند. علاوه بر آن نشست محفظه بار وانت پیکان هنگام اعمال بار، از آریسان یک بیشتر بود و تنها دو انگشت با تایر خودرو فاصله داشت.

باید به این موارد کابین بسیار تنگ وانت پیکان را هم اضافه کرد.

تغییرات آریسان دو 

در مقایسه آریسان یک و دو باید گفت که آریسان دو حالا از موتور چهار سیلندر XUP به قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتون‌متر استفاده می‌کند. گیربکس خودرو نیز با نمونه پنج سرعته دستی BE پژو جایگزین شده است. این در حالی است که آریسان یک از گیربکس پنج سرعته پژو آردی استفاده می‌کند.

اما مهم‌ترین تغییر آریسان دو، طراحی و ساخت یک شاسی جدید برای آن است. این شاسی مستقل (نردبانی) قابلیت نصب انواع اتاق‌ها را دارد و حتی شاید بتوان روی آن خودرویی برای آفرودهای سبک را هم توسعه داد.

دو کپسول گاز ۳۵ کیلوگرمی در وانت آریسان یک، جای خود را به یک مخزن ۷۵ کیلوگرمی در آریسان دو داده‌اند. این کار علاوه بر افزایش ظرفیت مخزن، مهار کردن کپسول و همچنین بازدید دوره‌ای برای دریافت معاینه فنی خودرو را هم راحت‌تر می‌کند.

زاپاس خودرو نیز از پشت صندلی شاگرد به کف محفظه بار منتقل و مشکل فضای قرارگیری شاگرد حل شده است. طرح رودری‌ها و صندلی ها نیز عوض شده‌اند. نسخه‌های جدید آریسان دو به دی‌لایت و سیستم کنترل پایداری هم مجهز هستند.

جمع بندی

قیمت وانت آریسان دو در بازار حدود ۳۶۰ میلیون تومان است. آریسان یک و دو تنها در ظاهر مشترک هستند و ایران خودرو باید این محصول را با یک طراحی و نام جدید وارد بازار می‌کرد. آریسان دو با توجه به فضای مناسب بار، کابین و سواری و شتاب مناسب، گزینه خوبی برای افرادی است که به دنبال خودرویی دو منظوره برای حمل بار و همچنین سواری گرفتن هستند.

بیشتر بخوانید:

KMC X5 کرمان موتور قیمت گذاری شد

سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره‌ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن‌های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی‌اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟




32 دیدگاه

  1. چرا قیمت کارخانه ای اریسان ۱۰۰میلیون از پژو پارس مشابه گران تر است
    درحالی که دو درب با امکانات یک ردیف صندلی عقب یک سقف عقب و درب صندوق عقب و اینه برقی و…در اریسان دو کمتر است
    امیدوارم که ایرانخودرو پاسخ درستی بدهد یا قیمت ان ارا تعدیل و عادلانه کند

    • با سلام از سال ۹۵اریسان یک دارم و کارم جابجایی مبلمان هست واقعا راضی هستم ازش نقایصش رو خودم برطرف کردم مثل برداشتن سیستمABSقلابی و نصف کله گاویدیفرانسیل تویوتا با دو تا صندلی کرولا ۲۰۱۶و نصب بخش با مانیتور بزرگ و دوربین دنده عقب برداشتن اون پروانه بدرد نخور تقویت شاسی … باید عرض کنم وانت دیفرانسیل جلو کجای دنیا دیده شده یه سربالایی با بار در شرایط برقی یا خیس مشخص می‌کنه ضعفش رو همین الان تو رمپ پارکینگ ها مشکل دارن.
      و من در تعجبم چرا رو این اتاق بسیار کارآمد یه فکر اساسی نمیکنن.درود

  2. ولی با این همه مقایسه و نتیجه گیری
    کیفیت مونتاژ در آریسان۲ خیلی افتضاح شده!!!!!
    درب موتور حلبی شده
    جلو پنجره ضعیف
    رو دری ها آشغال
    روکش فرمان خشک
    و جوشکاری میل وسط شاسی عقب زیر اتاق بار افتضاح!!!!
    کفی حلبی دیوار ها اتاق عقب حلبی…..
    و هچنان آینه ها دستیه….

