دیسک و صفحه کلاچ تقلبی مدتها است بلای جان رانندگان شدهاست. بد جا رفتن دندهها، زوزه کشیدن و افت شتاب از جمله علائم خرابی این قطعه هستند. قطعات اصلی خودروهای ایرانی را از کجا باید خرید؟
بیت ران – مجتبی اسماعیلی: دیسک و صفحه کلاچ تقلبی باعثشده تا برخی افراد تا پای بازکردن گیربکس هم بروند. معضل این افراد بد جا رفتن دنده است که به علت خرید دیسک و صفحه کلاچ جدید، هیچ شکی راجع به آن نداشتند.
غافل از این که مشکل از همین قطعه نو است. علائم خرابی مجموعه انتقال قدرت یعنی گیربکس، دیسک و صفحه کلاچ، سیم کلاچ، میل ماهکها و… بسیار شبیه هم هستند. از همین رو برخی افراد با خرید دیسک و صفحه کلاچ تقلبی، در واقع یک مشکل جدید را به خودروی خود میافزایند.
میزان فروش دیسک و صفحه کلاچ جعلی در سالهای اخیر آن قدر زیاد شدهاست که خود خودروسازان داخلی با کمک پلیس آگاهی، به دنبال کشف قطعات تقلبی افتادند. برای مثال دیسک و صفحه کلاچ خودرو در حال حاضر جزو قطعات مشمول ردیابی توسط ایساکو است و بر تولید، توزیع یا جعل آن نظارت دائمی میشود.
شناسایی علائم دیسک و صفحه کلاچ جعلی هنگام خرید تقریبا غیر ممکن است. چرا که این روزها چاپ کارتن با طرح اصلی یا حک برند و شماره روی فلزات، اصلا کار دشواری نیست. در نتیجه به هیچ عنوان به افرادی که قصد دارند با مقایسه رنگ کارتن یا حک شماره فنی، به شما در شناسایی اصلی بودن این کالا کمک کنند توجه نکنید.
گرانشدن دیسک و صفحه کلاچ باعثشده تا سودجویان همواره در حال توزیع نمونههای تقلبی آن باشند.
علائم دیسک و صفحه کلاچ تقلبی چیست و این قطعه را از کجا باید بخریم؟
علائم دیسک و صفحه کلاچ تقلبی
در واقع شما زمانی متوجه تقلبیبودن دیسک و صفحه کلاچ میشوید که مدتی از خرید و نصب آن روی خودرویتان میگذرد. علائم دیسک و صفحه کلاچ تقلبی بسیار شبیه به زمانی است که دیسک و صفحه کلاچ خودرو رو به اتمام است.
اما این علائم کدام هستند؟
- بد جا رفتن و با صدا جا رفتن دندهها مخصوصا دنده یک و دنده عقب
- لرزش خودرو هنگام رها کردن کلاچ
- صدای زوزه هنگام رها کردن کلاچ
- صدای قِژقِژ پدال کلاچ و انتقال یک حس نا خوشایند به زیر پای راننده
- سفت شدن پدال کلاچ
- افت شتاب خودرو
همانطور که دیدید، علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ تقلبی دقیقا مشابه زمانی است که عمر این قطعه رو به پایان است. چرا که برخی از انواع تقلبی این قطعه از آلیاژهای بسیار ضعیف و ارزانی ساخته میشوند که قدرت درگیری مناسبی ندارند. اما بعضی از کلاهبرداران کم وجدانتر اقدام به کوبیدن دیسک و صفحه کلاچهای قدیمی و نوسازی آنها میکنند.
حالا چگونه قبل از خرید این قطعه متوجه تقلبی بودن آن شویم؟
راههای شناخت دیسک و صفحه کلاچ تقلبی
والئو فرانسه، دایکن ژاپن یا سکو کره؟ اینها برخی از برندهایی هستند که فروشندگان دیسک و صفحه کلاچ جعلی با استفاده از آنها سعی در اغوای مشتریان دارند. باید بدانید که قیمت تک فروشی یک کیت کامل دیسک و صفحه کلاچ برند Valeo از ۱۵۰ دلار آغاز میشود. در نتیجه دیسک و صفحههای Valeo چهار یا پنج میلیون تومانی اصلی نیستند.