  3. اریسان ۲با ۷۰۰کیلو بار میتونه تو یه جاده خاکی راه بره یا جاده برفی .با اون قیمت گزافش اونا رو هم یه تستی بزنید

  4. ممنون از تهیه این گزارش
    به عنوان پیشنهاد، خوبه ک اریسان دو با وانت کارای تک کابین گروه بهمن هم مقایسه بشه ، تست شیب روی هم از هر دو تهیه کنین ، رقاابت جالبی میتونه باشه

  5. فقط گیربکس آریسان ۲ بهتره و شتابش
    البته با توجه به دیفرانسیل جلو بودنش تو سربالایی با داشتن بار تی کاف میزنه و حرکت نمیکنه

    باید دقت بشه که وانت با سواری فرق داره و کم خرج بودن و اذیت نکردن موتور خ مهمه برا صاحبش بخاطر همینه هنوزم پیکان وانت قیمتش بالاس
    آریسان ۲ روغن ۰۲۰ میخوره که قیمتش سه برابره و کلا پرخرجه
    در عرض یکی دوسال آینده با مشکل هایی که در پژو هست پدر صاحب ماشین رو در میاره و هنوزم برخلاف ادعاشون حل نشده مثل واشر زدن و شلوغی موتور و خرج گران و جوش آوردن و تسمه تایم لاستیکی بجای زنجیر و کج شدن سوپاپ و هزار درد دیگه

    • تویوتا با اون همه ید بیدا هنوز وانت درست نکرده دیفرانسیل جلو چون عیب اساسی در جاده خاکی که وانت ها زیاد میره کاملا تو دیفرانسیل عقب با جلو کلی فرق داره و اگر دیفرانسیل جلو باشه با کلی ضربه شدید مواجهه میشید ولی عقب بهتر میره

      • کاش حداقل پنج نوع وانت سبک و سنگین تو ایران بود ک میشد انتخاب کرد. مثلا داتسون _تویوتا _مزدا_سیمرغ_زامیاد چینی که اندازه یه خاور است _و …. که قیمتشون رو یارانه ای بکنن چون مردم واسه کار میخوان نه تفریح . و دولتی ک نتونسته واسه من نوعی شغل ایجاد کنه لااقل وانت نیسان با نصف قیمت بده که بتونم کار کنم .آریسان و وانت پیکان هم حذف کنن

  6. اینجا ایران است ‌باتعویض کردن رودریها اسم خاکروبه هم عوض میشود وهم قیمتش گرونتر ‌.خرهمون خراست ‌پالانش راعوض کرده اند

  7. ایرانخودرو تشنه قیمت بالا بردن است به هربهانه ودلیلی حالا انتظاردارین قیمتو کم کنه برداران عزیز توایران قیمت ماشین بالا میره ولی پایین نمیاااد

    • سلام من که الان ۹ماهه اریسان ۲خرید کردم واقعان ازش راضیم اریسان ۱هم داشتم ذلیل شدم وسایلش گیر نمیا قدرت نداره صدای دف گیربکس ادم رو کلافه میکنه ترمز نابود کلاچ بعد از چند مدت انقدر سفت میشه که باید بری زیر عمل جراحی

  8. واقعا کی وانت رو به خاطر شتاب اولیه یا سرعت زیاد میگیره ،،وانت مخصوص جابه جایی بار هست و فقط قدرت کششی و استحکام شاسی مهمه که حداقل دوبل باشه اگه از ۶۰۰کیلوی مجاز اریسان پنج کیلو ببشتر بار زدی خم نشه