در واقع بهترین راه برای جلوگیری از افتادن در دام شیادان، خرید قطعه از جای معتبر است. بهتر است برای خرید قطعه اصلی برای محصولات ایران خودرو از شرکت ایساکو و برای خرید قطعات اصلی سایپا از شرکت سایپا یدک اقدام کنید.
بررسی امویام ایکس ۳۳ را در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
هر چند کیفیت این قطعات خارقالعاده نیستند، اما حداقل مشابه آن چیزی است که در خط تولید استفاده میشود و باید استانداردهای خودروسازان را پاس کنند.
در واقع برخی از فروشگاههای خصوصی لوازم یدکی از بیاعتمادی مردم به خودروسازان سو استفاده میکنند و قطعات تقلبی و بازیافتی را با قیمتهای بسیار بالاتر به مشتریان از همه جا بیخبر میفروشند. حداقل این است که شرکتهای ایساکو و سایپا یدک تحت نظارت و بازرسی دائمی هستند و قطعات خود را گارانتی میکنند.
عوارض استفاده از دیسک و صفحه کلاچ تقلبی
خبر بد این است که اگر سرانجام متوجه خرید دیسک و صفحه کلاچ جعلی شدید، حالا باید آن را تعویض کنید. چرا که علاوهبر کاهش لذت رانندگی، به زودی سایر قطعات مجموعه انتقال قدرت خودروی شما نیز آسیب خواهد دید.
در صورت تداوم استفاده از دیسک و صفحه کلاچ جعلی، قطعاتی مانند سیم کلاچ، فنر پدال کلاچ، دو شاخه کلاچ و در نهایت گیربکس خودرو آسیب خواهند دید.
بررسی ریرا برقی را در کانال یوتیوب بیتران پلاس تماشا کنید:
بیشتر بخوانید:
علائم خرابی سنسور مپ خودرو / روش تخصصی عیبیابی را بشناسید
علائم خرابی کویل خودرو چیست؟ / راهنمای تعمیرات کویل خودرو
سراتو ۲۰۱۴ و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کرهای کارکرده یا چینی صفر؟
آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز
تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه علت است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل
کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشنهای قطعی ریرا اعلام شد
تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنیاش با تارا معمولی چیست؟
خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟
من با اینکه از نمایندگی ایران خودرو کسایی در اهواز خرید کردم ولی باز بهم صفحه کلاچ تقلبی چپوند.
والیو سبز هم تقلبی است واصلا ساخت فرانسه نیست،وچهارماه بیشتر کار نمیکند ودرکل دیسک وصفحه با کیفیت دربازار وجود ندارد وحتی خودرو سازان محصول شرکتهای متفرقه را خریداری کرده ودرون جعبه با نشان ومارک اصلی به مردم بیچاره ما میفروشند،خدایا کجا فرار کنیم.
دیسگ و صفحه عظام خریدم خیلی خیلی خیلی بی کیفت است
جای پیچ روی دیسک رو ک روی فلای ول بسته میشه را نگاه کنین فشاری ک پیچ میاره جاش می مونه رنگ میزنن ولی بازم قابل تشخیص هس ناخون گیر میکنه.
کارتونم ن از قسمت پلمپ بلکه از پشت باز میکنن و داخلشو متاسفانه تعویض میکنن. تشخیص اصل و بدل راحته چیزی ک سخته این وسط هدایت کردن اون فرد تعویض کار ب راه راسته.
من شرکت بازسازی دیسک و صفحه کلاچ دارم ومحصولات تولیدی را با برند محورنوین توس عرضه میکتم پس از تست اصلی بودن قطعات اولیه اقدام به بازسازی میشود و با گارانتی کتبی تحویل میگردد۰۹۱۵۳۰۹۵۵۴۵ حسین پور