  9. وانت جالبی نیست نه بار میشه زد بهش ونه موتور و دیفرانسیل خوبی داره قیمتاش هم که بیش ازحد بالاست.وانت فقط نیسان آبی

  10. این ماشین با این قیمت ارزش نداره من سوار شدم اریسان ۱ بهتر تورو خدا همون قبلی تولید کنید ما از اون رازی بودیم الکی نمیخواد خودتون مقایسه کنید باید مصرف کننده نظر بده

  11. اول اینکه تولید وانت با دیفرانسیل جلو خودش یه مشکله بعد کجای دنیا ماشین دیفرانسیل جلو رو با دیفرانسیل عقب مقایسه میکنن اونم از نظر شتاب و چالاکی 😂😂

  12. آریسان یک از همون اول قرار بود با موتور پژو بیاد بازار ولی خب امان از حس نوستالژی ما ایرانیا که این همه پایبندیم….نسخه دو هم با اون هزینه استهلاک بالا علی الخصوص تعویض روغن که اندازه ماشینای اروپایی هزینه داره….آنچنان چنگی به دل نمیزنه…از اگزوز که زیر اتاق پشت لاستیک تموم شده معلومه

  13. مهم ترین مسله ایی که هست اینه که مثل همه پژوها مشکل واشر زدن نداره یعنی آمپر بالا بره واشر نمیزنه؟؟ممنون میشم را۶نمایی کنین

    • وانت باید در دور پایین گشتاور بالا داشته باشه ولی تی یو فایو در دور پایین بسیار ضعیف هست

  14. هروقت تونستین یک وانت دیفرانسیل عقب با گیربکس خوب و با کیفیت تولید کنید اون وقت میتونید ادعا کنین.گند زدین توی اصول فنی و استاندارد جهانیه وانت بار.

  15. بنظرم با توجه به عدم استقبال مردم از خرید آریسان ۲ به دلیل غیر کاربردی بودن اون شرکت داره بااینجور صحنه سازی ها ومقایسه ها و کارشناسی های غیر تخصصی غیر عالمانه مردم رو گول میزنه تا مردم یک وانت غیر کاربردی با نقایص بسیار را باحداقل ۲برابر قیمت خریداری کنند.

  16. به مشتریان خر میفروشن پول هواپیما میگیرن هنوز دنبال مقایسه اریسان یک دو هستیم اگر تونستن مثل تویوتا خودرو بزنن برن مقایسه کنن

  17. پیکان وانت توی کارتش زده ۷۵۰ کیلو بار میتونه حمل کنه
    ولی تا یک تن و بیشتر هم میتونه حمل کنه
    ولی اگه آریسان یک و دو ۶۰۰ کیلوش بشه ۶۲۰ کیلو شاسیش خم میشه و ماشین رو باید بندازی دور
    راحت صد سال عقبیم از کشورهای جهان دومی
    مالیات سویئس ، امکانات و امنیت طالبان

  18. کاش یکی میوم د با آریسان۲ خودش با من رقابت کنه تا بهش بگم چرا آریسانهای ۱ دیگه انقدر لش هستن
    وقتی تو برنامه ماشین دست میبرن که ماشین کار هستش نباید بیشتر از ۱۰۰ تا بره همین میشه نه ماشین شتاب داره نه سرعت من با مدل ۹۶ ۱۸۵تا سرعت رفتم با ۵۰۰ کیلو بار
    ولی با ۹۹ از تهران تا شمال ماشین بیشتر از ۱۰۰ تا پر نمیشد
    من که ۹۹ دارم و تو برنامش دست بردم درستش کردم راضی هستم و حاظرم ثابت کنم
    دیدن آریسان ۲ تو برف ام اگه دارین بزارین ببینیم چه میکنه با ۶۰۰ کیلو بار ممنون میشم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد

موتور ۶ سیلندر بنزینی خودرو رونمایی شد. در ساخت این موتور به  ۴۵ درصد دانش فنی بومی ساخت موتور...

پست‌های مرتبط